„Vilnius Mama Jazz“ – nuo pašėlusių belgų iki lietuvių legendų
Keletą metų „Vilnius Mama jazz“ scenoje dominavo prancūzai. Šiemet festivalis nuo pat pirmojo koncerto plačiau pristato britų džiazą ir atidarys jį vienas ryškiausių savo kartos britų džiazo atlikėjų Django Batesas. Į Vilnių jis atvyksta su trio „Beloved“, kuriame sykiu groja kontrabosininkas Petteris Eldhas ir būgnininkas Peteris Bruunas.
Vilniaus džiazo publika J. Batesą prisimena iš koncerto 2001-ųjų pavasarį, kai Vilniuje, sausakimšoje Kongresų rūmų salėje, jis pristatė projektą „Quiet Nights“. Nuo 9-ojo dešimtmečio pradžios tarptautinėse scenose grojančio muzikanto ir kompozitoriaus partneriai yra džiazo, klasikinės, indiškosios bei popmuzikos atlikėjai. Tarp jų – Evelyn Glennie, Joanna MacGregor, „Britten Sinfonija“, „The London Sinfonietta“, „Apollo Saxophone Quartet“ ir kt.
1987 ir 1990 m. žurnalas „The Wire“ D. Batesą išrinko „Best UK Jazz Composer“, o 1994 m. Prancūzijos „Academie du Jazz“ įteikė jam “Bobby Jaspar Prize” (kiti du pretendentai buvo Albertas Mangelsdorffas ir Janas Garbarekas). 1997-aisiais Danijoje D. Batesas pelnė prestižinį “Jazzpar Prize”, vadinamą džiazo Nobeliu ar „Oskaru“.
Po koncerto ŠMC didžiojoje salėje vyks kinematografinis jam session, – bus parodytas J. Scheinfeldo filmas „Chasing Trane: The John Coltrane Documentary”, skirtas J. Coltrane‘ui, vienai svarbiausių džiazo istorijos asmenybių.
Britai ir draugai
Lapkričio 14-osios vakaro programoje – „The Comet is Coming“, trio, kurį festivalio rengėjai vadina „vienu įdomiausių britų scenos fenomenų“.
Grupės tramplinu į tarptautinį pripažinimą tapo 2016-aisiais išleistas debiutinis albumas „Channel the Spirits“, kurį vieni kritikai vadino „pabaigos pradžia“, kiti – „įkvepiančiu, atmosferiniu ir svaiginamu“. Kad ir kaip būtų, „The Comet Is Coming“ ėmė medžioti tokie festivaliai kaip Roskildės, Glastonberio ar OFF. Trio pernai pasirašė sutartį su muzikos leidybos milžinu „Impulse!“ ir šįmet išleido du įrašus – „Afterlife“ ir „Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery“, kuriuos pristatys „Vilnius Mama Jazz“ festivalio scenoje.
Tą patį vakarą koncertuosiantis Odedo Tzuro kvartetas (Izraelis, Graikija, JAV) puikiai iliustruoja šių dienų globalumą: jo lyderis O. Tzuras karjerą pradėjo Tel Avive, studijavo į Olandijoje, ilgus metus studijavo indų klasikinę muziką, galiausiai atsidūrė JAV ir aštuonerius metus aktyviai dalyvauja Niujorko džiazo scenoje.
Užtai lapkričio 15 d. vakaras bus grynai britiškas: dviejų koncertų klausytojai išgirs Mančesterio scenos atstovus „GoGo Penguin“ ir Londono „Portico Quartet“.
Nutrūktgalviai iš Belgijos
„Nenuoramų šutvė, džiazo anarchistai, džiazuojantys pankai“, taip festivalio rengėjai pristato lapkričio 16 d. grosiantį 14-os muzikantų ansamblį „Flat Earth Society“ iš Belgijos.
1999 m. bigbendą subūrė architektas, klarnetininkas, saksofonininkas, klavišininkas, kompozitorius, prodiuseris ir tiesiog menininkas Peteris Vermeerschas. Karjerą pradėjęs kreivos muzikos kolektyvuose „Maximalist!“ ir „X-Legged Sally“, jis nusprendė, kad ne viskas taip kreiva, kaip norėtųsi, tad vertėtų pasinerti į ką nors dar labiau provokuojamo ir masyvaus. Taip radosi rafinuoto muzikinio chuliganizmo atstovai – „Flat Earth Society“.
Du Vladimirai
Didžiojoje festivalio scenoje kasmet pasirodo Lietuvos džiazo atlikėjai. Šįmet tai bus dvi džiazo legendos – būgnininkas ir perkusininkas Vladimiras Tarasovas bei saksofonininkas Vladimiras Čekasinas, abu – legendiniu vadinamo Ganelino trio nariai. Trio nariai vadinami lietuviškosios džiazo mokyklos kūrėjais, pakeitę ne tik mūsų, bet ir Rytų Europos džiazo raidą.
2017 m. Ganelino trio buvo apdovanotas Nacionaline kultūros ir meno premija už Lietuvos džiazo mokyklos kūrimą.
Lapkričio 16-ąją duetas pristatys vieną ciklo „Invazija į klasiką“ dalių – laisvą fantaziją pagal I. Stravinskio muziką baletui „Ugnies paukštė“. Šis koncertas, pasak menininkų, bus muzikinis koliažas su akustiniais ir elektroniniais instrumentais bei V. Čekasino vokaliniais inkliuzais.
Lapkričio 17 d. nuolatiniai festivalio lankytojai galės savo ausimis įsitikinti, kaip pasikeitė trio „The Bad Plus“ (JAV), viešėjęs Vilniuje 2007-aisiais. Trio sugrįžta šiek tiek pakitusios sudėties – ilgametį pianistą Ethaną Iversoną pakeitė Orrinas Evansas.
„Vitrina“ visiems
Šių metų „Vilnius Mama Jazz“ programoje – 8 koncertai pagrindinėje scenoje, parodomieji koncertai, konferencija ir diskusijų ciklas „Paraštės“, parodos ir kinas.
Festivalio rengėjai atkreipia dėmesį į lapkričio 15 d. prasidedantį projektą „Showcase Stage“, kitaip vadinamą „Vitrinos“ scena.
VERSLO TRIBŪNA
Šių metų „Vitrinoje“ gros vien Lietuvos atlikėjai, pasiruošę būti „eksportuoti“, jų klausys festivalių rengėjai iš Austrijos, Čekijos, Egipto, Estijos, Danijos, Suomijos, Vokietijos, Vengrijos, Islandijos, Latvijos, Norvegijos, Rumunijos, JAV ir Lietuvos.
Lapkričio 15 d. „Vitriną“ pradės Lietuvos džiazo veteranais jau vadinami Juozas Milašius, Skirmantas Sasnauskas ir Arkadijus Gotesmanas, po jų gros Leonardo Pilkausko septetas „Birthday“, „Castor Stetson“ ir „Brave Noises“.
Beje, „Vitrina“ atvira visiems, ji nemokama, o visa festivalio programa skelbiama čia.