Lietuvos architektų pradėta iniciatyva parengė Ukrainos mokyklų transformacijos projektus

Gilma Teodora Gylytė, „Rebuild the Wonderful“ įkūrėja ir „Do Architects“ partnerė, VŽ teigia, jog parengti transformacijos projektai padės sutaupyti tiek finansine, tiek laiko prasme.
„Kartu su Ukrainos partneriais esame paskaičiavę, kad esamų mokyklų transformacija kainuoja apie 30% pigiau nei naujų mokyklų statyba, čia jau reali sąmata, finansine prasme. Be to, laiko aspektu sutaupoma 30–40% pasiruošimo, projektavimo ir statybos apimtyje, kas gali užtrukti 1–5 metus“, – komentuoja ji.
Anot jos, turit šiuos projektus bus galima paprasčiau ir greičiau konkrečiai mokyklai adaptuoti projektinius pasiūlymus ir techninius projektus.
„Rebuild the Wonderful“ praneša, jog pagal jų parengtą planą galės būti atnaujintos 134 mokyklos Kyjivo ir Charkivo regionuose bei Kryvyj Rihe ir Zaporižioje.
„2023 m. vidurio duomenimis, iš 3.059 mokyklų karas palietė net 835. Iš jų į prioritetinį atstatymo sąrašą Ukrainos vyriausybė įtraukė 403 mokyklas. Palyginus šių mokyklų projektus, paaiškėjo, kad 134 mokyklos iš prioritete numatytų 403, statytos pagal penkis tipinius sovietinius projektus, (kuriems buvo parengti projektai – VŽ)“, – sako G. T. Gylytė.
embedgallery::https://foto.vz.lt/embed/2536?placement=
„Turime keisti ne tik švietimo turinį ir prasmę, bet ir pertvarkyti mokyklų erdves. Erdvių poveikis žmogaus mąstymui yra didžiulis. Mūsų vizija yra, kad mokyklos turėtų priminti mažus biurus, tokius kaip „Google“ ar „Netflix“, kur gimsta proveržio idėjos ir svajonės. Man šis projektas nėra vien tik erdvių pergalvojimas ir atsikratymas totalitarinės praeities. Man šis projektas yra Ukrainos ateitis, kuriai mes aktyviai ruošiamės“, – pranešime teigė Mychailo Fedorovas, Ukrainos vicepremjeras bei skaitmeninių transformacijų ministras.
Anot G. T. Gylytės, architektai tamsias ir vienai funkcijai skirtas mokyklos patalpas keitė taip, kad jose kurtųsi atvira mokyklos bendruomenė.
„Visa tai, ką galime laikyti sovietine erdvių propaganda, turi pasikeisti į modernias mokyklas“, – sako ji.
Pasak jos, sovietinės mokyklų erdvės yra formalios, su itin mažai galimybių susipažinti su kitų klasių moksleiviais, nes jos „užprogramuotos žmones atskirti, o ne sujungti“.
„Tai neskatina savarankiško, šeimininkiško, atsakingo žmogaus elgesio. Mokyklų transformacijos projektai kardinaliai keičia šias erdves, naikina monofunkciškumą, sukuria galimybę megztis naujiems kontaktams, taip pat įtraukia ir mokyklų koridorius, kiemus“, – teigiama pranešime.
Anot jos, šiuo metu su finansuotojais deramasi dėl pirmosios mokyklos transformacijos.
„Tikimės, kad tai įvyks per artimiausius metus, o po to būtų įgyvendinti likę bandomieji projektai. Turėtume penkias pavyzdines transformuotas mokyklas keturiuose regionuose ir jau toliau tik nuo Ukrainos finansavimo galimybių priklausytų kitų mokyklų transformacijos“, – į klausimą, kada projektai Ukrainoje taptų realybe, atsako „Do Architects“ partnerė.
Į iniciatyvą „Rebuild the Wonderful“ įsitraukė Lietuvos architektai iš „Do Architects“, Ukrainos urbanistinis biuras „Big City Lab“, Estijos „Kavakava“ ir Vengrijos „Archikon“.
Jų sukurtus projektus Ukrainos valstybinėms statybos normoms pritaiko ukrainiečių architektų biurai „Oksa“, „Peker and partners“ ir „Kumeiko Architects“. Projektą finansuoja nevyriausybinė organizacija „Mariupol Reborn“, „DTEK“ ir „Metinvest“.