2024-11-07 15:08

Transformacija sporto varžybose: lošimų bendrovių reklamas išstumia kriptokeityklos

„Tottenham Hotspur“ futbolininkai, ant kurių marškinėlių matosi kriptokeityklos „Kraken“ logotipas. Kirsty Wigglesworth („AP Photo“ / „Scanpix“) nuotr.
„Tottenham Hotspur“ futbolininkai, ant kurių marškinėlių matosi kriptokeityklos „Kraken“ logotipas. Kirsty Wigglesworth („AP Photo“ / „Scanpix“) nuotr.
Kai šalyse vis labiau griežtinamos lošimų įmonių rėmimo taisyklės, sporto komandoms nauju pajamų šaltiniu tampa kitos aukštos rizikos bendrovėmis laikomos įmonės – kriptokeityklos. Šis pokytis rinkoje tampa vis labiau matomas, bene ryškiausias to pavyzdys – Anglijos futbolo „Premier“ lyga.

Ilgą laiką futbole ir krepšinyje itin reikšmingas įvairių varžybų ar klubų pajamų šaltinis buvo lošimų bendrovės. Tačiau griežtinamas lošimų reklamos reguliavimas pradėjo stumti sporto komandas iš azartinių žaidimų glėbio. 

Jungtinėje Karalystėje (JK) vadinamasis „nuo švilpuko iki švilpuko“ draudimas, neleidžiantis reklamuoti lošimų per televiziją rungtynių metu, buvo įvestas 2019-aisiais. Tačiau tai netrukdydavo azartinių žaidimų įmonėms remti klubų tiesiogiai. 

Nuo 2026 m. vidurio situacija dar labiau pasikeis, nes klubai privalės pašalinti lošimų rėmėjus iš pagrindinės marškinėlių priekinės vietos. Taip pamažu vis griežtyn einantys ribojimai greitai visiškai atkirs sporto komandas nuo jiems funkcionuoti reikalingų lėšų, kurių suteikia prieštaringai vertinami lošimai.

Tačiau liaudies išmintis sako: „Nepakeičiamų nėra.“ Atsilaisvinančią reklamos vietą jau keletą metų pildo kriptobendrovės, o Anglijos „Premier“ lygoje sandoriai su kriptoįmonėmis beveik visai išstūmė lošimų įmones, rašo „Bloomberg“.

Skaičiuojamos sandorių sumos jau yra aukščiausios per visą laikotarpį. Pasak sporto rėmimo agentūros „SportQuake“, kriptovaliutų įmonės 2024–2025 „Premier“ lygos sezonui išleido rekordinę sumą – beveik 130 mln. GBP (155 mln. Eur) sandoriams. Tikėtina, kad ši suma dar didės, nes naujos partnerystės dažnai skelbiamos sezono metu.

[infogram id="059ba845-43a8-4195-980a-ead774e21706" prefix="90w" format="interactive" title="Inovacijos: „Premier“ lygos kriptobendrovių rėmimas"]

Neapsiriboja klubais

Svarbūs sandoriai vyksta ir visame Senajame žemyne. Kriptokeitykla „Kraken“ vien per šiuos metus atskleidė naujas partnerystes ir pradėjo remti ne tik Londono „Tottenham Hotspur“, bet ir Madrido „Atletico“ bei Leipcigo „RB Leipzig“.

Kita kriptobirža, OKX, pernai pratęsė bendradarbiavimą su „Manchester City“, praėjusio sezono „Premier“ lygos čempionais.

Bendrovė Crypto.com, kuri taip pat turi teises į „Formulės-1“ Majamio „Grand Prix“, rugpjūtį paskelbė, kad rems UEFA Čempionų lygos turnyrą iki 2027-ųjų. 

Kaip nurodo „Bloomberg“, sporto rėmimo sandoriuose dėmesys skiriamas plačiam prekių ženklo reklamavimui. Tai reiškia, kad logotipai matomi ne tik ant sportininkų marškinėlių, bet ir šalia aikštės ar stadiono plakatuose.

Pasak „SportQuake“ generalinio direktoriaus Matto House’o, prekių ženklai net nelabai stengiasi brukti žiūrovams tiesioginių pardavimų žinučių, o tokius sporto renginius kaip „Premier“ lyga išnaudoja vardo matomumui didinti.

Taip pat atsiranda inovatyvių partnerysčių būdų, pavyzdžiui, išnaudojama plati blokų grandinių technologija. Taigi, rėmėjai gali tapti klubo „kripto ir web3 partneriu“, siūlydami konkursus, išskirtinį turinį ir skaitmeniškai kolekcionuojamus NFT (angl. non-fungible token). 

Ne tik futbole

Tačiau be kriptobendrovių neapsieina ne tik futbolas, bet ir kiti didelio masto sporto renginiai kaip UFC, JAV beisbolo lyga MLB ar NBA.

Čia ryškus pavyzdys – jau paminėta Crypto.com, kuri užsitikrino teises pervadinti Los Andželo „Lakers“, žaidžiančios NBA, stadioną, šis dabar vadinamas „Crypto.com Arena“.

Jau seniai galima matyti didesnio masto sandorius, pavyzdžiui, „Formulės-1“ lenktynėse. Čia kone garsiausia kriptokeitykla „Binance“ yra viena pagrindinių „BWT F1 Team“ komandos rėmėjų. Ši partnerystė išgyveno netgi skandalų, kai 2023 m. buvo nustatyta, kad „Binance“ neužtikrino atitikties ir pinigų plovimo prevencijos reikalavimų.

Singapūre įsikūrusi kriptoplatforma „Bybit“ šių metų liepą pasirašė 150 mln. USD partnerystės susitarimą su „Red Bull Racing“ komanda. 

Vieną savo pagrindinių biurų Lietuvoje turinti finansinių technologijų įmonių grupė „Nuvei“ VŽ interviu taip pat pasakojo, kad savo prekių ženklo žinomumą didino, investuodama į partnerystę su „Mercedes-Benz“ komanda lenktynėse „Formulė-1“.

Apstu rizikų

Visgi, Europoje finansų rinką reguliuojančios institucijos kriptobendroves laiko aukštos rizikos bendrovėmis, ypač kol neįsigaliojo Europos kriptoturto (MiCA) reglamentas. Pastarasis kriptopaslaugas pripažins licencijuota veikla ir sudės nemažai saugiklių. 

Pasitikėjimą kriptobendrovėmis ypač sudrebino kriptokeityklos FTX žlugimas. Savo geriausiais laikais FTX investuotojų buvo vertinama net 32 mlrd. USD, tačiau po ilgų teismų procesų kompanijos vadovas Samui Bankmanas-Friedas buvo pripažintas kaltu pagal visus 7 jam pateiktus kaltinimus sukčiavimu ir pinigų plovimu. 

Neigiamam įvaizdžiui peno prideda teisėsaugos akiratyje atsidūrusios kitos gerai žinomos kriptokeityklos, taip pat nuolatinis rinkos nepastovumas. 

Tai turi įtakos ir sporto partnerystės sąlygoms. Kaip „Bloomberg“ nurodė „Charles Russell Speechlys“ teisininkai, iš naujų rėmėjų, ypač veikiančių kriptovaliutų srityje, reikalaujama sumokėti iš anksto.

Sutartyse taip pat įtraukiamos išlygos dėl didelės žalos reputacijai, leidžiančios klubams greitai pasitraukti iš sandorio, jei įmonės reputacija smarkiai krenta. Norėdami dar labiau apsisaugoti, teisių turėtojai gali paprašyti akredityvo, banko ar kitos patronuojančiosios bendrovės garantijos, kad laiduotų už kriptobendroves.

Atsiranda problemų ir dėl teisinėje bazėje esančios neapibrėžties. Štai Prancūzijos NFT verslas „Sorare“, kuris 2023 m. sudarė ketverių metų sutartį su „Premier“ lyga dėl skaitmeninio futbolo žaidimo, yra kvestionuojamas reguliavimo institucijų dėl tariamai teikiamų nelicencijuotų lošimų paslaugų. Tačiau pati įmonė tokius kaltinimus neigia.

52795
130817
52791