2024-11-22 20:03

Pinigų trūkumas kiša koją lenkiško elektromobilio gamybai, kyla klausimas dėl kinų įsitraukimo

Pinigų trūkumas kiša koją lenkiško elektromobilio gamybai, kyla klausimas dėl kinų įsitraukimo
Bendrovė „ElektroMobility Poland“ nenori atsisakyti lenkiško elektromobilių projekto. Nors idėja jau yra, lenkams trūksta laiko. Investicijų sutartį su Kinijos elektromobilių milžine „Geely“ reikia pasirašyti kuo greičiau, nes partneris gali pasitraukti, o finansavimo vis dar nėra.

Naujoji „ElektroMobility Poland“ (EMP), bendrovės, atsakingos už projektą „Izera“, vadovybė kovoja su laiku. Investicija, kurios rezultatas turėtų būti Lenkijos elektromobilių prekių ženklo gamykla, vis dar neturi finansavimo, o dvejų metų sutartis su Kinijos technologijų partnere „Geely“ artėja į pabaigą. 

Lukaszas Maliczenko, EMP viceprezidentas, kurį cituoja agentūra „Bloomberg“, įspėja, kad „Geely“ gali pasitraukti. 

„Matau didelę riziką, kad dėl vėluojančio finansavimo proceso mums gali tekti persvarstyti savo partnerystę arba net vykdyti projektą su kuo nors kitu. Tai būtų didelis praradimas ir praleista galimybė“, – mano jis.

Lėšų rinkimas

Iki šiol EMP iš valstybinių įmonių surinko apie 580 mln. PLN (apie 134 mln. Eur), o projektui užbaigti reikia dar 2–3 mlrd. Eur. EMP prezidentas Tomaszas Kedzierskis pranešė, kad bendradarbiauja su Valstybės turto ministerija (MAP), ieškant konkrečių sprendimų, kaip panaudoti Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo (Krajowy Plan Odbudowy; KPO) lėšas.

„MAP palaiko ryšius su kitomis ministerijomis, kad paspartintų darbą. Darome prielaidą, kad finansavimo šaltiniai bus du: KPO ir paskolos. Dėl skolinto finansavimo jau kalbėjomės su bankais ir turime preliminarią teigiamą nuomonę dėl projekto tinkamumo finansuoti“, – sako T. Kedzierskis.

Riziką prarasti technologinį partnerį didina Pekino vyriausybės politika, kuri pastaruoju metu – dėl muitų padidinimo kiniškiems elektromobiliams, sparčiai užkariaujantiems Europos rinką, – spaudžia gamintojus stabdyti investicijas Senajame žemyne. 

„Stellantis“ konglomerato gamykla Tychų mieste turėjo gaminti kiniškus „Leapmotor“ elektromobilius, bet lapkričio 6 d. bendrovė paskelbė stabdanti investicijas Lenkijoje. Investuotojas tai aiškina Kinijos ekonomikos ministerijos sprendimu. 

Ar taip gali nutikti ir „Geely“?

„Šiuo metu neturime jokių oficialių signalų apie pasikeitusį partnerio požiūrį“, – ramina EMP vadovas.

„Geely“ yra vienas iš Kinijos koncernų, siekiančių perkelti gamybą į Europą. Vienas galimų variantų – atstovybė Lenkijoje. Kinijos investicijų siekia daugelis Europos šalių. Ar „Izerai“ reikia didesnės vyriausybės paramos?

„Nuolat palaikome ryšį su MAP, kalbamės su partnerio atstovais, taip pat įvyko valstybės įmonių ministro Jakubo Jaworowskio susitikimas su „Geely“ vadovybe. Didžiausia parama bus naujos investicinės sutarties, kurioje bus užtikrintas projekto finansavimas, taigi ir įgyvendinimas pagal numatytą grafiką, pasirašymas“, – mano T. Kedzierskis.

„Turime nepamiršti, kad nors ir pavyko įsigyti konkurencingą technologiją, lenktynės dėl vietos Europos rinkoje dar tęsiasi. Ir mums, ir mūsų partneriui tolesnis vėlavimas yra tiesiog prarastos galimybės plėtoti verslą“, – interviu agentūrai „Bloomberg“ pabrėžia L. Maliczenko.

Pragmatiškas požiūris

Naujoji EMP vadovybė pakeitė požiūrį į projektą.

„Jis turi būti pragmatiškas, o ne dogmatiškas, kaip anksčiau. Mes pakeitėme projektą, atsižvelgdami į keturis pagrindinius kriterijus: investicijų rizikos iždui mažinimą, technologinės plėtros rėmimą, darbo vietų užtikrinimą ir vietos tiekėjų įtraukimą“, – aiškina T. Kedzierskis.

Jis pabrėžia, kad tai nereiškia, jog reikia atsisakyti savo vietinio prekių ženklo kūrimo.

„Tačiau jis turėtų būti didesnės visumos, apimančios gamybą, mokslinius tyrimus ir technologinę plėtrą bei aktyvesnį, nei iš pradžių numatyta, vietos tiekėjų dalyvavimą, dalis“, – atskleidžia T. Kedzierskis.

Pakeitimai buvo aptarti su MAP ir partneriais.

„Išsamesnė informacija bus pateikta, kai bus atlikti visi finansavimo formalumai“, – sako generalinis direktorius.

Naujas tvarkaraštis

Kada į gatves išvažiuos pirmosios „Izeros“?

„Tai priklauso nuo finansavimo sutelkimo. Šis projektas niekada neturėjo stabilaus finansavimo, todėl negalėjo vykti ir nevyko sklandžiai. Dėl to reikėjo nuolat keisti produkto prielaidas, atnaujinti planus, technologijas. Visa tai reiškė, kad didelė dalis investuotų lėšų buvo išleista neefektyviai. Apie naują grafiką galėsime kalbėti, kai bus baigtas finansavimo procesas. Darant prielaidą, kad darbai bus pradėti 2025 m. pradžioje, gamykla galėtų pradėti veikti 2026 ir 2027 m. sandūroje“, – sako T. Kedzierskis.

Verta pridurti, kad pro gamyklos vartus galės išvažiuoti ne tik „Izeros“ markės automobiliai.

„Laisvų pajėgumų panaudojimas kitiems modeliams yra natūralus sprendimas, siekiant pagerinti projekto finansinius parametrus. EMP atveju tai galėtų būti kiti modeliai iš plataus „Geely“ asortimento. Šiuo metu negalime kalbėti apie detales“, – informuoja T. Kedzierskis.

Jis pabrėžia, kad vadinamoji viso proceso gamykla, apimanti visus gamybos etapus, įtraukia vietos subrangovus ir sukuria naujas tiekimo grandines.

„Toks požiūris yra naudingas naujų darbo vietų kūrimo požiūriu ir – o tai mūsų atveju itin svarbu – užtikrina technologinę paramą ir praktinės patirties perdavimą. Tai naudinga įmonei, regionui ir ekonomikai“, – sako EMP prezidentas.

52795
130817
52791