Kai sužinai vėliau negu kiti

Uždariems žmonėms gyventi sunkiau. Jie gali daug nuveikti, būti vertinami ir gerbiami, tačiau jiems reikia kur kas daugiau pastangų tokių rezultatų pasiekti. Nes uždarumas kiek baugina ir atstumia – nežinia, ką tas žmogus apie tave galvoja, ar jam įdomu, ką tu sakai, ar apskritai nori, kad būtum šalia.
Negaudami atsako, pamažu aplinkiniai nuo uždarojo atsitraukia, ir šis lieka vienas. Jam, ko gero, nuo to tik geriau. Tačiau viską turi nuveikti pats – be aplinkinių pagalbos, patarimų, palaikymo.
Uždarasis žmogus – smulkiojo verslo alegorija. Tiksliau, kai kurių jo įkūrėjų, kurie nelinkę bendrauti, dalytis informacija arba jos gauti. Atrodytų, šiais laikais tokių nebeliko. Kurgi ne.
Kaskart tai ypač išryškėja, kai sudaromas metų „Gazelės“ sąrašas. Visos, ypač viršuje esančios įmonės tikrai gali pasididžiuoti, kad pateko tarp sparčiausiai augusių bendrovių. Vadinasi, ir vadovų sprendimai buvo teisingi, ir komanda stipri, ir produktas ar paslauga puikūs.
Tačiau kai kurių įmonių vadovai – dažnai ir tų, kurios yra tarp sparčiausiai augusių apskrityse, – sulaukę žurnalistų skambučio atsisako pasidalyti savo patirtimi, kaip pavyko pasiekti tokių gerų rezultatų.
Pasiteisinimai įvairūs. Vieni sako, kad neturi ko papasakoti – dirba, ir tiek. Kiti į šnekas nesileidžia esą dėl to, jog nenori atskleisti komercinių paslapčių: kiek uždirbome – tiek mūsų! Tačiau laikai pasikeitė – informacijos apie bet kurią įmonę galima gauti internetu: tereikia svetainėje rekvizitai.lt įvesti bendrovės pavadinimą, ir bus matoma statistika apie pajamas, pelną, darbuotojų skaičiaus bei vidutinio atlyginimo pokyčius.
„Verslo žinių“ nuomone, verslininkai, kurie nenori dalytis patirtimi, elgiasi kiek trumparegiškai. Nes jei sekasi šiandien, nebūtinai taip pat gerai bus ir rytoj. O jeigu ir bus, kodėl negalėtų būti dar geriau? Dalis smulkaus ir vidutinio verslo atstovų, apie kuriuos rašė „Gazelės“ rubrika, vėliau pasakojo, kad po publikacijos atsirado naujų užsakovų, tiekėjų, o kai kurie netgi sulaukė investuotojų.
Tai ypač aktualu šiais laikais, kai laukia sunkus ekonominis ruduo ir verslą besikėsinanti sustingdyti žiema. Jau dabar verslininkai, ypač regionų, neslepia, kad elektros energijos ir šildymo kainos gali ištrinti įmonę iš verslo žemėlapio. Kiti jau dėlioja juodžiausius scenarijus ir svarsto, ar reikės užsidaryti tik žiemai, ar spyną teks kabinti visiems laikams. Treti investuoja į nuosavas elektrines ir mielai dalijasi patirtimi, kiek kainavo, kada atsipirks, iš kur gavo pinigų. Ketvirti kuria naujas strategijas, nes jau yra pasimokę, kad krizė – tai galimybė, tik mokėk ją išnaudoti.
Be to, verslas yra bendruomenės dalis, todėl jis neturi teisės nuo jos atsiriboti. Net jei pasidalijama ir prasta žinia, tai gali būti signalas kitoms įmonėms. Praėjusią savaitę „Vilniaus alus“ pranešė apie tai, kad kuriam laikui sustabdyta „Achema“ gali nutraukti angliarūgšties tiekimą. Smulkesniems aludariams tai buvo didžiulė naujiena, kurią jie išgirdo iš „Verslo žinių“. Atrodytų, nors ir konkurentai, bet bendras rūpestis suvienijo, tad vieni su kitais ėmė dalytis informacija, kokie gali būti sprendimo būdai. Ar gera žinia, ar bloga, bet ją reikia išgirsti kuo greičiau, o ne vėliau nei kiti. Antraip galima labai stipriai atsilikti.
Būtent dalijimasis patirtimi, naujų kontaktų užmezgimas, bendrų sprendimų ieškojimas yra „Gazelės“ projekto tikslas. Šiemet metinė „Gazelės“ konferencija organizuojama jau 19-ą kartą, ji vyks Vilniuje rugsėjo 14 d.
Į „Gazelės 2022“ sparčiausiai augusių įmonių sąrašą pateko 6.967 bendrovės – pernai jų buvo arti 5.000. Jos išsirikiavo pagal pajamų augimą 2019–2021 m. Iš šių skaičių matyti, kad pandemijos įtaka bendrovių rezultatams 2020–2021 m. ne tik nepraretino „Gazelių“ gretų, bet ir neapkarpė augimo mastelių. „Gazelių“ sąrašą abėcėlės tvarka rasite čia.
Vis dėlto sąrašas galėjo būti kiek ilgesnis, tačiau kai kurios įmonės, į jį patekusios, neatitiko vieno iš kriterijaus – nesutiko dalytis su „Verslo žinių“ skaitytojais savo gerąja praktika. Jų vietą užėmė žemiau buvusios bendrovės, kurių vadovai neturi ko slėpti nuo visuomenės. Arba turi drąsos atvirai kalbėti apie savo verslą, tuo paskatindami ar įkvėpdami kitus.