Analogų pasaulyje neturintis sprendimas iš skolininkų išieškojo 2 mlrd. eurų skolų

Skolos, pradelsti mokėjimai ir nemalonūs pokalbiai su kreditoriais vieniems verslams ar gyventojams tai būtų visiškai nepriimtini dalykai, tačiau kitiems tai yra kasdienybė. Įsiskolinimai savaime nėra blogai, jei jie yra laiku padengiami, atsiskaitoma su kreditoriais. Skolų našta gali susidaryti ir valstybei ar savivaldybei, kai gyventojai ar įmonės laiku neatsiskaito už gautas paslaugas, nesumoka mokesčių ar neapmoka gautų piniginių nuobaudų. Neretai tokiais atvejais institucijos ir kreditoriai susiduria su iššūkiu išieškoti jiems priklausančias lėšas. Laimei yra sprendimas, leidžiantis įveikti šiuos iššūkius tai Registrų centro sukurta ir prižiūrima Piniginių lėšų apribojimų informacinė sistema, arba trumpiau PLAIS.
PLAIS tai automatiškai veikianti informacinė sistema, kuri sudaro sąlygas visoms priverstinio išieškojimo teisę turinčioms institucijoms, pavyzdžiui, antstoliams, Sodrai, Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) ar Muitinės departamentui, vienodu būdu teikti mokėjimo ar elektroninių pinigų įstaigoms piniginių lėšų nurašymų ir apribojimų nurodymus, užtikrina nurašymo nurodymų vykdymo eiliškumą atsižvelgiant į šių nurodymų reikalavimų patenkinimo eilę ir proporcingai paskirsto skolininko lėšas išieškojimą vykdančioms institucijoms.
[infogram id="c0957417-b154-4cb8-8336-cac936501385" prefix="7bl" format="interactive" title="TR RC 05 17"]
PLAIS pradėjo veikti 2015 metų rugsėjį ir iš esmės pakeitė iki tol galiojusią tvarką, kai nurodymų teikėjai duomenis į kredito įstaigas teikdavo naudodami įvairias sistemas ir būdus (popieriuje arba elektroniniu būdu).
Paspartino procesus
Iki tol buvę procesai neleido užtikrinti skolininkų lėšų apribojimo ar nurašymo laiku, pats skolos išieškojimo procesas trukdavo kelias dienas, o nurašius išieškomas lėšas, skolininko sąskaitos ne visuomet būdavo laiku atblokuojamos ir skolininkai dar kurį laiką negalėdavo disponuoti savo lėšomis. PLAIS leido gerokai sutrumpinti skolų išieškojimo procesą, užtikrinti automatinį skolininko lėšų apribojimą ir nurašymą, proporcingą skolų išieškojimą kreditorių ir institucijų atžvilgiu, pagreitino skolininko sąskaitų atblokavimą. Sistemos pagalba institucijos ir verslai gali kur kas greičiau atgauti jiems priklausančias lėšas, o skolininkams nekyla problemų dėl ilgai neatblokuojamų sąskaitų, apie PLAIS teikiamą naudą kalba Registrų centro Paslaugų valdymo direktorė Diana Vilytė.
[infogram id="a5f642ab-c86c-4475-8559-f725c12229e7" prefix="jsD" format="interactive" title="TR RG 05 17(2)"]
Nurodymus išieškoti skolas iš skolininkų sąskaitose esančių piniginių lėšų į PLAIS teikia antstoliai, VMI, Sodra, Muitinės departamentas. Šiuo metu PLAIS nurodymų teikėjų apribojimo ir nurašymo nurodymus gali pateikti 102 šalies kredito įstaigoms, kurios yra prisijungusios prie Lietuvos banko administruojamos Debeto mokėjimo kartotekų tvarkymo nurodymų ir jų apribojimų rezultatų informacijos apsikeitimo sistemos KART ir yra PLAIS dalyvės.

VMI Nepriemokų administravimo departamento direktorė Džiuginta Balčiūnienė pažymi, jog įdiegus PLAIS, skolų išieškojimas tapo efektyvesnis.
Iki sistemos įdiegimo sprendimą išieškoti mokesčių skolą VMI siųsdavo bankams, kuriuose skolininkas turi atsidaręs sąskaitą. Gauti prašymai nurašyti lėšas buvo rikiuojami pagal pateikimo laiką, todėl pirmiausiai įvykdomi anksčiausiai pateikti, kol kiti kreditoriai privalėjo laukti eilėje. Centralizavus visą procesą, lėšų nurašymai vykdomi proporcingai pateikus vieną prašymą ir tai supaprastino skolos atgavimą, teigia VMI atstovė, pridurdama, kad greičiau grąžinta mokesčių skola reiškia ir mažiau papildomų delspinigių, o tai padeda skolininkams sutaupyti dalį išlaidų.
Dirbtinio intelekto taikymo pradžia
Pasak Lietuvos antstolių rūmų valdytojos Dovilės Satkauskienės, PLAIS tai dirbtinio intelekto taikymo vykdymo procese pradžia.
Pagal iš anksto suformuotus algoritmus sistema apskaičiuoja skolininkų turimas lėšas ir išveda nurašytinų sumų proporcijas. Išvengiama fizinio susirašinėjimo, kuris užimtų daug laiko ir neleistų operatyviai sustabdyti lėšų judėjimo skolininkų sąskaitose. Proporcingas lėšų paskirstymas suteikia garantijas, kad privatiems fiziniams ir juridiniams asmenims savo skolų nereikės laukti ilgiau už valstybės institucijas, kalba Lietuvos antstolių rūmų valdytoja D. Satkauskienė.

Anot jos, ateityje PLAIS surinkta informacija galėtų būti naudojama plačiau, pavyzdžiui, plėtojant dirbtinio intelekto sprendimus vykdymo procese, vertinant skolininkų mokumą ir prognozuojant jų elgesį prisiimtų finansinių įsipareigojimų srityje.
Ne tik nurašo skolas, bet ir apsaugo skolininkus
PLAIS naudingas ne tik skolas išieškančioms institucijoms, bet kartu apsaugo ir pačius skolininkus. Nuo praeitų metų liepos įsigaliojo teisės aktų pakeitimai, kurie užtikrina didesnę skolininkų apsaugą ir tokiu būdu prisideda prie skurdo ir socialinės atskirties mažinimo šalyje. Registrų centras savo ruožtu atnaujino PLAIS, kad ši kiekvienam skolininkui fiziniam asmeniui vienoje iš jo sąskaitų automatiškai suformuotų minimaliems jo poreikiams tenkinti būtiną lėšų sumą, nuo kurios negali būti nurašoma skola.
Modernizavus PLAIS, sistema automatiškai nustato minimalių vartojimo poreikių dydžio (MVPD) neišieškomą sumą ir perduoda šią informaciją kredito įstaigoms, kai tik nurodymų teikėjai pradeda vykdyti išieškojimą iš skolininko sąskaitų. Tokiu būdu be jokių papildomų skolininko veiksmų jo sąskaitoje yra apsaugota lėšų suma minimaliems jo poreikiams, iš kurios negali būti išieškoma skola, aiškina D. Vilytė.
Iki tol skolininkams būdavo nustatoma laisvai disponuojama suma, kurią skolininko prašymu jo sąskaitoje nustatydavo nurodymų teikėjai. Nuo 2022 metų liepos ją pakeitė pagal teisės aktus apskaičiuota minimalių vartojimo poreikių dydžio (MVPD) neišieškoma suma.
Socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo nustatyta tvarka nustačius naują MVPD, PLAIS užtikrina automatinį neišieškomos sumos perskaičiavimą ir nustatymą kiekvienam asmeniui. Pačiam asmeniui dėl to rūpintis nereikia visi procesai yra automatizuoti.
Skaičiai kalba patys už save
Nuo 2015 metų rudens veikiančio PLAIS pagalba iš skolininkų jau buvo išieškota apie 2 mlrd. eurų skolų. Didžiausias lėšų sumas pavyko atgauti VMI (930 mln. eurų), Sodrai (680 mln. eurų) ir antstoliams (355 mln. eurų). Per pandemiją skolų išieškojimas PLAIS priemonėmis buvo kiek aprimęs, tačiau vidutiniškai per metus sistemos pagalba yra išieškoma apie 300 mln. eurų, vien per 2022 metus 415 mln. eurų.
[infogram id="34379acf-8b44-44a6-aed3-98582848f401" prefix="XF7" format="interactive" title="TR RC 05 17(3)"]
Iš viso per praėjusius metus antstoliai, VMI, Sodra ir Muitinės departamentas pateikė per vieną milijoną nurodymų. Daugiau nei pusę jų pateikė Sodra, tačiau įstaiga tai daro netolygiai, kas kelis mėnesius pateikdama po didesnį kiekį nurodymų, dažniausiai nedidelėms sumoms nurašyti. Tuo tarpu VMI teikia mažesnį kiekį nurodymų, tačiau jais siekia išieškoti didesnes sumas. Antstoliai pernai pateikė apie trečdalį visų nurodymų, juos teikė tolygiai visus metus.
Prieš keletą metų PLAIS buvo pripažinta skaitmeninio turinio sprendimų konkurso Naujasis knygnešys nugalėtoja kaip unikali ir analogų pasaulyje neturinti informacinė sistema ir atstovavo Lietuvai Jungtinių Tautų pasauliniame konkurse World Summit Awards.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti