Uosto direkcija, „Oro navigacija“ ir Kelių direkcija tapo akcinėmis bendrovėmis
Papildymai visame tekste.
„Susisiekimo sektoriaus įmonių pertvarka vyksta sklandžiai – jau keturios iš penkių valstybės įmonių pertvarkytos į akcines bendroves. 2022 m. vidury akcine bendrove tapo Vidaus vandens kelių direkcija, šiandien dar trys įmonės įgijo akcinės bendrovės statusą. Dar viena valstybės įmonė – Lietuvos oro uostai – akcine bendrove taps šių metų eigoje. Taigi „VĮ“ teisinės formos valstybės valdomų įmonių susisiekimo sektoriuje nebeliks“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Vadovų atrankos
Nuo šiandien taip pat įsigalioja susisiekimo ministro įsakymas dėl Uosto direkcijos stebėtojų tarybos. Ją sudaro 5 nariai, iš jų 3 nepriklausomi. Darbą pradėjusi bendrovės stebėtojų taryba turės išrinkti įmonės valdybą. Algis Latakas lieka ir toliau vadovauti Uosto direkcijai, vėliau atrinkus bendrovės valdybą jos pirmininkas bus skiriamas ir direkcijos vadovu.
Buvusios valstybės įmonių Kelių direkcijos ir „Oro navigacijos“ valdybos toliau tęsia darbą iki savo kadencijos pabaigos kaip akcinių bendrovių valdybos.
Kelių direkcijai tapus akcine bendrove, šios įmonės valdybos nariai iki kadencijos pabaigos – 2024 m. rugpjūčio 31 d. tęs veiklą kaip akcinės bendrovės valdybos nariai. Šiuo metu vykdoma Kelių direkcijos direktoriaus atranka. Kadangi naujasis vadovas bus paskirtas tik atlikus reikiamas patikrinimo procedūras, Kelių direkcijos valdyba dabartinio direktoriaus Remigijaus Lipkevičiaus sutikimu pratęsė jo vadovavimą direkcijai iki bus išrinktas naujas vadovas. Numatyta, kad R. Lipkevičius vadovaus bendrovė ne ilgiau kaip iki 2023 m. vasario mėn. pabaigos.
Pertvarkius „Oro navigaciją“, šios įmonės valdybos nariai taip pat tęs veiklą iki kadencijos pabaigos – 2026 m. rugpjūčio 2 d. kaip akcinės bendrovės valdybos nariai. Atsižvelgdama į šį ministro įsakymu valdybai nustatytą veiklos terminą, „Oro navigacijos“ valdyba atitinkamai pavedė dabartiniam įmonės generaliniam direktoriui Sauliui Batavičiui pertvarkytoje bendrovėje toliau eiti šias pareigas iki jo kadencijos pabaigos – 2026 m. rugpjūčio 1 d.
Galės kurti antrines įmones
A. Latakas pažymi, kad Uosto direkcijos funkcijos išlieka tokios pačios.
„Tačiau kartu atsiranda ir naujų galimybių, pavyzdžiui, vykdyti netiesiogiai su uosto veikla susijusias veiklas ir taip kurti papildomas pajamas bendrovės akcijų savininkui – valstybei, nes 100% bendrovės akcijų priklauso valstybei“, – sako A. Latakas.
Kaip nurodo bendrovė, pertvarkius Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkciją bus dar labiau stiprinamas įmonės ekonominis savarankiškumas – vystant naujas veiklas, kuriančias papildomas pajamas ir pridėtinę vertę. Uosto direkcijai taip pat atsiveria galimybė kurti antrines įmones, lengviau investuoti ir disponuoti tam tikru turtu.
Kelių direkcijos atstovai pažymi, kad juridinio statuso pakeitimas leis efektyvinti veiklą.
„Nauja teisinė forma leis sumažinti pačios įmonės ir jos turto valdymo administracinę naštą, atsiras galimybė pritraukti įvairesnių formų kapitalo ir investicijų. Taip dar daugiau papildomų lėšų galėtų būti skirta svarbių ir didelės apimties kelių infrastruktūros projektų įgyvendinimui pagreitinti“, – nurodoma bendrovės pranešime.
Lietuvai tapus Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) nare, valstybė įsipareigojo įgyvendinti EBPO rekomendacijas, tarp kurių – valstybės įmonių valdymo tobulinimas, dalį jų pertvarkant į akcines bendroves.
Taip pat akcine bendrove turėjo tapti VĮ Lietuvos oro uostai, tačiau jų pertvarka atidėta iki 2023 m. III ketvirčio. Pertvarkius šią įmonę, susiekimo sektoriuje nebeliks valstybės įmonės teisine forma valdomų įmonių.