Kodėl nepavyksta ,,Lean“ įgyvendinimas: didžiausios Lietuvos organizacijų klaidos

Publikuota: 2018-03-25
Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.
Lean.lt vadovas

Pastarąjį dešimtmetį visame pasaulyje verslas intensyviai ieškojo būdų, kaip didinti konkurencingumą ir auginti pelną. Įkvėptos vienos sėkmingiausių pasaulyje gamintojos „Toyota“, daug įmonių nusprendė pritaikyti šios korporacijos sukurtą „Lean“ vadybos filosofiją. Tūkstančių bendrovių patirtis parodė, kad sėkmės galima išmokti.

Per 7 metus, konsultuodami skirtingose srityse veikiančias įmones, sėkmingais diegimo rezultatais spėjome pasidžiaugti su daugiau kaip 140 tokių bendrovių. Tačiau Lietuvoje „Lean“ metodus taikančių organizacijų yra dar daugiau. Apie sėkmingiausiai pokyčius įgyvendinančias – „Thermo Fisher Scientific Baltics“, „Schmitz Cargobull Baltic“, „Mars Lietuvą“, „Girteką“, „Baltic Vairą“, „Volfas Engelman“ ir daug kitų – jau rašė žiniasklaida. Tačiau ilgamečiai stebėjimai rodo, kad daliai Lietuvos įmonių vis dėlto nepavyksta pasiekti geidžiamo rezultato. Lietuvoje susiklosčiusi verslo praktika klaidas dažniausiai laiko nesėkme ir traktuoja kaip kliūtį kelyje į tikslą. Priešingai, „Toyota“ savo veiklos klaidas vertina kaip galimybę išskirti sritis, kurias reikia tobulinti, todėl į klaidas žiūri kaip į verslo galimybes.

„Mes pastebėtas klaidas vertiname kaip iššūkius, kuriuos išsprendę, galime tapti dar geresni. Nuoširdžiai norime tapti organizacija, kuri pripažįsta klaidas ir kasdien tobulėja“, – taip požiūrį į veiklos klaidas aiškina patys „Toyota“ atstovai.

Noriu pasidalinti pastebėjimais, kur dažniausiai suklumpa Lietuvos įmonės, diegdamos „Lean“ filosofiją:

1. „Lean“ mada. Pasaulyje „Lean“ praktikos taikymas procesų valdyme jau yra tapęs klasika, tačiau šiandien Lietuvoje tai būtų galima pavadinti mada. Visgi ir mes turime išskirtinių pavyzdžių: „Mars Lietuva“, „Schmitz Cargobull Baltic“ arba „Thermo Fisher Scientific Baltics“. Beje, pastarosios veikla įvertinta tarptautiniu „Shingo“ apdovanojimu – tai tarsi Nobelio premijos atitikmuo versle, skiriamas už aukščiausio lygio pasiekimus tobulinant verslo procesus. Tai – organizacijos, kurias ne tik Lietuvoje, bet ir tarptautiniu mastu galima vadinti kelrodėmis. Daugelis gamybos ir paslaugų įmonių taiko „Lean“ principus kaip pamatinius, norėdamos gerai valdyti procesus organizacijoje. Taigi nenuostabu, kad besivaikydami įvairių vadybos metodikų, įmonių vadovai susidomi „Lean“.

Atvirai sakome, kad nerekomenduotume taikyti „Lean“ principus tik todėl, kad „taip daro kiti“, nes organizacija turi būti pasiruošusi pokyčiams. Pirmiausia, organizacijoje turi būti jaučiamas nepasitenkinimas esama situacija. Būtina jau turėti aiškią viziją, kuria linkme reikėtų veikti, kad įvyktų pokyčiai. Taip pat turėtumėte būti apsibrėžę, kokiais konkrečiais žingsniais judėsite link turimo įsivaizdavimo. Jei įmonės viduje ir ypač – vadovų lyderių komandoje – nesate tikri, kad esate pasirengę iš esmės peržiūrėti įmonės procesus, norimų rezultatų vargu, ar pasieksite. Jei organizacijos atsparumas pokyčiams yra didesnis nei noras tobulėti, tuomet įgyvendinti „Lean“ dar nesate subrendę.

2. „Lean“ fakultatyvas. Jei manote, kad „Lean“ gali būti tik papildomas užsiėmimas, kuris šalia pagrindinės veiklos padės kažkiek sutaupyti ar pasiekti dar geresnių rezultatų, jaučiu pareigą perspėti. „Lean“ taikymas – tai prioritetinis ir nuoširdus visos komandos pasirengimas savo veiklą nuolat (kasdien, metai po metų) vertinti kritiškai ir kaskart siekti geresnių rezultatų. Organizacija, o pirmiausia – vadovai, turi aiškiai apsispręsti, kodėl įgyvendina „Lean“. Jeigu tai daro norėdami pagerinti savo verslo procesų rodiklius (pvz., pajamas, savikainą, pristatymo laiką, klientų aptarnavimo kokybę), siekdami greičiau, pigiau ir geriau teikti paslaugas ar gaminti produktus, tuomet bus lengviau gaunamas ir aukštesnis pelnas. Jei pripažįstame, kad pelnas versle yra vienas esminių rodiklių, tuo pačiu ir apibrėžiame, kad „Lean“ įgyvendinimas negali būti tik fakultatyvi veikla. Noras veikti efektyviau tiesiog privalo būti organizacijos DNR dalimi.

3. Resursai. Įgyvendindama „Lean“ kiekviena organizacija turėtų skirti pakankamai resursų: dedikuoti žmonių komandą, kuri prižiūri pokytį, išmano metodikas ir augina savo kompetencijas; pasirūpinti, kad vadovo ir kolektyvo darbotvarkėse būtų numatytas laikas veiklos analizei ir aptarimui; skirti finansų ir įpareigoti atsakingus asmenis, kurie rūpintųsi „Lean“ iniciatyvų įgyvendinimu ir bendravimu su kolektyvu. Jei kolektyve nesurandate darbuotojų, kurių laiko ir dėmesio pakaktų taikyti „Lean“, tai reiškia, kad ir pelno siekimas nėra svarbus Jūsų organizacijos tikslas.

4. Prioritetai arba didžiausią naudą duodantys projektai. Labai svarbu, kad organizacija aiškiai suprastų, kurie procesai atneša didžiausią vertę. „Lean“ įgyvendinimas yra orientuotas būtent į vertės kūrimą. Aiškiai apibrėžkite tokius procesus ir „Lean‘“ praktikas nukreipkite į tai, ką galėtumėte atlikti greičiau, pigiau, daugiau ir geriau. Susitelkite į tai, kas galiausiai Jums atneš daugiau pelno.

5. Darbuotojų įsitraukimas. Vis dar dažnai susiduriame su nuomone, kad tik aukščiausio lygio vadovai geriausiai žino, kaip tobulinti organizacijos veiklą ir kokių naujų iniciatyvų derėtų imtis. Tačiau kartu su vadovais aptarinėdami organizacijų struktūras visuomet klausiame – kaip panaudojate daugumos darbuotojų patirtį ir nuomonę, ką būtų galima patobulinti kasdienėje veikloje? Kokiu būdu ir kur darbuotojai dalinasi idėjomis, ką ir kaip galėtų pagerinti? Jei atsakymo į šiuos klausimus neturite – reiškia, nemotyvuojate jų dalintis savo pastebėjimais ir negaunate naudos.

Pavyzdžiui, japonas, dirbantis „Toyota“ padalinio Šiaurės Amerikoje prezidentu, taikliai pastebėjo: „Jūs, europiečiai, dažniausiai susifokusuojate ties tais patobulinimais, kuriuos „nuleidžiate“ kolektyvui iš viršaus ir taip siekiate sutaupyti dešimtis ar šimtus tūkstančių eurų. Tačiau kodėl į procesų tobulinimą mažai įtraukiate paprastus darbuotojus, kasdien dalyvaujančius įmonės veikloje ir galinčius pasiūlyti kad ir nedidelių patobulinimų, sutaupančių eurą ar dešimt? Jei įmonėje dirba šimtas darbuotojų ir kiekvienas įgyvendins nors ir nedaug sutaupančią idėją, per metus tai atneš tuos pačius šimtus tūkstančių.“

Taigi, patobulinimai organizacijose veikia ne tik „iš apačios į viršų“, bet ir priešinga kryptimi. Leiskite savo darbuotojams įgyvendinti idėjas, skatinkite dalintis, ką jie gali padaryti pigiau, greičiau ir geriau. Taip pat nepamirškite aptarti bendrų pergalių ir pasidalinti jomis su visais. Kaip pavyzdį norėtume paminėti sėkmingai veikiantį „Vilniaus degtinės“ kolektyvą, kuriame per metus kiekvienas darbuotojas įgyvendina vidutiniškai po 4 idėjas. Jų ekonominis efektas kasmet atneša po 150.000 eurų.

6. Disciplina. Galima ilgai ir daug kalbėti apie nuolatinį tobulėjimą, tačiau rezultatų pasiekiama tik kasdien atliekant sutartus darbus ir pamatuojant juos konkrečiais rodikliais. Kitaip tariant, tiksliai vykdant susitarimus ir kasdien matuojant, kas pasiekta. Praktika rodo, kad neretai suklumpama ties disciplina, kai įmonėje dėl vienokių ar kitokių priežasčių nesilaikoma sutartų procedūrų ir kasdienio rodiklių aptarimo ritmo, kai vis dažniau nuskamba ir toleruojami pasiteisinimai „buvo kitų svarbių projektų“ ar „pritrūko laiko“.

7. „Lean“ įrankių naudojimas ir žinių trūkumas. Pastebėjome, kad nemažai įmonių vadovų aktyviai domisi informacija apie „Lean“ metodus ir noriai imasi juos taikyti. Kartais tiesiog susižavėdami kitų įmonių pavyzdžiais arba norėdami panaudoti „X matricą“ ar „Katą“. Tačiau tai turi nedaug prasmės, nes reikia daryti tik tai, ką išties verta daryti. O šiam žinojimui reikia kompetencijų.

8. Naudos skaičiavimas ir pergalių šventimas. Verslo esmė – pelnas ir finansinis efektyvumas, tad jeigu organizacija yra į tai orientuota, turi aiškiai identifikuoti, kurie procesai neleidžia pasiekti didesnio pelningumo. Ir parinkti pagal juos praktikas, leidžiančias efektyvinti organizacijos veiklą. Daug organizacijų pasiekia gerų rezultatų ir naudų, tačiau nesuskaičiuoja, kiek uždirbo iš įgyvendinto patobulinimo. Tuomet paklausiame: ar galėtumėte „Eurolygoje“ įsivaizduoti „Žalgirio“ rungtynes, kurioms pasibaigus negalėtume įvardinti, kas laimėjo? Todėl neretai kyla klausimas: jei galime sau leisti neskaičiuoti naudų, tai gal galime neskaičiuoti ir pelno? Taikliai pasakė žinomas vadybos konsultantas Edvardas Demingas: „Jei nesiremiate duomenimis, esate eilinis žmogus, turintis nuomonę.“

Tik pradėję fiksuoti ir nuolat komunikuoti pasiektus rezultatus, galėsite padėti organizacijai tobulėti, o komandos tikėjimą – stiprinti. Darbuotojams svarbu žinoti, kiek ir kodėl išaugo rezultatai. Be to, labai svarbu deramai atšvęsti pergales. Ne mažiau svarbu kaip ir išgirsti himną pelnius auksą olimpiadoje ar čempionate. Atšvęskite pergalę, aptarkite, kas ją lėmė. Ir komanda dar energingiau ir labiau įkvėpta imsis kito projekto.

9. Vadovai „politikai“ arba „Lean“ delegavimas kitiems. Organizaciją į sėkmę gali vesti tik lyderiai, tikintys, kad būtina tobulėti, ir kasdien tai įrodantys asmeniniu pavyzdžiu. Tik patys vadovai atsakingi už „Lean“ praktikų taikymą. Jiems tenka atsakomybė įkvėpti komandą pokyčiams, organizuoti darbą taip, kad iš karto pasimatytų problemos. Jie turi skatinti darbuotojus pranešti apie problemas ir nedelsiant ieškoti sprendimų, taip pat prisiimti atsakomybę už darbuotojų tobulėjimą.

Apibendrinant, dar kartą norėtųsi pabrėžti – nebijokite klaidų, vertinkite jas kaip galimybę tobulėti. Sėkmingiausios pasaulyje kompanijos įgudo kasdien pastebėti problemas, mokytis iš jų ir siekti vis geresnių rezultatų. Vienas žinomiausių efektyvumo praktikų Aleksandras Skotas pasakė: „Saugokitės, jei neturite problemų. Tada jums tikrai iškilo didelė problema“.

Komentaro autorius - Vidas Petraitis, Lean.lt vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kodėl buvę darbuotojai tampa verslo pirkėjais

Darbdaviams svarbu motyvuoti darbuotoją ne tik dėl to, kad šis neišeitų pas konkurentą, bet ir kad nesiimtų...

Vadyba
2018.07.15
Kiek kainuoja darbuotojų nuklydimai internete 4

Internetas – nepakeičiama darbo priemonė daugeliui mūsų. Taip pat tai – vienas didžiausių darbuotojus...

Vadyba
2018.07.15
„Girteka Logistics“ vadovas E. Liachovičius: sakyti, kad esi didžiausias, būtų neatsakinga Premium 9

Edvardą Liachovičių šiemet Metų vadovu išrinko portalo vz.lt naršytojai. Naujienos apie jo vadovaujamą UAB...

Verslo klasė
2018.07.15
TOP10 pasaulyje paklausiausių profesijų grupių

Nors dirbtinio intelekto ir robotikos pritaikymas versle plečiasi, tačiau bendrovėms kuo toliau tuo vis...

Vadyba
2018.07.14
Jaunasis Metų CEO Artūras Salda: kaip sukurti „sanatoriją 2.0“ Premium 14

Druskininkų ir Birštono „Eglės“ sanatorijų vadovas Artūras Salda „Verslo žinių“ ir „Luminor“ banko...

Verslo klasė
2018.07.14
Pasenę kompiuteriai augina darbuotojų kaitą 3

Darbdaviai, kurie delsia atnaujinti darbuotojų techninę įrangą, rizikuoja nukentėti nuo didesnės personalo...

Vadyba
2018.07.14
„Linas Agro Group“ darbuotojus motyvuos akcijomis 4

„Linas Agro Group“ (LAG) pasirašė su grupės darbuotojais opcionų sutartis. Darbuotojams opcionai pelningi...

Rinkos
2018.07.13
5 darbuotojų perdegimo priežastys 7

Pagrindiniai darbuotojų emocinio išsekimo veiksniai yra labiau susiję ne su nepakeliamu darbo krūviu, bet su...

Vadyba
2018.07.13
Rūkymas darbe – kokios darbdavio galios Premium 10

Rūkantys darbuotojai – finansinis nuostolis darbdaviui. Lietuvos darbdaviai baiminasi kaltinimų...

Vadyba
2018.07.12
„Uber“ vidinės kultūros problemos: pasitraukė dar viena vadovė 1

JAV pavežėjimo gigantė „Uber“ net ir praėjus daugiau nei metams vis dar kraujuoja dėl nederamo elgesio su...

Technologijos
2018.07.11
Įmonė persikrausto: kokių klaidų reikėtų vengti Premium

Kai verslas perkeliamas į kitas patalpas, iškyla ne tik pavojus prarasti dalį klientų, nes šie dažnai nėra...

Vadyba
2018.07.11
„Maxima LT“ finansų vadovas jungiasi prie „Emperia Holding“ 2

Ligšiolinis „Maxima LT“ finansų vadovas Kęstutis Gailius pereina į „Maxima grupės“ įmonę „Emperia Holding...

Vadyba
2018.07.10
Atsigręžti į vyresnius darbuotojus: drąsa ar išmintis? 40

Straipsnį paakino parašyti naujausia Lietuvos darbo biržos statistika bei vienas prisiminimas. Kokiais 2009...

Vadyba
2018.07.10
Talentų trūkumas – didžiausias per 12 metų Premium 21

Darbuotojų trūkumo problema kamuoja ne tik Lietuvą. Beveik pusė pasaulio darbdavių susiduria su šia bėda.

Vadyba
2018.07.10
„Facebook“ įkūrėjas pagal turtą aplenkė Buffettą 10

Socialinio tinklo „Facebook“ įkūrėjas ir jį kontroliuojančios bendrovės vadovas Markas Zuckerbergas tapo...

Technologijos
2018.07.09
„Lotos Baltica“: kad augtume dar stipriau, įkūrėme įmonę Norvegijoje Premium 15

Daugelis transporto įmonių karštligiškai ieško vairuotojų, bet ne visada sėkmingai. Šalčininkų „Lotos...

Transportas
2018.07.09
Kada vadovui verta nutildyti savo vidinį kritiką Premium

Įmonei parankiau, kai vadovas ne nurodo, ką reikia daryti, o kartu su komanda ieško sprendimų, kurie būtų...

Vadyba
2018.07.09
Nereikia pasaulinio lygio įmonės, reikia pasaulinio lygio paslaugų 1

Finansinės technologijos ir inovacijos padeda bankams kurti vis daugiau kokybiškų naujų paslaugų, tačiau...

Vadyba
2018.07.07
Tyrimas: gera darbuotojų patirtis siejasi su didesniu pelnu

Bendrovių, kurių darbuotojų patirtis įvertinta tarp 25% geriausių, turto grąža buvo 3 kartus didesnė nei tų...

Vadyba
2018.07.07
Kiek kartų skiriasi didžiausių pasaulio kompanijų CEO alga lyginat su darbuotojų atlygiu 12

Suskaičiuota, kiek kartų skiriasi į S&P 500 indeksą patenkančių bendrovių vadovų uždarbis lyginant su...

Vadyba
2018.07.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau