„Linava“: mažieji nebegali gauti paskolų

Publikuota: 2021-09-10
Mažieji vežėjai vis sunkiau gauna finansavimą vilkikams. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Mažieji vežėjai vis sunkiau gauna finansavimą vilkikams. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ praneša, kad vis daugiau Lietuvos mažųjų ir smulkiųjų transporto įmonių išgirsta neigiamus bankų ir lizingo bendrovių atsakymus suteikti kreditus naujiems vilkikams įsigyti.

Asociacija praneša, kad 20 vilkikų neturinčiai įmonei gauti finansavimą – neįmanoma. „Linava“ nurodo, kad vertinant bendrąjį bankų paskolų portfelį, pastebimas nežymus jų augimas, tačiau jis beveik penktadaliu mažesnis, nei prieš koronaviruso (COVID-19) pandemiją ir paliečia tik didžiuosius rinkos dalyvius, kurie gali paprasčiau susitarti su bankais ir lizingų teikėjais.

„Smulkieji vežėjai, kai įmonėse dirba iki 9, ir mažieji vežėjai, kur dirba iki 49 darbuotojų, atsiduria užburtame rate. Pavyzdžiui, jei nepataisomai sugenda vilkikas ir verslas neturi santaupų, jis lieka už borto, nes neišgali savo lėšomis sumokėti maždaug 150.000 Eur už naują vilkiką su puspriekabe. Bankuose galimybę gauti paskolas turi tik didelės įmonės – jos gali užstatyti nekilnojamąjį turtą, o mažieji – tik perkamus vilkikus, tačiau bankams tai netinka, nes jie paprastai reikalauja tik nekilnojamojo turto“, – pranešime cituojamas Zenonas Buivydas, asociacijos generalinis sekretorius.

„Perkaitimo riba“

Pasak pranešimo, lizingo bendrovės atsisakymą lizinguoti vilkikus mažiesiems vežėjams argumentuoja tuo, kad transporto sektorius yra raudonojoje ekonomikos zonoje, ties „perkaitimo“ riba ir itin mažas įmonių pelningumas, kuris siekia vos 2–3%.

„Paradoksalu, bet valstybės pagalbos mažieji vežėjai nesulaukia, negali pasinaudoti ir „Invegos“ finansinių priemonių pagalba. Taip jie yra diskriminuojami, tad daugelis jų balansuoja ties žlugimo riba. Ypač dideli sunkumai kyla, jei smulkiesiems ir mažiesiems vežėjams vėluoja atsiskaityti klientai, kas nutinka vis dažniau“, – tvirtina Z. Buivydas.

Asociacija skaičiuoja, kad nuo pandemijos pradžios, praėjusių metų kovo mėnesio, iki dabar iš transporto sektoriaus žemėlapio dingo beveik 200 mažųjų ir smulkiųjų transporto įmonių, kurios dėl prastos ekonominės situacijos buvo priverstos stabdyti veiklas.

VŽ rašė, kad vis daugiau įmonių keliasi į Lenkiją, kurioje, pasak vežėjų, galima gerokai paprasčiau išspręsti kreditavimo klausimus.

Ekonomisto Aleksandro Izgorodino teigimu, vertinant Lietuvos banko duomenis apie paskolų transporto ir saugojimo sektoriui dinamiką, galima daryti išvadą, kad logistikos sektorius ganėtinai sunkiai prieina prie tradicinio finansavimo.

[infogram id="4cec899d-770a-456f-8afd-cc976804ea97" prefix="AWh" format="interactive" title="Copy: Copy: Paskolų transporto įmonėms portfelis"]

„Nors pirmąjį ir antrąjį 2021 m. ketvirtį bankų paskolų transporto sektoriui portfelis nežymiai augo, metinis paskolų portfelio pokytis išlieka neigiamas. Pavyzdžiui, antrąjį 2021 m. ketvirtį bankų paskolų portfelis transporto sektoriui buvo 5% mažesnis, nei prieš metus. Negana to, bankų paskolų transporto sektoriui portfelis antrąjį 2021 m. ketvirtį buvo 19,6% arba beveik 143 mln. Eur mažesnis, nei antrąjį 2019 m. ketvirtį“, – sako ekonomistas A. Izgorodinas.

Pasak jo, tai reiškia, kad bankų paskolų portfelis transporto sektoriui labai iš lėto atsigauna, bet yra beveik penktadaliu mažesnis nei prieš koronaviruso (COVID-19) pandemiją. Tuo pat metu krovinių vežimo kelių transportu apimtys antrąjį šių metų ketvirtį jau 11% viršijo antrojo 2019 m. ketvirčio lygį, t.y. buvo didesnės nei prieš pandemiją.

Matyti atsigavimas

„Tai gali reikšti, kad dėl atsigaunančios paklausos ir švelnesnių karantino reikalavimų paklausa transporto paslaugoms atsigauna, bet Lietuvos transporto sektorius plėtrą turi finansuoti savo lėšomis arba ieškoti finansavimo alternatyvų. Galų gale, reikėtų atkreipti dėmesį ir į tai, kad transporto ir saugojimo sektoriaus dalis visoje bankų paskolų portfelio struktūroje pandemijos metu sumažėjo. Pirmąjį 2020 m. ketvirtį paskolos transporto ir saugojimo sektoriui sudarė 8,7% visoje bankų paskolų portfelio struktūroje ir tai buvo didžiausia šio rodiklio reikšmė per visą jo istoriją“, – teigia ekonomistas.

Pasak jo, pirmąjį šių metų ketvirtį transporto ir saugojimo sektoriaus „svoris“ visoje bankų paskolų struktūroje nukrito iki 7,34%, o antrąjį šių metų ketvirtį siekė 7,65%. Tai gali reikšti, kad pandemijos piko metu bankai didesnį dėmesį skyrė kitų sektorių finansavimui. Iki pandemijos pradžios bankų paskolų transporto sektoriui portfelis gana sparčiai didėjo, bet dėl išaugusio neapibrėžtumo bankai atitinkamai buvo mažiau linkę skolinti pinigus transporto sektoriui pandemijos metu.

„Šiuo metu galima įžvelgti pirmus požymius, kad transporto ir saugojimo sektoriaus finansavimas iš bankų pusės po truputį atsigauna. Pirmąjį ir antrąjį 2021 m. ketvirtį bankų paskolų transporto sektoriui portfelis nežymiai augo, antrąjį 2021 m. ketvirtį didėjo ir transporto sektoriaus „svoris“ visoje bankų paskolų struktūroje. Tik šis atsigavimas vyksta pamažu ir, tikėtina, apima stambiuosius vežėjus“, – sako A. Izgorodinas.

Neretai, anot jo, smulkus ir vidutinis verslas neturi galimybių pasiūlyti bankams tinkamo užstato varianto, todėl sunkiai prieina prie paskolų. Negavusios bankų finansavimo, įmonės plėtrą finansuoja savo lėšomis arba turėtų aktyviau žvalgytis finansavimo galimybių alternatyvaus finansavimo sektoriuje, kuris neretu atveju taiko gerokai švelnesnius užstato reikalavimus.

VŽ rašė, kad šiemet naujus vilkikų pardavimų rekordus siekianti pardavimo statistika rodo, kad vežėjų įmonės finansinių šaltinių visgi randa – dažniausiai tai būna mažieji paskolų teikėjai arba savus įrankius siūlantys vilkikų gamintojai.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Tema „Logistika“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Pristatys Vilniaus oro uosto plėtros planus, paaiškės senojo terminalo ateitis 6

Susisiekimo ministras Marius Skuodis bei Lietuvos oro uostų vadovas Marius Gelžinis pirmadienį pristatys...

Logistika
08:28
„Audi A6“ pusiaukelė į elektromobilį   Premium

Vėliau už konkurentus pasiūliusi įkraunamą A6 hibridą, „Audi“ nesibodi aukštų kainų. Tačiau tai...

Verslo klasė
2021.09.19
WSJ: JAV buvusiam „Boeing“ pilotui pareikš kaltinimų dėl „Boeing 737 MAX“ katastrofų 2

JAV federaliniai prokurorai rengiasi pareikšti kaltinimus buvusiam „Boeing“ pilotui bandytojui, kuris, kaip...

Logistika
2021.09.17
Kelionės traukiniu iš Vilniaus į Varšuvą žadamos nuo kitų metų vidurio 1

Tikimasi, kad jau nuo kitų metų vidurio iš Vilniaus bus galima greičiau ir patogiau nuvykti į Varšuvą.

Logistika
2021.09.17
„Venipak“ pradeda skrydžius tarp Rygos ir Honkongo Premium

Lietuviško kapitalo siuntų tarnyba „Venipak“ šeštadienį pradeda naują projektą – reguliarius tiesioginius...

Logistika
2021.09.17
Keleivių Rygos oro uoste šiemet sumažėjo daugiau negu trečdaliu 1

Rygos oro uostas per aštuonis šių metų mėnesius aptarnavo apytikriai 1,1 mln. keleivių – 36% mažiau nei per...

Logistika
2021.09.16
JK kritiškai trūkstant darbuotojų, perspėja – maisto deficitas taps kasdieniu reiškiniu Premium 17

Ištuštėjusios lentynos Jungtinės Karalystės (JK) prekybos centruose ir veiklą stabdyti priversti arba...

Verslo aplinka
2021.09.16
ES naujų automobilių registracijų apimtys grįžta į 2013-ųjų lygį

Lustų krizei ribojant gamybą, paskutinieji du vasaros mėnesiai atvedė prie paskutiniosios krizės žemumų.

Automobiliai
2021.09.16
„Tata Group“ vėl nori įsigyti Indijos nacionalinę oro bendrovę „Air India“ 

Indijos konglomeratas „Tata Group“ patvirtino pateikęs pasiūlymą įsigyti skolų slegiamą nacionalinį oro...

Logistika
2021.09.16
Sparčiai daugėja užsieniečiams išduodamų leidimų dirbti

Daugiau nei 9.000 – tiek leidimų dirbti ir sprendimų dėl darbo atitikties užsieniečiams buvo išduota vien per...

Vadyba
2021.09.16
Konteinerių srautas uoste auga, bet geopolitinės rizikos grasina viską nubraukti Premium

Įtampa pasaulinėse tiekimo grandinėse atsirita ir iki Klaipėdos uosto, tačiau tai kol kas netrukdo...

Logistika
2021.09.16
„CityBee“ žada per nuotolį valdomus automobilius 1

Trumpalaikės automobilių nuomos platformą „CityBee“ valdanti „Prime Leasing“ žada į Lietuvą jau kitą savaitę...

Logistika
2021.09.15
VVT darbuotojai pradėjo piketą, R. Šimašius tai vadina politikavimu 3

„Vilniaus viešojo transporto“ profesinės sąjungos prie Vilniaus savivaldybės surengė neterminuotą piketą,...

Logistika
2021.09.15
Vyriausybė įteisino KET naujoves 3

Vyriausybė trečiadienį patvirtino Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimus, kitąmet leisiančius skirti atskiras...

Logistika
2021.09.15
Investicija išryškino G. Žiemelio imperijos milijardinį įvertį, buvusių akcininkų apmaudą Premium 17

Rinkos dalyviams neprireikė užlenkti daug pirštų sumuojant, kad „Certares Management“ atėjimas su 300 mln.

Rinkos
2021.09.15
Lietuvos paštas į nepatikimų tiekėjų sąrašą įtraukė „Cargo Vilnius“

Vilniaus krovinių vežimo įmonė įtraukta į nepatikimų tiekėjų sąrašą, savininkas neketina skųsti sprendimo.

Logistika
2021.09.15
„Amazon“ JAV įdarbins 125.000 žmonių 1

Elektroninės prekybos milžinė „Amazon“, siekianti pasinaudoti sparčiu elektroninės prekybos augimu per...

Vadyba
2021.09.15
Pokyčiai Lenkijos keliuose mažiausiai galvos skausmo suteiks pasirengusiems vežėjams Verslo tribūna 1

Pasibaigus sutarčiai su ankstesnės kelių mokesčių rinkliavos paslaugos „viaToll“ rengėjais, Lenkijos...

Logistika
2021.09.15
Logistikos krizė: kol pabaigos nematyti – reikia prisitaikyti  Premium

Visame pasaulyje esantys įvairiausios produkcijos – nuo baldų iki buitinės technikos ar automobilių –...

Logistika
2021.09.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku