Skylėta mokesčių reformos versija

    Publikuota: 2023-03-22
    Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
    svg svg
    Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
    „Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

    Pradžioje buvo idėja. Gerai ji skambėjo dar 2019 m. pavasarį iš tuometės kandidatės į prezidentus ir dabartinės premjerės Ingridos Šimonytės lūpų.

    Idėjos, pavadintos kontraktu su visuomene, esmė – teisinga mokesčių sistema: visi piliečiai lygūs ir visi turi mokėti tuos pačius mokesčius. Kuo daugiau išimčių ir pakopų, tuo didesnis neteisingumo jausmas.

    Rinkimus laimėjus konservatoriams ir liberalioms jėgoms, buvo sukurta mokesčių darbo grupė prie Finansų ministerijos, kuri periodiškai rinkosi į posėdžius. Ministerijos klerkai uoliai konspektavo ekspertų, darbdavių ir darbuotojų atstovų pasiūlymus. Tačiau nuo 2021 m. rudens nutrūko konsultacijos ir vėliau nebuvo atnaujintas dialogas su suinteresuotosiomis šalimis, teigia dalis asociacijų. 

    Nuo to laiko nelabai kas ką girdėjo apie reformos siūlymus, išskyrus tai, kas, cituojant finansų ministrę Gintarę Skaistę, buvo pastarosiomis savaitėmis „nutekinta“ per aptarinėjimus Seime su valdančiosios koalicijos partneriais ir kad tai nebuvo tai, apie ką visa ši reforma.

    Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













    Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



     

    Paradoksas, bet prie mokesčių kontrakto su visuomene valdančioji dauguma plušėjo keletą metų, o dabar pageidauja, kad mokesčių mokėtojai įvertintų siūlomą paketą ir pateiktų pasiūlymus... per tris savaites. Paprastai taip elgiamasi, kai viskas jau nuspręsta ir pasiūlymų nelabai laukiama. Ar taip turi atrodyti nuoširdus noras susikurti kokybišką mokesčių sistemą? Pasirodo, jau gegužę mokestinį paketą numatyta teikti tvirtinti Vyriausybei, o vėliau – svarstyti Seimui.

    VŽ žiniomis, prie mokestinių pasiūlymų dailinimo neprileistos ne tik mokesčių mokėtojams atstovaujančios verslo organizacijos ir kitos suinteresuotosios šalys, bet ir kompetencijų bei daugiametės tarptautinės verslo patirties įgiję Vyriausybės tarnautojai. Tad turime pasiūlymus tokius, kokius turime – teks susitaikyti, o „pageidavimų koncertams“ dabar ne laikas. Na ir kas kad su tais mokesčiais teks gyventi visiems.

    Gal kas nors žino tokiai elgsenai yra ir objektyvių priežasčių?

    Vienai krizei genant kitą – nuo pandemijos, imigrantų antplūdžio iki Putino pradėto kruvino karo prieš Ukrainą – sprendimo priėmėjų ratas Vyriausybėje labai susiaurėjo.

    Pateikta mokesčių reforma – ne išimtis. 

    Lūkesčiai buvo sukelti dideli, ir pirmiausia dėl užtikrinimų, kad naujoji mokesčių sistema turėtų prasivalyti nuo įvairaus plauko lengvatų, kurios ne tik iškreipia verslo sąlygas skirtingiems rinkos subjektams, bet ir kursto skirtingų visuomenės grupių nusivylimą, įvelia piliečius ir valstybę į amžiną priešpriešą, kodėl vieniems vienaip, kitiems kitaip.

    Intriga buvo tokia didelė, kad susidarė kone paradoksali situacija, kai, regis, pirmą kartą per trisdešimt Nepriklausomybės metų visuomenė pasigedo, kur ta mokesčių reforma, nors iki šiol visi laikydavo kumščius, gal ir melsdavo, kad tik nebūtų judinami mokesčiai.

    Tik prieš savaitę mus pasiekė pirmieji reformos nutekinimai, kurie iš karto sukėlė diskusijų audrą. Finansų ministrė Gintarė Skaistė suskubo raminti, kad būtų ydinga iš netikslių nuotrupų daryti platesnius apibendrinimus, nes mokesčiams reikia sistemiško žvilgsnio. Palikime tai mokesčių specialistų sprintui, tik jie per 3 savaites gal sugebės profesionaliai išpakuoti valdžios parengtą siuntinuką. Tačiau atskiros jo dalys kelia daug minčių ir mažai vilčių.

    Panašu, kad nauji siūlymai palieka ydingą sena problemą: papildomą mokesčių naštą ir vėl krauname ant tų, kurie siekia žinių, daug mokosi, o vėliau darbe prisiima daugiau atsakomybių, kurie daugiau dirba ir daugiau uždirba, taip pat rizikuoja ir kuria verslus bei darbo vietas kitiems. Beje, dalis jų jau dabar moka progresinį 32% pajamų mokesčio tarifą (GPM) nuo tam tikrų pajamų sumos ir taip neproporcingai daug prisideda prie kitų visuomenės narių išlaikymo mainais gaudami neproporcingai menką pensiją senatvėje.

    Tačiau manoma, kad jie gali mokėti dar daugiau, net terminas naujas sugalvotas „specialus papildomas tarifas“. Finansų ministrė skelbia, kad be 20% GPM papildomu 5% tarifu bus apmokestintos bendros gyventojų pajamos, siekiančias nuo 60 iki 120 vidutinių darbo užmokesčių (apie 101.000–201.000 Eur), o didesnės nei 120 VDU dar papildomu 7% tarifu. Ar esame tikri, kad siunčiame tinkamą žinią aukštos kvalifikacijos siekiantiems ar pasiekusiems šiame neįtikėtai mobiliame šiuolaikiniame pasaulyje?

    Ne kartą girdėjome, kad norint paskatinti verslaujančius piliečius nevengti mokesčių, mokestinė aplinka turi būti paprasta, skaidri, sąžininga visiems, neskatinanti ieškoti būdų , piktnaudžiauti žongliruojant įvairiomis veiklos formomis. Retas galėtų tiksliai įvardinti tikslius jų pavadinimus, ką jau kalbėti apie painias ir labai skirtingas mokestines prievoles. Ar iš tiesų mums tiek jų reikia? Juk kuo didesnė įvairovė, tuo daugiau galimybių apsukruolių optimizacijoms, tuo didesni mokesčių administravimo kaštai valstybei. Gal dalies jų vertėtų atsisakyti ar apjungti?

    Objektyvumo labui šioje reformos vietoje pliusą „už teisingumą“ reiktų dėti už Finansų ministerijos pastangas palaipsniui mažinti atotrūkį tarp individualios veiklos ir darbo santykių pajamų apmokestinimo. Tačiau, panašu, kad vardan sklandesnio proceso Seime, reformos autoriams teko į šalį patraukti gražią intenciją „mokesčių sistema be gyvulių ūkio“ ir ją pakeisti politiškai saugesne versija „šiek tiek mažiau gyvulių ūkio“. Pavyzdžiui, paliekant verslo liudijimus, kurie sudaro galimybę nemokėti mokesčių užsiimantiems ta pačia veikla. Skaičiavimai rodo, kad vidutinis efektyvus GPM tarifas su verslo liudijimais dirbantiems tesiekia vos 2,2%. 

    Darbdavių atstovai taip pat stebisi, kodėl siekiama prilyginti verslo veiklą darbo santykiams ir apmokestinti kapitalą progresiniais mokesčiais.

    „Nesu matęs šalių, kur būtų bandoma sulyginti verslo veiklą ir darbo santykius“, – gūžčioja Andrius Romanovskis, Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) prezidentas.

    Dalis verslų ir taip linkę nerodyti pajamų, mokėti mokesčių, o sprendimas didinti kapitalo apmokestinimą, tikėtina, didins šešėlį ir blogins investicinę aplinką šalyje.

    Tiesa, tai, kad taip vadinamą investicinio projekto lengvatą numatoma pratęsti ir po 2023 m. yra gera žinia investuojančiam verslui. Tačiau, pramonininkų nuomone, vienintelis tikrai pažangus siūlymas iš Finansų ministerijos pateikto paketo, yra momentinis ilgalaikio turto nudėvėjimas, skatinant produktyvias investicijas į įrenginius, kompiuterinę techniką, programinę įrangą ir pan. Vienok, gamintojus nuvylė tai, kad mokestinių pasiūlymų pakete nieko nekalbama apie nulinį pelno mokesčio tarifą reinvestuojamam pelnui.

    Tad kyla klausimas, ar ne per mažai susitekta į ekonominio augimo skatinimą ir ne per daug susikoncentruota į mokesčius mokančiųjų dar didesnį apmokestinimą?

    Finansų ministerija siūlo pereiti prie tradicinio nekilnojamojo turto (NT) mokesčio už nekilnojamojo turto objektą, o ne bendrą jų verčių sumą, išplečiant mokesčių bazę. Gyvenamajam būstui taikomas lengvatinis apmokestinimas – pusė žmonių neturės mokėti jokio NT mokesčio. Regis, ir vėl skambiai deklaruotas visuotinis NT mokestis taip ir netampa visuotiniu – kažkoks oksimoronas gaunasi.

    Neabejotinai įdomus FM siūlymas nuo kitų metų sudaryti galimybes žmonėms pasirinkti sąskaitą ir ją deklaruoti, kaip investicinę. Per ją gautą pelną bus siūloma apmokestinti, tik jei jis nereinvestuotas. Diskusijų greičiausiai kils dėl siūlymo per tokią sąskaitą investuotai sumai numatyti tik 10.000 Eur metinę ribą.

    „Verslo žinių“ nuomone, akivaizdu, kad dėl savo apimties siūlomai mokesčių pertvarkai įvertinti ir juo labiau išdiskutuoti su suinteresuotomis pusėmis trijų savaičių terminas yra nerealus. Siūlomų pokyčių pynė, deja, nėra nei paprastesnė, nei suprantamesnė kiekvienam visuomenės nariui. Pozityviai vertintini siūlymai palaipsniui mažinti atotrūkį tarp skirtingų veiklos formų ir darbo santykių kartina kairuoliškos intencijos papildomą mokesčių naštą ir vėl užkrauti tiems, kurie ir taip daug veža. Apibendrinant, kol kas tik aišku, kad mokesčių mokėsime daugiau – kai kuriais skaičiavimais biudžetas pasipildys kone 0,5 mlrd. Eur kasmet. Ko mes, mokėtojai, nežinome, kaip ir kur valdžia ketina tuos papildomus pinigus naudoti. O tai yra labai svarbi bet kurios mokesčių politikos dalis, kurią politikai yra linkę užmiršti.

    REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

    Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

    Rašyti komentarą 0
    Norite pasiūlyti temą, turite pastabų ar klausimų?

    Parašykite redaktorių komandai arba vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt. Konfidencialumą užtikriname.

    Duobėti kelininkų metai

    Ne pačius geriausius laikus išgyvenančios kelių sektoriaus bendrovės tarp nesėkmės priežasčių mini ne tik...

    Nuomonės
    05:50
    Galimybės ar praradimai?

    Turkijos, NATO narės ir vienos svarbiausių Vakarų partnerių, pasirinkimą leisti Recepui Taiyypui Erdoganui...

    Nuomonės
    2023.05.30
    L. Marcinkevičius. Ar ECB portfelio mažinimas paveiks infliaciją? 1

    Greta bazinių palūkanų normų didinimo 25 baziniais punktais gegužės pradžioje į posėdį susirinkusi Europos...

    Nuomonės
    2023.05.29
    Kelias – sunkus, bet įveikiamas 1

    Nors Ukrainos narystės perspektyvos ir NATO, ir ES vis dar lieka miglotos, šiek tiek ryškėja konkretesni...

    Nuomonės
    2023.05.29
    M. Sinkevičius. Hibridinis darbas: kodėl išlaikome tuščius biurus?

    Hibridinis darbas, kai laisvai pasirenkama dirbti iš namų ar biuro, po pandemijos daugelyje bendrovių...

    Nuomonės
    2023.05.28
    R. Jokubauskas. Kita nuomonė „CityBee“ istorijoje 6

    ES Teisingumo Teismo (ESTT) neseniai išsprendė ginčą tarp Austrijos „Osterreichische Post AG“ ir fizinio...

    Nuomonės
    2023.05.27
    S. Gutauskaitė-Bubnelienė. Kur užaugus išgaruoja mergaičių drąsa ir kaip užkirsti kelią baimei? 1

    Mokyklą lankančios mergaitės Lietuvoje yra tiek pat ar net labiau verslios negu berniukai – jos nebijo imtis...

    Nuomonės
    2023.05.26
    Viešajam valdymui – aukštesnė pavara 5

    Seimas priėmė valstybės tarnybos reformą, kurios vienas svarbiausių tikslų – užtikrinti aukštą vadovų...

    Nuomonės
    2023.05.26
    Brangsta pinigai, keičiasi santykiai: kelsi vėją, lėksi iš lentynų

    Esminė šio pavasario tendencija, kurią tenka pripažinti ir prekybininkams, ir tiekėjams, – vartotojai vis...

    Nuomonės
    2023.05.25
    V. Kontrimas. „ChatGPT“ versle: darbuotojams – pagalba, įmonėms – saugumo rizika

    Vos pusmetį prieinama dirbtinio intelekto platforma „ChatGPT“ neabejotinai pakeitė žmonijos suvokimą apie...

    Nuomonės
    2023.05.24
    Ch. Lagarde. 25 euro vienybės metai 1

    1998 m. birželio 1 d. Europos centrinis bankas (ECB) buvo įsteigtas tam, kad parengtų viską, ko reikia eurui...

    Nuomonės
    2023.05.24
    Šantažo įkaitai – valstybė ir piliečiai 33

    Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) lyderiui Gabrieliui Landsbergiui toliau mojuojant...

    Nuomonės
    2023.05.24
    Pasivijo pasaulinių tendencijų šmėkla

    Dar pernai Lietuvos startuolių ekosistema džiaugėsi naujienomis apie antrąjį vienaragį „Nord Security“ ar...

    Nuomonės
    2023.05.23
    Kokie dar pirmalaikiai rinkimai? Tai nerimta 52

    Kovą vilniečiai išsirinko merą „be cirkų“ – konservatorių Valdą Benkunską. Bet vos nauja savivalda pradėjo...

    Nuomonės
    2023.05.22
    Pinigai, kurie padės įveikti recesiją

    Bankams prisukus kranelius ir žaibiškai pašokus palūkanoms, verslininkai, ypač pramonininkai, išskėstomis...

    Nuomonės
    2023.05.19
    M. Petrauskas. Europa mauna apynasrį kriptovaliutų įmonėms: kas laukia rinkos

    Europos Parlamentui balandžio pabaigoje nubalsavus už Europos kriptoturto rinkų reglamentą (angl. Markets in...

    Nuomonės
    2023.05.18
    VMI laikys brandos egzaminą

    Nuo gegužės 1 d. įsigaliojo įstatymo nuostatos, kurios baudų už mokestinius pažeidimus diapazoną išplėtė du...

    Nuomonės
    2023.05.18
    P. Tamulionis. Ką daryti, kai užpuolė A. Tapinas? 74

    Na, gal ne užpuolė, o pagavo už rankos dėl galimai, matyt, iš tikrųjų neteisėtai panaudotų mokesčių mokėtojų...

    Nuomonės
    2023.05.17
    Gniaužtai automobilių pramonei: taip jokie investuotojai neateis 15

    Pakelkit rankas, jeigu jūsų gamykloje lankėsi kolegijų ar universitetų dėstytojai. Kiek jų per metus prašėsi...

    Nuomonės
    2023.05.17
    Apipešiota reforma 2

    Netrukus Seimas turėtų balsuoti dėl ilgai brendusios valstybės tarnybos reformos galutinio patvirtinimo. Tai...

    Nuomonės
    2023.05.16

    Verslo žinių pasiūlymai