Perkančiosios organizacijos galės priimti europinio standarto el. sąskaitas faktūras
Modernizuota „E. sąskaita“ sistema
Lietuvoje viešųjų pirkimų sutartis vykdantiems tiekėjams informacinė sistema „E. sąskaita“ iki šiol suteikė galimybę teikti ir gauti el. sąskaitas faktūras, kreditinius ir debetinius dokumentus bei avansines sąskaitas. Vis dėlto galimybės keistis šiais dokumentais tarptautiniu – Europos šalių lygiu – iki šiol nebuvo.
Įgyvendinus sistemos modernizavimo etapą buvo suvienodinti el. sąskaitų faktūrų techniniai standartai, užtikrinta sąveika tarp tarptautinėje asociacijoje PEPPOL (angl. The Pan-European Public Procurement On-Line) registruotų sistemų visoje Europoje. Visi šie pakeitimai leis Europos šalių tiekėjams dalyvauti Lietuvos perkančiųjų organizacijų vykdomuose viešuosiuose pirkimuose, operatyviau ir patikimiau pateikti el. sąskaitas faktūras, o galiausiai – taps stimulu operatyvesniam tarptautiniam prekių ir paslaugų judėjimui, didins konkurenciją tarp tiekėjų.
Siekiant geriau pasirengti pokyčiams, verslas ir perkančiosios organizacijos buvo raginami suderinti savo siunčiamų ir gaunamų el. sąskaitų faktūrų turinį ir formatą su naujo standarto „eInvoicing“ moduliu. Patogesniam automatiniam Europos elektroninių sąskaitų faktūrų standartą atitinkančių sąskaitų faktūrų duomenų apsikeitimui įmonėse ir organizacijose turi būti sukurta sąsaja su turimomis apskaitos programomis. Neketinantiems kurti tokių sąsajų, pateiktos sąskaitos bus pasiekiamos ir priimamos per „E. sąskaita“ informacinę sistemą. Įmonės ar organizacijos papildomos informacijos dėl savo sistemų integravimo visuomet gali kreiptis į Registrų centrą el. paštu [email protected].
Prognozuojama, kad, įsigaliojus naujovei, iki metų pabaigos užsienio subjektai sistemoje pateiks ne mažiau kaip 1 500 el. sąskaitų faktūrų.
Vieningos el. sąskaitos faktūros – visoje Europoje
Šiuo metu naujo standarto „eInvoicing“ modulis Lietuvoje jau bandomas. Panašios sistemos, kurios sukurtos įgyvendinant 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/55/ES dėl el. sąskaitų faktūrų naudojimo viešuosiuose pirkimuose, jau veikia arba pradės veikti ir kitose Europos šalyse.
Be to, pagal Viešųjų pirkimų įstatymą sąskaitos faktūros privalo būti tik elektroninės, o, pavyzdžiui, išsaugotos PDF ar kitame formate ir siunčiamos el. paštu, įstatymo keliamų reikalavimų neatitinka.
Direktyvos nuostatos perkeltos ir į Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pakeitimai įsigaliojo 2019 m. birželio 11 d. Naujo standarto elektroninės sąskaitos galės būti teikiamos naudojantis bet kuriuo tarptautinės asociacijos PEPPOL tinkle registruotu prieigos tašku (angl. Access Point) naudojančiu PEPPOL AS4 profilį.
Europos infrastruktūros tinklų priemonėmis finansuojamą projektą „eInvoicing Cross-Border LT“ Registrų centras vykdo kartu su partneriais Ekonomikos ir inovacijų ministerija, bendrovėmis „Alna Software“, „Skaitos kompiuterių servisas“, „Sistemų integracijos sprendimai“ ir asociacija „Infobalt“. Bendra projekto vertė – 992.700 Eur., iš kurių Lietuvos partnerių nuosavas įnašas sudaro 248.200 Eur.
Šiuo metu informacinė sistema „E. sąskaita“ suteikia galimybę prekių, paslaugų tiekėjams, vykdantiems viešųjų pirkimų sutartis, teikti ir gauti el. sąskaitas faktūras, tačiau jos neatitinka 2017 m. spalį paskelbto Europos elektroninių sąskaitų faktūrų standarto EN 16931-1:2017. Europos Parlamentas ir Europos sąjungos Taryba, matydami, kad dėl Europoje egzistuojančio skirtingo teisinio el. sąskaitų faktūrų reguliavimo, techninių standartų ir nepakankamo ES šalių narių nacionalinių sistemų sąveikumo kyla kliūčių tarptautinei prekybai ir taip ribojama konkurencija, priėmė minėtą direktyvą, kurios nuostatas įpareigojo ES valstybėms narėms perkelti į nacionalinę teisę.