Lenkų žvilgsnis į 2025-uosius: didėja vežėjų sąnaudos ir skolos

2024 m. vežėjų pasiūlymų skaičius „Trans.eu“ transporto platformoje per metus išaugo 23,5%. O krovinių vežimo tarifai vidutiniškai padidėjo daugiau kaip 10%.
Kyla problema – transporto tarifų augimo tempas neatsilieka nuo verslo sąnaudų augimo. Be to, 2025 m. atsiras dar didesnė našta, įskaitant darbuotojų išlaidų didėjimą ir sunkvežimių kainų augimą, teigiama „Trans.eu“ parengtoje ataskaitoje.
Belgijos kelių transporto ir logistikos institutas (L'Institut Transport Routier & Logistique Belgique) ir Nyderlandų konsultacinė bendrovė „Panteia“ prognozuoja, kad realus išlaidų padidėjimas gali siekti 5%, o Vidurio ir Rytų Europos šalių ekspertai kalba ir apie dešimtadaliu didesnius kaštus.
„Įkainių didinimas neatitinka išlaidų. Jei Europos Komisija nesulėtins žaliojo kurso įgyvendinimo tempo, tai pribaigs daugelį transporto įmonių, kurios ir taip sunkiai susidoroja su šių pokyčių pasekmėmis. Daug sumaišties sukels ir tachografų pakeitimas, nes tik Vokietijoje, Nyderlanduose ir Šiaurės šalyse vežėjai nepranešė apie vėlavimus. Iki 2025 m. rugpjūčio vidurio visi tachografai turi būti pakeisti antros kartos prietaisais, o tai bus didžiulis iššūkis ir išlaidos“, – sako Marekas Szymanskis, vienas ataskaitos autorių, „Trans.eu Group“ ekspertas.
Transporto įmonės, ypač mažos ir vidutinės, jau dabar susiduria su finansinio likvidumo problemomis. Lenkijos transporto, ekspedicijos ir logistikos (TSL) sektoriaus skolos 2024 m. pabaigoje siekė beveik 1,5 mlrd. PLN (330 mln. Eur) – per metus padidėjo 15%.
Užpernai 208 verslai sustabdė veiklą, o, 2024 m. spalio 31 d. duomenimis, šis skaičius jau buvo 346.
Ko galima tikėtis 2025 m.
„Toliau didėja pervežimų apimtis ir užsakymų skaičius. Tokią tendenciją savo platformoje pastebėjome jau 2024 m. Transporto srautus tradiciškai daugiausia generuoja Vokietija ir Prancūzija, taip pat Nyderlandai ir Belgija. Didžiausi tarifai siūlomi Beniliukso šalyse. Verta pabrėžti, kad Lenkijos vežėjai taip pat dažniau renkasi pietinius maršrutus: važiuoja į Rumuniją, Serbiją, Kroatiją, Slovėniją ir Turkiją. Šveicarijos kryptis taip pat įdomi Europos vežėjams, o tai lemia patrauklūs krovinių gabenimo tarifai“, – sako vienas ataskaitos autorių Jakubas Szalekas, „Trans.eu Group“ ekspertas.
Didėjant kaštams, galima tikėtis, kad šios pramonės šakos skolos ir toliau augs. Praėjusių metų lapkričio pabaigoje Lenkijos Nacionaliniame skolų registre kaip skolininkės buvo įvardytos net 31.000 TSL sektoriaus įmonių, o tai, atsižvelgiant į 125.000 įregistruotų subjektų, rodo problemos mastą.
Sektoriaus problema taip pat yra personalo trūkumas. Net 70% ES verslininkų nurodo, kad jiems trūksta vairuotojų. Apskaičiuota, kad per ateinančius penkerius metus į pensiją išeis apie 0,5 mln. Nei Europos Komisija, nei ES šalių transporto ministerijų vadovai neįsivaizduoja, kaip spręsti šią problemą.
Nesąžiningumas žudo rinką
Maciejus Wronskis, Lenkijos transporto ir logistikos darbdavių asociacijos prezidentas, teigia, kad sudėtingą Lenkijos transporto rinkos padėtį apsunkina nesąžininga ir nelygiavertė konkurencija.
„Vežėjai, kurie nesilaiko galiojančių vairuotojų darbo užmokesčio taisyklių, nemoka tinkamo dydžio mokesčių ir įmokų nuo šio darbo užmokesčio, nesilaiko galiojančių vairuotojų darbo ir poilsio laiko taisyklių, patiria gerokai mažesnes sąnaudas nei verslininkai, kurie skaidriai vykdo savo veiklą. Rinkoje taip pat pastebime sukčiavimo atvejų, susijusių su kelių mokesčių nemokėjimu, transporto priemonių eksploatavimo išlaidų mažinimu ir pan. Pavyzdžiui, galime nurodyti viešai platinamą informaciją, kad tik 30% Lenkijos vežėjų sąžiningai moka įmokas ZUS (Lenkijos socialinio draudimo įstaiga – VŽ)“, – komentuoja jis.
Tik iki rugsėjo 30 d.
fiziniams asmenims nuo 18 Eur/mėn.
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai