R. Vilpišauskas. Ekonomikos gaivinimo planas – ar šį kartą bus kitaip?

Publikuota: 2021-04-25
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
VU TSPMI Jean Monnet profesorius

Balandžio viduryje Lietuvos finansų ministrė pristatė Lietuvos Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonę 2021-2026 m., kuri susieta su praėjusiais metais Europos Sąjungoje (ES) sutartu Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo fondu „Naujos kartos ES“, siekiančiu 750 mlrd. eurų. Lietuvai iš šio fondo numatyta maždaug 2,2 mlrd. eurų dotacijų. Iš jų beveik du trečdalius Lietuva, kaip ir kitos ES šalys, turės skirti žaliajai pertvarkai ir skaitmeninei transformacijai, o likusių lėšų panaudojimas siejamas su ES institucijų rekomendacijų Lietuvai įgyvendinimu.

Vertinant šio visuomenės aptarimui pateikto projekto svarbą ir turinį pirmiausia reikia pastebėti, kad šios lėšos sudaro tik septintadalį visos sumos, kurią ši Vyriausybė ketina investuoti iš nacionalinio ir ES biudžetų. Tad šis planas svarbus ne tiek dėl jo apimčių, kiek dėl to, jog jis yra vienas iš elementų dėlionėje, kurią galima vadinti ES ir jos valstybių narių atsaku į COVID-19 pandemijos sukeltą krizę. Tai galiausiai gali pastūmėti link glaudesnės ES šalių integracijos, nes ieškant Bendrijos valstybių sutarimo dėl to, kaip ateityje bus grąžintos bendrai pasiskolintos lėšos, gali būti apsispręsta dėl naujų ES finansavimo šaltinių bei didesnio Sąjungos biudžeto. Be to, jei daugelyje ES šalių nacionalinės reformų programos bus bent iš dalies sėkmingos, tai prisidėtų ir prie spartesnio ekonomikos augimo bei palengvintų skolų grąžinimą ateityje.

Kita vertus, jau dabar matyti, kad ir bendro skolinimosi idėja, ir nacionalinių reformų prioritetai jau kelia nemažai ginčų atskirose ES valstybėse. Italijoje dėl to pasikeitė vyriausybė ir jos vadovas. Lenkijoje tai kelia nesutarimus tarp valdančios koalicijos partnerių. Vokietijoje jau kreiptasi į Konstitucinį teismą, kurio išaiškinimo dėl numatyto ES skolinimosi teisėtumo bus laukiama tam, kad procesas galėtų judėti link galutinio nacionalinių planų patvirtinimo ir finansavimo telkimo. Tad neatmestinas ir kitas scenarijus – procesas užsitęs, o net ir patvirtinus planus bei ES pasiskolinus pinigus, jų panaudojimas daugelyje valstybių strigs, kaip strigdavo ir daugelis ankstesnių reformų.

Grįžtant prie Lietuvos Vyriausybės plano, svarbu įvertinti ir jo turinį, ir įgyvendinimo sąlygas. Plano turinys, atsižvelgiant ir į ES nustatytas gaires, atrodo logiškas, pirmiausia tuo, jog didžiausias dėmesys skiriamas tam, kas ir priklauso nuo viešosios politikos – investicijoms į viešojo sektoriaus teikiamų paslaugų, ypač sveikatos apsaugos ir švietimo, prieinamumą ir kokybę, bendrų valdymo infrastruktūros sąlygų, aktualių įvairiems verslams ir gyventojams, keitimą ir ypač tai, kas riboja pačių valstybės institucijų veiklos rezultatyvumą, skaidrumą ir gebėjimą keistis. Plane pateikiama gera situacijos ir iššūkių diagnozė. Logiška Vyriausybei pirmiausia siekti susitvarkyti „savo darže“, ypač tose srityse, kuriose reformos inicijuojamos jau tris dešimtmečius, tačiau įgyvendinimo metu vis strigdavo, o kai kuriose srityse, ypač valstybės tarnyboje, situacija dažnai apibūdinama žodžiu „nustekenta“. Pagirtina, kad nepamirštas valstybės tarnybos motyvacijos kėlimas ir įgalinimas, kompetencijų ugdymas, nes tam reikia ne tik papildomų lėšų, bet ir nuolatinio politinio dėmesio.

Ir čia prieiname prie klausimo, o kas šį kartą bus daroma kitaip, kad Vyriausybės ketinimai pavirstų darbais ir rezultatais, kurių siekiama? Juk kaip tik dėl ankstesnių reformų nesėkmių nemažai iššūkių paveldėta iš ankstesnių Vyriausybių, pavyzdžiui, nebaigtas daugiabučių renovavimas ar viešąsias paslaugas teikiančių įstaigų tinklo pertvarka. Šio plano atveju reformų tikimybę didina jų susiejimas su ES finansavimu bei Bendrijos institucijų dėmesys, tačiau praktiniam įgyvendinimui bus būtina ir Lietuvos Vyriausybės lyderystė, gebėjimas suvaldyti sudėtingus procesus, neįstrigti biurokratinėje rutinoje, skaidriai plėtoti viešąją ir privačią partnerystę ir, žinoma, telkti paramą reformoms Seime bei visuomenėje.

Komentaro autorius - Ramūnas Vilpišauskas, VU TSPMI Jean Monnet profesorius

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
M. Palijanskas. Estija jau neatsilaikė prieš palmių aliejaus invaziją. Ar atsispirs Lietuva? 4

Estijoje įsigaliojus naujos redakcijos Skystųjų degalų įstatymui, degalų prekybininkai gali lanksčiau vykdyti...

Verslo aplinka
2021.05.11
Kur nukeliauja mokesčiai 7

Šiandien Lietuvoje minima Pagarbos mokesčių mokėtojams diena – jų dėka šalis turi biudžetą, kariuomenę,...

Verslo aplinka
2021.05.11
A. Aslundas. Rusijos „meškų“ ekonomika

Vos prieš keletą metų investicijų bankininkai optimistiškai vertino besiformuojančias rinkas, spėdami, kad...

Verslo aplinka
2021.05.10
Kai protingumo kriterijus – anapus slenksčio 2

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, nustebinusi rinką biurokratinėmis žabangomis, į kurias įtraukė...

Verslo aplinka
2021.05.10
M. Stankevičius. Sutelktinio finansavimo platformos: tik skelbimų lentos ar investavimo partneriai? 2

Viešojoje erdvėje pastaruoju metu išryškėjo diskusija dėl sutelktinio finansavimo platformų (SFP) operatorių...

Verslo aplinka
2021.05.08
D. Palavenis. Pokyčio technologijos ir gynybos pramonė. Ar Lietuva turi ką pasiūlyti?

Balandžio 20 d. Europos gynybos agentūra (EGA) organizavo aukšto lygio nuotolinę konferenciją, kurioje ES...

Verslo aplinka
2021.05.07
D. Misiūnas. Medžiotojai ir bėgikai 13

Prieš savaitę didžiausi Lietuvos technologijų startuoliai susivienijo į asociaciją „Vienaragiai.lt“,...

Verslo aplinka
2021.05.07
Baimė ar šuolis atgal, į bebrų užtvankas? 20

„Ignitis grupės“ darbuotojų skatinimo opcionais programa, sukėlusi abejonių Seimo Biudžeto ir finansų...

Verslo aplinka
2021.05.07
V. Degutis. Verslo procesų automatizavimas: ateitis jau čia – ar mes pasiruošę?

Dabartiniai rinkos pokyčiai – tiek susiję su pandemija, tiek su apskritai globaliomis verslo valdymo...

Verslo aplinka
2021.05.06
J. Rojaka. Skatindami verslą galėtume spurtuoti kaip „Ferrari“, tačiau judame vėžlio greičiu 2

Analizuojant lėšų panaudojimą ir dabartines tendencijas šalies ekonomikoje, peršasi akivaizdi išvada –...

Verslo aplinka
2021.05.06
Kad bėgdami nuo vilkų, neužlėktume ant meškų  4

Per 2008-2009 m. finansų krizę ne viena kompanija nukentėjo nuo vadinamųjų „feniksų“, kai bankrotą inicijavus...

Verslo aplinka
2021.05.06
Idėjos, ardančios vienybę? 8

Pastaruoju metu vis labiau įsiplieskianti diskusija dėl galimybių paso jau įtraukė ir svarbiausių šalies...

Verslo aplinka
2021.05.05
V. Gružauskas. Dirbtinis intelektas: ar tikrai žinote, ką perkate 4

Šiuo metu dirbtinis intelektas (DI) yra naudojamas praktiškai visur, o domėtis bei skleisti informaciją apie...

Verslo aplinka
2021.05.04
Ant desperacijos ribos 7

Lietuvos turizmo ir viešbučių verslas, suspaustas pandemijos sukeltų karantinų varžtais, priverstas kentėti...

Verslo aplinka
2021.05.04
R. Verkauskaitė-Kazanskienė. Smulkusis verslas siunčia optimizmo signalą

Smulkiajam verslui pandemija sudavė rimtą smūgį – neigiamą įtaką ji padarė daugiau nei pusei šalies smulkiųjų...

Verslo aplinka
2021.05.03
(Ne)tiesioginiai merų rinkimai: trukt už vadžių – vėl iš pradžių 1

Tai kažkur jau matyta ir girdėta – visi politikai dievagojasi esantys už tiesioginius merų rinkimus, bet tuo...

Verslo aplinka
2021.05.03
Sistema be sistemos

Sudėtinga, dažnai stringanti ar iš dalies neveikianti GPAIS sistema, kelianti galvos skausmą įmonių...

Verslo aplinka
2021.04.30
Paryžiaus susitarimas grąžinamas į dienotvarkę

Dėl pandemijos ir smarkiai išaugusios didžiųjų pasaulio galių politinės įtampos nepelnytai kukliai buvo...

Verslo aplinka
2021.04.29
Kiek valstybės turi būti VVĮ? 12

Šiandien ministrų kabinetas planuoja svarstyti Ekonomikos ir inovacijų ministerijos (EIM) teikiamą atnaujintą...

Verslo aplinka
2021.04.28
D. Vitkauskas. Kodėl verslas „tingi“ įsitraukti į vakcinavimo politiką? 10

Liko vos 2 mėnesiai iki prezidento Gitano Nausėdos paskelbto ambicingo tikslo paskiepyti nuo COVID-19 bent du...

Verslo aplinka
2021.04.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku