2016-05-10 11:17

„Volkswagen“ išmokos – šeimos reikalas

Russello Boyce'o („Reuters“/„Scanpix“) nuotr.
Russello Boyce'o („Reuters“/„Scanpix“) nuotr.
Susidūrusios su milijardais eurų skaičiuojamomis baudomis dėl skandalo, daugelis bendrovių valdybų tikriausiai negalvotų apie dividendus, kol nebus aiški visa padaryta žala.

Tačiau ne „Volkswagen“ (VW), kuri, „Handelsblatt“ teigimu, šiųmečiame susirinkime ruošiasi išmokėti bent jau simbolinę sumą. Atrodo, toks sprendimas prieštarauja sveikam protui, tačiau VW kantrieji nebalsuojantys investuotojai (vadinami privilegijuotaisiais akcininkais) turėtų viltis, kad taip nenutiks.

Tikėtina, kad VW savininkų šeima norės, jog automobilių gamintoja išmokėtų bent nedidelę sumą, kadangi priešingu atveju jie bus priversti suteikti investuotojams balsavimo teisę. Vokietijos akcijų įstatyme numatyta, kad jeigu bendrovė neišmoka privilegijuotiesiems akcininkams dividendų ir nekompensuoja jų kitais metais, jiems privalo būti suteiktas balsas metiniame visuotiniame susirinkime.

Porsche ir Piechų šeimos valdo 50,7 proc. VW balsavimo teisę turinčių akcijų per kontroliuojančiąją bendrovę. Be to, Žemutinės Saksonijos žemė turi 20 proc. balsų, kurie pagal vadinamąjį VW įstatymą jai suteikia blokuojančiąją mažumą. Vis dėlto šeimoms ir regiono vyriausybei priklauso gerokai mažesnė VW pasirašytojo kapitalo dalis – mažiau negu 50 proc. kartu paėmus.

„Qatar Holding“ (kuri valdo 17 proc. balsavimo teisę turinčių akcijų) akivaizdžiai nepatenkinta, kad VW darbuotojai diktuoja, kaip valdyti bendrovę, todėl jeigu bus leista balsuoti visiems, automobilių gamintojai gali grėsti akcininkų sukilimas.

VW nebalsuojantys akcininkai jautėsi nepatenkinti dar prieš „dyzelio skandalą“. Ne kartą prašyti skirti VW lėšų, jie pyko, kad bendrovė dažnai imdavosi įsigijimų ir susijungimų arba prototipų inžinerijos projektų, užuot sutelkusi visą dėmesį į pelną ir grąžą akcininkams.

VW turi tik vieną išties nepriklausomą direktorių – Anniką Falkengren, švedų SEB banko generalinę direktorę. Įgiję balsavimo teises, instituciniai investuotojai gali imti bandyti išreikalauti daugiau balsų pašaliečiams.

Deja, Porsche ir Piechų šeimos leis tai padaryti ne ką labiau, negu pakeisti „Volkswagen“ pavadinimą į „Dieselgate A.G“.

Net jeigu vėliau VW būtų priversta gerokai padidinti atidėjinį su skandalu susijusioms sąnaudoms, kuris šiuo metu siekia 6,7 mlrd. eurų (7,6 mlrd. JAV dolerių), bendrovė tikrai tvirtins turinti išteklių bent nedidelei išmokai akcininkams.

Remiantis „Bloomberg“ bendru analitikų vertinimu, 2015-aisiais VW gavo apie 6,7 mlrd. eurų veiklos pelno, o spalio pabaigoje turėjo apie 22,4 mlrd. eurų pinigų ir pinigų ekvivalentų. Analitikai prognozuoja, kad bendrovė sumažins dividendus daugiau negu perpus iki 2,37 euro akcijai, tad iš viso išmokos jai atsieitų kiek daugiau negu vieną milijardą eurų.

Įvairiais vertinimais, su skandalu susiję įsipareigojimai gali siekti dešimtis milijardų eurų, todėl atrodytų apdairiau apskritai praleisti dividendų mokėjimą. Taigi, nors atkaklus sprendimas juos mokėti gali būti pateiktas kaip taikos pasiūlymas akcininkams, iš tiesų jis susijęs su svarbesniu dalyku – valdžia.

52795
130817
52791