Didieji aludariai bando užsidėti smulkiųjų kaukę

Publikuota: 2015-10-31
Smulkiųjų aludarių segmentas tampa įdomus ir stambioms darykloms. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Smulkiųjų aludarių segmentas tampa įdomus ir stambioms darykloms. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Jei nusiperkate smulkios daryklos alaus – nesvarbu, vietinio ar importinio, – tai dar nereiškia, kad prie jo gamybos savo rankų nėra prikišę alaus pramonės milžinai. Pasaulinė praktika rodo, kad didieji aludariai vis dažniau įsigyja mažų daryklų, kad galėtų įtikti besikeičiančiam vartotojų skoniui. Ši tendencija ima ryškėti ir Lietuvoje.

Pasaulio verslas nekantraudamas laukia vieno stambiausių istorijoje „InBev“ ir „SAB Miller“ alaus koncernų susijungimų, tačiau Lietuvos aludariai pasaulinės rinkos persidalijimą stebi ramiai.

„Manome, kad šis sandoris Lietuvos rinkai neturės žymesnės įtakos, nes nei „InBev“, nei „SAB Miller“ turimi prekės ženklai Lietuvoje nėra stiprūs“, – sako Rolandas Viršilas, UAB „Švyturys-Utenos alus“ (ŠUA) generalinis direktorius.

Aludariai nemano, kad Lietuvoje artimiausiu metu galėtų įvykti stambiųjų įmonių susijungimų.

„Tie procesai – jau praeityje. „Švyturys“ buvo sujungtas su „Utenos alumi“, „Kalnapilis“ – su „Vilniaus Tauru“. Per tą laiką daug kas pasikeitė – konkurencija išaugo, alaus gamintojų pelningumas krito. Per 10 metų alaus pardavimai sumažėjo net 11%, tad galima sakyti, kad mūsų alaus rinka prarado dešimtadalį savo patrauklumo galimiems investuotojams. Tad tikėtis, kad kas nors iš gigantų ateitų apsipirkti į šitą dievo užmirštą kampelį, nereikėtų“, – šypteli Saulius Galadauskas, Lietuvos aludarių gildijos prezidentas.

Galimybė, kad susijungtų didžiosios šalies alaus įmonės, atmestina, nes trys didžiosios bendrovės – ŠUA, UAB „Kalnapilio-Tauro grupė“ ir AB „Volfas Engelman“ – užima per 80% rinkos, tad Konkurencijos taryba tam neduotų leidimo.

Kitoks prekės ženklas

Vis dėlto mažesnių alaus daryklų įsigijimai vyksta, o ateityje jų irgi gali būti.

„Visame pasaulyje vyksta verslo konsolidacija, tad ne išimtis ir Lietuva. Turbūt naujausias pavyzdys Lietuvos rinkoje – „Kalnapilio-Tauro grupės“ įsigyta „Vilkmergės alaus“ darykla. Tad galima prognozuoti, kad jungimosi, įsigijimo projektų ateityje bus, nors artimiausiu metu tokių galimybių alaus rinkoje nematyti. Paprastai pirkėjai dairosi galimybės įsigyti jau išvystytą prekės ženklą arba turintį potencialo augti. Šiandien nė vienas iš tokių prekės ženklų nesignalizuoja apie galimybę tapti būsimo sandorio dalyviu“, – apie alaus rinkos perspektyvas kalba p. Viršilas.

Marijus Kirstukas, „Kalnapilio-Tauro grupės“ generalinis direktorius, tvirtina, kad sprendimas įsigyti „Vilkmergės alų“ pasiteisino.

„Tokia tendencija yra visame pasaulyje: mažosios daryklos yra lankstesnės, gali pagaminti mažesnes partijas, turi savo prekės ženklą. O didieji, įsigiję tokią daryklą, suteikia galimybę platinti plačiau savo produkciją, patekti į daugiau barų, būti visur. Tad nauda abipusė“, – nurodo p. Kirstukas.

Tai, kad naudinga naudoti mažos daryklos prekės ženklą, neslepia ir ŠUA.

„Lietuvos vartotojai pastaruoju metu atsigręžė į mažomis partijomis verdamą vadinamąjį „craft“ alų. Šiemet pardavimai išaugo net 66,9%. Išskirtinė kokybė, sugebėjimas virti nedidelių, žinovų aukštai vertinamų rūšių alų – tokių savybių reikia jau šiandien ir labai reikės rytoj, norint patraukti vis labiau tobulėjančius Lietuvos vartotojus. Tokių galimybių turi mažieji aludariai, turi ir mūsų „Raudonų plytų“ alaus dirbtuvės“, – dėmesį atkreipia p. Viršilas.

Individualūs poreikiai

Tai, kad vartotojai vis dažniau renkasi kitokį – mažomis partijomis darytą ir rankų darbo reikalaujantį – alų, yra natūralus reiškinys. Jei didelėje darykloje gaminama daug įvairių rūšių, ekspertų teigimu, jų skonis suvienodėja, nes gamybai naudojamos tos pačios rauginimo talpyklos, taip pat visas alus daromas iš to paties vandens.

„Kuo labiau visuomenė turtingėja, kuo labiau europėja, tuo gyventojų poreikiai tampa individualesni. Tad ir nebesitenkina vien pramoniniu alumi. Jie nori ko nors išskirtinio ir yra už tai nusiteikę mokėti brangiau. Tie mažieji aludariai, kurie sugeba atsiliepti į pirkėjų norus, alų vos spėja gaminti. Tačiau Lietuvoje nemažai yra ir tokių, kurie nieko įdomaus nesugalvoja, inertiškai daro tik šviesų ir tamsų, tik jį pardavinėja pigiau. Todėl mažieji aludariai teužima 4,5% šalies rinkos, nors jei rastų savitą kelią, galėtų augti sparčiau, nes potencialo ji turi“, – aiškina Aludarių gildijos vadovas.

infogr.am::infogram_0_alaus_pridetine_verte

Skirtingi svoriai

Tai, kad vartotojai nori išskirtinumo, didžiuosius gamintojus skatina imtis naujos koncepcijos – apsimesti mažais. Mažieji tokį alaus pramonininkų veržimąsi į jų kiemą vertina skeptiškai, net neslėpdami ironijos.

„Anksčiau didieji į mus – mažuosius – žiūrėjo iš aukšto, mes jiems buvome ne konkurentai. Bet kai ėmė kristi pačių pardavimai, staiga mūsų segmentas jiems pasidarė įdomus, o čia pagamintas alus – jau išskirtinis ir geras. Jei didieji prisipirks mažųjų daryklų, jie gali niekais paversti mažųjų išskirtinumą“, – svarsto Tomas Cesevičius, Panevėžio UAB „Širvėnos bravoras“ direktorius.

Ši alaus darykla su UAB „Panevėžio alus“ dalijasi vienu prekės ženklu – šiose daryklose daromos „Dundulio“ alaus rūšys. Panevėžiečiai pirmieji Lietuvoje pradėjo gaminti ir IPA alų, pasižymintį ypač dideliu apynių kiekiu, taigi ir kartumu, ir labai greitai išpopuliarėjusį alaus baruose, – dabar IPA alų jau sukruto gaminti ir kiti smulkieji aludariai.

„Konkurencija tarp mažųjų alaus daryklų jau dabar yra stipri. Tačiau pirkėjas atsirenka, kokį alų pirkti. Bet jei į mūsų segmentą ateis ir didieji gamintojai, tai gali atsiliepti ir žaliavos, tarkim, apynių, kainoms, nes jiems reikia kur kas didesnių kiekių negu mums, smulkiesiems“, – sako p. Cesevičius.

infogr.am::infogram_0_alaus_gamyba_lietuvoje

Sunkiausia vidutiniams

Lietuvoje yra apie 80 smulkiųjų alaus daryklų. Dalis jų veikia tik regionuose, konkuruodamos su didžiųjų produkcija vien mažesne kainą. Kitos – priešingai – už savo produktą nesidrovi užsiprašyti daugiau, nes žino, kad jis to vertas.

„Tie aludariai, kurie yra inovatyvūs, kurie dieną naktį dega mintimi, kaip sukurti dar geresnį, dar įdomesnį alų, tikrai neturi bėdų dėl to, kur jį realizuoti. Gerą alų apsiims pilstyti kiekvienas baras. Tačiau jei alus yra beveidis, toks kaip visų, barų savininkų nesudominsi. Todėl man tikrai keistai atrodo didžiųjų noras prisiplakti prie „craft“ segmento, kuris reikalauja daug rankų darbo. Nes smulkiųjų alus ir yra išskirtinis tuo, kad kiekvienas jį gamina savaip, o jokioje didelėje darykloje aludaris nestovės ir kibirėliu mielių į alų nepils“, – sako Audrius Vidžys, Vilniaus baro „Alaus namai“ savininkas.

Tuo, kad didieji aludariai keičia kryptį, stebisi ir Lina Šileikienė, AB „Kauno alus“ direktorė.

„Atrodo labai keistai, kai didysis bando pavirsti mažiuku ir atimti iš jų kąsnį. Na, kaip gali mažais kiekiais virdamas alų užpildyti visus barus, kaip kad dabar daro kai kurie aludariai, prisidengdami mažos daryklos vardu. Nori nenori, tokius kiekius turi daryti pramoniniu būdu“, – sako kaunietė.

infogr.am::infogram_0_alaus_daryklos-25

Ji neneigia, kad kai didžiosios daryklos eina į smulkiųjų segmentą, vidutinėms išgyventi darosi sunkiausia.

„Mes nei pakarti, nei paleisti. Nesame tokie dideli, kad galėtume mažinti savikainą, nes to neleidžia padaryti mūsų klasikinės technologijos. Bet jau esame per dideli, kad alų virtume tokiais mažais kiekiais kaip smulkieji. Padėtis sudėtinga, tačiau didėjantys pardavimai rodo, kad turime savo pirkėjų“, – sako p. Šileikienė.

Tai, kad sunkiausia išgyventi vidutinio dydžio aludariams, rodo ir pasaulinės tendencijos. Tačiau jos byloja ir ką kita: jei pirkėjas, protestuodamas prieš suvienodėjusią didžiųjų produkciją, atranda smulkius aludarius, didiesiems šiuos pradėjus supirkti, vartotojai ima ieškoti kitų alternatyvų.

„JAV prieš kelis dešimtmečius buvo likusios tik 132 alaus daryklos. Tai sukėlė savotišką revoliuciją – netrukus pradėjo rastis smulkių neprofesionalių aludarių, o jų skaičius per keletą metų perkopė 5.000. Ką padarė stambieji? Ėmė supirkti smulkias daryklas ir dalį jų supirkę uždarė. Lietuvoje rinka dar labai jauna, kad tokie procesai būtų aiškiai matomi, bet tendencija, kad didieji ateina į mažiukų rinką, aiški“, – sako p. Vidžys.

Straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“ ir VŽ rubrikoje „Premium“ spalio 20 d.

infogr.am::infogram_0_aludariai-6451005

Gauk nemokamą PRAMONĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Žaliosios energijos aukciono laimėtojui – pirmenybė persiųsti elektrą

Pirmajame žaliosios energetikos aukcione net trims vėjo parkų vystytojams nepaprašius valstybės pagalbos,...

Pramonė
2020.01.17
„Idex Baltic“ leista įsigyti biokuro tiekėją „Pusbroliai“

Pernai į Lietuvą įžengusios Prancūzijos atsinaujinančios energetikos grupės „Idex“ valdoma bendrovė „Idex...

Pramonė
2020.01.17
Prokurorai pareiškė įtarimus trims fiziniams asmenims ir AB „Grigeo Klaipėda“

Prokuratūra atskleidė daugiau detalių dėl pradėto ikiteisminio tyrimo, susijusio su „Grigeo Klaipėda“. Kol...

Pramonė
2020.01.17
Maitinimo paslaugų bendrovė „Pontem“ keičia pavadinimą Premium 2

UAB „Pontem“ valdybos sprendimu nuo 2020 m. sausio 29 d. keičia bendrovės pavadinimą į UAB „Handelshus“.

Prekyba
2020.01.17
Patvirtinta beveik 1 mln. Eur bauda „Kauno grūdams“ 1

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) atmetė bendrovės „Kauno grūdai“ skundą ir patvirtino,...

Pramonė
2020.01.17
Kinija nepateisina Lietuvos eksportuotojų lūkesčių

Lietuvos įmonės kasmet sulaukia naujų leidimų eksportuoti produkciją į trečiąsias šalis, o pernai plačiau...

Pramonė
2020.01.17
Importo ir eksporto kainų statistika: išsiskiria gamtiniai ištekliai 

Per metus (2019 m. lapkritį, palyginti su 2018 m. lapkričiu) eksportuotų prekių kainos sumažėjo 1,4%,...

Prekyba
2020.01.17
Pokyčiai pramonės ir prekybos įmonėse augina logistų sandėlius  Premium

2017 m. į naujas patalpas įsikėlusi UAB „Rhenus Logistics“ dar 50% didina sandėliavimo plotą – tai lemia tiek...

„Groward Group“ siekia įsigyti „Baltic Egg Production“ ir „Europe eggs“

Su Kauno mero Visvaldo Matijošaičio valdoma „Vičiūnų grupe“ susijusi žemės ūkio bendrovių grupė „Groward...

Pramonė
2020.01.16
Pramonės įmonėms bus grąžinta apie 24 mln. Eur VIAP

Daliai daug energijos naudojančių pramonės įmonių už 2019 metus bus grąžinta apie 15,5 mln. Eur, o už šiuos...

Pramonė
2020.01.16
„Achemos grupė“ pernai išmokėjo 20 mln. Eur dividendų, dar mokės tarpinius

Vienas didžiausių koncernų Lietuvoje „Achemos grupė“, 2018 metais uždirbęs 19,23 mln. Eur audituoto...

Pramonė
2020.01.16
Nutolusias saulės elektrines siūlo ir „Saulės grąža“

Gyventojams pasiūlytas jau ketvirtas nutolusių saulės elektrinių projektas. Vieno megavato galios saulės...

Pramonė
2020.01.16
„Grigeo Klaipėda“ paskelbė pirmines vidinio tyrimo išvadas 21

Praėjusią savaitę „Grigeo Klaipėda“ sudaryta komisija ketvirtadienį pateikė pirmines vidinio tyrimo išvadas.

Pramonė
2020.01.16
„Roquette“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „Beyond Meat“ Premium

Augalinės kilmės produktų gamybos grupė „Roquette“, kuriai priklauso ir Lietuvoje veikianti krakmolo gamybos...

Pramonė
2020.01.16
Žaliosios energijos aukcioną laimėjo UAB „Windfarm Akmenė one“ 6

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) paskelbė elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių...

Pramonė
2020.01.16
Kariuomenė kviečia tekstilės įmones: ruošiasi apsipirkti už 38 mln. Eur

Gynybos resursų agentūra prie Krašto apsaugos ministerijos organizuoja rinkos konsultaciją dėl aprangos ir...

Pramonė
2020.01.16
K. Gečas: „Grigeo“ krizė yra giliausia ir sudėtingiausia mano karjeroje Premium 6

„Grigeo“, kurios antrinė įmonė „Grigeo Klaipėda“ į Kuršių marias leido nevalytas nuotekas, ne vien savo...

Rinkodara
2020.01.16
„Grigeo“ partneriai į boikotą nesivels Premium 27

Prekybininkams pranešant apie nutraukiamą „Grigeo“ higieninio popieriaus produkcijos pirkimą, grupės verslo...

Pramonė
2020.01.16
G. Pangonis: Kuršių marių fondui skirsime mažiausiai 0,5 mln. Eur Premium 10

Gintautas Pangonis, AB „Grigeo“ prezidentas, informuoja, kad Kuršių marių fondui bus skiriama mažiausiai 0,5...

Pramonė
2020.01.16
Prognozė: „Grigeo“ mažins kainą, keis eksporto kryptį  Premium 1

Tiek „Grigeo Klaipėda“ ar „Grigeo Packaging“, tiek visos „Grigeo“ įmonių grupės ateitis priklausys, kiek...

Pramonė
2020.01.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau