Kas tai? Veiklos sukaktis

15 „Vikingo“ metų: sėkminga kelionė tęsiasi

Publikuota: 2018-03-07

2003 m. iš Iljičiovsko uosto Ukrainos pietuose pajudėjo keliasdešimties vagonų sąstatas. „Vikingo“ vardu pavadintas prekinis traukinys vyko į pirmąją kelionę, kurios galutinė stotelė – Klaipėda. 

Šaudyklinis traukinys – bendras Ukrainos, Baltarusijos ir Lietuvos projektas, sujungęs ne tik Baltijos ir Juodąją jūras, bet ir tris valstybes. Jo vagonuose konteineriai ir autotraukiniai gabenami į Klaipėdos, Iljičiovsko (dabar – Černomorskas) ir Odesos jūrų uostus bei traukinio maršrute numatytas geležinkelių stotis. Taip prieš 15 metų buvo sukurtas efektyvus ir ekologiškas transporto koridorius, kurio reikšmė bėgant laikui tik didėjo.

Šiandien „Vikingas“ pagal nuvažiuotų kilometrų skaičių jau kone 100 kartų apsukęs aplink žemę, laikomas išties sėkmingu: juo pervežama vis daugiau krovinių, auga ir pajamos, o prie projekto jungiasi kitų šalių partneriai. 1734 km atstumą per 52 valandas įveikiantis traukinys siūlo ne tik specialius tarifus, bet ir sklandžias pasienio procedūras.

„Didžiausia „Vikingo“ stiprybė – efektyvus sienos kirtimas, kurio iki šiol neturi nei viena ES valstybė“, – įsitikinęs Arvydas Vaitkus, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas, prieš 15 metų buvęs vienu šio projekto pradininkų Lietuvoje.

„Vikingas“ – projektas, kuriame reikėjo ne tik skirtingų institucijų (uostų, geležinkelių, uostų kompanijų), bet ir valstybinių interesų bei veiksmų derinimo. Koks buvo Jūsų indėlis į tai, kad traukinys sėkmingai startavo ir tebegyvuoja šiandien?

Iš tiesų šis didingas projektas prasidėjo nuo nuotykio. Tuometinio Susisiekimo ministro Zigmanto Balčyčio kvietimu buvau ką tik pradėjęs dirbti jo komandoje, vadovavau tarpvyriausybinei Lietuvos – Ukrainos transporto grupei. Su Lietuvos delegacija viešėjome Ukrainoje, dienotvarkėje buvo numatyta daug klausimų, bet net minties apie jokį tarpvalstybinį traukinį neturėjome.

„Vikingo“ idėjos autorius yra šviesaus atminimo Ukrainos Transporto ministras Georgijus Kirpa. Diskusijų metu jis netikėtai atsisuko į mane ir paklausė, ką aš galvočiau apie traukinį, kuris sujungtų Baltijos ir Juodąsias jūras. Atsakiau jam ne iš karto – juk buvau spėjęs ministerijoje vos kojas apšilti, juolab neturėjau jokių oficialių įgaliojimų. Per pertraukėlę susisiekiau su ministru, jis man davė visišką sprendimo laisvę.

Tą patį vakarą ilgai diskutavome su G. Kirpa, kaip galėtų atrodyti toks traukinys. Nusprendžiau rizikuoti, matyt, pastūmėjo sukaupta patirtis versle ir vidinis jausmas apie tolimą perspektyvą. Be to, visada mylėjau savo gimtąją Klaipėdą ir išsyk supratau, kad tai puiki galimybė sujungti dviejų jūrų logistiką. Tad galiausiai po tarpvalstybinio projekto iniciatyva atsirado ir mano parašas.

Pirmasis traukinys į reisą išvažiavo 2003 m. vasarį – praėjus vos keleriems mėnesiams nuo susitarimo. Kaip pavyko per tokį trumpą laiką atlikti visus parengiamuosius darbus? 

G. Kirpa sugebėjo uždegti šia idėja aplinkinius. Apskritai šio projekto metu svarbų vaidmenį ne kartą vaidino geri santykiai tarp Lietuvos ir Ukrainos geležinkelių, o kai kada ir asmeniniai. Pirmiausia reikėjo susitarti su tarp Lietuvos ir Ukrainos įsiterpusia Baltarusija dėl palankių tarifų – čia savo darbą operatyviai nuveikė trijų šalių geležinkelių kompanijos.

nuotrauka::1 right nocrop

Džiaugiuosi, kad kartu su mumis prie šio projekto ištakų stovėjo „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Jonas Biržiškis –  iškili asmenybė, kurios valia ir ryšiai su Ukrainos valdininkais ir geležinkelininkais ne kartą padėjo išlaikyti „Vikingo“ gyvybingumą.

Didžiausias iššūkis buvo pasienio kontrolės operacijų suderinimas, kad sienos kirtimas būtų greitas ir sklandus. Visos trys valstybės dirbo skirtingose teisinėse erdvėse, Lietuva jau ruošėsi stoti į ES. Turėjome veikti itin atsakingai, kad nieko nepažeistume ir nepakenktume šiam siekiui.

Įtampos buvo tikrai daug, bet didelį ir nuoširdų įdirbį padarė Lietuvos Muitinė. Jai tuo metu vadovavęs Valerijonas Valickas traukinio idėją suprato ir labai palaikė, o jo kolega Jonas Miškinis (beje, tebedirbantis Muitinės departamente) surado ministerijos taisykles analogiškiems projektams ir pasiūlė laikinai jas taikyti, kol trys valstybės suderins naujas. Visa tai leido pajudėti iš pradinio taško. 

Ar žvelgiant iš šių dienų perspektyvos „Vikingo“ vizija, kurią išgirdote tą 2002 m. rudenį, pasiteisino? 

„Vikingo“ idėja buvo greitis, palankūs gabenimo tarifai ir saugumas – kad ši vizija būtų tvari, teko įdėti daug pastangų visų šalių ministerijoms, muitinės pareigūnams, pasienio tarnyboms, geležinkelių atstovams.  Apskritai toks projektas buvo visiška naujovė, iki tol nieko panašaus neturėjome, todėl nebuvo iš kur perimti gerosios praktikos. Tačiau jau antraisiais metais pilną „Vikingo“ sąstatą suformuodavome kasdien, kartais – net po du.

Lietuvai šis traukinys pirmiausia reiškė patogią Klaipėdos uosto ir Minsko jungtį, kuri visuomet buvo labai svarbi. Nuo 2003 m. krovinių, iš Minsko gabenamų į Klaipėdą, kiekis išaugo nuo 3,5 mln. iki 13,5 mln. tonų dabar per metus. Viena tona krovinio į valstybės biudžetą atneša maždaug 18 eurų, tad nesunku paskaičiuoti ir finansinę „Vikingo“ naudą mūsų valstybei.

Projektas greitai tapo pelningu, kita vertus, visada raginau žvelgti plačiau – atsiradusi galimybė nebrangiai gabenti krovinius skatina gamintojus daugiau investuoti į savo produkcijos kūrimą, technologijas, o tai, savo ruožtu, atneša valstybei daugiau naudos, nei pelno maržos vaikymasis trumpuoju periodu. Šis projektas sukūrė transporto koridorių iš vakarų Europos ir Skandinavijos į Klaipėdos uostą ir iš jo plukdomiems kroviniams.

Projektas sulaukė ir tarptautinio pripažinimo – pelnė net du apdovanojimus. 

2009 m. „Vikingas“ pelnė Europos intermodalinio transporto asociacijos apdovanojimą kaip ilgalaikis ir sėkmingai rinkoje veikiantis projektas. Manau, kad šio apdovanojimo nusipelnė ir visų šalių, o ypač Lietuvos, Muitinės už išties didelius nuopelnus realizuojant projektą.

O 2014 m. suteiktas geriausias Žaliosios logistikos ir įvairiarūšių vežimų projekto titulas patvirtina pirminę G. Kirpos idėją. Jis neslėpė, kad nori tapti kovos su esama ekologine situacija pradininku. „Vikingo“ dėka mūsų gatvėmis ir keliais nepravažiavo kone pusė milijono sunkvežimių, tad Kirpos idėja turėti ekologišką transportą gyvuoja iki šios dienos. 

VĮ „Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija“ informacija

AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Mantas Bartuška - apie projektą:

Džiaugiamės, kad prieš 15 metų startavęs konteinerinis traukinys „Viking train“ įgauna vis didesnį augimo tempą. Iš viso nuvažiuota kone 4 milijonai kilometrų, pervežta 500 tūkst. TEU. Augimo tempai tikrai įspūdingi – 2017 m., palyginti su 2016 m., krovinių vežta 37 proc. daugiau – iš viso beveik 46,5 tūkst. konteinerių (TEU), pajamos augo 34 proc.

Pradžioje „Viking Train“ jungė tik 3 šalis – Lietuvą, Baltarusiją ir Ukrainą, tačiau dabar prie jo yra prisijungę ir Moldovos, Gruzijos, Azerbaidžano, Rumunijos, Bulgarijos geležinkeliai. Tai rodo jo strateginę reikšmę ir potencialias plėtros galimybes. Prie projekto jungiasi ne tik geležinkelių bendrovės, tačiau ir logistikos kompanijos bei jūrų linijos, tokios kaip „Containerships“, „Ukrferry“.

Klientams, vežantiems krovinius traukiniu „Viking train“, galime užtikrinti greitį, konkurencingas kainas, operatyvias sienos kirtimo procedūras, patikimas paslaugas, per daugelį metų užaugintą profesionalumą.  Puikiai vertiname bendradarbiavimą su Klaipėdos uostu – mūsų patikimu partneriu, kur kroviniai operatyviai perkraunami ir keliauja toliau į galutinį tašką. 

Tolimesnes „Viking train" perspektyvas siejame su augančiais konteinerinių pervežimų srautais. Konteineriniais traukiniais klientų krovinį galime nuvežti  į/iš Kinijos, Kazachstano, Rusijos taip pat Vakarų Europos valstybes  – Italiją, Lenkią, Beneliukso šalis. Ieškome perspektyvų išeiti į Skandinavijos rinką.  Drąsiai žiūrime į ateitį – jau šiais metais pasiūlysime naują paslaugą – puspriekabių vežimą. Tam planuojame įsigyti du pilnus sąstatus specialių vagonų.  Naudojant juos, automobilio puspriekabė bus pervežama be automobilio. Tikimės, kad mūsų klientai puikiai įvertins šią paslaugą, kuri leis sutaupyti laiko ir operatyviai planuoti krovinių srautus.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Volkswagen“ galvos skausmas – šimtai tūkstančių JAV atpirktų automobilių

37-ose JAV esančiose aikštelėse „Volkswagen“ saugo apie 300.000 dyzelinių automobilių. Ir šios aikštelės...

Transportas
11:31
„Teslos“ sunkumai tęsiasi: remontui atšaukiami ankstyvieji „Model S“ 2

Nuo 2010 m. gruodžio sunkiausią laikotarpį išgyvenanti „Tesla“ susidūrė su dar vienu iššūkiu – gamintojas...

Transportas
2018.03.30
„Hellos“ viceprezidentas apie savivaldžių automobilių ateitį: ji ateis net po mirtinų incidentų Premium 4

Martinas Meggle, Lietuvoje investuojančios „Hellos“ viceprezidentas, atsakingas už elektronikos inžinerijos...

Transportas
2018.03.30
2017 m. Lietuvos transporto paslaugų eksportas sudarė beveik 60% viso šalies paslaugų eksporto 7

Praėjusiais metais Lietuvos transporto paslaugų eksportas augo 26% ir pasiekė 4,89 mlrd. Eur. Labiausiai augo...

Transportas
2018.03.29
„Renault“ ir „Nissan“ susijungimas: gandai brangina akcijas ir kelia daugybę klausimų 1

Pasklido gandai, kad nuo 1999 metų aljansą sudarę Prancūzijos „Renault SA“ ir Japonijos „Nissan Motor...

Transportas
2018.03.29
Auganti „Ad Rem Group“ Klaipėdos LEZ investuoja per 3,9 mln. Eur

Vienai didžiausių Lietuvos logistikos, transporto ir sandėliavimo įmonių grupių „Ad Rem Group“ priklausanti...

Transportas
2018.03.29
Atrado rinką Nyderlanduose, susilaiko nuo pagundos sparčiai plėstis Premium

Kauno krovinių vežimo UAB „Vytauto paslaugos“ per kelerius metus apyvartą užaugino keleriopai. Bet iki to...

Transportas
2018.03.29
Paskelbti konkurso „Pasaulio metų automobilis 2018“ nugalėtojai

Antrasis iš eilės „Volvo“ triumfas prestižiniuose tarptautiniuose automobilių konkursuose: „Pasaulio metų...

Transportas
2018.03.29
Transporto lizingo portfelis didėja, bet rinkos perkaitimo grėsmės nėra Premium

2017 m. augusios transporto lizingo rinkos krepšelis pasiekė prieš krizę buvusį lygį, bet tai nėra perkaitimo...

Transportas
2018.03.29
„Amber Train“ sėkmė priklausys nuo grafikų ir tarifų Premium 3

Baltijos šalių geležinkelių bendrovės ketina gerinti krovinių kelionę įvairiarūšiu transportu nuo Šeštokų...

Transportas
2018.03.28
Į eismo įvykį patekus „Tesla Model X“, gamintojo akcijų vertė smuko 8,2% 6

Akcijų birža sureagavo į „Tesla“ automobilio avariją, net neišaiškinus įvykio aplinkybių.

Transportas
2018.03.28
Tikintis investicijų Šventosios uostas atiduodamas Palangai 1

Šventosios uostas nebebus valstybinis, jo valdymas patikėjimo teise bus perduotas Palangos savivaldybei.

Verslo aplinka
2018.03.28
Mažinama našta pametusiems numerį, o taksi ir istorinių automobilių numeriai bus balti 7

Nuo balandžio 1 d. „Regitra“ įves keletą naujovių: atsisakoma geltonos ir rudos spalvos numerių, o pametus...

Transportas
2018.03.28
Iš buvusio „Utenos regiono kelių“ vadovo teisme reikalauja atlyginti 69.000 Eur žalą

Susisiekimo ministerija informuoja, kad Panevėžio apygardos teisme priimtas ieškinys dėl buvusio VĮ „Utenos...

Transportas
2018.03.28
Ką „Girteka“ veikia finansų rinkose Premium

Finansų rinkas su jomis nesusijusią veiklą vykdančios bendrovės gali panaudoti ne vien kapitalui pritraukti,...

Rinkos
2018.03.28
„Uber“ buvo išjungę pėsčiąją partrenkusio „Volvo“ standartines saugumo sistemas

„Volvo“ saugumo sistemų tiekėjai sutartinai tvirtina, kad standartinė avariją patyrusio XC90 įranga buvo...

Transportas
2018.03.27
Kinijos elektroninės prekybos milžinė statys logistikos centrą Lenkijoje 14

Kinijos elektroninės prekybos milžinė „Alibaba“ planuoja plėtrą Europoje. Lenkija įvardijama kaip...

„Bassadone Group“ perka „Peugeot“ importuotoją Baltijos šalyse

Nuo 2008 metų Baltijos šalyse „Peugeot“ importuotojo teises valdanti Danijos įmonių grupė „Interdan“ atsisako...

Transportas
2018.03.27
Prekyba padangomis: balansavimas ašmenimis ir nauji iššūkiai Premium 3

Lietuvos mažmeninėje padangų rinkoje – įsisenėjusios neužtikrintumo nuotaikos ir kova už būvį, kurią sunkina...

Transportas
2018.03.27
„Continental“ ir „Hella“ atėjo ne šiaip sau: už Lietuvą gamintojams patrauklesnė tik Kinija Premium 13

Pastarojo meto Lietuvoje proveržis gamybinių užsienio investicijų srityje ne iš piršto laužtas. Plyno lauko...

Pramonė
2018.03.27

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau