Baltarusija traukia grasinimo kortą

Publikuota: 2018-09-21
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Redakcijos nuomonė

Pasirodo vis daugiau ženklų, kad Klaipėdos uostas gali prarasti apie trečdalį krovinių: nerimo ugnį antradienį pakurstė žinia, kad Baltarusijos kroviniai ketina keisti kryptį ir pasukti Rygos link. Tokią „kainą“ esą Lietuva turėtų sumokėti už nepritarimą Astravo AE statybai.

Apie tokią Aliaksandro Lukašenkos, Baltarusijos prezidento, „bausmę“ Lietuvai buvo užsiminta jau prieš gerus metus. Klaipėdos uosto krovos kreivei kylant, optimizmą temdė ne tik aštrėjanti gretimų uostų konkurencija, bet ir Lietuvos principingumas Astravo atominės jėgainės saugumo klausimu. Tačiau Arvydas Vaitkus, VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) generalinis vadovas, VŽ praėjusių metų rugsėjį aiškino tikintis pragmatizmu ir vylėsi, kad Lietuvos pozicija dėl Astravo AE neturės neigiamos įtakos ekonominiam šalių bendradarbiavimui.

Kroviniai iš Baltarusijos sudaro apie trečdalį Klaipėdos uosto metinės apyvartos. Nenuostabu, kad tokiu kąsniu domisi ir kiti Baltijos šalių uostai: į Baltarusijos krovinius pretenduoja Rusija ir Latvija. Tačiau Rusijos bandymai „Rusijos geležinkelių“ nuolaidomis privilioti Baltarusijos tranzitą į savo uostus, konkrečiai į Ust Lugą, apčiuopiamų rezultatų nedavė: žinomų maršrutų nepuolama taip greitai atsisakyti. Baltarusijos naftos perdirbimo gamyklos aiškino, kad bendradarbiavimas su Lietuvos infrastruktūra yra grįstas ilgalaikiais įsipareigojimais.

Tačiau gretimoje šalyje, regis, ne tai svarbiausia – bendradarbiavimo kryptį nurodo vienas žmogus. Ir štai Baltarusijos prezidentūros svetainėje pasirodė pranešimas, kad prezidentas ketina savo šalies krovinius iš Klaipėdos uosto nukreipti į Rygą. O kad grėsmės nuojauta sustiprėtų, Rusijos, Baltarusijos ir Latvijos interneto portaluose skelbiama, esą Vasilijus Markovičius, naujas Baltarusijos pasiuntinys, p. Lukašenkos nurodymu Latvijoje turi „užtikrinti išėjimą prie jūros“.

Lietuva kol kas atrodo rami: Artūras Drungilas, KVJUD rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius, VŽ tikina, kad Klaipėdos uosto bendrovės sėkmingai plėtoja bendradarbiavimą su Baltarusijos partneriais, „O Latvijos aktyvumas konkurencinėje kovoje dėl baltarusiškų krovinių nestebina – tokia tendencija matoma gana seniai“, – aiškina jis. Realių žingsnių perskirstant baltarusiškus krovinius kol kas nemato ir uostamiesčio krovos kompanijos. Vis dėlto jos neatmeta galimybės, kad Baltarusijoje gali būti priimti sprendimai ir pateikti nurodymai valstybinėms įmonėms pakeisti perkrovimo ir eksporto uostus. Tiesa, verslininkai viliasi, kad didžiausios ekonominės naudos ieškančius Baltarusijos privataus verslo subjektus tai galėtų paliesti mažiau. Ko gero, tokios viltys yra gana apgaulingos – šioje šalyje kone viską lemia prezidento balsas. Todėl pamėginus žengti prieš srovę, galima iškart kabinti spyną savo verslui, net ir privačiam.

Spėlioti, ar baltarusiški kroviniai išties aplenks Klaipėdos uostą, šiandien, ko gero, niekas nesiimtų. Galbūt tai desperatiški veiksmai ir žvalgyba, siekiant bent taip pakeisti Lietuvos poziciją Astravo AE atžvilgiu, tačiau visiškai įmanoma, kad p. Lukašenka nepaisys ekonominės logikos ir pasirinks Rygos uostą. Tada jokios sutartys nebeturės jokios reikšmės.

VŽ mano, kad bet kokiu atveju jau aišku, kad kalbama ne tik apie verslą, bet ir apie politiką. Geopolitinė rizika jau nenuspėjama, o signalas iš Baltarusijos – dar viena proga pašnekėti apie diversifikavimą, t. y. verslo rizikos išskaidymą. Kalbama ne tik apie Klaipėdos uostą – į panašią padėtį gali patekti ir kitos valstybės valdomos įmonės. Todėl politinę aplinką derėtų nuolat stebėti ir vertinti, kiek vienas ar kitas verslas yra pažeidžiamas. Dabar vyksta biudžetų formavimas – pats laikas įsivertinti galimas rizikas.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Ketvirtoji „Octavia” – dienos šviesoje 1

Pristatytas populiariausio Čekijos gamintojo modelio įpėdinis dar vienu žingsniu artėja prie „premium“...

Automobiliai
2019.11.12
S. Skvernelis: matau Aplinkos apsaugos departamento neįgalumą  1

Premjeras Saulius Skvernelis sako matantis Aplinkos apsaugos departamento atstovų neįgalumą likviduojant...

Nemunu planuoja paleisti turistinius laivus tarp Lietuvos ir Kaliningrado srities 1

Lietuvos ir Kaliningrado srities atstovai planuoja atgaivinti turistinę laivybą pasienio upe Nemunu, praneša...

Paslaugos
2019.11.12
Vienišių diena ankstina šventinių siuntų antplūdį  Premium

Intensyviausia prekyba pasižymintis prieškalėdinis laikotarpis tendencingai ilgėja – siuntų ir logistikos...

Seimas imasi taršių automobilių mokesčio įvedimo 

Seimas sutiko pradėti svarstyti su kitų metų biudžetu susijusio taršių automobilių registracijos mokesčio, iš...

Verslo aplinka
2019.11.12
Vėsiname prieššventinę karštinę Verslo tribūna

Dovanos artimiesiems Kalėdų ir Naujųjų metų proga, Juodojo penktadienio nuolaidos – kalendorinių metų...

„737 MAX“ dar angaruose, bet „Boeing“ akcijos jau ant kilimo tako

Kompanija „Boeing“ pirmadienį paskelbė laukianti, kad Jungtinių Valstijų skrydžių priežiūros institucija per...

Vilniuje – nauja „Citroen“ atstovė  Premium

Vilniuje šią savaitę veiklą oficialiai pradeda nauja „Citroen“ atstovė – ja tapo iki šiol „Suzuki“ ir...

Automobiliai
2019.11.11
„Baltic Ground Services“ į elektrinius autobusus investuoja 30 mln. Eur

Antžeminės orlaivių priežiūros bendrovė „Baltic Ground Services“ (BGS) investuoja 30 mln. Eur į elektrinius...

Darbo tęsti nesutinkanti Lietuvos pašto valdyba: reikalaujami sprendimai būtų žalingi 12

Jaroslavo Narkevičiaus, susisiekimo ministro, atleisti Lietuvos pašto valdybos nariai nesutinka tęsti darbo,...

Pradedama rengti Lietuvos susisiekimo plėtros iki 2050 m. strategija 1

Iki kitų metų vasaros planuojama parengti Lietuvos susisiekimo plėtros iki 2050 m. strategiją, kuria siekiama...

„Rail Balticos“ terminalo Taline architektūrinį konkursą laimėjo „Zaha Hadid Architects“ ir „Esplan“  1

Europinės vėžės „Rail Baltica“ terminalą Estijos sostinėje gali projektuoti viena garsiausių architektūros...

Statyba ir NT
2019.11.11
3 PL Kompleksinė logistika – optimalūs sprendimai, taupantys laiką ir pinigus Verslo tribūna

Šiandienos ekonomika reikalauja, kad verslas veiktų efektyviai visose grandyse. Situacija rinkose sparčiai...

„Jaguar“: po nauju žvėries kailiu plaka ta pati širdis Verslo tribūna

Miesto visureigis – toks yra naujasis „jaguaro“ pavidalas. Tiems, kas mano, kad kartu su elegantiško sedano...

Verslo aplinka
2019.11.11
Vienas didžiausių Europos vežėjų skelbia suvaldęs krizę  Premium

Pastaruoju metu prastėjančius rodiklius fiksavusi Vengrijos įmonė „Waberer’s International“ skelbia apie...

Rengiamasi rekonstruoti „Via Baltica“ ruožą iki Lenkijos sienos 4

Kelių direkcija rengiasi maždaug 300 mln. vertės „Via Baltica“ atkarpos nuo Marijampolės iki sienos su...

Verslo aplinka
2019.11.10
Į Klaipėdą atvyko naujas „Novatek“ dujų krovinys

Į Klaipėdą sekmadienį atplaukė naujas nedidelis Rusijos dujų kompanijos „Novatek“ suskystintųjų gamtinių dujų...

Verslo aplinka
2019.11.10
Buvęs „Daimler“ vadovas: dievinu E. Muską, bet „Tesla“ vokiečių neaplenks 6

Elonas Muskas populiarindamas elektromobilius padarė milžinišką darbą, tačiau Vokietijos automobilių...

Automobiliai
2019.11.09
Vilniaus savivaldybė pasirašė 31 mln. Eur sankryžos rekonstrukcijos sutartį 7

Vilniaus savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis penktadienį pranešė pasirašęs 31 mln. Eur...

Statyba ir NT
2019.11.08
„Rail Balticos“ progresą atidžiai stebi ir užsienio investuotojai Premium

Ignas Degutis, „Rail Balticos“ projektą įgyvendinančios bendros Lietuvos, Latvijos ir Esti­jos įmonės „RB...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau