„Equinox Europe“ sandėlyje įkurdina ir širdį, ir smegenis

Ji priminė, kad „Equinox Europe“ yra JAV grupės dalis, kuri beveik tris dešimtmečius, nuo 1995 m., specializuojasi logistikos optimizavime ir procesų modeliavime: projektuoja ir perprojektuoja sandėlius bei logistikos terminalus, teikia logistinės grandinės analizės ir optimizavimo paslaugas, parenka ir diegia, o esant poreikiui – gamina, optimaliausią sandėlio įrangą, diegia sandėlio valdymo sistemą „Vision“, į vieningai veikiančią sistemą integruoja visas sandėlyje veikiančias sistemas, automatizuoja sandėlio darbą. Įmonės specialistai darbus atlieka įvairiose pasaulio šalyse.
„Įrangą sandėliuose diegiame pagal individualius kliento poreikius – ir savo, ir kitų gamintą. Dabar, jei palyginsime sandėlius Lietuvoje 2000-iais, kai joje bei kitose Baltijos šalyse pradėjome diegti sandėlių sprendimus, ir šiandien, – tai naktis ir diena. Tuomet buvo apsiribojama tik sandėlio valdymo IT sistemomis, kurios atpažinimui jau naudojo bevielio ryšio ir balso technologijas, o kiek vėliau – ir šviesų. Tuomet klientus buvo labai sunku įtikinti diegti net tokias sistemas, nes sandėliuose karaliavo „popierius“, – beveik trijų dešimčių veiklos istorijos pradžią prisimena „Equinox Europe“ vadovė, kuri iki vadovavimo Lietuvos bendrovei dirbo įmonėje JAV.
Anot jos, šiandien besidominčių naujausiomis logistikos sprendimų automatizuotomis ir robotizuotomis technologijomis, jas diegiančių yra dešimtys, ir ne tik į Lietuvą atėjusios užsienio, bet ir vietos bendrovės.
„Jei lyginsimės su Vakarų Europa, – tai kai kuriose srityse mes ją net lenkiame, o JAV sandėlių technologijos dėl didelių srautų, kiekių, atstumų, paprastai, šiek tiek lyderiauja. Čia sprendimai taikomi tie patys ar labai panašūs, bet apimtys gerokai didesnės, – Lietuvos logistikos situaciją su pasauline lygina R. Beskajevienė. – Jei Vakarai daug kur vystėsi tolygiai, tai mes technologijas diegiame šuoliais. Dirbame su pažangiausiomis įmonėmis kitose šalyse ir dažnai klientų pageidavimu pasirenkame diegti dar modernesnius sprendimus.“
„Smegenis“ sukūrė Lietuvoje
Šiuo metu vienas didžiausių „Equinox Europe“ projektų baigiamas įgyvendinti Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje statomame UAB „Omniva LT“ siuntų rūšiavimo terminale. Estijos pašto AB „Eesti Post“ valdoma „Omniva“ turi didžiausią paštomatų tinklą Lietuvoje ir Baltijos šalyse. Antroje šių metų pusėje pradėsiančiame veikti terminale „Equinox Europe“ už 9 mln. Eur diegia siuntų skirstymo į kryptis įrangą. Per parą ji automatiškai išrūšiuos iki trečdalio milijono siuntų arba iki 15.000 per valandą. Terminalas tenkins ne tik Lietuvos, bet ir kitų šalių poreikius.
„Mes dirbame beveik su visomis didžiosiomis šalies siuntų bendrovėmis ir joms diegiame geriausiai jų poreikius tenkinančius sprendimus, – teigė „Equinox Europe“ direktorė. – Pirmąją automatinę siuntų skirstymo liniją, arba kaip mes vadiname – sorterį, Lietuvoje 2015 m. taip pat pagaminome ir įdiegėme siuntų bendrovei – „DPD Lietuva“. Dabar tokių įrenginių Lietuvoje jau keliolika. O diegiamas „Omniva LT“ terminale yra visiškai naujos kartos, veikia daug greičiau ir patikimiau, užduotis atlieka daug operatyviau. Terminalo mechaninės dalys pagamintos mūsų bendrovės padalinyje Nyderlanduose, o automatika, t. y. “smegenys“, – mūsų specialistų Lietuvoje. Toks modernus įrenginys su unikaliomis skirstymo galimybėmis apskritai diegiamas pirmą kartą Europoje.“

Drąsa sukūrė standartą
Anot R. Beskajevienės, su šiandieninėmis apimtimis nei siuntų bendrovės, nei prekybininkai negalėtų išsiversti be automatizuotų ir robotizuotų sandėlių ir juose veikiančių prekių ar siuntų rūšiavimo linijų.
„Todėl per pastarąjį dešimtmetį modernūs sorteriai pastatyti daugelyje sandėlių. Pavyzdžiui, „Norfos“ parduotuves aptarnaujančios gamybos ir logistikos UAB „Rivona“ sandėlyje 2017 m. buvo įdiegtas tuo metu ypač inovatyvus sprendimas – sorteris šviežias, trumpo galiojimo prekes skirstantis šaldytuve. Tuo metu analogiškus sprendimus Vakarų Europoje galėjome suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų. Tai buvo ypač logiškas „Norfos“ sprendimas, kad prekės pirkėją pasiektų kaip galima šviežesnės, – prisimena „Equinox Europe“ vadovė. – „Norfos“ vadovas Dainius Dundulis ne tik verslininkas, bet ir inžinierius, galbūt tai, jam ir leido nuspręsti įgyvendinti tokią drąsią inovaciją. Šiandien tokį sprendimą galima vadinti industrijos standartu, nes dabar statytis šviežių prekių sandėlį be sorterio – „drąsus“ žingsnis atgal.“
Robotai pinga ir protingėja
R. Beskajevienė pasakoja, kad šiandien logistikos sandėliuose šalia sorterių diegiami robotai–rankos, kurie paduoda ar nuima prekes nuo sorterių, jas sudeda ant padėklų ar į konteinerius, supakuoja. O mobilūs robotai konteinerius ar padėklus nuveža į jiems skirtas vietas sandėlyje ar krovos zonoje. Tačiau, kaip taisyklė, pirma diegiami sorteriai, o po kurio laiko ateina eilė robotams.
„Norint palaikyti tam tikrą tempą be automatizuotos įrangos neįmanoma išsiversti, žmogus tiesiog fiziškai tokio tempo neatlaikytų, pavyzdžiui, per valandą paskirstyti iki 15.000 pakuočių, kurių dalis gali sverti ir po 30 kg. Be to, mašinos daro žymiai mažiau klaidų, joms nereikia atsitraukti nuo darbų dėl daugybės žmogiškų priežasčių“, – teigia „Equinox Europe“ direktorė.
Ji atkreipia dėmesį, kad robotai diegiami vis dažniau. Viena iš pagrindinių priežasčių – robotai pastaraisiais metais pastebimai pinga, o taip pat, pasinaudojus sparčiai tobulėjančiu dirbtiniu intelektu, jie tampa vis protingesni, geba išvengti įvairių kliūčių, atlikti sudėtingesnes užduotis.
Tačiau automatizacijos klasika – konvejeriai – dėl didelio transportavimo greičio, galimybės aptarnauti didelę prekių, siuntų, pakuočių įvairovę sandėliuose vis dar naudojami ir bus naudojami.
„Šiandien konvejeris privalo mokėti bendradarbiauti su robotais, kitaip kylančių užduočių logistikos sandėliuose nepavyktų įgyvendinti“, – reziumuoja „Equinox Europe“ direktorė.

Sandėlio širdis ir smegenys
Po COVID-19 ir kitų pamokų apie „Justi n Time“ sistemos trūkumus bei dėl smarkiai išaugusių statybų kainų vėl svarbiomis tapo automatizuotos saugyklos – tiek skirtos paletėms, tiek dėžėms. Kuomet aukštame, dažnai robotų aptarnaujamame stelažyne, saugomos bei automatizuotai paimamos bei padedamos žaliavos, gaminiai ar prekės. Taip smarkai taupoma sandėlio erdvė.
Tačiau sorteris automatizuotame sandėlyje išlieka širdimi.
„Jei sorteris – sandėlio širdis, tai moderni plataus funkcionalumo sandėlio valdymo sistema – jo smegenys. Nuo jos priklauso, kaip efektyviai dirba visa, net pati moderniausia, įranga ir mechanizmai, kaip optimaliai organizuojami visi procesai“, – teigia R. Beskajavienė.
„Equinox Europe“ diegia tokią modernią, tinkamą automatizuotam sandėliui valdyti sandėlio valdymo sistemą „Vision“, kuri artimiausiu metu remsis ir dirbtiniu intelektu. Direktorė pateikia pavyzdžių, kad tokias sistemas kartu su automazituota sandėlių įranga Lietuvoje naudoja ar diegia ir internetinė parduotuvė Pigu.lt, sparčiai augantis „Kavos draugas“, „Baltijos didmena“ (Membershop.lt), „Anis“ (Bags&More) ir kt. Jei pernai pagrindinės „Equinox Europe“ rinkos buvo Baltijos šalys ir Ukraina, tai šiemet – Lietuva, o įmonės apyvarta, palyginti su 2023 m., planuojama, augs apie 20%. Tiesa, įmonė dirba ir Naujojoje Zelandijoje, Nyderlanduose, kitose Vakarų ir Centrinės Europos šalyse.
VERSLO TRIBŪNA
Anot „Equinox Europe“ vadovės, neįmanoma apibrėžti, kokio dydžio įmonei reikia naudoti automatizuotas ir robotizuotas sandėlių sistemas, tačiau planuojant sandėlio statybą būtina pagalvoti, kaip bus dirbama efektyviausiai, kai verslas augs, ar bus įmanoma įdiegti modernius sandėlių sprendimus.