Kodėl mažas fontanas gali būti svarbus

Publikuota: 2018-04-08
 

Net psichologijos neprofesionalas žino, kad jei žmogus užspaudžia kokias nors emocijas ar patyrimus, jie prasiveržia arba tiesiogiai, arba per varginančius sapnus ar ligas. Apie slėgio ribos dėsningumus žino ir santechnikai, ir gaisrininkai, ir politikai, ir riaušių malšintojai.

Visiems jiems tylos akimirka gali reikšti, kad jau per vėlu: vamzdis tuoj išgriaus sieną, ugnis išsprogdins langus, kas nors neteks kėdės, maištininkai užtvindys gatves, nors ką tik prospekte, atrodo, buvo girdėti, kaip vėjas gena medžio lapą.

Kristinos Ališauskaitės drobė romantišku, tarsi estrados dainos pavadinimu „Tarp žvaigždžių“ (2017) yra kaip tik ta akimirka, kai viskas nuščiuvę prieš įjungiant fontaną visa jėga. Net jei tokį įvardijimą neigtų pati autorė, net jei dėl to pakeistų pavadinimą į „Nurimęs fontanas“, smūgio tikimybė vaizdą vis tiek paverstų būtent ta pavojinga tyla prieš smūgį. Lygiai kaip ir nieko nenuramintume greta plaukiojantį didžiulį baltąjį ryklį meiliai pavadinę Pūkiu – staigaus judesio galimybė niekur nedingtų kaip ir nervinga reakcija į gyvūną. Todėl, žvelgdama į šį kūrinį, visada ir jausiuosi esanti prieš pat kulminaciją. Tai kelia jaudulį.

Grėsminga romantika

Atrodytų, K. Ališauskaitės darbas nevaizduoja jokio veiksmo, o įtampa tiesiog kunkuliuoja. Iš kur? Šio vaizdo galia kaip kokiose girnose atsiranda iš priešybių. Žvaigždės atsispindi vandenyje, beveik girdi tykų vandens čiurlenimą, vaizduotė pratęsią vaizdą iki parko, gal miesto, o gal kokio idiliško užmiesčio dvaro. Visos asociacijos siejasi su rekreacija tarsi sanatorijos reklama, tačiau šį sąsajų tinklą perkloja kitas – čia vanduo veikia kaip skandinantis gaivalas, uždelsto smūgio grėsmė, nežinomybės tyvuliavimas. Sigmundas Freudas galėtų kur kas daugiau papasakoti apie vandenį psichologijoje, o čia užteks ir to, kad drėgmė, skysčiai dalyvauja sueities ikonografijoje, jie susiję su gyvenimu ir mirtimi, todėl siekia egzistencines mūsų gelmes, artikuliuotas ir ypač neartikuliuotas. K. Ališauskaitės fontane viskas iš vandens. Čia daugiau nematoma nei matoma. Jis vizualiai savaip panašus į ledkalnio viršūnę, kuri pražudė prašmatnųjį lainerį „Titaniką“. Neišbaigtas vaizdas visada kursto įtarimus.

Metonimijos efektas

Vis dėlto ar ne per daug garbės (reikšmių ir išvedžiojimų) vienam ne itin dideliam (96 x 130 cm) paveikslėliui? Juk pasitaiko, kad interpretuotojas iškloja savo aktualijas per kūrinį, o autorius neturi nieko bendra su jo ar jos vizijomis. Bet tai būtų tik dalis tiesos, nes vaizdas įgyja jėgą tik kontekste. Jo galia atrakinama, kai jis tampa raktu didesniam reiškiniui. Arba tai galima pavadinti metonimijos efektu. Kaip žodis „karūna“ gali atstovauti visai karalystei, taip K. Ališauskaitės fontanas gali atstovauti jos kartos būklei ar „laiko dvasiai“. Galbūt kūrinys galėtų būti traktuojamas kaip jaunos profesionalės karjeros šuolio nuojauta. Spurdanti jaunystės jėga tuoj virsianti galia, o ši kupina pavojų, kad ir puikybės, jog jau esi geresnis už kitus. Galbūt į paveikslą lengva sureaguoti intensyviau ir #metoo bangos fone, nes šis judėjimas kilo iš užspaustų neigiamų patirčių gniužulo. Pasibaigus moterų kantrybei dėl požiūrio kaip į panaudos objektą, pratrūko galinga jėga, tačiau daugelį toji gaivališka srovės prigimtis irgi gąsdina, nes gali nušluoti ir tai, ką norėtume saugoti. Todėl sugrįžimas į akimirką prieš išsiveržimą taip vilioja, prieš kulminaciją norisi būti daugiau apmąsčiusiai, neužkluptai netikėtai.

Asmeninis santykis

Žvelgiant kur kas paprasčiau, kad taptų vertingu atminties elementu, kūrinys turi būti svarbus asmeniškai, visai nesvarbu, ar kabintume jį virš sofos, ar ne. „Tarp žvaigždžių“ apgaulingos ramybės fontanas gali būti priemonė kasdieniam kantrybės trenažui. Jei žmogus vis nori saugumo ir stabilumo, o gyvenimas kaip tyčia visai nelinkęs būti stabilus, belieka treniruotis, ruoštis toms griūties akimirkoms baisiomis pasakomis vaikystėje ir geru menu kiek paūgėjus. K. Ališauskaitės fontanas paradoksaliai gali tenkinti du poreikius: ir užsiliūliavimo (dievaži, kartais reikia ir pailsėti), ir pasigąsdinimo dėl gebėjimo taikytis prie gyvenimo su visais netobulumais.

Keistos akimirkos

Kartą viename interviu menininkė sakė, kad „visa mus supanti tikrovė, kurią mes suvokiame, tėra mūsų vaizduotė“. Dažnai jos kūriniai panašūs į kino ar paskubomis fotoaparatu darytus kadrus. Jie iškritę iš konteksto, bet jutimiškai dažnai labai aiškūs. Kad ir „Scena“ (2017), kur vėlgi nieko nevyksta, bet aišku, kad yra stebėtojai ir stebimieji. Nei vieni, nei antri nėra aiškūs, bet bendras pojūtis, kai nesuprasi, ar čia laimė, ar atvirkščiai, ryškus. K. Ališauskaitė moka išgryninti patyrimą, kurį transliuoja paveikslas, todėl visai nekeista, kad autorės kūrybos aprašyme rikiuojasi svarbios pasirodymo vietos, prizai. Jais niekada nenusakysi esmės – tik pažymėsi teritoriją.

Paveikslas „Tarp žvaigždžių“

Paveikslas šiuo metu eksponuojamas Kaune, M. Žilinsko dailės galerijoje (Nepriklausomybės a. 12) veikiančioje parodoje „Spyruoklės laiku“.

Parodoje pristatoma per 20-ies įvairių kartų Lietuvos ir užsienio autorių darbai iš „Lewben Art Foundation“ kolekcijos.

Parodos idėja kilo iš LAF projekto „Savas kambarys“, kuriame dalyvaujančios menotyrininkės analizuoja ir pristato dailininkių kūrinius, priklausančius LAF kolekcijai.

Paroda „Spyruoklės laiku“ veiks iki balandžio 22 d.

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Prieš krepšinio aistras „Žalgirio“ arenoje – naudingos verslo pamokos Verslo tribūna

Ar įmanoma suderinti smagiai praleistą vakarą stebint aukščiausio lygio krepšinį ir naudingą verslo...

Kinijos tikslas – pralenkti Holivudą

JAV mažėjant pajamoms už Holivudo filmus – dėl piratavimo ir tokių turinio platformų kaip „Netflix“ arba...

Laisvalaikis
2019.11.11
Medijos – ir streso, ir atsipalaidavimo šaltinis Premium

Šiandieniame technologijų pasaulyje medijomis naudojamės vis daugiau, o prekių ženklams tai atveria didesnių...

Rinkodara
2019.11.11
Graikijos masalas investuotojams – mokesčių rojus

Graikija, bandydama išbristi iš užsitęsusios ekonominės krizės, meta iššūkį Londonui, Monakui ir...

Laisvalaikis
2019.11.10
Iliustruotoji istorija: aferos baigėsi bankrotu 1

Apie greitą praturtėjimą nepajudinus nė piršto svajoja ir aukštuomenė, ir prastuomenė. Ankstesniais laikais...

Laisvalaikis
2019.11.10
„Social Media Fest 2019“: renka įtakingiausiuosius socialiniuose tinkluose

Socialinių tinklų atradimų festivalio „Social Media Fest 2019“ komisija įvertino Lietuvos influencerius,...

Rinkodara
2019.11.10
Moterys Lietuvos kino industrijoje. Kokia problema? Premium 1

Jei skaitote šio straipsnio pavadinimą ir jus ima šioks toks irzuliukas, kad šis tekstas apskritai...

Verslo klasė
2019.11.09
Baltijos šalių Jaunojo tapytojo prizas iškeliavo į Latviją

Lietuvos, Latvijos ir Estijos meno pasaulio profesionalų, kolekcininkų ir mėgėjų smalsumas patenkintas: šių...

Laisvalaikis
2019.11.09
Mokslu grįstas apsipirkimo gidas: kaip neišleisti per daug 

Pasiklydę tarp lentynose sumaniai perdėliotų prekių, suvilioti akcijų, prisirinkę per daug ar ne to, ko iš...

Laisvalaikis
2019.11.09
LIONS prezidentas: mes – stiprūs, nes skirtingi Premium

1917 m. Melvinas Jonesas, garsus Čikagos verslininkas, draudikas, kartą per mėnesį lankydavosi verslininkų...

Verslo klasė
2019.11.09
Berlyno sienos griūties 30-metis: geležinė uždanga ir kiti piknikai Premium

Lygiai prieš 30 metų, 1989-ųjų lapkričio 9 d., griuvusi Berlyno siena iš esmės išjudino Rytų ir Vidurio...

Laisvalaikis
2019.11.09
„Fredos“ vadovas A. Ėmužis – apie baldų pramonės ateitį, robotus, vartojimą, lyderystę Premium 1

Antanas Ėmužis, vienos stambiausių šalyje baldų gamybos AB „Freda“ generalinis direktorius ir vienas...

Laisvalaikis
2019.11.08
Kampanija „Lietuvos DNR“ pelnė tarptautinį apdovanojimą

Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos įvaizdžio grupės inicijuota komunikacinė kampanija „Lietuvos DNR“...

Rinkodara
2019.11.08
„NAPA Baltic 2019“ – daugiausia laimėjimų Lietuvos dizaineriams

Kasmetiniuose Baltijos ir Šiaurės šalių pakuotės dizaino renginyje „NAPA Baltic 2019“ išrinkti geriausi...

Rinkodara
2019.11.07
„Vilniaus lapai“ kviečia kalbėtis apie istoriją

Lapkričio 7–10 d. sostinėje – vėl „Vilniaus lapai“. Vos ketvirtus metus rengiamas tarptautinis festivalis...

Laisvalaikis
2019.11.07
Kultūros ministras apie situaciją Zapyškyje: tai – labai agresyvus sprendimas 1

Aplinkos tvarkymo sprendimas šalia Zapyškio Šv. Jono Krikštytojo yra agresyvus ir netinkamas, teigia Kultūros...

Verslo aplinka
2019.11.06
Vilniui – turizmo „Oskaras“ už „G-spot“ reklaminę kampaniją 4

Vilniaus turizmo rinkodaros kampanija „Vilnius – the G-spot of Europe“ (liet. „Vilnius – Europos G taškas“)...

Rinkodara
2019.11.06
„Vienos kėdės istorija“: neįgyvendinti lūkesčiai ir neplanuota pabaiga

Vilniaus Katedros aikštėje nuo rugsėjo vidurio vyksta paramos fondo „Mamų unija“ projektas „Vienos kėdės...

Rinkodara
2019.11.05
Rūkyti Neringos karšiai – Seimo rankose

Neringiškiai sujudo: jeigu nebus pakeisti įstatymai ar priimtos jų pataisos, kyla grėsmė išnykti pamario...

Laisvalaikis
2019.11.05
Vynas metus bus brandinamas kosmose

12 butelių puikaus prancūziško bordo metus bus brandinami Tarptautinėje kosmoso stotyje (International Space...

Laisvalaikis
2019.11.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau