Pensijų nešiotojai: kuriamas Lietuvos pašto monopolis

Publikuota: 2019-09-16
Lietuvos pašto logotipas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Lietuvos pašto logotipas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Praėjusią savaitę priimtas Vyriausybės sprendimas nuo 2021-ųjų pensijų išnešiojimą patikėti tik Lietuvos paštui reiškia bendrovės monopolio kūrimą, sako jau 20 metų pensijas nešiojančios privačios bendrovės. Jos pabrėžia, kad jų veikla niekas nesiskundžia. 

Vyriausybė teigia, kad ši funkcija perduodama Lietuvos paštui, nes kyla nesklandumų, konkursus laimėjus privačioms bendrovėms. Tačiau Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) analitikė sako, kad tokiu sprendimu valstybė kuria labai blogą precedentą, iš rinkos išstumdama privačias bendroves.

Anot pensijos nešiojančios įmonės „Godlija“ vadovės Rimos Banaitienės, toks Vyriausybės sprendimas yra Lietuvos pašto gelbėjimas.

„Pašto gelbėjimas, tiktai. Siekis yra perduoti į vienas rankas“, – sakė R. Banaitienė.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis trečiadienį Vyriausybės posėdyje sakė, kad kiekvieną kartą, „Sodros“ konkursus laimėjus ne Lietuvos paštui, yra pakankamai sudėtinga perduoti adresus ir užtikrinti pinigų pristatymą.

Konkurencijos tarybos narė Dina Lurje ragino Vyriausybę nepritarti Socialinio draudimo pensijų įstatymo pataisoms, nes taip apribojama konkurencija rinkoje, kuri jau buvo atverta.

Tačiau premjeras Saulius Skvernelis sakė, kad atiduodant pensijų nešiojimą išskirtinai Lietuvos paštui, bus siekiama išvengti chaoso, šių metų sausį kilusio pristatant pensijas Kaune ir Vilniuje. Anot jo, Lietuvos paštas yra valstybės įmonė, atliekanti ir socialinę paslaugą.

LLRI analitikė: barbariškas sprendimas

Gintarė Deržanauskienė, LLRI analitikė sako, kad uždariusi pensijų nešiojimo rinką privatiems subjektams, valstybė kuria labai blogą precedentą. Anot jos, toks sprendimas rinkos dalyvių atžvilgiu yra „barbariškas“.

„Tai yra labai blogas precedentas, nes priežastis, dėl ko priimamas sprendimas uždaryti rinką ir sukurti valstybinį monopolį, yra visiškai neadekvatus problemos mastui. Ši rinka veikė 20 metų ir veikė be problemų, vykdavo rinkoje konkurencija“, – sakė G. Deržanauskienė.

„Dėl vienkartinės klaidos, kai tas nesklandumas įvyko realiai dėl „Sodros“ kaltės (...) visi sulaukė to momento, kai kažkas suklupo ir atėjo su „išgelbėjimo planu“ ir uždarinėja rinką. Jei čia yra precedentas, ir kiekvieną kartą kai verslas suklumpa bus priimamas toks sprendimas, kad valstybinis verslas padarys geriau, tai mes greitai turėsim rinkų uždarymo maratoną“, – teigė LLRI analitikė.

Pasak jos, tokiu būdu judinami Lietuvos pasirinktos ekonomikos krypties pamatai.

„Faktai kalba už save. Dabar svarbiau kalbėti apie tai, kad ar mes jau nebetikim konkurencija, keisime Konstituciją ir sakysime, kad Lietuvos ūkis nebėra patikimas privačios nuosavybės teisei ir iniciatyvai. Šioje vietoje klibinami mūsų esminiai prieš 30 metų pasirinkti ekonomikos krypties pamatai“, – teigė G. Deržanauskienė.

Ji teigė pritarianti rinkos dalyvių nuomonei, kad toks Vyriausybės sprendimas yra panašus į pagalbą Lietuvos paštui, tačiau abejojo, ar tai išgelbės valstybės valdomą įmonę.

„To sprendimo priežastis yra tiek neadekvati sprendimo griežtumui, nesigilinama į priežastis problemos, o tiesiog kertama kirviu ir labai griežtai žiūrima. Šiuo atveju nežinau, ar tai išgelbės Lietuvos paštą ir ar reikia jį tokiu būdu jį gelbėti, bet rinkos dalyvių atžvilgiu tai yra barbariška“, – teigė G. Deržanauskienė.

Pensijų nešiotojai: „Sodra“ nebuvo pasiruošusi

Lietuvos paštui sausį pralaimėjus pensijų nešiojimo konkursus Vilniuje ir Kaune, užsakymą gavo bendrovė „Bastaras“. Tačiau ji nesugebėjo laiku pristatyti pensijų, todėl sutartis buvo nutraukta anksčiau laiko ir pasirašyta laikinas susitarimas su Lietuvos paštu.

Pasak „Bastaro“ vadovo Pauliaus Rakausko, taip atsitiko ne todėl, kad įmonei trūko pajėgumų, o dėl netikslios „Sodros“ informacijos apie adresatus

„Adresai ateina mums iš „Sodros“ skyriaus. O ten jau pats gavėjas turi būti susitvarkęs. Ir kadangi tuo adresu žmogaus nėra, tuomet mes jam pensijos ir nepristatome. Kita dalis – yra miesteliai, kur kvituose yra nurodytas tik miestelio pavadinimas“, – sakė P. Rakauskas.

Anot jo, „Bastaras“ negalėjo numatyti, kad gaus tokią neparuoštą informaciją. Pasak P. Rakausko, „Sodra“ neatliko paruošiamųjų darbų, numatant, kad gali būti kitas laimėtojas nei Lietuvos paštas.

R. Banaitienė teigia, kad „Godlija“ sausį susidūrė su panašiomis problemomis.

Anot jos, sunku suprasti, kodėl privačios bendrovės yra netinkamos nešioti pensijas, nes jų darbu nusiskundimų nėra.

„Šitiek metų nešiojam ir jokių nusiskundimų neturime (...). Dabar 7 mėnesiai jokių nusiskundimų nėra apie mūsų darbą, nei apie kolegų darbą kituose rajonuose, tai kokiu čia pagrindu mes netinkami, sunku pasakyti“, – sakė R. Banaitienė.

P. Rakauskas mano, kad Vyriausybė siekia sukurti Lietuvos pašto monopolį.

„Akivaizdžiai yra stumiamas valstybinis monopolis (...). Mūsų įmonės veikia 20 ir daugiau metų, teikia tą paslaugą ne viename rajone. Problema yra tai, kas vyko Kaune ir Vilniuje sausio mėnesį. Čia yra šito įstatymo projekto pretekstas, nors nėra vertinama patirtis, realios priežastys, kodėl buvo tie vėlavimai“, – BNS sakė P. Rakauskas.

Privačios įmonės užsidarys, atleis 300 žmonių  

Be Lietuvos pašto, „Bastaro“ ir „Godlijos“, pensijas šalyje taip pat nešioja įmonės „Victum“, „Verpetynė“ ir „Rausidas“. Šią veiklą atidavus išskirtinai Lietuvos paštui, visos 5  bendrovės bus priverstos užsidaryti.

„Jos bus uždarytos, taip. Visi žmonės, tai yra apie 300 darbuotojų per visas įmones, jie bus atleisti, nes rajone mes daugiau jokios veiklos nevykdome“, – sakė P. Rakauskas.

R. Banaitienė teigė, kad jei Seimas patvirtins sprendimą pensijas leisti nešioti tik Lietuvos paštui, „Godlija“ taip pat užsidarys. Tačiau ji tvirtina dar besitikinti, kad Seime pataisos užstrigs.

„Mes savo veiklą kaip ir baigsim (...). Turime vilčių, kad pataisos užstrigs. Gal bus kitų Seimo narių nuomonė kitokia. Daug dabar yra tos informacijos, gal dar diskutuos komitetuose, bet tikimės“, – teigė R. Banaitienė.

Kreipėsi į Seimo narius

„Bastarui“, „Godlijai“, „Victum“, „Verpetynei“ ir „Rausidai“ atstovaujanti pensijų pristatymo ir išmokėjimo paslaugą teikiančių įmonių asociacija dar gegužę kreipėsi į Seimo narius su prašymu stabdyti įstatymo pataisas, kurias pasiūlė Seimo nariai Julius Sabatauskas, Rasa Budbergytė, Algimantas Salamakinas, Juozas Olekas, Raminta Popovienė, Dovilė Šakalienė ir Linas Balsys.

„Įstatymo pataisoje numatyta tvarka yra ydinga, prieštarauja nacionalinėms bei ES konkurencijos įstatymams ir taisyklėms, kurios draudžia nesąžiningą praktiką, išimtinių sąlygų sudarymą, valstybinio monopolio kūrimą, kainų nustatymą“, – rašoma kreipimesi. 

Pasak asociacijos, aiškinamajame rašte pateikta informacija apie pensijų pristatymo vėlavimą yra klaidinga, nes įmonės pensijas gyventojams pristatė laiku ir 99 proc. apimtimi.

„Nedidelės dalies pensijų pristatymai vėlavo tik vieną mėnesį Vilniuje ir Kaune, kur paslaugas pradėjo teikti „Bastaras“, – sako asociacija.

Be to, kreipime pažymima, kad įstatymo pataisos pažeidžia konkurencijos teisę, Europos Sąjungos teisę, kurtų valstybinį monopolį, brangintų paslaugos tiekimo kainą, pablogintų paslaugos kokybę ir sužlugdytų pensijas nešiojančias privačias įmones.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Privatūs lėktuvai: godumo simbolis ar nauda verslui Premium

Ekspertai teigia, kad privatūs lėktuvai leidžia greitai įvertinti konkretaus asmens vidinius instinktus...

Vadyba
2022.06.30
Sankcijų spaudžiama Kaliningrado sritis pergrupuoja tiekimo grandines Premium

Nuo Vakarų importo priklausantis Rusijos eksklavas ieško būdų užsitikrinti ekonomikai reikiamą 20 mln. t per...

Logistika
2022.06.30
ES ir Ukraina pasirašė susitarimą, palengvinantį krovinių gabenimą keliais

Ukraina pasirašė „bevizio režimo“ dėl krovinių gabenimo susitarimą su Europos Sąjunga (ES).

Logistika
2022.06.30
„Equite“ vietoje „Pieno žvaigždžių“ sandėlių Vilniuje mato gyvenamuosius namus

Verslininko Viliaus Kavaliausko investicijų bendrovė „Equite“, užbaigusi vienos didžiausių pieno perdirbimo...

Statyba ir NT
2022.06.30
Po Rusijos priekaištų dėl Svalbardo Norvegija atsakė, kad jokių sutarčių nepažeidžia

Norvegija nepažeidžia šimtmečio senumo sutarties dėl Svalbardo salyno Arktyje, blokuodama Rusijos krovinių...

Verslo aplinka
2022.06.30
Minskas siekia atnaujinti keleivinių traukinių eismą į Vilnių, Lietuva prašymus atmeta 1

Minskui pareiškus pageidavimą atnaujinti prieš dvejus metus nutrauktą keleivinį susisiekimą geležinkeliais su...

Logistika
2022.06.30
Lietuvos vežėjai: Vakarų kompanijoms konkuruoti su verslais iš Europos periferijos lengva nebus Premium 4

Palaipsniui įsigaliojančios Europos Sąjungos (ES) Mobilumo paketo nuostatos keičia visos Europos transporto...

Logistika
2022.06.30
Birželį pradėti ir baigti NT projektai Premium

Birželį Vilniuje pradėtos naujų daugiabučių, bendro gyvenimo būsto, biurų pastato statybos, Kaune ir...

Statyba ir NT
2022.06.30
Turkija optimistiškai vertina Ukrainos grūdų eksporto galimybes

Turkijos prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas išreiškė viltį, kad būtų galima atidaryti humanitarinius...

Verslo aplinka
2022.06.29
Du su valstybe siejamų bendrovių vadovai sukaupė milijoninį turtą

Du bendrovių, kurių akcininkė yra savivaldybė ar valstybė, vadovai yra milijonieriai, rodo vieši Valstybinės...

Vadyba
2022.06.29
„LTG Cargo“ skelbia generalinio direktoriaus atranką 1

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė pradeda krovinių vežimo geležinkeliu bendrovės „LTG Cargo“ generalinio...

Logistika
2022.06.29
Turtingiausių strateginių įmonių vadovų TOP 10 – M. Armonaitis, M. Rudnickis, A. Latakas

Tarp strateginių Lietuvos įmonių vadovų pagal deklaruoto 2021 m. turto ir lėšų vertę išsiskyrė Klaipėdos...

Vadyba
2022.06.29
Atidedama Lietuvos oro uostų pertvarka į akcinę bendrovę

Valstybės įmonės Lietuvos oro uostų pertvarkymas iš valstybės įmonės (VĮ) į akcinę bendrovę (AB) dėl numatomo...

Logistika
2022.06.29
Įtariant taršos duomenų klastojimą, „Hyundai“ ir „Kia“ biuruose Vokietijoje surengti reidai

Vokietijos prokurorai surengė reidus Pietų Korėjos automobilių koncerno „Hyundai“ ir jam priklausančio „Kia“,...

Automobiliai
2022.06.29
2035 m. ES ketina stabdyti automobilių su vidaus degimo varikliais prekybą 1

Šiai priemonei numatomos ir išlygos, ja tikimasi pasiekti Europos tikslus dėl klimato taršos ir iki 2050 m.

Logistika
2022.06.29
Negalintis Ukrainai teikti paslaugų „Gargždų geležinkelis“ nežino, kaip grąžinti skolas 3

Verslininko Igorio Udovickio valdoma bendrovė „Gargždų geležinkelis“ teigia, kad jos ateities planus griauna...

Logistika
2022.06.29
Teismas svarstys vokeliuose atlyginimus mokėjusių Klaipėdos keleivinio transporto įmonių bylą

Tyrimo duomenimis, dviejose įmonėse, kurios teikė viešojo transporto paslaugas Klaipėdos mieste, įdarbinti...

Logistika
2022.06.29
„Modus group“ automobilių prenumeratos tiekėjas „MyBee“ iš „Luminor“ skolinasi 11 mln. Eur

Bankas „Luminor“ susitarė su įmone „MyBee“ dėl 11 mln. Eur lizingo finansavimo. Susitarimas numato, kad šios...

Logistika
2022.06.29
Tarp Vilniaus ir Briuselio įsiliepsnojo disputas dėl Kaliningrado Premium 39

Kai Lietuva pradėjo stabdyti rusiškų metalų tranzitą į Kaliningradą, tuo pilna apimtimi įgyvendindama ES...

Verslo aplinka
2022.06.29
„Simitri“ patirtis ir milijoninė apyvarta pirmaisiais metais: kaip sukurti pelningą e. parduotuvę Premium 5

2020-aisiais įkurta e. parduotuvė „Simitri“ „nulūžo“ per 10 min. po to, kai jos įkūrėjai – influenceriai...

Gazelė
2022.06.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku