GPS ryšio trikdžių šį ketvirtį padaugėjo 6 kartus, dėl Vilniuje negalėjusio nusileisti „Ryanair“ lėktuvo dar vyksta tyrimas
Papildyta D. Šakalienės komentaru ir tikslesnee GPS ryšio trikdžių statistika.
Lietuvoje GPS ryšio trikdžiai pastaruoju metu pasitaiko nemažai, sako Tomas Montvila, įmonės „Oro navigacija“ Operacinės veiklos departamento vadovas.
Orlaivių įgulų pranešimų apie GPS ryšio trikdžius per metus padaugėjo daugiau nei 6 kartus, sako Tomas Montvila, įmonės „Oro navigacija“ Operacinės veiklos departamento vadovas.
Jo teigimu, paskutinį 2023 metų ketvirtį buvo gauta 124 tokie pranešimai, o tuo pačiu laiku pernai – virš 800. Tuo metu šiemet sausį jau fiksuoti 234 pranešimai.
„Pastaruoju metu mes fiksuojame GPS signalų sutrikimus pagal informaciją, kurią gauname iš pačių orlaivių. Lyginant 2024 metus su 2023 metais, daugiau nei 6 kartus daugiau gaunama iš įgulų pranešimų“, – žurnalistams penktadienį sakė T. Montvila.
Jis tvirtino, kad ketvirtadienio vakarą iš Londono skridęs ir Vilniuje turėjęs leistis keleivinis „Ryanair“ lėktuvas nenusileido dėl ryšio problemų.
„Mūsų duomenimis, orlaiviui buvo GPS trukdžiai ir tūpimo metu suveikė vadinamoji avionikos perspėjimo sistema, kad orlaivis gali susidurti su žeme ir jie priėmė sprendimą skristi į atsarginį oro uostą Varšuvoje. Ten pasitikrino savo avionikos sistemas ir grįžo į Vilnių“, – teigė T. Montvila.
Pasak jo, GPS trikdžiai gali kilti dėl įvairių priežasčių.
„Daug priežasčių gali būti. Tai ir nedraugiškos šalys, ir visa kita“, – tvirtino „Oro navigacijos“ atstovas.
„Patį faktą, ką mes gauname iš aviakompanijos (...), kad buvo GPS signalo sutrikimas, tai tą galime patvirtinti. Bet kas konkrečiai nulėmė, kurioje vietoje nulėmė, tai mes tos informacijos neturime“, – žurnalistams sakė T. Montvila.
Anot jo, orlaiviai gali naudotis keliomis navigacijos priemonėmis, ne tik GPS ryšiu, todėl konkrečias priežastis, kas lėmė orlaivio piloto sprendimą nesileisti Vilniuje ir skristi į kitą oro uostą, turėtų patikslinti „Ryanair“.
„Mūsų naudojama navigacinė įranga veikė tinkamai. Jeigu orlaivio įranga veikė tinkamai, jis tikrai galėjo tūpti. (...) Vakar orlaiviai tūpė tiek prieš „Ryanair“ sprendimą skristi į atsarginį oro uostą, tiek po jo“, – sakė „Oro navigacijos“ atstovas.
Pasak T. Montvilos, šiuo metu tikrinamos su įvykiu susijusios aplinkybės, kol kas nenustatyta, kad „Oro navigacijos“ įranga galėjo veikti netinkamai.
Susisiekimo ministro patarėjo Luko Paškevičiaus teigimu, visi kiti lėktuvai tiek ketvirtadienio vakare, tiek penktadienio ryte visuose šalies oro uostuose kilo ir leidosi saugiai.
Ketvirtadienio vakarą iš Londono skridęs ir Vilniuje turėjęs leistis keleivinis „Ryanair“ lėktuvas jau buvo atvykęs į sostinės oro uostą, tačiau jame nenusileido – apsigręžė ir nuskrido į Varšuvą. Po priverstinės stotelės Lenkijos sostinėje 23.47 val. atskrido į Vilniaus oro uostą ir šį kartą nusileido.
Krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė teigė, kad dėl Vilniuje negalėjusio nusileisti lėktuvo bus laukiama tyrimo išvadų, tuomet bus sprendžiama, kokių veiksmų reikėtų imtis.
„Mes apie tai kalbėjome ir dar kalbėsime, yra daug įvairios informacijos, tačiau galutinių išvadų, kol nėra baigtas tyrimas, tikrai nenorėtume daryti“, – žurnalistams po Valstybės gynimo tarybos (VGT) posėdžio sakė ministrė.
„Nuo galutinių išvadų priklausys ir mūsų tolimesni veiksmai, bendri tarptautiniai veiksmai“, – pridūrė ji.