Ką svarbu numatyti renkantis tarp „debesų“ ir „žemiškos“ IT infrastruktūros bei sistemų?
 
                                                                                            
                                                                                    „Blue Solutions“ direktorius Algimantas Brazauskas buvo pakviestas pasidalyti savo mintimis apie šiuolaikines verslo valdymo sistemas ir jų ateitį su portalo ir „CIO Applications“ žurnalo, skirto Europai, skaitytojais. Kviečiame susipažinti su svarbiausiomis įžvalgomis.
„Debesys“ vis dar nėra vienintelis atsakymas
Planuojant skaitmeninę transformaciją, verslui neišvengiamai tenka pasirinkti technologinę koncepciją: „debesis“, t. y., debesų kompiuteriją ir nuomojamas sistemas arba „žemišką“ IT infrastruktūrą ir „individualias“ sistemas. Pastaraisiais metais šią dilemą išspręsti ne lengviau, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, bet sunkiau.
Pradėkime nuo IT infrastruktūros. Mūsų platumose IT specialistai, lyginant su Vakarų Europa ar JAV, vis dar gana „pigūs“, todėl į debesų kompiuteriją žiūrima kaip į nebūtinai atsiperkančią prabangą, nes savus specialistus išlaikyti pigiau, nei pirkti paslaugas.
O štai Vakarų pasaulyje „debesys“ vertinami kaip pigesnė alternatyva nuosavai IT infrastruktūrai (ir specialistams). Vis dėlto ir vakariečiai turi priežasčių nesirinkti debesų kompiuterijos – pirmiausia, tai saugumo rizikos. Pavyzdžiui, užpernai „Panorama Consulting“ apklausoje įvardijamos tokios rizikos, kaip baimė prarasti duomenis ir patirti kibernetinę ataką. 2019 m. rizikos, susijusios su saugumu, tapo dar aktualesnės.
Nerimą kelia ir ilgalaikė priklausomybė nuo debesijos tiekėjo ar nuomojamų produktų gamintojo. Juk prognozuoti tokio svarbaus partnerio verslo pokyčių ir sprendimų ilgalaikėje perspektyvoje neįmanoma.
Mokėdami nuomojamų paslaugų tiekėjui, mokate už ateitį
Ar atsižvelgti į šias rizikas, renkantis savo IT strategiją – rizikų valdymo klausimas. Kitaip sakant, reikėtų pasverti, ką gauname už tai, kad rizikuojame?
Pavyzdžiui, nuolatinė partnerystė su vienu ar keliais nuomojamų IT paslaugų tiekėjais reiškia, kad gausite jų įsipareigojimą vystyti naujus produktus ir technologijas, tokias kaip dirbtinis intelektas ir daiktų internetas.
Tačiau, mokėdami tiekėjui, apmokate ir jo investicijas į vystymąsi, trumpiau tariant – mokate už savo ir jo ateitį. Tiesa, klausimas, ar jūsų ir gamintojo ateities vizijos – sutampa, ir su šia nežinomybe teks išmokti gyventi.
Sistemų įsigijimas vs. nuoma
Su verslo sistemomis viskas kiek sudėtingiau. Norisi ir standartinio patikimumo, ir atitikimo nestandartiniams verslo procesams, inovacijų, „cinkelio“. Tad kokius pasirinkimus turime?
Pradėkime nuo sistemų įsigijimo. Įsigydami „individualią“ sistemą, mokate pinigus už tai, ko jums reikia dabar ir reikės dar 5-8 metų perspektyvoje. Greičiausiai nepermokate – statistika liudija, kad verslo valdymo sistemų gyvavimo ciklas siekia 10-15 metų.
Sistemos nuomos atveju gaunate tuos pačius privalumus, kaip ir su debesijos paslaugų tiekėju – pažangos pažadą, palaikymą, naujausias technologijas. Minusas? Standartiniai, „daugumai“ pritaikyti sprendimai, kuriuos pats gamintojas nei keis, nei papildys, nei modifikuos pagal kiekvieno kliento poreikius.
Išeitis iš padėties yra sistemos modifikavimas pagal jūsų verslo poreikius. Beje, 2018 m. statistika rodo, jog net 63 proc. JAV įmonių naudoja 11-50 proc. modifikuotas sistemas, ir tai visiškai suprantama – taip kuriamas išskirtinumas, išsaugant stabilumą – gamintojo siūlomą pagrindą ir atnaujinimus.
Ką gauname už priklausomybę nuo tiekėjo sprendimų?
Akivaizdu, kad modifikavimas neišlaisvina iš priklausomybės nuo gamintojo. Nuomojamą sistemą turėsite nuolat atnaujinti, priimti gamintojo sprendimus, o jis gali keisti jau naudojamas, pažįstamas funkcijas. Jums teks vystyti sistemą taip, kad priderintumėte ją prie naujų sistemos versijų, patobulinimų, ir daryti tai nuolat. Mokėsite pinigus gamintojui visą nuomos laikotarpį už jo sistemos vystymą, nors tai ne visada atitiks jūsų lūkesčius. Galiausiai, tikėtina – permokėsite.
Tačiau už tai gausite galimybę išnaudoti pažangiausius analitikos įrankius, didžiuosius duomenis, tarptautinę verslo patirtį ir visa kita, kas kažin, ar atkeliaus tokiu greičiu ir taip lengvai pas jus į „personalines“ verslo valdymo sistemas.
Tad svarbiausias klausimas yra – ar jūsų verslo „gudrybės“, suteikiančios konkurencinį pranašumą, gali būti sulyginamos su gamintojo diegiamomis inovacijomis bei tarptautine patirtimi, ir kaip šis palyginimas galėtų atrodyti ilgalaikėje perspektyvoje?
 
            
            
                 
            
            
                 
            
            
                 
            
            
                 
            
             
                     
                                 
                                 
                     
                                 
                                 
                     
                     
                     
                                 
                                 
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    