Baltarusija traukia grasinimo kortą

Publikuota: 2018-09-21
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Algimanto Kalvaičio nuotr.
Redakcijos nuomonė

Pasirodo vis daugiau ženklų, kad Klaipėdos uostas gali prarasti apie trečdalį krovinių: nerimo ugnį antradienį pakurstė žinia, kad Baltarusijos kroviniai ketina keisti kryptį ir pasukti Rygos link. Tokią „kainą“ esą Lietuva turėtų sumokėti už nepritarimą Astravo AE statybai.

Apie tokią Aliaksandro Lukašenkos, Baltarusijos prezidento, „bausmę“ Lietuvai buvo užsiminta jau prieš gerus metus. Klaipėdos uosto krovos kreivei kylant, optimizmą temdė ne tik aštrėjanti gretimų uostų konkurencija, bet ir Lietuvos principingumas Astravo atominės jėgainės saugumo klausimu. Tačiau Arvydas Vaitkus, VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) generalinis vadovas, VŽ praėjusių metų rugsėjį aiškino tikintis pragmatizmu ir vylėsi, kad Lietuvos pozicija dėl Astravo AE neturės neigiamos įtakos ekonominiam šalių bendradarbiavimui.

Kroviniai iš Baltarusijos sudaro apie trečdalį Klaipėdos uosto metinės apyvartos. Nenuostabu, kad tokiu kąsniu domisi ir kiti Baltijos šalių uostai: į Baltarusijos krovinius pretenduoja Rusija ir Latvija. Tačiau Rusijos bandymai „Rusijos geležinkelių“ nuolaidomis privilioti Baltarusijos tranzitą į savo uostus, konkrečiai į Ust Lugą, apčiuopiamų rezultatų nedavė: žinomų maršrutų nepuolama taip greitai atsisakyti. Baltarusijos naftos perdirbimo gamyklos aiškino, kad bendradarbiavimas su Lietuvos infrastruktūra yra grįstas ilgalaikiais įsipareigojimais.

Tačiau gretimoje šalyje, regis, ne tai svarbiausia – bendradarbiavimo kryptį nurodo vienas žmogus. Ir štai Baltarusijos prezidentūros svetainėje pasirodė pranešimas, kad prezidentas ketina savo šalies krovinius iš Klaipėdos uosto nukreipti į Rygą. O kad grėsmės nuojauta sustiprėtų, Rusijos, Baltarusijos ir Latvijos interneto portaluose skelbiama, esą Vasilijus Markovičius, naujas Baltarusijos pasiuntinys, p. Lukašenkos nurodymu Latvijoje turi „užtikrinti išėjimą prie jūros“.

Lietuva kol kas atrodo rami: Artūras Drungilas, KVJUD rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius, VŽ tikina, kad Klaipėdos uosto bendrovės sėkmingai plėtoja bendradarbiavimą su Baltarusijos partneriais, „O Latvijos aktyvumas konkurencinėje kovoje dėl baltarusiškų krovinių nestebina – tokia tendencija matoma gana seniai“, – aiškina jis. Realių žingsnių perskirstant baltarusiškus krovinius kol kas nemato ir uostamiesčio krovos kompanijos. Vis dėlto jos neatmeta galimybės, kad Baltarusijoje gali būti priimti sprendimai ir pateikti nurodymai valstybinėms įmonėms pakeisti perkrovimo ir eksporto uostus. Tiesa, verslininkai viliasi, kad didžiausios ekonominės naudos ieškančius Baltarusijos privataus verslo subjektus tai galėtų paliesti mažiau. Ko gero, tokios viltys yra gana apgaulingos – šioje šalyje kone viską lemia prezidento balsas. Todėl pamėginus žengti prieš srovę, galima iškart kabinti spyną savo verslui, net ir privačiam.

Spėlioti, ar baltarusiški kroviniai išties aplenks Klaipėdos uostą, šiandien, ko gero, niekas nesiimtų. Galbūt tai desperatiški veiksmai ir žvalgyba, siekiant bent taip pakeisti Lietuvos poziciją Astravo AE atžvilgiu, tačiau visiškai įmanoma, kad p. Lukašenka nepaisys ekonominės logikos ir pasirinks Rygos uostą. Tada jokios sutartys nebeturės jokios reikšmės.

VŽ mano, kad bet kokiu atveju jau aišku, kad kalbama ne tik apie verslą, bet ir apie politiką. Geopolitinė rizika jau nenuspėjama, o signalas iš Baltarusijos – dar viena proga pašnekėti apie diversifikavimą, t. y. verslo rizikos išskaidymą. Kalbama ne tik apie Klaipėdos uostą – į panašią padėtį gali patekti ir kitos valstybės valdomos įmonės. Todėl politinę aplinką derėtų nuolat stebėti ir vertinti, kiek vienas ar kitas verslas yra pažeidžiamas. Dabar vyksta biudžetų formavimas – pats laikas įsivertinti galimas rizikas.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
VŽ bando: antrosios kartos „Audi Q3“ Premium 3

Šis automobilis atriedėjo į visiškai kitokį pasaulį, nei jo pirmtakas, kurio buvo parduota 1,1 mln. vienetų.

Automobiliai
2019.03.23
„Lietuvos geležinkeliai“ pasirašė Rengės ruožo atstatymo sutartį 4

„Lietuvos geležinkeliai“ pasirašė sutartį dėl Rengės ruožo atstatymo su konkursą laimėjusia Estijos...

Logistika
2019.03.22
„Garuda“ atšaukia 6 mlrd. USD vertės „Boeing 737 MAX“ užsakymą 9

Indonezijos oro bendrovė „Garuda“ paskelbė, kad atšaukia 6 mlrd. USD vertės „Boeing 737 MAX“ orlaivių...

Logistika
2019.03.22
„Lietuvos geležinkeliai“ ir „Lineka“ sutarė plėtoti įvairiarūšių krovinių projektus

Bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ ir Lietuvos nacionalinė ekspeditorių ir logistų asociacija „Lineka“ sutarė...

Logistika
2019.03.22
FM prognozuoja mažesnę infliacija ir 5% pigesnius degalus Premium 2

Finansų ministerija prognozuoja, kad vidutinė metinė infliacija Lietuvoje bus dar maženės nei pernai – 2,2%.

Finansai
2019.03.22
Dirbtinis intelektas logistikoje: vairuotojų „draugas“ sulaukė vilkikų gamintojų dėmesio Premium 2

Užsimojus sukurti naują produktą, kurio analogų rinkoje nėra, svarbesnės už investicijas jam sukurti gali...

Gazelė
2019.03.22
Latvija giriasi perimanti Baltarusijos krovinius iš Lietuvos 26

Daugėja atvejų, kai Baltarusijos užsienio prekybos krovinių savininkai renkasi ne Klaipėdos, o Latvijos...

2019.03.21
Lietuvos paštas dėl sandorio su A. Tumos įmone kreipėsi į teisėsaugą   11

Valstybės valdomas Lietuvos paštas prašo teisėsaugos ištirti, ar 2012 metais tuometinės pašto vadovybės ir...

Logistika
2019.03.21
Pavežėjimo platforma „Bolt“ pristatinės ir maistą 5

Viena didžiausių Europos pavežėjimo paslaugų platformų „Bolt“ skelbia, jog šiemet pradeda pristatinėti maistą...

Logistika
2019.03.21
Kelių direkcija nebenori būti biudžeto išlaikytine, ruošiasi keisti statusą Premium 6

Lietuvos automobilių kelių direkciją (LAKD) numatoma pertvarkyti iš biudžetinės įstaigos į valstybės įmonę.

Logistika
2019.03.21
Didėjantys sandėlių darbuotojų atlyginimai karpė įmonių pelną Premium 7

Atlyginimai sandėliavimo paslaugas teikiančiose įmonėse augo maždaug dešimtadaliu, atkartodami Europos...

Logistika
2019.03.20
Austrijos pigių skrydžių bendrovė „Laudamotion“ iš Vilniaus skraidys į Vieną 2

Nuo spalio reguliarius skrydžius iš Vilniaus oro uosto į Austrijos sostinę Vieną pradės vykdyti nauja oro...

Logistika
2019.03.20
Farmacininkės užsakymu prie Vilniaus plėtojamas logistikos terminalas Premium

Norvegijos kapitalo investicijų į nekilnojamąjį turtą (NT) bendrovė „Baltic Sea Properties“ netoli Vilniaus...

Statyba ir NT
2019.03.20
Sutrikus VMI svetainei, pratęsia PVM faktūrų pateikimo terminus

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) informuoja, jog trečiadienį laikinai sutrikus išmaniosios mokesčių...

Finansai
2019.03.20
Krovinių pernai vežta beveik 12% daugiau 

Paskutinį praėjusių metų ketvirtį visų rūšių transportu vežta 37,3 mln. t krovinių, tai 12,5% daugiau nei...

Logistika
2019.03.20
„Boeing“ tragedijos pamokos verslui 3

Dvi tragiškos „Boeing“ lėktuvų nelaimės – gera pamoka kitoms verslo įmonėms, kurios susiduria su panašiomis...

Vadyba
2019.03.19
„Dana Incorporated“ steigia paslaugų centrą Lietuvoje, įdarbins 100 specialistų 5

Inžinerinius sprendimus transporto priemonių ir įrangos veiksmingumui, našumui ir tvarumui gerinti kurianti...

Paslaugos
2019.03.19
Santariškių medicinos miestelyje – papildomos 1.196 vietos automobiliams 14

Santariškių medicinos miestelyje atidaryta nauja penkių aukštų automobilių aikštelė. 1.196 vietų aikštelę...

Logistika
2019.03.19
LRT: Klaipėdos uosto pirkimų komisijos nariai giminyste susiję su konkursų laimėtojais  20

Kai kurie Klaipėdos valstybinio jūrų uosto viešųjų pirkimų komisijos nariai giminystės ryšiais yra susiję su...

Logistika
2019.03.19
„Entafarma“ į plėtrą investuoja 4 mln. Eur, augti skatina nauji klientai Premium

Didžiausia Baltijos šalyse farmacijos logistikos paslaugų bendrovė „Entafarma“ savo sandėlių plotą plečia...

Logistika
2019.03.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau