Muzikos albumų labirintai: intelektualinis Šarūno Nako teatras

Publikuota: 2018-07-01
„Šifras“, Šarūnas Nakas, „Garsai ir blyksniai“, ZIQQU 007-2017. mamastudios.eu nuotr.
„Šifras“, Šarūnas Nakas, „Garsai ir blyksniai“, ZIQQU 007-2017. mamastudios.eu nuotr.
 

Šarūnas Nakas – garsus mūsų muzikos ekstremistas. Jam tikrai tinka kažkada Osvaldo Balakausko pasakyti žodžiai, jog kas nors turi įlįsti į neištirtus muzikos brūzgynus, kad iš jų išsineštų ne tik patirtį – ko ten nėra, bet ir atrastas brangenybes. Š. Nakas iš ten išneša naują muzikos supratimą ir savo didelio talento vertybes.

Tai liudija jo naujausias CD albumas „Šifras“. Keturi kūriniai, vienas kitą papildantys intelektualinio garsų teatro veiksmai. Šis teatras turi savo temą, kurią programėlėje skelbia Š. Nakas. Pirmiausia tai ištraukos iš partizano Liongino Baliukevičiaus-Dzūko dienoraščio: „Mane vėl apima melancholija, apatija. Taip pasiilgau gyvenimo: ramaus, pilno, o čia...“, „...kas Tu esi, mano Tėvyne?“, „Aš jaučiu, jog savo kraštą pamilstu vis labiau ir labiau.“

Pirmas veiksmas – „Kenotafas“ (tuščias kapas, 1995 m.) smuikui, violončelei ir fortepijonui. (Puikiai įsijautęs groja muzikalusis „Art Vio“: Ingrida Rupaitė-Petrikienė, Povilas Jacunskas ir Indrė Baikštytė.) Tai tylos muzika, iš kurios po ilgų pauzių išnyra nesikartojantys, trumpi, bet itin charakteringi garsų blyksniai. Užuominos į švelnumą ir lyriką arba – į tragizmą ir dramatiškumą. Tai modernių garsinių darinių faktūros, labai konkrečios ir kalbančios. Melancholija ir besikaupiančios negeros nuojautos. Po brutalių garsų staiga nutylama – kaip mirtis.

Antras veiksmas – „Šifras“ (2017 m.). Dar viena tylos apoteozė. Tikra laukimo atmosfera, milžiniškos pauzės, bet tyloje nesulaikoma laukimo kryptis, nepasikartojimas. Vis kintantys būgno smūgiai (išradingos Arkadijaus Gotesmano prisilietimų bangos). Staiga išgirsti, kaip tolsta varpo garsas, pajunti jo tolimą hipnozę. Taip dovanojama kontempliacija. Tačiau tas laukimas nėra atpalaiduojantis. Iš fortepijono garsų (skambina pats kompozitorius) laipsniškai iškyla realūs gyvenimo garsai: automobilio, lėktuvo motorų ūžesiai, šiugždesiai, senos vinilinės plokštelės krebždesys. Kuriama nenusakoma, stebinanti skambesių erdvė.

Trečiasis veiksmas – „Vilne“ (Vilnius, 1998 m.) – žymaus žydų poeto Mošės Kulbako poema jidiš kalba. Tai spektaklio kulminacija. Nors M. Kulbakas mirė prieš karą, ši poema skamba kaip baisi genocido nuojauta (beje, tą patį tekstą panaudojo kompozitorius Viačeslavas Ganelinas savo oratorijoje „Tylos šauksmas“):

Tu esi Lietuvon įstatytas tamsus talismanas

Ir žmonių pavidalai vos matos tavo gelmėj:

Aš – pajuodus liepsna, godžiai laižanti sienas

Ir svetur žėruojanti aštrioje litvako akyje.

Aš – pilkuma! Aš pajuodus liepsna! Aš miestas!

Gieda pats Š. Nakas. Su neįtikima ekspresija ir kančia čia fantastiškai vienu kartu susimaišo ir daina, ir giesmė, ir baisus žmogaus riksmas. Tai labai tikra, labai realu – lyg einant į krematoriumą.

Spektaklio finalas – „Taikinys“ (2017 m.) – artimas „Šifrui“. Septynių modifikuojamų violončelių balsai (vėlgi groja pats autorius). Neįprasta garsų drama. Pauzės ir žvėriškas maurojimas. Violončelių balsų kaip violončelių jau neįmanoma atpažinti. Tai kažkas, kas turi pirmapradį balsą, kas tampa absoliučiai tikru žmogaus išgyvenimu. Įrašo kokybė nuostabiai atitinka temą, itin kruopštus studijos MAMA darbas, puikūs garso režisieriai Arūnas Zujus ir Vytautas Bedalis.

Įsimintini Š. Nako darbai, sugretinantys jo praeities ir dabarties kūrinius. Įrašas į lietuviškos muzikos aukso fondą.                                                           

Prenumeruodami žurnalą sutaupote iki 30% nei pirkdami kas mėnesį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Klimato išdaigos Lietuvoje prieš 100 metų Premium 1

Mes jau pratę, kad vasarop pasipila žemdirbių ar palangiškių dejonės apie ypač prastą sezoną. O kraštą...

Verslo klasė
2018.08.15
Sigita Šimkutė: stalčiukas vyrams Premium

Kai ji eina, net pietryčių vėjas atsisuka pažiūrėti į jos žemę šluojančius, tyliai šiugždančius sijonus.

Verslo klasė
2018.08.12
Muzika: Martynas Švėgžda von Bekker. Lietuvos XXI a. raiška smuikui Premium

Martyno Švėgždos karjeros pradžia Vilniuje buvo neįtikimai efektinga: publiką sužavėjo jo asmenybės charizma...

Verslo klasė
2018.08.12
Knygos: kaip tapti puikiu vadovu Premium 4

2018 m. kovo pradžioje pasirodė Elenos L. Botelho ir Kim Powellsu bendraautoriumi Tahliu Razu parašyta knyga...

Verslo klasė
2018.08.11
Hipnotizuotoja – Mirga Gražinytė-Tyla 3

Dirigentų profesija ypatinga: jie dvi valandas stovi į tave atsukę nugarą, bet akių atitraukti negali. It...

Verslo klasė
2018.08.05
Bandome techniką: „Xiaomi“ „Mi Max 2“ baterija laiko žavingai ilgai 3

Kiek kartų per dieną kraunate savo išmanųjį? Vieną? Ar jau du? Ar galite patikėti, kad išmaniojo baterija...

Verslo klasė
2018.08.05
Virtuvė: kiniškai, su stipriu lietuvišku akcentu Premium 2

Niekada nebuvau Kinijoje ir tik teoriškai žinau, kad joje daugybė virtuvių, kurios smarkiai skiriasi viena...

Verslo klasė
2018.08.04
Jurga Vilpišauskaitė: Katsushikos gatvėje dieną tuščia

Vyriausybiniame pastate netoli Kosugės metro stoties Tokijuje gyvena Japonijos valstybės tarnautojai. Už...

Verslo klasė
2018.08.04
Savavaldžių automobilių plėtros avarijos nesustabdys Premium 6

Žmonės pradėjo bijoti savavaldžių automobilių, dar jiems net nepasirodžius rinkoje. JAV atliktos apklausos...

Verslo klasė
2018.07.29
Blogi, geri ir puikūs vadovai: karinė lyderystės patirtis Premium

Rinkimai man visada įdomūs ne tik dėl to, kas yra išrenkamas, bet ir kodėl pasirenkamas būtent TAS...

Verslo klasė
2018.07.28
Timas Marshallas: Nacionalinės valstybės tik populiarėja Premium

Timas Marshallas (59-erių) – britų žurnalistas, diplomatijos ekspertas, dirbęs „Sky News“, BBC. Jis dirbo...

Verslo klasė
2018.07.28

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau