2020-08-16 20:01

Režisierius Jo Stromgren: ar išvis žmonėms dar įdomu eiti į teatrą?

„Durys“. D. Matvejevo (LNDT) nuotr.
„Durys“. D. Matvejevo (LNDT) nuotr.
Rugpjūčio 23 ir 24 d. Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklis „Durys“ bus rodomas po atviru dangumi – Vilniaus paveikslų galerijos (Chodkevičių rūmų) kieme. Mintimis apie spektaklį dalijasi Norvegijoje gyvenantis jo dramaturgas, režisierius ir choreografo Jo Stromgrenas.

Spektaklyje „Durys“ jungiant šokį, dramą, aštrų humorą ir nonsensinę kalbą, nagrinėjama migracijos tema. Vaizduojamas žmonių įsitikinimas, kad anapus durų bus geriau nei čia, rašoma teatro pranešime. Migracijos fenomenas, pasak kūrėjų, yra būdas išgyventi ir būdas priešintis, galimybė pradėti  gyvenimą iš naujo, taip pat ir sudeginti tiltus, viską palikti užnugaryje. „Durys“ pelnė keturis „Auksinius scenos kryžius“ (už režisūrą, scenografiją, šviesų dizainą ir geriausio nepagrindinio vyro vaidmenį). Spektaklyje vaidina Rytis Saladžius, Rimantė Valiukaitė, Rasa Samuolytė, Augustė Pociūtė, Mantas Stabačinskas, Diana Anevičiūtė Žygimantė Jakštaitė, Ugnė Šiaučiūnaitė.

Režisierius Jo Stromgrenas. Jakub Sobotka (LNDT) nuotr.

Norvegijoje gimęs Jo Stromgrenas (g. 1970) yra vienas žymiausių Skandinavijos choreografų. 1998 m. jis įkūrė šokio trupę „Jo Stromgren Kompani“, tapo jos meno vadovu ir išplėtojo išskirtinį asmeninį stilių, kuriame susimaišo teatras, šokis, lėlių teatras, kinas, gyvai atliekama muzika ir absurdo kalba. Jis yra Norvegijos rašytojų gildijos narys. Šiuo metu J. Stromgrenas yra Nacionalinio Norvegijos baleto asocijuotas choreografas. Su savo spektakliais jis yra apkeliavęs daugiau nei 60 skirtingų pasaulio šalių.

Jo, kaip atrodė Jūsų gyvenimas per karantiną? Ar tęsėte darbus, ar likote namuose?

Darbo keliose srityse privalumas yra tai, kad gali būti lankstus. Nuo protrūkio pradžios aš pilnu pajėgumu dirbau prie filmų ir vaizdo įrašų. Vienintelė infekcijos rizika buvo kompiuterio virusai.

Lietuvoje kultūros renginiams dabar taikoma daug apribojimų – reikia išlaikyti atstumus tarp žmonių. Kai kurie teatrai išvis neplanuoja atsidaryti, kol nebus visiškai saugu, nes pajamos būtų mažesnės už išlaidas. Kokia situacija Norvegijoje? Ar teatrai planuoja naujus sezonus?

Tai kaip limbo šokis. „Jo Stromgreno Kompani“ išgyvenimą lemia tarptautiniai turai, todėl esame labai smarkiai paveikti šios situacijos. Nemanau, kad kada nors vėl viskas bus kaip buvę, ir auksiniai laikai, kai galima išmaišyti visą pasaulį su gyvais pasirodymais, baigėsi. Bet tai naujo turinio ir naujų platformų pradžia. Tuos dalykus tyrinėjame pilnu etatu. Blogiau yra instituciniams teatrams, kurie nėra tokie lankstūs, jie turi primygtinai laikytis tradicinio teatro taisyklių. Bet ar išvis žmonėms šiais laikais įdomu eiti į teatrą? Nesu tikras.

Jūsų spektaklis „Durys“ dabartiniame kontekste įgauna naujas prasmes. Spektaklis yra apie žmonių norą keliauti, įsitikinimą, kad kitur yra geriau nei čia. O štai dabar visi yra priversti likti namuose. Jūsų nuomone, ši situacija moko žmones nurimti ir priimti turimus dalykus ar noras keliauti negali būti panaikintas jokių aplinkybių?

Manau, kad noras būti kažkur kitur šiomis dienomis yra tik sustiprėjęs. Bet jei anksčiau jus stabdė baimė arba finansų ar net pasitikėjimo savimi trūkumas, tai dabar tai bendras draudimas visiems. Kadangi esame tikrai dar ne prie pabaigos, dar net ne prie piko, sunku pasakyti kaip būsime paveikti psichologine prasme.

Spektaklyje matome, kaip žmonės nenori likti vieni, niekas nenori būti atstumtas. O pandemijos aplinkybės verčia visus atsiriboti, užsidaryti. Ar tai iššūkis žmonijai?

Taip, tai absurdiškos COVID-19 pasekmės. Dabar nenorime būti grupėse žmonių, verčiau renkamės vienatvę. Viskas priešingai nei prieš tai. Laikinai, bet priklausomai nuo to kiek truks ir kokia sunki bus pandemija, tai neabejotinai paveiks mūsų socialinius įpročius kur kas gilesniu lygmeniu nei manome. Visiškai neturiu supratimo, kokios bus psichologinės pasekmės, bet gal lietuviams ir norvegams pasisekė – mes niekad nebuvome priklausomi nuo apsikabinimų ar bučiavimosi su kiekvienu sutiktu. Mes juk jau įpratę tik linktelėti, kai susitinkame.

Tai pirmas kartas, kai „Durys“ bus rodomos po atviru dangumi. Kaip manote, ar tai keičia spektaklį?

Nemanau, kad tai kažką pridės spektakliui. Šiaip jau aš nekenčiu spektaklių po atviru dangumi. Tai gali būti tas pats kaip žiūrėti gerą filmą per vaizdajuosčių grotuvą, jei žmonės dar prisimena tą siaubingą VHS formatą. Bet kas žino, gal muziejaus kiemas ir suteiks spektakliui kažką, apie ką nepagalvojau. Negalėsiu to sužinoti, nes negaliu keliauti.

Lietuvoje teatrai ir kitos kultūrinės institucijos atidarytos paskutiniuoju, ketvirtu etapu. Pirmiau buvo atvertos įvairaus pobūdžio parduotuvės, kirpyklos, restoranai. Tai verčia kultūros sektoriaus žmones susimąstyti, ką kultūra reiškia valstybei. Kaip manote, kokią reikšmę kultūra turi visuomenei sunkiais laikais? 

Manau, kad reikia apibrėžti skirtingų visuomenės sektorių prioritetus, tačiau barų atidarymas prieš teatrus yra apmąstymų vertas signalas. Kita vertus, kaip teatro darbuotojai, turime iš naujo apsvarstyti savo pačių svarbą šioje situacijoje. Ar gyvas teatras iš tikrųjų yra esminis poreikis? Manau, kad „Netflix“ ir galimybė išgerti tada ir dabar yra svarbiau nei lankytis teatruose. Taip pat reiktų laikyti atidarytas bibliotekas, literatūra turėtų įžvelgti čia auksinę galimybę.

Gal teatrai gali padaryti daug geresnį poveikį pandemijai pasibaigus, kai žmonės norės padaryti išvadas ir diskutuoti bei dalintis nuomonėmis ne interneto komentarų lauke, o gyvai. Ir galbūt teatrai išgyvens stipresnį poreikį, kaip visada, kai visuomenėje vyks dideli struktūriniai pokyčiai.

52795
130817
52791