Kas tai? Veiklos sukaktis

15 „Vikingo“ metų: sėkminga kelionė tęsiasi

Publikuota: 2018-03-07

2003 m. iš Iljičiovsko uosto Ukrainos pietuose pajudėjo keliasdešimties vagonų sąstatas. „Vikingo“ vardu pavadintas prekinis traukinys vyko į pirmąją kelionę, kurios galutinė stotelė – Klaipėda. 

Šaudyklinis traukinys – bendras Ukrainos, Baltarusijos ir Lietuvos projektas, sujungęs ne tik Baltijos ir Juodąją jūras, bet ir tris valstybes. Jo vagonuose konteineriai ir autotraukiniai gabenami į Klaipėdos, Iljičiovsko (dabar – Černomorskas) ir Odesos jūrų uostus bei traukinio maršrute numatytas geležinkelių stotis. Taip prieš 15 metų buvo sukurtas efektyvus ir ekologiškas transporto koridorius, kurio reikšmė bėgant laikui tik didėjo.

Šiandien „Vikingas“ pagal nuvažiuotų kilometrų skaičių jau kone 100 kartų apsukęs aplink žemę, laikomas išties sėkmingu: juo pervežama vis daugiau krovinių, auga ir pajamos, o prie projekto jungiasi kitų šalių partneriai. 1734 km atstumą per 52 valandas įveikiantis traukinys siūlo ne tik specialius tarifus, bet ir sklandžias pasienio procedūras.

„Didžiausia „Vikingo“ stiprybė – efektyvus sienos kirtimas, kurio iki šiol neturi nei viena ES valstybė“, – įsitikinęs Arvydas Vaitkus, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas, prieš 15 metų buvęs vienu šio projekto pradininkų Lietuvoje.

„Vikingas“ – projektas, kuriame reikėjo ne tik skirtingų institucijų (uostų, geležinkelių, uostų kompanijų), bet ir valstybinių interesų bei veiksmų derinimo. Koks buvo Jūsų indėlis į tai, kad traukinys sėkmingai startavo ir tebegyvuoja šiandien?

Iš tiesų šis didingas projektas prasidėjo nuo nuotykio. Tuometinio Susisiekimo ministro Zigmanto Balčyčio kvietimu buvau ką tik pradėjęs dirbti jo komandoje, vadovavau tarpvyriausybinei Lietuvos – Ukrainos transporto grupei. Su Lietuvos delegacija viešėjome Ukrainoje, dienotvarkėje buvo numatyta daug klausimų, bet net minties apie jokį tarpvalstybinį traukinį neturėjome.

„Vikingo“ idėjos autorius yra šviesaus atminimo Ukrainos Transporto ministras Georgijus Kirpa. Diskusijų metu jis netikėtai atsisuko į mane ir paklausė, ką aš galvočiau apie traukinį, kuris sujungtų Baltijos ir Juodąsias jūras. Atsakiau jam ne iš karto – juk buvau spėjęs ministerijoje vos kojas apšilti, juolab neturėjau jokių oficialių įgaliojimų. Per pertraukėlę susisiekiau su ministru, jis man davė visišką sprendimo laisvę.

Tą patį vakarą ilgai diskutavome su G. Kirpa, kaip galėtų atrodyti toks traukinys. Nusprendžiau rizikuoti, matyt, pastūmėjo sukaupta patirtis versle ir vidinis jausmas apie tolimą perspektyvą. Be to, visada mylėjau savo gimtąją Klaipėdą ir išsyk supratau, kad tai puiki galimybė sujungti dviejų jūrų logistiką. Tad galiausiai po tarpvalstybinio projekto iniciatyva atsirado ir mano parašas.

Pirmasis traukinys į reisą išvažiavo 2003 m. vasarį – praėjus vos keleriems mėnesiams nuo susitarimo. Kaip pavyko per tokį trumpą laiką atlikti visus parengiamuosius darbus? 

G. Kirpa sugebėjo uždegti šia idėja aplinkinius. Apskritai šio projekto metu svarbų vaidmenį ne kartą vaidino geri santykiai tarp Lietuvos ir Ukrainos geležinkelių, o kai kada ir asmeniniai. Pirmiausia reikėjo susitarti su tarp Lietuvos ir Ukrainos įsiterpusia Baltarusija dėl palankių tarifų – čia savo darbą operatyviai nuveikė trijų šalių geležinkelių kompanijos.

nuotrauka::1 right nocrop

Džiaugiuosi, kad kartu su mumis prie šio projekto ištakų stovėjo „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Jonas Biržiškis –  iškili asmenybė, kurios valia ir ryšiai su Ukrainos valdininkais ir geležinkelininkais ne kartą padėjo išlaikyti „Vikingo“ gyvybingumą.

Didžiausias iššūkis buvo pasienio kontrolės operacijų suderinimas, kad sienos kirtimas būtų greitas ir sklandus. Visos trys valstybės dirbo skirtingose teisinėse erdvėse, Lietuva jau ruošėsi stoti į ES. Turėjome veikti itin atsakingai, kad nieko nepažeistume ir nepakenktume šiam siekiui.

Įtampos buvo tikrai daug, bet didelį ir nuoširdų įdirbį padarė Lietuvos Muitinė. Jai tuo metu vadovavęs Valerijonas Valickas traukinio idėją suprato ir labai palaikė, o jo kolega Jonas Miškinis (beje, tebedirbantis Muitinės departamente) surado ministerijos taisykles analogiškiems projektams ir pasiūlė laikinai jas taikyti, kol trys valstybės suderins naujas. Visa tai leido pajudėti iš pradinio taško. 

Ar žvelgiant iš šių dienų perspektyvos „Vikingo“ vizija, kurią išgirdote tą 2002 m. rudenį, pasiteisino? 

„Vikingo“ idėja buvo greitis, palankūs gabenimo tarifai ir saugumas – kad ši vizija būtų tvari, teko įdėti daug pastangų visų šalių ministerijoms, muitinės pareigūnams, pasienio tarnyboms, geležinkelių atstovams.  Apskritai toks projektas buvo visiška naujovė, iki tol nieko panašaus neturėjome, todėl nebuvo iš kur perimti gerosios praktikos. Tačiau jau antraisiais metais pilną „Vikingo“ sąstatą suformuodavome kasdien, kartais – net po du.

Lietuvai šis traukinys pirmiausia reiškė patogią Klaipėdos uosto ir Minsko jungtį, kuri visuomet buvo labai svarbi. Nuo 2003 m. krovinių, iš Minsko gabenamų į Klaipėdą, kiekis išaugo nuo 3,5 mln. iki 13,5 mln. tonų dabar per metus. Viena tona krovinio į valstybės biudžetą atneša maždaug 18 eurų, tad nesunku paskaičiuoti ir finansinę „Vikingo“ naudą mūsų valstybei.

Projektas greitai tapo pelningu, kita vertus, visada raginau žvelgti plačiau – atsiradusi galimybė nebrangiai gabenti krovinius skatina gamintojus daugiau investuoti į savo produkcijos kūrimą, technologijas, o tai, savo ruožtu, atneša valstybei daugiau naudos, nei pelno maržos vaikymasis trumpuoju periodu. Šis projektas sukūrė transporto koridorių iš vakarų Europos ir Skandinavijos į Klaipėdos uostą ir iš jo plukdomiems kroviniams.

Projektas sulaukė ir tarptautinio pripažinimo – pelnė net du apdovanojimus. 

2009 m. „Vikingas“ pelnė Europos intermodalinio transporto asociacijos apdovanojimą kaip ilgalaikis ir sėkmingai rinkoje veikiantis projektas. Manau, kad šio apdovanojimo nusipelnė ir visų šalių, o ypač Lietuvos, Muitinės už išties didelius nuopelnus realizuojant projektą.

O 2014 m. suteiktas geriausias Žaliosios logistikos ir įvairiarūšių vežimų projekto titulas patvirtina pirminę G. Kirpos idėją. Jis neslėpė, kad nori tapti kovos su esama ekologine situacija pradininku. „Vikingo“ dėka mūsų gatvėmis ir keliais nepravažiavo kone pusė milijono sunkvežimių, tad Kirpos idėja turėti ekologišką transportą gyvuoja iki šios dienos. 

VĮ „Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija“ informacija

AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Mantas Bartuška - apie projektą:

Džiaugiamės, kad prieš 15 metų startavęs konteinerinis traukinys „Viking train“ įgauna vis didesnį augimo tempą. Iš viso nuvažiuota kone 4 milijonai kilometrų, pervežta 500 tūkst. TEU. Augimo tempai tikrai įspūdingi – 2017 m., palyginti su 2016 m., krovinių vežta 37 proc. daugiau – iš viso beveik 46,5 tūkst. konteinerių (TEU), pajamos augo 34 proc.

Pradžioje „Viking Train“ jungė tik 3 šalis – Lietuvą, Baltarusiją ir Ukrainą, tačiau dabar prie jo yra prisijungę ir Moldovos, Gruzijos, Azerbaidžano, Rumunijos, Bulgarijos geležinkeliai. Tai rodo jo strateginę reikšmę ir potencialias plėtros galimybes. Prie projekto jungiasi ne tik geležinkelių bendrovės, tačiau ir logistikos kompanijos bei jūrų linijos, tokios kaip „Containerships“, „Ukrferry“.

Klientams, vežantiems krovinius traukiniu „Viking train“, galime užtikrinti greitį, konkurencingas kainas, operatyvias sienos kirtimo procedūras, patikimas paslaugas, per daugelį metų užaugintą profesionalumą.  Puikiai vertiname bendradarbiavimą su Klaipėdos uostu – mūsų patikimu partneriu, kur kroviniai operatyviai perkraunami ir keliauja toliau į galutinį tašką. 

Tolimesnes „Viking train" perspektyvas siejame su augančiais konteinerinių pervežimų srautais. Konteineriniais traukiniais klientų krovinį galime nuvežti  į/iš Kinijos, Kazachstano, Rusijos taip pat Vakarų Europos valstybes  – Italiją, Lenkią, Beneliukso šalis. Ieškome perspektyvų išeiti į Skandinavijos rinką.  Drąsiai žiūrime į ateitį – jau šiais metais pasiūlysime naują paslaugą – puspriekabių vežimą. Tam planuojame įsigyti du pilnus sąstatus specialių vagonų.  Naudojant juos, automobilio puspriekabė bus pervežama be automobilio. Tikimės, kad mūsų klientai puikiai įvertins šią paslaugą, kuri leis sutaupyti laiko ir operatyviai planuoti krovinių srautus.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Regitra“: naujos galimybės registruojant automobilius ir renkantis numerius

„Regitra“ įvedė dar vieną naujovę – siūlo internetu perregistruoti Lietuvoje eksploatuotą automobilį savo...

Transportas
07:50
Neįvertinta galimybė verslui: paprasti kelionių maršrutų sudarymo būdai 4

Kilus smulkiausiam klausimui ar abejonei, ieškoti informacijos „Google“ paieškos sistemoje daugeliui mūsų...

Laisvalaikis
06:40
Daugiausiai paslaugų Lietuva I ketv. eksportavo į Vokietiją, importavo – iš Baltarusijos 7

Lietuvos paslaugų eksportas 2018 m. pirmąjį ketvirtį sudarė 2 mlrd. Eur ir, palyginti su 2017 m. pirmuoju...

Pateikus finansines ataskaitas, paaiškėjo didžiausių vežėjų trijulė 1

Vienam didžiausiųjų šalies vežėjų – Klaipėdos įmonei „Vlantana“ pateikus finansines ataskaitas aiškėja, kad...

Transportas
2018.06.29
GPAIS rakštis – spręs, ar pratęsti pereinamąjį laikotarpį Premium 4

Birželio 30 d. baigiasi Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS), kuria...

Iš krepšinio aikštelės – į logistiką Rėmėjo turinys

Tarptautinių krovinių gabenimo ir ekspedijavimo UAB „Baltic transline“ darbuotojų skaičius per pastaruosius...

Transportas
2018.06.29
Aukštos klasės paklausa pastūmėjo plėsti „Lux Express“ pasiūlą

Pernai pasiūlę „lounge“ aukštos klasės autobusus, „Lux Express“ padvigubino savo pervežamų keleivių srautą...

Transportas
2018.06.28
Iš 33 tirtų kelio ruožų – 29 nekokybiški 10

Susisiekimo ministerija skelbia antrojo kelių kokybės audito rezultatus: iš 33 tirtų ruožų tik 4 neturi...

Transportas
2018.06.28
„Viada LT“ ginčijasi su Latvijos mokesčių inspekcija dėl 1,1 mln. Eur

Degalinių tinklus Lietuvoje ir Latvijoje valdanti Ivano Paleičiko šeimos kontroliuojama bendrovė „Viada LT“...

Transportas
2018.06.28
Derybos su atliekų vežėjais dėl kainų didinimo – finišo tiesiojoje Premium

Atliekų vežėjams po nelengvų ir užsitęsusių derybų pavyko pasiekti, kad gamintojų organizacijos padidintų...

Neringa didina rinkliavą į kurortą atvykstantiems autobusams 2

Nuo liepos 3-osios autobusams virš 30 vietų didės įvažiavimo į Neringą rinkliavos dydis, taikomas vasaros...

Laisvalaikis
2018.06.28
Pasiruošimas naujiems standartams verčia „Volkswagen“ pristabdyti gamyklas

Nuo rugsėjo galutinai įsigaliojantys nauji automobilių degalų sąnaudų ir taršos matavimo standartai verčia...

Transportas
2018.06.28
Nauja tvarka dėl vairuotojui privalomų dokumentų – tik Lietuvoje 1

Draudikai atkreipia vairuotojų dėmesį, kad jų nesuklaidintų nuo liepos 1 d. Lietuvoje įsigaliosiantys...

Transportas
2018.06.27
„Pikes Peak“ rekordų estafetėje – pirmasis elektromobilis Premium

Kasmetėse JAV Kolorado valstijoje vykstančiose sudėtingiausiose pasaulyje kalnų lenktynėse praėjusį...

Transportas
2018.06.27
Vilniaus autobusų juostas jau stebi viešajame transporte įrengtos kameros 6

Sostinėje autobusų juostomis važinėjančius pažeidėjus fiksuoja 13 troleibusuose įmontuotų vaizdo kamerų ­–...

Žiemelis delistinguoja „AviaAm Leasing” iš Varšuvos biržos 8

Lenkijos finansų priežiūros tarnyba neprieštaravo verslininko Gedimino Žiemelio netiesiogiai kontroliuojamos...

Rinkos
2018.06.27
Kuršėnuose – nauja techninių apžiūrų stotis

Greta kelio Šiauliai – Mažeikiai atidaryta 0,8 mln. Eur kainavusi moderni Kuršėnų techninės apžiūros stotis,...

Transportas
2018.06.27
„Skinest Baltijai“ teisme nepavyko nutraukti „Lietuvos geležinkelių“ pabėgių pirkimo

Estijos geležinkelio paslaugų ir investicijų grupės „Skinest Rail“ valdomai įmonei „Skinest Baltija“ teisme...

Transportas
2018.06.26
„Lietuvos geležinkeliai“ pradės krovinių pervežimą užsienyje

„Lietuvos geležinkeliai“ pirmą kartą savo veiklos istorijoje pradės krovinių pervežimą užsienio šalyje.

Transportas
2018.06.26
ACEA: sunkvežimių pardavimų augimas Lietuvoje – vienas sparčiausių ES 3

Naujų sunkvežimių pardavimų augimas Lietuvoje šiemet buvo vienas sparčiausių visoje Europos Sąjungoje (ES),...

Transportas
2018.06.26

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau