28% jaunimo ketina pradėti nuosavą verslą, labiausiai paskatintų finansinė pagalba
Palyginti su praėjusių metų apklausos duomenimis, bendra 18–29 m. amžiaus verslininkų dalis liko tokia pat – 5%. Tačiau 5 proc. punktais padaugėjo ketinančiųjų pradėti verslą – nuo 23% pernai iki 28% 2023-aisiais, rodo SEB banko iniciatyva „Norstat LT“ atlikto tyrimo duomenys.
2023 m. balandį atliktame tyrime dalyvavo 500 18–29 m. amžiaus Lietuvos gyventojų.
Eglė Dovbyšienė, SEB banko valdybos narė, Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė, pažymi, kad Lietuva dar turi nueiti ilgą verslumo skatinimo ir ugdymo kelią, nes verslą kuriančių jaunuolių šalyje galėtų būti daugiau.
„Todėl kiekvienas indėlis, skatinant verslumo kultūrą, yra svarbus – jau ilgus metus prie šios kultūros ugdymo prisideda ir mūsų bankas. Kita vertus, šiemet atlikta apklausa parodė, kad jaunimas ypač vertina tvarų verslo modelį ir galimybę savo idėjas realizuoti aplinkai draugiškais būdais. Kitaip tariant, retas verslo kūrėjas šiandien numoja ranka į galimą savo veiklos poveikį aplinkai“, – nurodo E. Dovbyšienė.
SEB bankas atkreipia dėmesį, kad trys iš keturių arba 74% apklaustųjų nurodo, kad planuojant savarankišką veiklą, jiems svarbus arba labai svarbus tvarus verslo modelis. Šiuos atsakymų variantus jaunos moterys žymėjo dažniau (81%) negu jauni vyrai (67%). Taip pat – apskritai nuo verslo kūrimo susilaikytų 61% vaikinų ir 71% merginų.
„Jaunų moterų ir merginų verslumą Lietuvoje būtina skatinti dar labiau, nes iš viso verslininkių, verslo savininkių ar valdybos narių yra tik 3% apklaustų 18–29 m. moterų, ir ši tendencija pastebima jau ne vienus metus“, – pažymi E. Dovbyšienė.
Nesėkmės baimė ir parama
SEB bankas nurodo, kad ankstesnių banko tyrimų duomenimis, vienas labiausiai žmones nuo verslo stabdančių veiksnių yra nesėkmės baimė.
„Lietuvoje vis dar gaji nuostata, kad pasisekti turi iš pirmo karto. Dėl to net ir iš prigimties verslūs žmonės stabdo ir riboja save nuo bandymų. Klaidos vis dar per retai vertinamos kaip pamokos“, – dalijasi E. Dovbyšienė.
Daugiau negu du trečdaliai – 68% – respondentų nurodė, kad labiausiai kurti verslą paskatintų finansinė pagalba, 46% teigė, kad labiausiai vertintų lengvai prieinamą informaciją, kaip pradėti verslą, o 42% pažymėjo, kad svarbi paskata būtų praktinė pagalba – darbo vieta, reikiama įranga.
„Informacija, kaip pradėti verslą, yra svarbi verslumo kultūros dalis. Tai, kad jaunimas jaučia informacijos trūkumą, yra tarsi signalas švietimo ir kitoms institucijoms, kaip šalyje galima paskatinti smulkiojo ir vidutinio verslo plėtrą, svarbią visai ekonomikai ir gyventojų užimtumui“, – teigia SEB banko atstovė.