2015-06-18 08:01

Lietuva derasi su „Statoil“ dėl dujų importo mažinimo

Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
Lietuva dėl sumažėjusios paklausos svarsto galimybes mažinti suskystintųjų gamtinių dujų (SkGD), kurias perka iš Norvegijos, importą per Klaipėdos terminalą, praneša „Bloomberg“.

Valstybės valdoma AB „Klaipėdos nafta“, SkGD terminalo operatorė, derasi su Norvegijos „Statoil“ dėl perkamos žaliavos kiekio sumažinimo po to, kai „paklausa sumažėjo gana ženkliai“, trečiadienį Londone kalbėjo Mantas Bartuška, „Klaipėdos naftos“ generalinis.

Lietuva pagal pernai pasirašytą sutartį per metus iš „Statoil“ perka maždaug 6 dujų krovinius – apie 540 mln. kub m dujų. Iki šiol Lietuvą pasiekė trys kroviniai.

VŽ rašė, kad, nors „Statoil“ dujos privalomai parduodamos valstybės reguliuojama elektros ir šilumos energijos gamyba užsiimančioms bendrovėms, klientai jų kratosi.

Dujų poreikis valstybės reguliuojamai energijos gamybai, kaip prognozuojama, mažės dar didesne proporcija. Pernai dujų paklausa šiai veiklai siekė 770 mln. kub. m, šiemet – 640 mln. kub. m, o 2016 m. smuks perpus – iki 320 mln. kub. m. Tai sudarys tik tris penktadalius dujų kiekio, kurį „Litgas“ yra įsipareigojusi kasmet importuoti iki 2019 m.

„Šiuo metu visus pristatomus SkGD krovinius „Litgas“ privalo dujinti ir tada ieškoti jiems rinkos arba saugoti saugyklose iki kito šildymo sezono – tai gerokai apriboja SkGD realizavimą ir galimybes reaguoti į energijos gamintojų poreikius, – tuomet nurodė Dominykas Tučkus, „Litgas“ generalinis direktorius. – Todėl siekiame, kad būtų įteisinta papildoma priemonė, – galimybė Lietuvai skirtus SkGD krovinius nukreipti kitiems potencialiems SkGD pirkėjams iš užsienio, jei tai būtų ekonomiškai naudingiausias sprendimas.

Tokiu atveju, jeigu Lietuvoje nebūtų gamtinių dujų poreikio, turėtume galimybę SkGD gabenančius laivus nukreipti į kitus terminalus. Tačiau tam reikia keisti įstatymus.

Ponas Tučkus sakė, kad pagal sutartį su „Statoil“ įmonė privalo įvykdyti visus pirkimo ir pardavimo įsipareigojimus: dėl kiekio, kainos, mokėjimų ir kitus. Tačiau galimybė krovinius nukreipti kitur sutartyje yra numatyta.

Pirmasis „Statoil“ krovinys Lietuvą pasiekė praėjusių metų gruodį, pažymėdamas mažėjančią energetinę priklausomybę nuo Rusijos „Gazprom.

* * *

„Statoil“ atsisakė komentuoti „Klaipėdos naftos“ pareiškimą.

VŽ tikisi pateikti platesnį „Klaipėdos naftos“ komentarą.

52795
130817
52791