2021-07-24 20:03

Dėl naujos siuntų deklaravimo tvarkos ir kitų priežasčių neatsiimta daugiau nei 15.000 siuntų 

Luko Balandžio (15min. / „Scanpix“) nuotr.
Luko Balandžio (15min. / „Scanpix“) nuotr.
Europos Sąjungoje, o kartu ir Lietuvoje nuo liepos pasikeitus smulkių siuntų iš trečiųjų šalių apmokestinimui, Lietuva prie naujos tvarkos pereina iš esmės sklandžiai, tačiau, anot ekspertų, reikės laiko, kol siuntų gavėjai prie jos pripras. 

Vežėjai priekaištauja, kad nauja elektroninė muitinės deklaravimo sistema nedraugiška klientui – prie jos prisijungti reikia pastangų. Muitinė sako, kad sistema veikia be didesnių iššūkių.  

Asta Sungailienė, Lietuvos pašto vadovė, tikina, kad kritinių problemų nėra, tačiau, anot jos, pasitaiko nemažai atvejų, kai dėl siuntų su jų gavėjais sunku susisiekti – jie nenurodo nei telefono, nei elektroninio pašto. Tuomet pranešimai apie gautas siuntas siunčiami paštu – praėjusios savaitės duomenimis, jų išsiųsta apie 5.000. 

„Tai žymiai daugiau negu turėtų būti, todėl gyventojai siųsdamiesi siuntas, turėtų būti rūpestingesni ir nurodyti visus reikalingus duomenis“, – BNS sakė A. Sungailienė. 

Kita vertus, daug siuntų gavėjų neskuba atsiimti prekių – neatsiliepia į pašto pranešimus. Dėl įvairių priežasčių neatsiimta daugiau nei 15.000 siuntų.  

„Kone pusė mūsų interneto svetainėje jau paruoštų išankstinių duomenų deklaracijų pateikimui dar nesulaukė reakcijų“, – teigė Lietuvos pašto vadovė. 

A. Sungailienės teigimu, kuo dažniau pardavėjai PVM įskaičiuos į pirkinio kainą, tuo greičiau siuntos pasieks gavėjus: „Deklaruojame už klientą automatiškai, netaikome šiuo metu jokių mokesčių“. 

Ji pataria gyventojams pasidomėti, ar pardavėjas sudaro galimybę PVM sumokėti pirkimo metu. Lietuvos pašto vadovė prognozuoja, kad po poros mėnesių jau 80-90% siuntų bus su sumokėtu PVM.  

Muitinė: yra taisytinų vietų 

Laimis Žlabys, Muitinės departamento Kontrolės organizavimo skyriaus viršininkas BNS sako, kad perėjimas prie naujos tvarkos pakankamai sklandus. 

„Turime tam tikrų taisytinų vietų, bet nuo liepos 1-osios 14 val. nebuvo atsitikę taip, kad sistema neveiktų“, - teigė muitinės atstovas.  

L. Žlabys sako, kad daugiausia trikdžių esama dėl to, kad sistema „bendrauja“ su skirtingomis operatorių sistemomis. 

Jis minėjo dažną atvejį, kai siuntų gavėjai skuba deklaruoti įsigytas prekes, nelaukdami, kol siuntą įvertina muitinė, arba kai siuntos dar nebūna net pristatytos į Lietuvą. Todėl vėliau vežėjui tenka pateikti antrą deklaraciją. 

„Muitinė negali įforminti prekių, kai jų dar nėra, bet sistema to nežino: gauna deklaraciją, prekę ir išleidžia, bet jos niekas neatiduoda gavėjui, nes ji net neatgabenta į Lietuvą“, – pasakojo L. Žlabys.   

Todėl kasdien siunčiama informacija visiems operatoriams apie tai, kurios siuntas išleistos

Siūlo jungtis per elektroninės valdžios vartus 

Vaidotas Lašas, Skubių siuntų gabentojų asociacijos atstovas, įmonės „Skubios siuntos“ vadovas, mano, kad dar per anksti daryti išvadas dėl naujos siuntų deklaravimo sistemos efektyvumo.   

Pasak jo, savitarnos naudotojų yra labai mažai ir taip yra dėl „nedraugiškos“ išmuitinimo sistemos. 

„Mums kažkiek trukdo, kai žmonėms yra sudėtinga naudotis, mažai deklaruojančių, kol susitvarko, siuntas tenka laikyti, jos užima vietą“, – kalbėjo „Skubių siuntų“ atstovas.

V. Lašas mano, kad muitinei reikia sekti VMI pavyzdžiui ir supaprastinti deklaravimo sistemą, pavyzdžiui, leisti jungtis per elektroninės valdžios vartus. 

V. Lašo duomenimis, Estijoje 50% siuntų gavėjų naudojasi savitarnos sistema, o Lietuvoje, jo manymu, ši gerokai mažiau.   

Muitinė jau yra patvirtinusi daugiau negu 150.000 deklaracijų, o per dieną jų būna po 20.000-30.000.

ES nuo liepos 1 dienos panaikinta PVM lengvata prekėms, įsigytoms trečiųjų šalių elektroninėse parduotuvėse ir prekyvietėse, jei jų vertė neviršija 22 Eur, todėl siuntas reikia deklaruoti ir sumokėti 21% PVM.

Už didesnės nei 150 Eur vertės siuntas iš trečiųjų šalių reikia mokėti muito mokestį.

52795
130817
52791