VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2024-03-07 06:00

Karolis Raišys: „Defender“ įrodė, kad Dakaro ralio smėlynai – jo stichija

Važiuoti su „Defender“ dykumoje buvo vienas kitam – automobiliui ir dykumai – tinkamas nuotykis.
Važiuoti su „Defender“ dykumoje buvo vienas kitam – automobiliui ir dykumai – tinkamas nuotykis.
Karolis Raišys, žinomas istorinio ir klasikinio ralio lenktynininkas, save vadinantis „ralių kolekcionieriumi“, šiemet vykusiame prestižiškiausiame pasaulyje Dakaro ralyje turėjo ypatingą užduotį – su visureigiu „Defender 130“ nugabenti žurnalistą į numatytas jo darbo vietas. Tikslus pavyko pasiekti ir pasitelkus lenktynininko patirtį, ir dėka smėlynų žabangas puikiai pasiruošusio įveikti visureigio.

K. Raišys yra vienintelis sertifikuotas britiškų automobilių „Land Rover“ vyresnysis instruktorius Baltijos šalyse. Šio visureigių gamintojo pasitikėjimą jis išsikovojo ne tik savo pasiekimais lenktynių trasose, bet ir parodydamas tinkamas žinias praktiniuose bei teoriniuose instruktorių egzaminuose, kur buvo vertinamas gebėjimas valdyti automobilį kelyje ir bekelėje, situacijų įvertinimas ir sprendimų priėmimas, o taip pat žmogiškosios ir charakterio savybės, darbo komandoje ir bendravimo įgūdžiai.

Britiškų automobilių ambasadorius

„Palankų sprendimą, kad prieš metus buvau pakviestas tapti šių britiškų visureigių sertifikuotu instruktoriumi, matyt, lėmė ir meilė šiam automobilių ženklui, apskritai – britų automobilių sportui“, – simpatijų britiškiems automobiliams neslepia lenktynininkas. Beje, šiemet 26-ajame prestižiniame Monte Karlo istorinių automobilių ralyje trečią pergalę K. Raišys savo klasėje iškovojo su „Jaguar MKII“. Tokias pergales Monte Karlo ralyje jis pasiekė ir 2019 bei 2020 m.

Karolis Raišys, ralio lenktynininkas: „Važiuoti su „Defender 130“ per dykumą buvo tartum atostogos, kurios suteikė daug smagių akimirkų.“
Karolis Raišys, ralio lenktynininkas: „Važiuoti su „Defender 130“ per dykumą buvo tartum atostogos, kurios suteikė daug smagių akimirkų.“

Būdamas britiškų automobilių instruktoriumi Karolis save įvardija kaip šių automobilių ambasadoriumi, o ne tik padedančiu šių automobilių mylėtojams – savininkams ar planuojantiems juos įsigyti – geriau pažinti jo galimybes tiek vairuojant kelyje, tiek bekelėje, kur šie automobiliai gali parodyti neįtikėtinas galimybes.

Stebino dykumos iššūkiai ir lietuviai

Anot Karolio, dykumai įveikti skirtas ypač erdvus „Defender 130“ beveik trims savaitėms tapo ir namais, ir biuru.

„Važiuoti su „Defender“ dykumoje buvo vienas kitam – automobiliui ir dykumai – tinkamas nuotykis. Pasitelkus automobilyje esančias technologijas įveikti dykumos smėlynus buvo ganėtinai paprasta. Ypač pasitarnavo nusileidimo nuo kalno pagalbos sistema, kai reikėdavo „kristi“ nuo kopos, – pasakoja Karolis. – O labiausiai netikėta ir įvertinta buvo greičio ribojimo sistema, kuriai Lietuvoje skyriau mažiausiai reikšmės. Buvo labai patogu nusistatyti maksimalų greitį, kurį leisdavo lenktynių organizatoriai, ir taip lėtai važiuojant per smėlynus būti tikru, kad nepažeisi griežtų reikalavimų, kurie buvo keliame žiniasklaidos atstovus gabenusiems ekipažams.“

Važiuojant dykuma reikėjo atpažinti, kur smėlis kietas tartum plentas, o kur pavojingi ruožai su ypač klampiu kaip lava smėliu, kuris įveikiamas padangose palaikant neįprastai mažą slėgį.

Smėlynuose reikėjo važiuoti nuo ankstaus ryto iki tamsos, įveikti ypač sudėtingus ruožus, kaip ir ralio trasoje nuolat išlikti budriam, tinkamai įvertinti kelią ir jame slypinčius pavojus.
Smėlynuose reikėjo važiuoti nuo ankstaus ryto iki tamsos, įveikti ypač sudėtingus ruožus, kaip ir ralio trasoje nuolat išlikti budriam, tinkamai įvertinti kelią ir jame slypinčius pavojus.

„Kertant dykumą neįtikėtinose vietose sutikti Dakaro ralio gerbėjai iš Lietuvos stebino ne mažiau nei dykumos pateikiami siurprizai, – prisimena Karolis. – Teko pagelbėti ir vietos gyventojams, kurių automobilį, nelabai tinkamą smėlynams, aptikome beribėje dykumoje giliai užsikasusį smėlyje.“

Anot jo, įveikti dykumą ne ralio trasoje, o medijos ekipaže buvo kita patirtis, nes automobilis nepatyrė techninių problemų, jo nereikėjo techniškai aptarnauti, kaip tai nutinka po kiekvieno ruožo ralio trasoje.

Kas svarbiau: vairuotojas ar automobilis?

Karolis pasakoja, kad Dakaro ralyje važiuojant su žurnalistu labai pravertė lenktynininko patirtis. Smėlynuose reikėjo važiuoti nuo ankstaus ryto iki tamsos, įveikti ypač sudėtingus ruožus, kaip ir ralio trasoje nuolat išlikti budriam, tinkamai įvertinti kelią ir jame slypinčius pavojus.

embedgallery::https://foto.vz.lt/embed/2416?placement=

„Juokavome, kad turime būti kaip kupranugariai, kurie kantriai įveikia beribes dykumas. O svarbiausia – atsirasti reikiamu laiku reikiamoje žurnalistui vietoje, pamatyti visus Dakaro ralyje dalyvaujančius lietuvių ekipažus, kad šalies žiniasklaidai pateiktume informaciją“, – pasakoja lenktynininkas.

Atsakydamas į klausimą, kas ekstremaliomis vairavimo sąlygomis svarbesnis: automobilis ar vairuotojas, – Karolis pajuokavo, kad lenktynininkas įvardintų save.

Važiuojant dykuma reikėjo atpažinti, kur smėlis kietas tartum plentas, o kur pavojingi ruožai su ypač klampiu kaip lava smėliu, kuris įveikiamas padangose palaikant neįprastai mažą slėgį.
Važiuojant dykuma reikėjo atpažinti, kur smėlis kietas tartum plentas, o kur pavojingi ruožai su ypač klampiu kaip lava smėliu, kuris įveikiamas padangose palaikant neįprastai mažą slėgį.

„Tačiau Dakaro ralio sąlygomis „Defender“ įrodė, kad be jo prigimtinių savybių tikslo nebūtume pasiekę. Važiuodami didelius atstumas ypatingomis dykumos sąlygomis buvome užtikrinti, kad šis automobilis nepaves. Kelis kartus net prigavau save, kad užliūliuotas patirtų automobilio galimybių užsisvajoju ir kaip lenktynininkas per daug atsipalaiduoju. Taigi, atsakymas būtų: svarbus automobilio ir vairuotojo tandemas. Važiuoti su „Defender“ per dykumą buvo tartum atostogos, kurios suteikė daug smagių akimirkų“, – patirtimi dalinasi lenktynininkas.

Anot jo, norint patirti malonumą vairuojant ekstremaliomis sąlygomis reikia tam ruoštis ir išbandyti tokį vairavimą specialiose trasose.

„Patekus į ekstremalias vairavimo sąlygas labiausiai gelbsti tam tikri išsiugdyti įpročiai, nes tuomet automatiškai atlieki veiksmus, kurie leidžia išvengti netikėtumų. Dabar automobiliai aprūpinti gausybe sistemų, kurios gelbsti įvairiose situacijose, bet jomis reikia mokėti naudotis. Praktikos sukaupti geriausia sistemas išbandant įvairiomis sudėtingomis vairavimo sąlygomis, kurios sukuriamos tam skirtose trasose ir padedant kvalifikuotiems instruktoriams“, – pataria vienintelis sertifikuotas britiškų automobilių vyresnysis instruktorius Baltijos šalyse.

52795
130817
52791