Kodėl nepavyksta ,,Lean“ įgyvendinimas: didžiausios Lietuvos organizacijų klaidos

Publikuota: 2018-03-25
Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos grigelytės (VŽ) nuotr.
Lean.lt vadovas

Pastarąjį dešimtmetį visame pasaulyje verslas intensyviai ieškojo būdų, kaip didinti konkurencingumą ir auginti pelną. Įkvėptos vienos sėkmingiausių pasaulyje gamintojos „Toyota“, daug įmonių nusprendė pritaikyti šios korporacijos sukurtą „Lean“ vadybos filosofiją. Tūkstančių bendrovių patirtis parodė, kad sėkmės galima išmokti.

Per 7 metus, konsultuodami skirtingose srityse veikiančias įmones, sėkmingais diegimo rezultatais spėjome pasidžiaugti su daugiau kaip 140 tokių bendrovių. Tačiau Lietuvoje „Lean“ metodus taikančių organizacijų yra dar daugiau. Apie sėkmingiausiai pokyčius įgyvendinančias – „Thermo Fisher Scientific Baltics“, „Schmitz Cargobull Baltic“, „Mars Lietuvą“, „Girteką“, „Baltic Vairą“, „Volfas Engelman“ ir daug kitų – jau rašė žiniasklaida. Tačiau ilgamečiai stebėjimai rodo, kad daliai Lietuvos įmonių vis dėlto nepavyksta pasiekti geidžiamo rezultato. Lietuvoje susiklosčiusi verslo praktika klaidas dažniausiai laiko nesėkme ir traktuoja kaip kliūtį kelyje į tikslą. Priešingai, „Toyota“ savo veiklos klaidas vertina kaip galimybę išskirti sritis, kurias reikia tobulinti, todėl į klaidas žiūri kaip į verslo galimybes.

„Mes pastebėtas klaidas vertiname kaip iššūkius, kuriuos išsprendę, galime tapti dar geresni. Nuoširdžiai norime tapti organizacija, kuri pripažįsta klaidas ir kasdien tobulėja“, – taip požiūrį į veiklos klaidas aiškina patys „Toyota“ atstovai.

Noriu pasidalinti pastebėjimais, kur dažniausiai suklumpa Lietuvos įmonės, diegdamos „Lean“ filosofiją:

1. „Lean“ mada. Pasaulyje „Lean“ praktikos taikymas procesų valdyme jau yra tapęs klasika, tačiau šiandien Lietuvoje tai būtų galima pavadinti mada. Visgi ir mes turime išskirtinių pavyzdžių: „Mars Lietuva“, „Schmitz Cargobull Baltic“ arba „Thermo Fisher Scientific Baltics“. Beje, pastarosios veikla įvertinta tarptautiniu „Shingo“ apdovanojimu – tai tarsi Nobelio premijos atitikmuo versle, skiriamas už aukščiausio lygio pasiekimus tobulinant verslo procesus. Tai – organizacijos, kurias ne tik Lietuvoje, bet ir tarptautiniu mastu galima vadinti kelrodėmis. Daugelis gamybos ir paslaugų įmonių taiko „Lean“ principus kaip pamatinius, norėdamos gerai valdyti procesus organizacijoje. Taigi nenuostabu, kad besivaikydami įvairių vadybos metodikų, įmonių vadovai susidomi „Lean“.

Atvirai sakome, kad nerekomenduotume taikyti „Lean“ principus tik todėl, kad „taip daro kiti“, nes organizacija turi būti pasiruošusi pokyčiams. Pirmiausia, organizacijoje turi būti jaučiamas nepasitenkinimas esama situacija. Būtina jau turėti aiškią viziją, kuria linkme reikėtų veikti, kad įvyktų pokyčiai. Taip pat turėtumėte būti apsibrėžę, kokiais konkrečiais žingsniais judėsite link turimo įsivaizdavimo. Jei įmonės viduje ir ypač – vadovų lyderių komandoje – nesate tikri, kad esate pasirengę iš esmės peržiūrėti įmonės procesus, norimų rezultatų vargu, ar pasieksite. Jei organizacijos atsparumas pokyčiams yra didesnis nei noras tobulėti, tuomet įgyvendinti „Lean“ dar nesate subrendę.

2. „Lean“ fakultatyvas. Jei manote, kad „Lean“ gali būti tik papildomas užsiėmimas, kuris šalia pagrindinės veiklos padės kažkiek sutaupyti ar pasiekti dar geresnių rezultatų, jaučiu pareigą perspėti. „Lean“ taikymas – tai prioritetinis ir nuoširdus visos komandos pasirengimas savo veiklą nuolat (kasdien, metai po metų) vertinti kritiškai ir kaskart siekti geresnių rezultatų. Organizacija, o pirmiausia – vadovai, turi aiškiai apsispręsti, kodėl įgyvendina „Lean“. Jeigu tai daro norėdami pagerinti savo verslo procesų rodiklius (pvz., pajamas, savikainą, pristatymo laiką, klientų aptarnavimo kokybę), siekdami greičiau, pigiau ir geriau teikti paslaugas ar gaminti produktus, tuomet bus lengviau gaunamas ir aukštesnis pelnas. Jei pripažįstame, kad pelnas versle yra vienas esminių rodiklių, tuo pačiu ir apibrėžiame, kad „Lean“ įgyvendinimas negali būti tik fakultatyvi veikla. Noras veikti efektyviau tiesiog privalo būti organizacijos DNR dalimi.

3. Resursai. Įgyvendindama „Lean“ kiekviena organizacija turėtų skirti pakankamai resursų: dedikuoti žmonių komandą, kuri prižiūri pokytį, išmano metodikas ir augina savo kompetencijas; pasirūpinti, kad vadovo ir kolektyvo darbotvarkėse būtų numatytas laikas veiklos analizei ir aptarimui; skirti finansų ir įpareigoti atsakingus asmenis, kurie rūpintųsi „Lean“ iniciatyvų įgyvendinimu ir bendravimu su kolektyvu. Jei kolektyve nesurandate darbuotojų, kurių laiko ir dėmesio pakaktų taikyti „Lean“, tai reiškia, kad ir pelno siekimas nėra svarbus Jūsų organizacijos tikslas.

4. Prioritetai arba didžiausią naudą duodantys projektai. Labai svarbu, kad organizacija aiškiai suprastų, kurie procesai atneša didžiausią vertę. „Lean“ įgyvendinimas yra orientuotas būtent į vertės kūrimą. Aiškiai apibrėžkite tokius procesus ir „Lean‘“ praktikas nukreipkite į tai, ką galėtumėte atlikti greičiau, pigiau, daugiau ir geriau. Susitelkite į tai, kas galiausiai Jums atneš daugiau pelno.

5. Darbuotojų įsitraukimas. Vis dar dažnai susiduriame su nuomone, kad tik aukščiausio lygio vadovai geriausiai žino, kaip tobulinti organizacijos veiklą ir kokių naujų iniciatyvų derėtų imtis. Tačiau kartu su vadovais aptarinėdami organizacijų struktūras visuomet klausiame – kaip panaudojate daugumos darbuotojų patirtį ir nuomonę, ką būtų galima patobulinti kasdienėje veikloje? Kokiu būdu ir kur darbuotojai dalinasi idėjomis, ką ir kaip galėtų pagerinti? Jei atsakymo į šiuos klausimus neturite – reiškia, nemotyvuojate jų dalintis savo pastebėjimais ir negaunate naudos.

Pavyzdžiui, japonas, dirbantis „Toyota“ padalinio Šiaurės Amerikoje prezidentu, taikliai pastebėjo: „Jūs, europiečiai, dažniausiai susifokusuojate ties tais patobulinimais, kuriuos „nuleidžiate“ kolektyvui iš viršaus ir taip siekiate sutaupyti dešimtis ar šimtus tūkstančių eurų. Tačiau kodėl į procesų tobulinimą mažai įtraukiate paprastus darbuotojus, kasdien dalyvaujančius įmonės veikloje ir galinčius pasiūlyti kad ir nedidelių patobulinimų, sutaupančių eurą ar dešimt? Jei įmonėje dirba šimtas darbuotojų ir kiekvienas įgyvendins nors ir nedaug sutaupančią idėją, per metus tai atneš tuos pačius šimtus tūkstančių.“

Taigi, patobulinimai organizacijose veikia ne tik „iš apačios į viršų“, bet ir priešinga kryptimi. Leiskite savo darbuotojams įgyvendinti idėjas, skatinkite dalintis, ką jie gali padaryti pigiau, greičiau ir geriau. Taip pat nepamirškite aptarti bendrų pergalių ir pasidalinti jomis su visais. Kaip pavyzdį norėtume paminėti sėkmingai veikiantį „Vilniaus degtinės“ kolektyvą, kuriame per metus kiekvienas darbuotojas įgyvendina vidutiniškai po 4 idėjas. Jų ekonominis efektas kasmet atneša po 150.000 eurų.

6. Disciplina. Galima ilgai ir daug kalbėti apie nuolatinį tobulėjimą, tačiau rezultatų pasiekiama tik kasdien atliekant sutartus darbus ir pamatuojant juos konkrečiais rodikliais. Kitaip tariant, tiksliai vykdant susitarimus ir kasdien matuojant, kas pasiekta. Praktika rodo, kad neretai suklumpama ties disciplina, kai įmonėje dėl vienokių ar kitokių priežasčių nesilaikoma sutartų procedūrų ir kasdienio rodiklių aptarimo ritmo, kai vis dažniau nuskamba ir toleruojami pasiteisinimai „buvo kitų svarbių projektų“ ar „pritrūko laiko“.

7. „Lean“ įrankių naudojimas ir žinių trūkumas. Pastebėjome, kad nemažai įmonių vadovų aktyviai domisi informacija apie „Lean“ metodus ir noriai imasi juos taikyti. Kartais tiesiog susižavėdami kitų įmonių pavyzdžiais arba norėdami panaudoti „X matricą“ ar „Katą“. Tačiau tai turi nedaug prasmės, nes reikia daryti tik tai, ką išties verta daryti. O šiam žinojimui reikia kompetencijų.

8. Naudos skaičiavimas ir pergalių šventimas. Verslo esmė – pelnas ir finansinis efektyvumas, tad jeigu organizacija yra į tai orientuota, turi aiškiai identifikuoti, kurie procesai neleidžia pasiekti didesnio pelningumo. Ir parinkti pagal juos praktikas, leidžiančias efektyvinti organizacijos veiklą. Daug organizacijų pasiekia gerų rezultatų ir naudų, tačiau nesuskaičiuoja, kiek uždirbo iš įgyvendinto patobulinimo. Tuomet paklausiame: ar galėtumėte „Eurolygoje“ įsivaizduoti „Žalgirio“ rungtynes, kurioms pasibaigus negalėtume įvardinti, kas laimėjo? Todėl neretai kyla klausimas: jei galime sau leisti neskaičiuoti naudų, tai gal galime neskaičiuoti ir pelno? Taikliai pasakė žinomas vadybos konsultantas Edvardas Demingas: „Jei nesiremiate duomenimis, esate eilinis žmogus, turintis nuomonę.“

Tik pradėję fiksuoti ir nuolat komunikuoti pasiektus rezultatus, galėsite padėti organizacijai tobulėti, o komandos tikėjimą – stiprinti. Darbuotojams svarbu žinoti, kiek ir kodėl išaugo rezultatai. Be to, labai svarbu deramai atšvęsti pergales. Ne mažiau svarbu kaip ir išgirsti himną pelnius auksą olimpiadoje ar čempionate. Atšvęskite pergalę, aptarkite, kas ją lėmė. Ir komanda dar energingiau ir labiau įkvėpta imsis kito projekto.

9. Vadovai „politikai“ arba „Lean“ delegavimas kitiems. Organizaciją į sėkmę gali vesti tik lyderiai, tikintys, kad būtina tobulėti, ir kasdien tai įrodantys asmeniniu pavyzdžiu. Tik patys vadovai atsakingi už „Lean“ praktikų taikymą. Jiems tenka atsakomybė įkvėpti komandą pokyčiams, organizuoti darbą taip, kad iš karto pasimatytų problemos. Jie turi skatinti darbuotojus pranešti apie problemas ir nedelsiant ieškoti sprendimų, taip pat prisiimti atsakomybę už darbuotojų tobulėjimą.

Apibendrinant, dar kartą norėtųsi pabrėžti – nebijokite klaidų, vertinkite jas kaip galimybę tobulėti. Sėkmingiausios pasaulyje kompanijos įgudo kasdien pastebėti problemas, mokytis iš jų ir siekti vis geresnių rezultatų. Vienas žinomiausių efektyvumo praktikų Aleksandras Skotas pasakė: „Saugokitės, jei neturite problemų. Tada jums tikrai iškilo didelė problema“.

Komentaro autorius - Vidas Petraitis, Lean.lt vadovas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Išsiaiškino, kokio amžiaus darbuotojai diskriminuojami labiausiai  1

Nors darbo rinkoje specialistų tragiškai trūksta, tačiau vyresnio amžiaus darbuotojai neslepia susiduriantys...

Vadyba
2019.08.17
„Lietuvos geležinkelių“ valdyboje – naujas nepriklausomas narys  8

Susisiekimo ministerijos kontroliuojamos įmonės valdybą papildė 7-asis narys – švedas Matsas Hansonas.

Prekybos tinklų algų medianos: „Lidl“ ir „Norfa“ jos išlieka didžiausios 20

Tarp didžiausių prekybos tinklų vidutinio darbo užmokesčio mediana išsiskiria mažmeninės prekybos tinklas...

Prekyba
2019.08.16
Muzikos festivalis Latviją garsina tarptautinėje erdvėje Verslo tribūna

„Kas galėtų londonietį ar Berlyno gyventoją sudominti atvykti į Latviją?“ Atsakymo į šį klausimą paieškos...

Laisvalaikis
2019.08.16
Gyvenimas po 4.500 krizių, kurias įmonės patyrė per 5 metus Premium

Įmonės neturi stebuklingo mygtuko, kurį paspaudus būtų galima lyg kokonu apsiginti nuo išorės veiksnių –...

Finansai
2019.08.16
Kodėl klientai prieštarauja?

Visi mes įsigydami daiktą ar pirkdami paslaugą daugiau ar mažiau, labiau sąmoningai ar mažiau sąmoningai...

Pardavimai
2019.08.15
Kaip „Nike“ auginasi naują pirkėjų kartą 8

Drabužių, maisto produktų ar kasdienių buities prekių prenumerata jau tapo dažno pirkėjo įpročiu. Sportinių...

Vadyba
2019.08.15
E. sportas keičia profesijų žemėlapį Premium

Iš Azijos į Vakarus skverbiasi nauja mada: skirti visą finansavimą studentams, kurie po paskaitų užsiimtų e.

Vadyba
2019.08.14
IKEA Estijoje ieško darbuotojų

Švedijos baldų prekybos bendrovė IKEA, rudenį pradėsianti veiklą Estijoje, paskelbė darbuotojų paiešką.

Vadyba
2019.08.13
VMI nusitaikė į asmenines atostogas, nurašomas į įmonių sąnaudas Premium 18

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) akyliau stebi, ar įmonių vadovų ir darbuotojų asmeninės kelionės...

Finansai
2019.08.13
Atleistam „Grigeo Klaipėdos“ vadovui inicijuojama baudžiamoji byla Premium 17

Iš pareigų atleistam AB „Grigeo Klaipėda“ generaliniam direktoriui inicijuojama baudžiamoji byla – kalbama...

Pramonė
2019.08.13
„Intellerts“ Lietuvoje kurs inovatyvius produktus Europos rinkai Verslo tribūna

Liepos 31 d. oficialiai buvo atidarytas jungtinės Nyderlandų ir Lietuvos kompanijos „Intellerts“ padalinys...

Vadyba
2019.08.12
Kodėl kartais verta „atleisti“ save 4

Kiekvienas smulkiojo verslo savininkas frazę apie atleidimą arba yra pats ištaręs, arba išgirdęs pats būdamas...

Gazelė
2019.08.11
„Kempinski“ darbuotojai viešbučio svetingumą pirmiausia išbando patys Premium

Galimybė nuolat tobulėti ir aiškios karjeros perspektyvos – šios priežastys gali paskatinti specialistus...

Vadyba
2019.08.10
Norvegiška patirtis: ką daryti, jei darbuotojas geras, bet geria 17

Daugelis vadovų, ypač sėkmingai dirbančių įmonių, supranta, kad rezultatų be geros komandos nepasieksi.

Gazelė
2019.08.10
Ko nepamiršta teisingai augantys smulkieji 2

Daug smulkiojo verslo savininkų nori plėstis, ir augti greitai. Bet jeigu skubama neturint plano, kyla nemažų...

Gazelė
2019.08.10
Kaip padidinti klientų rekomendacijų skaičių Premium

Efektyvių pardavimų siekiančios ir į klientus orientuotos įmonės nuolat stebi Palankių klientų rodiklį – NPS...

Pardavimai
2019.08.08
Kaune startavo nauja verslo akceleravimo programa Verslo tribūna 2

Lietuvos startuolių ekosistemoje vis dažniau girdime apie naujų verslo akceleravimo programų atsiradimą –...

Vadyba
2019.08.07
Klaipėdiškis rizikavo šeimos gerove, bet verslą Norvegijoje įkūrė Premium 6

Rizika investuoti visas šeimos santaupas ir kurti įmonę Norvegijoje Tomui Kybartui pasiteisino: bendrovė ne...

Gazelė
2019.08.07
Darbo pokalbiai: kas – naudinga, o kas – nebemadinga Premium 5

Darbo pokalbiai iš stresą keliančio kvotimo ir tardymo transformuojasi į partnerišką bendravimą tarp...

Vadyba
2019.08.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau