2017-08-15 13:58

 „Iliustruotoji istorija“: greičiausias žmogus žemėje pasiekė 1.017 km/val. greitį

„Wikimedia Commons“ nuotr.
„Wikimedia Commons“ nuotr.
Gydytojas Johnas Stappas per penkias sekundes raketiniu vežimėliu pasiekė 1.017 km/val. greitį. Ši kelionė turėjo įrodyti, kad naikintuvo pilotai gali būti katapulta išsviesti iš reaktyvinio lėktuvo.

Johno Stappo balsas skambėjo valdymo patalpose: „Trys... du... vienas...“ Jis ramiai skaičiavo ir laukė kelionės, kuri netrukus išgarsins jį pasaulyje.

Šią 1954 m. gruodžio dieną Naujosios Meksikos dykumos viduryje 44-erių JAV karinių oro pajėgų gydytojas sėdi raketiniame vežimėlyje. Po kelių sekundžių devynios prie vežimėlio galo pritvirtintos raketos paleis jį vieno kilometro ilgio geležinkelio ruožu. Jis skries bėgiais beveik garso greičiu.

Greitėjimas: nuo 0 km/val. iki 1.017 km/val. per 5 sekundes;

Stabdymas: nuo 1.017 km/val. iki 0 km/val. per 1,2 sekundės.

Nei Johnas Stappas, nei bandymų stotyje esantys kolegos tiksliai nežinojo, kaip kelionė vežimėliu paveiks jo kūną. Vienintelė jo apsauga nuo slėgio greitėjimo metu – apsauginis oro pajėgų kostiumas ir šalmas su skydeliu.

„Mano gyvenimas buvo puikus“, – pamąstė Johnas Stappas prieš ištardamas „nulis“. Tuomet įsijungė raketos, išsiveržė devynių metrų ilgio liepsnos ir vežimėlis nuskriejo. Po penkių sekundžių raketinis vežimėlis pasiekė 1 017 km/val. greitį. Važiuojantį tokiu greičiu Stappą veikė beveik dviejų tonų jėga, tad jis nualpo. Po akimirkos vežimėlis įlėkė į vandeniu pripildytą baseiną, į šonus tyško vandens kaskados, o vežimėlyje įmontuoti vandens stabdžiai staigiai jį sustabdė.

Rizikavo gyvybe

Johnas Stappas. „Wikimedia Commons“ nuotr.

Johnas Stappas ruošėsi kiek įmanydamas. Tai buvo toli gražu nebe pirmas kartas, kai jis tapo bandomuoju triušiu per ekstremalius greičio eksperimentus. Tvirtai prisegtas raketiniame vežimėlyje jis jau sėdėjo 28 kartus. Tokių pasivažinėjimų rezultatas buvo ne tik, pavyzdžiui, lūžę šonkauliai ir stuburgalis, kraujavimas iš akių, bet ir svarbūs tyrimų rezultatai. Toks iš pirmo žvilgsnio beprotiškas bandymas iš tiesų turėjo rimtą mokslinį tikslą: Johnas Stappas norėjo išsiaiškinti, ar į nelaimę patekę pilotai galėtų išgyventi, jeigu būtų katapulta išmesti iš vadinamojo viršgarsinio lėktuvo, t. y. tokio lėktuvo, kuris skrenda už garsą didesniu greičiu (daugiau kaip 1 230 km/val.).

Slaptasis tyrimas buvo labai svarbus karinėms oro pajėgoms, tad Johnas Stappas prisiėmė mirtiną riziką. Pavyzdžiui, per bandymą jis galėjo apakti. Be to, buvo neaišku, ar vyras atlaikys perkrovą. Tačiau jis žinojo, kad rezultatai gali išgelbėti žmonių gyvybę.

Kelionė raketiniu vežimėliu truko 6,4 sekundės. Stabdymas prilygo automobilio smūgiui į sieną važiuojant 200 km/val. greičiu. Jį veikiantis slėgis buvo 40 kartų didesnis už sunkio jėgą. Raketinis vežimėlis skriejo greičiau už 45 kalibro kulką.

Kai vežimėlis visiškai sustojo, pribėgo Stappo kolegos. Jis buvo perkeltas ant neštuvų ir nuneštas į laukiantį greitosios pagalbos automobilį. Vežimėlis sustojo labai staigiai, todėl trūko Stappo akių kraujagyslės. Iš akiduobių iššoko akių obuoliai. Johnas Stappas nieko nematė.

„Pervėrė deginamas skausmas, rodės, kad akys plėšiamos iš akiduobių, kaip nenuskausminus raunamas dantis“, – vėliau pasakojo jis. Be to, važiuojant tokiu dideliu greičiu, smėlio smiltelės pramušė apsauginį kostiumą, tad visas kūnas buvo padengtas skausmingomis pūslelėmis. Laimė, Johno Stappo regėjimas iš dalies atsikūrė dar ligoninėje. O po dienos jis vėl matė normaliai.

JAV žiniasklaida netrukus Stappą pavadino „greičiausiu žmogumi žemėje“. Kai jo paklausė, koks jausmas skrieti garso greičiu, jis atsakė: „Lyg į tavo nugarą rėžtųsi greitasis krovininis traukinys.“

Stappas įkvėpė „Volvo“

Sėkmingu bandymu Stappas įrodė, kad žmogus gali ištverti staigiai greitėjant ir stabdant jį veikiančias jėgas. Kitaip tariant, naikintuvų pilotai išgyventų katapulta išsviesti iš viršgarsinio lėktuvo. Eksperimentas taip pat parodė, kad diržai ir apsaugos drabužiai turi būti atsparesni, todėl keletą metų oro pajėgos tobulino lakūnų saugos ir evakuacijos mechanizmus.

Johno Stappo tyrimai buvo svarbūs ne tik aviacijai. Pagerėjo ir eismo saugumas. Johnas Stappas manė nepatyręs rimtų sužalojimų, nes buvo prisisegęs saugos diržais, todėl pasikvietė automobilių srities specialistų ir parodė novatoriškų tyrimų rezultatus.

Specialistai įsiklausė į Johno Stappo argumentus, įrodančius saugos diržų reikalingumą lengvuosiuose automobiliuose. Po dvejų metų „Volvo“ pirmasis iš gamintojų įrengė automobiliuose saugos diržus. Po 10 metų, 1966 m., JAV prezidentas Lyndonas Johnsonas pasirašė įstatymą, kad visi nauji automobiliai turi būti su naujaisiais saugos įtaisais.

Nauji bandymai uždrausti

Pasiekęs greičio rekordą Naujosios Meksikos dykumoje, Stappas norėjo atlikti naują bandymą su raketiniu vežimėliu. Jis planavo pajudėti iš vietos 1 600 km/val. greičiu. Tačiau kai per bandomąjį važiavimą vežimėlis be žmogaus nulėkė nuo bėgių ir buvo smarkiai apgadintas, Stappo vadovai jam uždraudė panašaus tipo eksperimentus.

Vėliau Johno Stappo buvo paklausta, kodėl jis keletą kartų taip rizikavo, ir jis atsakė: „Esu misionieriškos dvasios. Kai manęs prašo ką nors padaryti, padarau. Pasinaudojau proga gauti žinių, kurios bus visada naudingos. Dėl tokių progų verta rizikuoti.“

Važiuodamas vežimėliu jis pasunkėjo

Johnas Stappas atliko bandymą su raketiniu vežimėliu „Sonic Wind No. 1“, kuris teoriškai galėjo važiuoti 1 200 km/val. greičiu. Važiuojant jį veikė 150 kartų už jo kūno svorį didesnė perkrova, o greitėdamas jis tapo „tik“ 40 kartų sunkesnis.

Du raketiniai vežimėliai

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Johnas Stappas, važiuodamas raketiniu vežimėliu „Sonic Wind No. 1“, pasiekė greičio rekordą. Anksčiau jis buvo išbandęs vadinamąjį „Gee Wizard“, kuris daugeliu atžvilgiu priminė greitąjį vežimėlį.

„Sonic Wind No. 1“ šiuo metu eksponuojamas Naujosios Meksikos kosmoso istorijos muziejuje.

  • Raketos galas. Vežimėlis „Gee Wizard“ buvo varomas keturiomis raketomis. Vėlesnis modelis „Sonic Wind No. 1“ galėjo būti varomas net iki 12 raketų.

  • Maksimalus greitis. Didžiausias „Gee Wizard“ greitis siekė 300 km/val. „Sonic Wind No. 1“ skriejo 1 200 km/val.

  • Bandymai. Prieš sėsdamas į raketinį vežimėlį Stappas jį išbandė su lėlėmis ir šimpanzėmis.

  • Kameros. Vežimėlyje buvo sumontuotos vaizdo kameros, kurias Johnas Stappas įjungė likus 5 sekundėms iki starto.

  • Stabdžių sistema. „Gee Wizard“ stabdžiai buvo hidrauliniai. „Sonic Wind“ stabdžių sistema buvo patobulinta: šis vežimėlis turėjo ypatingus vandens stabdžius.

  • Konstrukcija. Vežimėlis buvo pagamintas iš plieno. „Gee Wizard“ svėrė kiek daugiau nei 600 kg, o „Sonic Wind“ – apie 850 kilogramų.

  • Važiavo bėgiais. Vežimėlis važiavo tiesia linija nutiestais 1 km ilgio bėgiais.

„Iliustruotoji istorija, 2015 m. Nr 2
52795
130817
52791