Laikinieji vadovai: trumpalaikis įsitraukimas, maksimalūs rezultatai

VŠĮ „Versli Lietuva“ tyrimų duomenimis, vidutinius tarptautinius vadybos standartus atitinka tik 10 proc. Lietuvos įmonių, o tai reiškia, jog didžioji dauguma mūsų šalies verslų susiduria su sunkumais dėl negebėjimo prisitaikyti prie besikeičiančios verslo aplinkos ir adaptuoti savo verslo modelio.
„Tai nereiškia, jog mūsų verslininkai yra prasti ar netinkami specialistai. Esame kūrybiški idėjų generatoriai, verslūs savininkai, gebantys gaminti kokybišką ir konkurencingą pasaulyje produkciją ar paslaugas. Sąlyginai jaunas mūsų verslas per trumpą laiką turėjo išsikovoti savo vietą po saule. Natūralu, kad visos pajėgos buvo nukreiptos produktų kūrimui, paslaugų išvystymui, gamybai. Vadybinėms kompetencijoms plėtoti dažnu atveju tiesiog nebuvo sąlygų ir laiko, – sako Gintautas Mažeika, kompanijos „Mažeika ir partneriai“ vadovaujantis partneris. – Šiandien padėtis jau keičiasi: vis daugiau verslų savininkų profesionalią vadybą laiko nebe podukra, kuriai nenoromis reikia rasti vietos namuose, o kertine verslo kompetencija, leidžiančia sėkmingai konkuruoti globalioje rinkoje, kurioje susiduriama su milžiniška efektyviai valdomų užsienio kapitalo įmonių konkurencija.“
Į pagalbą - vadybos profesionalai
Pono Mažeikos vadovaujama kompanija vienija didelę praktinio darbo patirtį turinčius aukštos kompetencijos vadybos profesionalus. Įmonių savininkams bei vadovams, susidūrusiems su sudėtingais verslo klausimais arba tiesiog sprendžiantiems galvosūkį, kaip išjudinti dreifuojantį verslą, jie padeda pralaužti ledus ir sėkmingai įveikus sąstingio zoną reikšmingai padidinti kompanijos konkurencingumą bei pelningumą. Kompanijos veiklos modelis kol kas Lietuvoje neįprastas, tačiau jau sėkmingai skinasi kelią į pripažinimą: „Mažeika ir partneriai“ vadybos profesionalai identifikuoja įmonės potencialą – galimybes, kurios nepilnai išnaudojamos – ir glaudžiai bendradarbiaudami su įmonės savininkais bei vadovais parengia veiksmų planą prioritetiniams tikslams pasiekti.
Paklaustas, kuo jų verslo modelis skiriasi nuo įvairiose srityse besispecializuojančių verslo konsultantų, p. Mažeika tikina, jog skirtumas akivaizdus: konsultantai dažniausiai tik pataria, jie – veikia.
„Visiškai nenoriu sumenkinti verslo konsultantų vaidmens, tačiau mes šnekame apie situacijas, kur reikia veikti itin kompetentingai ir, dažnu atveju – operatyviai. Čia nebeužtenka vien žinoti, ką reikia keisti – sunkumai prasideda, kai pradedama ieškoti, kas keis, kas bus tas vykdytojas ar vykdytojai. Mes ir esame tie, kurie apsiima įgyvendinti pokyčius nuo-iki: nuo esamos situacijos išsamios analizės, konkrečių veiksmų plano, reikiamų kompetencijų tiems veiksmams atlikti identifikavimo ir tinkamų žmonių suradimo iki rezultatų pasiekimo bei tęstinumo užtikrinimo,“ – pasakoja p. Mažeika.
Alternatyva nuolatiniam darbui
„Mažeika ir partneriai“ darbo principai paremti jau keletą dešimtmečių pasaulyje žinomu laikinųjų vadovų (angl. Interim management) veiklos modeliu. Laikinu vadovu vadinamas itin patyręs, nepriklausomas, valdybos lygmens profesionalas, ateinantis į įmonę trumpam laikui (paprastai 3-12 mėn.), kad išspręstų konkrečią verslo problemą, sukurtų ir įdiegtų sistemą ar įgyvendintų kitokį įmonei reikalingą pokytį. Jo tikslas – per trumpą laiką suvaldyti situaciją, kurioje atsidūrė įmonė ir sukurti sistemas, užtikrinsiančias jo veiklos tęstinumą jam pasitraukus. Laikinas vadovas turi turėti daugiau nei 10 metų sėkmingos vadovavimo bei pokyčių įgyvendinimo patirties, todėl itin greitai adaptuojasi naujoje vietoje ir pradeda savarankiškai dirbti.
Dažniausiai laikinieji vadovai pasitelkiami, kai reikia suvaldyti greitą įmonės augimą, restruktūrizuoti įmonę, pradėti naują verslą ar sėkmingai išplėsti jį į naujas rinkas, įgyvendinti svarbius projektus ar programas, įdiegti naują organizacinę kultūrą.
Laikinuosius vadovus prasminga pasitelkti ir situacijose, kai nuolatinio darbuotojo ieškoti netikslinga (pavyzdžiui, projektiniams darbams arba kai esamas vadovas dėl ligos ar vaiko priežiūros laikinai pasitraukęs) arba tiesiog neįmanoma greitai surasti.
Gintautas Mažeika mini dar vieną svarbų aspektą, susijusį su laikinojo vadovo pasirinkimu: „Neretai profesionalai, turintys tokią patirtį, kompetenciją ir gebėjimus, kurie yra reikalingi neeilinėje situacijoje atsidūrusioje įmonėje, yra tiesiog per brangūs samdai. Be to, jie patys kelia nemažų reikalavimų kompanijoms, su kuriomis ryžtųsi susisaistyti darbo santykių saitais. Tokiu atveju laikinasis vadovas – vienintelė alternatyva gauti profesionalią pagalbą, atliepiančią esminius verslo poreikius. Anglai turi gerą posakį – „value for money“ (vertė, atitinkanti kainą – red. pastaba), jis idealiai tinka apibūdinti laikinojo vadovo paslaugoms. Laikinasis vadovas visada turės daugiau patirties nei darbuotojas, kurį dėl įmonės dydžio, darbo specifikos ar finansinių galimybių įmonė galėtų priimti nuolatiniam darbui.“
Be aukštos ekspertinės kompetencijos konkrečioje srityje – įmonės valdymo, finansų, žmogiškųjų išteklių, rinkodaros, logistikos, pirkimų ar kitose – laikinasis vadovas pasižymi ir asmeninėmis savybėmis, leidžiančiomis veikti efektyviai įtemptomis sąlygomis. Be to, itin svarbus nepriklausomumo aspektas. Laikinas vadovas niekada anksčiau nedirbęs toje organizacijoje, todėl yra objektyvus ir neturi jokių asmeniškumų. Vienintelis jo tikslas – įgyvendinti numatytus tikslus, perduoti savo darbus jo funkcijas perimantiems nuolatiniams darbuotojams ir išeiti. Todėl laikinas vadovas nesistengia įtikti, duoda atvirą grįžtamąjį ryšį nesistengdamas niekam įtikti ir nėra suinteresuotas „politikuoti“, kad padarytų geresnį įspūdį ar pakiltų karjeros laiptais. Jis įdarbina savo ekspertiškumą, palikdamas nuošalyje įvairius vidinės politikos niuansus ir yra suinteresuotas kokybiškais rezultatais, kadangi nuo jų tiesiogiai priklauso jo, kaip profesionalo, reputacija.
Gintauto Mažeikos teigimu, objektyvumo ir nepriklausomumo veiksnys apskritai yra vienas esminių kriterijų įgyvendinant pokyčius: „Pokyčių projektas gali būti nuo pradžios pasmerktas nesėkmei ne dėl resursų, kompetencijos ar darbuotojų motyvacijos stokos, o vien dėl vidinių interesų konfliktų, kurie pokyčių metu yra neišvengiami kiekvienoje organizacijoje. Geriausiai galimą vidinių interesų priešpriešą nustatyti iš anksto, dar prieš pradedant pokyčius, ir užkirsti tam kelią. O tai geriausiai sekasi žmonėms „iš šalies“, niekada anksčiau nedirbusiems pokyčius vykdančioje organizacijoje. Žinoma, glaudžiai bendradarbiaujant su įmonės savininkais ir vadovais.“
Ponas Mažeika, pats anksčiau dirbęs įvairiose įmonėse laikinojo vadovo rolėse, vardina kitus šios paslaugos privalumus įmonei: laikinieji vadovai paprastai samdomi pagal paslaugų teikimo sutartį, todėl sutaupo įmonei darbo užmokesčio kaštus bei visas kitas su samda susijusias išlaidas. Be abejonės, jiems nereikia ir jokių papildomų naudų, kurios suteikiamos nuolatiniam darbuotojui: premijų, automobilio, draudimo, kompiuterių.
Įmonei atsistojus ant kojų, išoriniai profesionalai pasirūpina darbų tęstinumu ir pasitraukia. Kaip pabrėžia p. Mažeika, „svarbu ne tik laiku ateiti į pagalbą, bet ir žinoti, kada išeiti – įveikusi sunkumus, kompanija turi gebėti veikti savarankiškai. Toks ir yra išorinės pagalbos tikslas – kad sukurta sistema puikiai veiktų ir be jos. Todėl pasirūpinama, kad paliekamoje įmonėje būtų įdiegtas efektyvus verslo modelis, suburta kompetentinga komanda ir sukurta tinkama struktūra tolimesnei sėkmingai veiklai.“