Muzikos albumų labirintai: intelektualinis Šarūno Nako teatras

Publikuota: 2018-07-01
„Šifras“, Šarūnas Nakas, „Garsai ir blyksniai“, ZIQQU 007-2017. mamastudios.eu nuotr.
„Šifras“, Šarūnas Nakas, „Garsai ir blyksniai“, ZIQQU 007-2017. mamastudios.eu nuotr.
 

Šarūnas Nakas – garsus mūsų muzikos ekstremistas. Jam tikrai tinka kažkada Osvaldo Balakausko pasakyti žodžiai, jog kas nors turi įlįsti į neištirtus muzikos brūzgynus, kad iš jų išsineštų ne tik patirtį – ko ten nėra, bet ir atrastas brangenybes. Š. Nakas iš ten išneša naują muzikos supratimą ir savo didelio talento vertybes.

Tai liudija jo naujausias CD albumas „Šifras“. Keturi kūriniai, vienas kitą papildantys intelektualinio garsų teatro veiksmai. Šis teatras turi savo temą, kurią programėlėje skelbia Š. Nakas. Pirmiausia tai ištraukos iš partizano Liongino Baliukevičiaus-Dzūko dienoraščio: „Mane vėl apima melancholija, apatija. Taip pasiilgau gyvenimo: ramaus, pilno, o čia...“, „...kas Tu esi, mano Tėvyne?“, „Aš jaučiu, jog savo kraštą pamilstu vis labiau ir labiau.“

Pirmas veiksmas – „Kenotafas“ (tuščias kapas, 1995 m.) smuikui, violončelei ir fortepijonui. (Puikiai įsijautęs groja muzikalusis „Art Vio“: Ingrida Rupaitė-Petrikienė, Povilas Jacunskas ir Indrė Baikštytė.) Tai tylos muzika, iš kurios po ilgų pauzių išnyra nesikartojantys, trumpi, bet itin charakteringi garsų blyksniai. Užuominos į švelnumą ir lyriką arba – į tragizmą ir dramatiškumą. Tai modernių garsinių darinių faktūros, labai konkrečios ir kalbančios. Melancholija ir besikaupiančios negeros nuojautos. Po brutalių garsų staiga nutylama – kaip mirtis.

Antras veiksmas – „Šifras“ (2017 m.). Dar viena tylos apoteozė. Tikra laukimo atmosfera, milžiniškos pauzės, bet tyloje nesulaikoma laukimo kryptis, nepasikartojimas. Vis kintantys būgno smūgiai (išradingos Arkadijaus Gotesmano prisilietimų bangos). Staiga išgirsti, kaip tolsta varpo garsas, pajunti jo tolimą hipnozę. Taip dovanojama kontempliacija. Tačiau tas laukimas nėra atpalaiduojantis. Iš fortepijono garsų (skambina pats kompozitorius) laipsniškai iškyla realūs gyvenimo garsai: automobilio, lėktuvo motorų ūžesiai, šiugždesiai, senos vinilinės plokštelės krebždesys. Kuriama nenusakoma, stebinanti skambesių erdvė.

Trečiasis veiksmas – „Vilne“ (Vilnius, 1998 m.) – žymaus žydų poeto Mošės Kulbako poema jidiš kalba. Tai spektaklio kulminacija. Nors M. Kulbakas mirė prieš karą, ši poema skamba kaip baisi genocido nuojauta (beje, tą patį tekstą panaudojo kompozitorius Viačeslavas Ganelinas savo oratorijoje „Tylos šauksmas“):

Tu esi Lietuvon įstatytas tamsus talismanas

Ir žmonių pavidalai vos matos tavo gelmėj:

Aš – pajuodus liepsna, godžiai laižanti sienas

Ir svetur žėruojanti aštrioje litvako akyje.

Aš – pilkuma! Aš pajuodus liepsna! Aš miestas!

Gieda pats Š. Nakas. Su neįtikima ekspresija ir kančia čia fantastiškai vienu kartu susimaišo ir daina, ir giesmė, ir baisus žmogaus riksmas. Tai labai tikra, labai realu – lyg einant į krematoriumą.

Spektaklio finalas – „Taikinys“ (2017 m.) – artimas „Šifrui“. Septynių modifikuojamų violončelių balsai (vėlgi groja pats autorius). Neįprasta garsų drama. Pauzės ir žvėriškas maurojimas. Violončelių balsų kaip violončelių jau neįmanoma atpažinti. Tai kažkas, kas turi pirmapradį balsą, kas tampa absoliučiai tikru žmogaus išgyvenimu. Įrašo kokybė nuostabiai atitinka temą, itin kruopštus studijos MAMA darbas, puikūs garso režisieriai Arūnas Zujus ir Vytautas Bedalis.

Įsimintini Š. Nako darbai, sugretinantys jo praeities ir dabarties kūrinius. Įrašas į lietuviškos muzikos aukso fondą.                                                           

Prenumeruodami žurnalą sutaupote iki 30% nei pirkdami kas mėnesį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
K. Kirtiklis: Th. Hobbesas ilgisi tvirtos rankos

Kaip blogai mes gyvename! Aplink tvyro plika akimi matoma sumaištis – korumpuoti politikai savivaliauja,...

Verslo klasė
2018.12.09
Aidas Puklevičius: šnipai, kuriuos visi mato Premium 8

Senais gerais laikais slaptojo agento profesiją gaubė šilkinė aureolė. Gausybės romanų ir filmų išdresiruoti...

Verslo klasė
2018.12.08
„Samsung Galaxy Tab S4“: reali alternatyva nešiojamajam kompiuteriui Premium 4

Planšetiniai kompiuteriai šiais laikais nelabai randa vietos rinkoje: išmaniųjų telefonų ekranai vis didesni,...

Verslo klasė
2018.12.02
Knygos: „Basakojis bingo pranešėjas“ išgąsdino Landsbergį 1

Neįtikimą ešerių žvejybos vietą Kanadoje žinojęs basakojis bingo pranešėjas vienu sakiniu išgąsdino...

Verslo klasė
2018.12.01
Kaip lietuviai pratinosi prie reklamos (I): prieš 100 metų Premium 1

XIX a. pabaigoje kaimuose ir miesteliuose duris atvėrus pirmosioms lietuviškoms parduotuvėms, susidurta su...

Verslo klasė
2018.11.30
Sigita Šimkutė: Verslumo kaina ir kilniausias jausmas 1

Svarbiausia – daryti pinigą. Bet kaip, bet kokia kaina, svarbu į pliusą. Audriui labiausiai patikdavo kartoti...

Verslo klasė
2018.11.25
Rusiškos investicijos į skiepų pavojų mitą Premium 2

Iš pradžių, žinoma, nieko nepastebite. Tuomet kai kur ant odos pasirodo nekaltas bėrimas. Netrukus ima...

Verslo klasė
2018.11.25
Skaičiai: Lietuva ir inovacijos Premium 1

Lietuva: 40-a vieta pasauliniame inovacijų indekse

Verslo klasė
2018.11.25
E. Parulskis: lietuviško dizaino polonizacija Premium

Aš, aišku, žinau, kodėl pavadinimą sugalvojau būtent tokį – kad būtų baisiau, bent pirmą akimirką. Nes...

Verslo klasė
2018.11.23
Nobelio laureatas prof. B. K.Kobilka: laikas mokslininkams būti aktyvesniems politikoje Premium 1

Į Lietuvą Brianas Kentas Kobilka (64-erių) atvyko dalyvauti Baltijos gyvybės mokslų konferencijoje. Nobelio...

Verslo klasė
2018.11.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau