Antras nepalankus sprendimas „HSC Baltic“ dėl sustabdyto konkurso Kaune – antras dublis LAT

Šį sausį LAT panaikino 2022 m. balandį priimtą Lietuvos apeliacinio teismo nutartį ir grąžino bylą nagrinėti iš naujo. LAT nurodė, jog savivaldybė turi teisę reikalauti, kad bendrovė atlygintų nuostolius, o išvada, jog „HSC Baltic“ veikė neteisėtai yra pagrįsta.
Vis dėlto jam abejonių sukėlė, ar buvo patikrinta, jog savivaldybė nebūtų patyrusi žalos, jei įmonė nebūtų ginčijusi pirkimo, o šis nebūtų sustabdytas. Taip pat, ar pirkimo sąlygose buvo duomenų, iš kurių „HSC Baltic“ galėjo suprasti, jog dėl pritaikytų laikinųjų apsaugos priemonių savivaldybė patirs nuostolių.
„Apeliacinės instancijos teismas nevertino šių įrodymų visumos, iš esmės vadovavosi vieninteliu įrodymu – rangovės, kuri vykdė statybos darbus, pažyma, tačiau neįvertino, ar ji turėjo iki 2020 m. gruodžio atlikti darbus už 2 mln. Eur. Dėl to galėjo būti neteisingai išspręsta byla“, – nurodė LAT.
Tačiau kovo viduryje Lietuvos apeliacinis teismas iš naujo išnagrinėjęs bylą iš „HSC Baltic“ Kauno savivaldybei vėl priteisė atlyginti beveik 368.460 Eur nuostolių ir 6% dydžio metines palūkanas.
„Labiau tikėtina, kad sudarius rangos sutartį numatytą dieną – 2020 m. birželio 18 d., iki 2020 m. gruodžio 2 d. darbų būtų buvę atlikta bent tiek, kad savivaldybė būtų galėjusi panaudoti visą valstybės dotaciją – 2 mln. Eur. Tokia išvada darytina atsižvelgiant į tai, kad rangovės per 3 mėnesius atliko virš 82% irklavimo trasos gilinimo darbų, todėl nėra pagrindo manyti, kad per papildomus 2 mėnesius darbų likutis negalėjo būti užbaigtas“, – sprendė teismas.
Jis vertino, jog konkurse dalyvavusioms įmonėms turėjo būti akivaizdu, kad šių darbų atlikimas priklausys nuo meteorologinių sąlygų, nes žiemą ežeras užšąla.
„Be to, pagal pirkimo sąlygas, karjero tvarkymas negalėjo vykti per žuvų ir varliagyvių nerštą bei paukščių perėjimą – kovą–liepą. Todėl „HSC Baltic“ turėjo numatyti, kad konkurso procedūrų sustabdymas turės įtakos darbų grafikui. Pirkimas paskelbtas dar iki savivaldybei skirtos dotacijos, todėl ji neturėjo galimybės sąlygose darbų terminus susieti su lėšų panaudojimu“, – aiškino teismas.
Tuo metu „HSC Baltic“, jo vertinimu, būdama verslo atstovė ir turėdama patirties viešųjų pirkimų ginčuose, atstovaujama profesionalių teisininkų, turėjo numatyti rizikas.
„Kad procedūrų sustabdymas, labiau tikėtina, lems perkančiajai organizacijai neigiamus padarinius“, – rašoma teismo nutartyje.
Laurynas Lukošiūnas, „HSC Baltic“ interesams atstovaujantis kontoros „Sorainen“ advokatas, VŽ sako, jog šis sprendimas bus skundžiamas LAT.
„Šioje sudėtingoje byloje teismai priėmė jau ne vieną kardinaliai skirtingą sprendimą. Vilniaus apygardos teismas 2021 m. ieškinį atmetė, Apeliacinis teismas 2022 m. balandį – tenkino, LAT – 2023 m. sausį šį sprendimą panaikino. Kasacinės instancijos teismas be to, išaiškino, kad žala turi būti įrodyta tinkamai, o įrodymai kelia abejonių. Yra pagrindo spręsti, kad dabar Apeliacinis teismas nukrypo nuo LAT priimtų privalomų išaiškinimų“, – apie priežastis sako jis.
VŽ rašė, jog 3,2 mln. Eur vertės irklavimo trasos ir kitų statinių Lampėdžio ežere, šalia „Bangpūčio“ sporto mokyklos, statybos konkursą Kauno savivaldybė skelbė 2020 m. balandį. Tada konkursą laimėjo bendras bendrovių „Hidrum“ ir „Statybų kodas“ pasiūlymas.
Tačiau pasirašyti sutarties ir pradėti darbų savivaldybė negalėjo, nes „HSC Baltic“ apskundė konkurso rezultatus ir jos prašymu buvo pritaikytos laikinosios apsaugos priemonės.
Teismams galutinai atmetus „HSC Baltic“ pretenzijas, savivaldybė nespėjo laiku panaudoti 368.000 Eur valstybės dotacija – šią sumą turėjo padengti iš savo biudžeto lėšų.
Iš viso Vyriausybės parama projektui sudarė 2 mln. Eur, tačiau juos savivaldybė nespėjo panaudoti iki 2020 m. gruodžio.