Investicijos be vizijos

    Publikuota: 2023-09-19
    Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
    svg svg
    Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
    „Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

    Nors šalyje veikiančios laisvosios ekonominės zonos (LEZ) skelbiasi nebeturinčios kur plėstis, o Ekonomikos ir investicijų ministerija planuoja steigti dar dvi naujas, valstybės kontrolieriai konstatuoja, kad valstybė, investuodama į šių zonų teritorijas, neturi vizijos, kokios grąžos šalies mastu iš jų tikisi.

    Šiuo metu Lietuvoje veikia 7 LEZ. Jų infrastruktūrai vystyti nuo veiklos pradžios (1996 m.) panaudota 112,3 mln. Eur Europos Sąjungos ir valstybės biudžeto lėšų. Tokios zonos buvo sukurtos kaip vienas įrankių pritraukti investicijų.

    Per LEZ gyvavimo metus vienos jų pildėsi gana greitai – labiausiai vadinamosiose senbuvėse, tarp jų – Klaipėdos LEZ (veikia nuo 2002 m.), kitose plėtra strigo. Pramonininkų konfederacijos atstovai aiškina: investuotojams patrauklesnė išvystyta infrastruktūra nei vien zonų teritorijose taikomos mokesčių lengvatos.

    Šiuo metu dalis LEZ dėlioja plėtros planus: pavyzdžiui, Panevėžio LEZ skelbia nebeturinti laisvos žemės – šiemet čia bus baigtos ir pradės veikti dar trys gamyklos. Kadangi baigiamas subnuomoti visas LEZ plotas, miestas ketina steigti naują 100 ha LEZ  Panevėžio rajone.

    Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













    Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



     

    Tačiau LEZ plotų didinimo statistika neatskleidžia tikrojo jų veiklos efektyvumo. Valstybės kontrolė (VK), atlikusi laisvųjų ekonominių zonų veiklos vertinimą, konstatuoja: dėl neišvystytos infrastruktūros ir veiklai netinkamų teritorijų visose septyniose šalies LEZ veikla vyksta tik 27% tokių zonų įstatymais pažadėtos teritorijos. Likusieji 73% pridėtinės vertės negeneruoja, nes trūksta investuotojų poreikius atitinkančių sklypų: 29,8% ploto (1.052 ha) sudaro neišvystytos teritorijos, 45,2% (476 ha) teritorijos veikla apskritai negalima (servitutai, apsaugos zonos ir kt.).

    Pagrindinis VK atlikto LEZ vertinimo tikslas – įvertinti, ar valstybės strategija dėl laisvųjų ekonominių zonų sudaro prielaidas, kad jų veikla duotų optimalią pridėtinę vertę. VŽ primena: tarp aktualių LEZ steigimo tikslų – aukštųjų technologijų plėtra. 

    Vertinant išryškėjo nekoks vaizdas: pasirodo, nė vienai iš 7 šiuo metu veikiančių LEZ valdymo bendrovių nėra nustatyti veiklos rodikliai, susiję su aukštųjų technologijų vystymu ar mokslo pažangos plėtra. Atitinkama ir realybė praktikoje: net 78% (71 iš 91) zonų teritorijoje 2023 m. veikiančių įmonių nevykdė aukštųjų technologijų veiklos.

    Būtent tokia veikla užsiimančių įmonių įkurdinimu aktyviau rūpinasi Klaipėdos LEZ: ji pastaruosius dešimtmečius transformavosi iš tradicinės gamybinės teritorijos į tyrimais, inovacijomis ir produktų bei procesų kūrimu grįstą ekosistemą, toliau orientuojasi į aukštesnės pridėtinės vertės projektų pritraukimą.

    Pasak Eimanto Kiudulo, Klaipėdos LEZ valdymo bendrovės vadovo, tokie projektai turi dar vieną vertingą savybę, būtent tokie projektai yra atspariausi įvairioms krizėms.

    „Kad LEZ sukurtų didesnę pridėtinę vertę, turi būti įvardyti lūkesčiai dėl jų veiklos, vykdoma kiekvienos zonos veiklos rodiklių peržiūra, atsižvelgiant į ekonominius, geopolitinius pokyčius bei technologinę pažangą, ir didesnis dėmesys turėtų būti skiriamas aukštųjų technologijų plėtrai. Prieš steigiant naujas LEZ, reikėtų išspręsti šiuos klausimus“, – teigia audito grupės vadovė Jolanta Indriulienė.

    Viena pagrindinių mūsų šalies aukščiausiojo lygmens strateginių ekonomikos pokyčių krypčių, numatytų valstybės pažangos strategijoje „Lietuva 2030“, – „dėti visas pastangas pritraukti pasaulio kompanijų investicijas į Lietuvą“. Kaip vienas įrankių, padedančių valstybei pasiekti šį tikslą, – laisvosios ekonominės zonos. Veikiančių LEZ, kaip ir pramonės parkų, pramoninių teritorijų vystymas, jų ribų plėtimas įtrauktas į strategiškai svarbių ekonomikos vystymo projektų sąrašą, o Seimo patvirtintoje (2020-12-11 nutarimu) aštuonioliktosios Vyriausybės programoje kalbama ne tik apie šių zonų vystymo, bet ir apie naujų kūrimo poreikį.

    Jos ir kuriamos. Štai Ekonomikos ir inovacijų ministerija planuoja iki 2030 m. Lietuvoje įsteigti dar 2 LEZ,  žemei iš privačių asmenų išpirkti būtų panaudota 31,5 mln. Eur. 

    Iš valstybės biudžeto visam įgyvendinimo laikotarpiui iki 2030 m. gavus reikiamą finansavimą (360,3 mln. Eur), numatomas ir esamų LEZ, pramonės parkų ir pramoninių teritorijų vystymas.

    VŽ nuomone, vaikantis naujų LEZ plotų, derėtų atsižvelgti į Valstybės kontrolės auditorių išvadą: „Valstybės strategija dėl laisvųjų ekonominių zonų ir jų veiklos reglamentavimas nesudaro pakankamų prielaidų, kad jos duotų optimalią pridėtinę vertę, nes šalies mastu nenustatyti lūkesčiai zonų veiklai, jų veiklos rodikliai neambicingi etc.“ 

    Kai valstybė beatodairiškai planuoja LEZ plėtrą, neturėdama jokios vizijos, kokios grąžos šalies mastu tikisi iš tokių investicijų, primena situaciją su valstybės valdomomis įmonėmis, kai užmerkiamos akys prieš akivaizdžiai neambicingus jų planus. Kažkaip juk vis tiek galbūt kas nors bus. Regis, politikams atrodo, kad valstybės pinigai nieko nekainuoja.

    REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

    Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

    Rašyti komentarą 0
    Norite pasiūlyti temą, turite pastabų ar klausimų?

    Parašykite redaktorių komandai arba vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt. Konfidencialumą užtikriname.

    M. Maldeikis. Atėjo laikas nusiimti kaukes 2

    Lietuvai būtinai reikia naujo socialinio kontrakto tarp valdžios ir suinteresuotų verslo grupių. Tiesa,...

    Nuomonės
    15:29
    L. Radzevičius. Ką mano pagrindinis akcininkas? Atsakymas į VŽ nuomonę

    „Verslo žinių“ redakcinis straipsnis rugsėjo 13 d. labai teisingai primena kad valstybės valdomos įmonės...

    Nuomonės
    12:25
    Šlubuojančių įstatymų įkaitai

    Vienos grožio klinikos, neseniai gavusios pirmąją reikšmingą baudą dėl Reklamos įstatymo pažeidimo, gretas...

    Nuomonės
    05:50
    R. Petruškevičiūtė. Vidinė komunikacija įgauna dar didesnį svorį

    Pastaraisiais metais verslams tenka atlaikyti įvairius išbandymus, tačiau sprendžiant šias problemas gali...

    Nuomonės
    2023.09.24
    R. Vilpišauskas. Mokesčių (ne)reformos kaina 3

    Lietuvoje įsibėgėjus diskusijoms dėl mokesčių reformos, vis dažniau keliamas klausimas, ko netektume, jei...

    Nuomonės
    2023.09.22
    Ar verta taip lošti va bank? 24

    Pastarosiomis dienomis iš Lenkijos sklindantys politikų demaršai ir stebina, ir neramina. Valdančioji „Teisės...

    Nuomonės
    2023.09.22
    D. Palavenis. Investicijos į karinės paskirties technologijas: spąstai ar galimybė?

    Ukrainos karo fone tapo aktualus nacionalinės gynybos pramonės klausimas, yra aptariamos galimybės Lietuvoje...

    Nuomonės
    2023.09.21
    Kaip nuostoliu Latvijoje susimažinti pelną Lietuvoje ir nenudegti 1

    Iki pandemijos ir per ją vykusios karštos diskusijos Paryžiuje ir kitose pasaulio sostinėse dėl tarptautinio...

    Nuomonės
    2023.09.21
    P. Sadaunykas. 4 principai efektyviam vadovavimui nuotoliu

    Pastarosiomis savaitėmis diskusijos apie priverstinį darbuotojų grąžinimą į įmonių biurus įsiplieskia vis...

    Nuomonės
    2023.09.20
    Akiratyje – nemokūs klientai

    Didesnio neapibrėžtumo laikais gerokai padidėjo neatsiskaitymo rizika – nemokių klientų randasi ne tik...

    Nuomonės
    2023.09.20
    A. Pakštaitė-Marcinkienė. Ką verslui reiškia naujasis ES baterijų reglamentas?

    Nė viena baterija negali būti prarasta. Kadaise tokį tikslą paskelbusi Europos Komisija (EK) toliau žengia jo...

    Nuomonės
    2023.09.19
    Investicijos be vizijos 3

    Nors šalyje veikiančios laisvosios ekonominės zonos (LEZ) skelbiasi nebeturinčios kur plėstis, o Ekonomikos...

    Nuomonės
    2023.09.19
    Klaustukai paraštėse

    Po premjerės Ingridos Šimonytės pareiškimo, kad mokesčių reformoje numatomi pakeitimai, dėl kurių gali būti...

    Nuomonės
    2023.09.18
    Kinija tik stebi. Kol kas Premium 2

    Rusijos ir Ukrainos karo ir potencialaus Kinijos ir Taivano konflikto lyginimas nėra teisingas, bet Kremliaus...

    Verslo klasė
    2023.09.16
    N. Roubini. Užkirsti kelią JAV ir Kinijos karui

    Jungtinės Amerikos Valstijos ir Kinija toliau juda susidūrimo link. Naujas šaltasis karas tarp jų Taivano...

    Nuomonės
    2023.09.16
    E. Leontjeva. Pensijų pastato dekonstrukcija – ar stovės ant vienos atramos? 2

    „Griauti – tai ne statyti“, – sako patarlė. Vis dėlto, norint nugriauti pastatą, būtina gauti statybos...

    Nuomonės
    2023.09.15
    Šalies piniginė: ar bus apsaugota nuo rinkiminių pagundų 1

    Briuselio pareigūnai Europos silpnėjančios ekonomikos fone tikina stagfliacijos neįžvelgiantys ir ragina...

    Nuomonės
    2023.09.15
    Augimo šventė su karčiu prieskoniu

    Ruduo prasideda ir su dvidešimtmetį skaičiuojančios „Gazelės“ – sparčiausiai augančių Lietuvos įmonių –...

    Nuomonės
    2023.09.14
    Ką mano pagrindinis akcininkas? 9

    Bent dalį atsakomybės už tai, kad valstybės valdomos įmonės (VVĮ) vis dar susiplanuoja pernelyg menkus, todėl...

    Nuomonės
    2023.09.13
    G. Rainys, T. Kovalova. Uzbekistanas – tolimas, bet patrauklus 1

    Dalis lietuvių neskiria Vidurinės Azijos šalių ir visas jas priskiria karo agresorės Rusijos įtakos zonai.

    Nuomonės
    2023.09.12

    Verslo žinių pasiūlymai