VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2023-11-29 11:15

Pagrindiniais lietuvių pagamintų trąšų pirkėjais išliko Ukrainos agroverslas

UHB grupės vadovas Kęstutis Pakalnis.
UHB grupės vadovas Kęstutis Pakalnis.
Nors per pastaruosius keletą metų trąšų versle netruko staigių pokyčių ir svaiginančių kainų šuolių bei kritimų, trąšų gamyba ir prekyba užsiimančios UHB grupės įmonės „UHB Agro“ ir „UHB Service“ stabiliai augo, o net ir visu pajėgumu vykdant gamybą, nespėjama tenkinti didėjančio Lietuvoje gaminamų kompleksinių trąšų poreikio. Kaip sako UHB įmonių grupės vadovas Kęstutis Pakalnis, produkcijos paklausa yra tokia, kad praktiškai visus kiekius būtų galima parduoti keletui klientų, tačiau stengiamasi subalansuoti prekybą, ją paskirstant po įvairesnes rinkas – nuo Baltijos ir Skandinavijos šalių iki Tailando ir Afrikos. Vis dėlto didžiausiu klientu, kaip ir prieš karą, išlieka Ukrainos agroverslas.

Į verslo ateitį – per naujų produktų kūrimą

UHB grupės kelio pradžia į gan specifinį trąšų verslą prasidėjo dar 2005 metais, nuo įsigyto birių krovinių terminalo Pilviškiuose, kuriame buvo priimami ir perfasuojami kroviniai, teikiamos logistinės ir sandėliavimo paslaugos. Būtent per šią veiklą buvo susipažinta su trąšų verslu, jo užkulisiais, klientais ir specifika. Tai davė pradžią užsiimti didmenine trąšų prekyba, o vėliau ir gamyba – 2018 metais ėmusis trąšų gamybos paslaugos.

Kaip sako sprendimą išplėsti veiklą priėmęs UHB grupės vadovas Kęstutis Pakalnis, neapsiriboti tik didmenine trąšų prekyba ir investuoti į jų gamybą buvo būtina, žvelgiant  į ateitį: „Privalėjome turėti kažkokį išskirtinumą, o jis įmanomas tik patiems gaminant produktą. Ne tik gaminant, bet ir, bendradarbiaujant su mokslininkais bei žemės ūkio specialistais, kuriant naujas formules bei produktus – tai yra šio verslo ateitis ir perspektyva“.

„UHB Agro“ vadovas Tomas Kropa  ir UHB grupės vadovas Kęstutis Pakalnis.
„UHB Agro“ vadovas Tomas Kropa  ir UHB grupės vadovas Kęstutis Pakalnis.

 „Ar sunku naujokui ateiti į trąšų verslą? Taip, be jokios abejonės. Šis verslas reikalauja ne tik didelių pinigų, bet ir gilių žinių, o svarbiausia – stipraus pasitikėjimo iš klientų. Todėl prekiauti ir gaminti trąšas nėra nei paprasta, nei lengva. Ne tik dėl to, kad prekė yra sezoniška ir reikalaujanti griežto sutartų terminų laikymosi. Šiam verslui būdingi kainų šuoliai, jis jautrus pasauliniams įvykiams – nuo karo iki gamtos oro sąlygų. Visa tai iš karto atsispindi kainoje, o suvaldyti procesus galima tik profesionalumo dėka. Į rinką atėjusiems naujokams ne visada pavyksta tą padaryti – tad ne vienas yra nudegęs, nesuvaldęs kainų pokyčių ir patyręs didelių nuostolių“, – pasakoja „UHB Agro“ vadovas Tomas Kropa. 

Kad kiekvienas išbertas trąšų kilogramas pasiektų augalą

Šiandien UHB grupėje, kurios veiklos apima nuo maisto ir žemės ūkio pramonės iki logistinių paslaugų teikimo, 80 proc. apyvartos sudaro trąšų ir chemijos produktų gamyba bei prekyba – tai didžiausia ir svarbiausia grupės veiklos dalis, kurią ketinama auginti ir toliau.

Grupės valdomoje NPK trąšų gamykloje vykdomos gamybos technologija yra vienintelė tokia Baltijos šalyse.

UHB įmonių grupės gamybos vadovas Edgaras Šalašavičius.
UHB įmonių grupės gamybos vadovas Edgaras Šalašavičius.

„Derindami UHB grupės darbuotojų technologinę patirtį su mokslininkų iš Kauno technologijos universiteto bei Vytauto Didžiojo universiteto žiniomis ir su žemės ūkyje dirbančių specialistų patirtimi, stengiamės gaminti tokias trąšas, kurių kiekvienas į žemę išbertas kilogramas išties pasiektų augalą, kuo mažiau paveikdamas aplinkines ekosistemas. Kitaip sakant, pasitelkiame inovacijas kurti tokį produktą, kuris ne tik užtikrina optimalų derlių, bet ir neteršia gamtos (trąšos gaminamos nenaudojant nitratų) ir kurių veikliųjų medžiagų produkte yra ne daugiau, nei gali sunaudoti augalas“, – pasakoja UHB įmonių grupės gamybos vadovas Edgaras Šalašavičius.

Svarbu ir tai, kad UHB gaminami produktai adaptuojami pagal užsakovo poreikius: šiuo metu gamykla jau gali pasiūlyti daugiau nei 200 įvairių formulių trąšų produktų. 

„Šių dienų ūkininkai yra labai stipriai pažengę į priekį ir lygiai taip pat dirba su mokslininkais, remiasi naujausiais tyrimais, ieško ir atranda būdų, kaip dar galima didinti produktyvumą, kartu tausojant dirvožemį ir gamtą. Todėl paprastai jie puikiai žino savo poreikius, kokių komponentų jų laukuose yra daugiau, o kokių reikėtų papildyti. Mes mielai prisidedame prie ūkininkų poreikių patenkinimo, kartais dirbdami ir su jais tiesiogiai“,  – pasakoja E. Šalašavičius.

Pagrindiniu klientu išlieka Ukraina

Įdomu tai, kad nepaisant pastarųjų metų pasaulinių neramumų, pagrindiniu UHB trąšų pirkėju ir vartotoju išliko Ukrainos agroverslas.

„Karui prasidėjus, žinoma, bėdų buvo: pirmais mėnesiais ukrainiečiai ne tik atsisakė naujų užsakymų, bet ir nebeatsiėmė esamų kiekių, kurie jau buvo suplanuoti ir gulėjo mūsų sandėliuose. O ir mums patiems tas periodas buvo kupinas turbulencijų – rinka keitėsi tiesiog dienomis, kainų šuoliai buvo milžiniški. Turėdami daug partnerių, nesunkiai galėjome nutraukti sutartus kontraktus ir parduoti šią produkciją keleriopai brangiau. Vis dėlto puikiai žinojome, kad trąšų versle svarbiausia yra reputacija. Todėl nedvejodami pasirinkome elgtis sąžiningai ir garbingai, laikydamiesi sutarčių. Šiandien, žvelgdamas iš laiko perspektyvos, galiu pasakyti, kad toks elgesys mums davė didžiulės naudos – pagarbą ir pasitikėjimą, be kurios sėkminga veikla trąšų versle nelabai įmanoma. Dar daugiau: situacijai apsivertus aukštyn kojomis ir kainoms krintant, mūsų partneriai ir klientai elgėsi lygiai taip pat garbingai, kaip ir mes“, – permainingus metus prisimena K. Pakalnis.

Kaip atrodo darbas su karo apimta šalimi šiandien? Verslininkas neslepia, kad nesklandumų nestinga, o ir pati rinka gerokai pasikeitė, lyginant su prieškarine: „Jei anksčiau gaudavome užsakymus, leidžiančius mums planuotis gamybą bent 3 mėnesius į priekį, dabar galime planuotis vos mėnesiui, o kartais kiekius tenka koreguoti ir kas savaitę. Mes suprantame, kad viskas yra laikina. Šiandien Ukrainoje vyksta siaubingi dalykai, bet mes, bet kuriuo atveju, palaikome savo partnerius ir bendrai sprendžiame iškylančias problemas. O jų kariaujančioje šalyje būna pačių netikėčiausių: pavyzdžiui, kai pasiekia žinios apie mūsų trąšas perkančių klientų susprogdintas grūdų bazes. Tokios naujienos liūdina tiek iš verslo, tiek iš žmogiškosios pusės.

Beje, iš savo partnerių gauname ir tikslingų prašymų teikti paramą, į kuriuos visada atsiliepiame, žinodami, kad tai, ką paaukosime, tikrai nukeliaus pas tuos, kuriems tos paramos reikia – ar tai būtų generatoriai, ar automobilis, ar pagalba maisto produktais. Taip, nuo pirmų karo dienų rėmėme, remiame ir remsime ukrainiečius, kiek reikės,“ – apie daugiaplanę partnerystę pasakoja K. Pakalnis.

Poreikis lietuvių gaminamoms NPK trąšoms nuolat auga

Iš viso „UHB grupė“ per metus Lietuvoje pagamina 120 000 t trąšų, dar 80 000 t savo klientams pristato iš kitų gamintojų. Tačiau poreikis rinkoje yra gerokai didesnis.

„Mūsų trąšos keliauja tiek į Europos sąjungą – nuo Baltijos šalių iki Skandinavijos, tiek į Tailandą ar Afriką. Turime ir mažmeninei prekybai skirtą kompleksinių trąšų „Terramile“ prekės ženklą Lietuvos vartotojams. Per visus pastaruosius metus augome ir ketiname dar sparčiau augti – netrukus pristatysime puikių naujienų, leisiančių du kartus padidinti kompleksinių trąšų gamybos apimtis. Puikiai suprantame, kad stoviniuoti vietoje nėra kada, o mūsų verslas reikalauja sprendimų ir naujų kelių paieškų, tad planuojame plėtrą įsigydami naujas gamyklas ir derėdamiesi dėl tolimesnių įsigijimų“, – apie ateities planus užsimena UHB įmonių grupės vadovas K. Pakalnis. 

52795
130817
52791