Jaunųjų dizainerių sprendimai: nuo galūnių protezų iki Marso kolonizavimo

Darius Kisielius, konkurso komisijos narys ir daugiadisciplininės kūrybos ir meno direktorius komentuoja, kad jaunieji dizaineriai vis geriau suvokia autentiškos ir aktualios kūrybos poreikį.
„Vizualiai ryškiausi pasirodė mados dizainerių darbai. Produkto dizaine nudžiugino temų, sprendžiamų problemų įvairovė: nuo autonominio transporto iki žaizdų gydymo ir nebrangių, visiems prieinamų protezavimo sprendimų.
Komunikacijos dizaine bene daugiausia buvo spekuliatyvaus dizaino temų, taip pat net keli projektai bandė interpretuoti lietuvišką paveldą, istoriją. Bandant suvokti save kaip dizaino kūrėją platesniame, ne tik Lietuvos kontekste, nebeužtenka būti madingu, jausti ar interpretuoti naujausiais tendencijas. Jaunųjų dizainerių darbuose vis geriau suvokiamas autentiškumo, aktualumo poreikis – tik taip mes būsime įdomūs pasauliui, išsiskirsime“, — teigia p. Kisielius.
Vietoj prarastos galūnės
Pagrindinį prizą produkto dizaino kategorijoje šiemet pelnė Simonas Milišauskas, VDA produkto dizaino absolventas, sukūręs visiškai amputuotų rankos pirštų protezų koncepciją „Chrono“. Ponas Milišauskas sako norėjęs sukurti nebrangų, pilnai pašalintų pirštų protezą, kuris sustiprintų pažeistos rankos funkcionalumą, pagerintų psichologinę savijautą bei grąžintų vartotojui pilnumo jausmą.
„Galimybė neslėpti pažeistos vietos yra labai svarbi siekiant atstatyti žmogaus psichologinę savijautą“, – sako jis.
„Chrono“ dizainas leidžia atlikti griebimo, laikymosi, spaudimo, prilaikymo veiksmus ir netrukdo pagrindiniams natūraliems rankos judesiams. Palyginus su kitais rinkoje egzistuojančiais protezais, jis turi vientisą, nebrangiai pagaminamą, estetišką, realybės neimituojantį dizainą, – produktą aprašo VDA. – Dirbtinis pirštas valdomas šalia esančio sveiko piršto judesiais. Inovatyvus plastikinis „sąnarys“ lankstosi nenaudojant sudėtingų mechanizmų.
Ponui Milišauskui skirtas ir publikos prizas.
Papildomas produkto dizaino prizas komisijos sprendimu skirtas VDA bakalaurei Marcelei Kuliešiūtei už gyvo dizaino objektą „Alive“, skirtą visuomeniniams interjerams, ofisams ar įvairioms viešosioms erdvėms. Anot autorės, „Alive“ yra paremtas biofilinio dizaino principais:
„Biofilija – tai įgimtas žmogaus polinkis ieškoti ryšio su gamta, kitomis gyvybės formomis arba tiesiog meilė gyvybei. Dizaino objektas sukurtas remiantis tyrimais, jog ritmas ar judėjimas gamtoje sukuria stiprų įspūdį bei teigiamą poveikį žmogui. Šiam projektui dizainerę įkvėpė vanduo — visos gyvybės pagrindas ir šaltinis“.
Kritinė riba
Komunikacijos dizaino kategorijoje pagrindinį prizą už spekuliatyvaus dizaino projektą „Augalo utopija“ pelnė Saulė Kašėtaitė, VDA Vilniaus fakulteto grafinio dizaino katedros bakalaurė. Darbas pasakoja apie ateities vizija?, kai natūraliąją gamta? pakeis žmonių sukurti, patobulinti augalu? hibridai. Anot p. Kašėtaitės, nubrėžtos ribos tarp gamtos pasaulio ir aukštųjų? technologijų? išnyksta.
„Žmogus prisiima Dievo vaidmenį?, kurdamas naujas gyvybes formas iš organiniu? bei mechaniniu? priemonių?. Tačiau kyla klausimas, kiek šie tobulinimai atneš naudos ir ar tai nenuves i? katastrofa?, kuomet nebesuvaldyti procesai virs ateities kataklizmu?“, – klausia autorė.
Papildomas komunikacijos dizaino prizas įteiktas Aurelijai Slapšytei už tipografinį projektą „Nykstančios kopos“. Anot kūrėjos, lėtas nykimas – natūralus procesas, vykstantis nuo pirmosios Žemės dienos, tačiau žmogui, dėl nuolatinės asimiliacijos su aplinka, sunku pastebėti, kada nykimas pasiekia kritinę ribą.
„Kol pasaulyje tirpsta ledynai, nyksta miškai ar griūna amžius atlaikę miestai, Lietuvoje iš lėto byra Kuršių nerijos kopos“, – sako autorė.
Dizainerė sukūrė šriftą „Naglis” – tiksliau 122 nykstančias šrifto versijas, kurios, kaip ir kopos, deformuojasi. Kiekvienas bandymas iš šrifto tinklalapio atsisiųsti šį šriftą vis labiau jį naikina.
Balsavimo dalyviai šioje kategorijoje savo simpatijas skyrė Justinai Navickaitei už spekuliatyvų projektą „SOL 01.01.01“ – komunikacinę sistemą Marso kolonizacijai.
„Per daugiasensorinius pojūčius, žiūrovas supažindinamas su Marsu ir jo kolonizavimo procesu. Parodoje galima susipažinti su interaktyvia ekspozicija, kuriančia asmeninį ryšį su raudonąja planeta ir leidžiančia persikelti į erdvę, kurioje žmogus kol kas dar nėra buvęs. Pasitelkiant skirtingus estetinius ir vizualinius sprendimus, projektu siekiama skatinti visuomenės susidomėjimą kosmosu ir padėti išlaisvinti žiūrovo vaizduotę, suteikti galimybę patikėti tuo, kas šiandien dar atrodo neįtikėtina“, – skelbia VDA.
Keturios kartos
Pagrindinį prizą mados kategorijoje už šmaikščią ir žaismingą kolekciją „Skreitas“ pelnė VDA kostiumo dizaino bakalaurė Rūta Kvaščevičiūtė. Anot autorės, „Skreitas“ reiškią vietą ant kelių arba vietą prijuostėje. Tai buitis ir rūpestis, kuriuo ji buvo apsupta vaikystėje, kai ją augino net keturių kartų moterys. Skreitas simbolizuoja betarpį šeimos ryšį. Šis darbas — apie kaimą be tautinių juostų, mamos ir dukters ryšį ir savo vidinės estetikos paieškas prisiminimuose, detalėse, šeimoje.
Papildomas prizas šioje kategorijoje skirtas Vilniaus dizaino kolegijos absolventei Samantai Zykaitei už japonų estetinius kodus aprangos kolekcijoje „Shé“. Dizainerei skirtas ir publikos prizas.
Atmink, kad gyveni
Dizaino tyrimų kategorijoje, kurioje varžėsi geriausi magistrų darbai, nugalėtoju tapo Luko Avėno laikmačiai „Memento vitae“ – „atmink, kad gyveni“. Pristatomi objektai skirti matuoti, stebėti laiką. Laikmačiai prisukami smulkiais gracingais judesiais, jiems sukurta speciali dizaino choreografija. Medžiagos — ilgaamžės, visi mechanizmai mechaniniai, todėl gali veikti amžinai. Papildomą dizaino tyrimų prizą pelnė Miglės Ceinorytės „Captcha pratimai“. CAPTCHA testas yra naudojamas kompiuteriuose norint nustatyti, ar naudotojas yra žmogus, ar ne. Autorė kviečia skaitytoją spręsti tipogafikos klaidumą, kitaip tariant, atlikti CAPTCHA pratimus, tokiu būdu aktualizuojant vizualaus klaidingumo poveikį skaitytojui.
Publika šioje kategorijoje simpatijas skyrė VDA magistro studijų absolventei Vestinai Petrauskaitei už sužaidybintą judėjimo negalios simuliacinį projektą „Kitonas“, kurio tikslas – didinti visuomenės empatiją.
Veikia paroda
Kūrėjų darbus šiemet vertino p. Kisielius, verslininkas Vladas Lašas, Kristina Vilkienė, Valstybinio patentų biuro pramonės nuosavybės informacijos skyriaus vedėja, grafikos dizaineris Tadas Karpavičius, dizaineriai Aleksandras Pogrebnojus ir Egidijus Rainys bei Marius Urbanavičius, VDA Dizaino inovacijų centro vadovas.
VERSLO TRIBŪNA
Iš visų 62 konkursui pateiktų projektų komisija atrinko 15 darbų, kurie iki liepos 27 d. bus eksponuojami parodų salėje „Titanikas“, Vilniuje. Konkurso organizatoriai šeštadieniais, 12 val., planuoja rengti ekskursijas, kurias ves „Vilnius Art Walk“ gidės, o su savo darbais supažindins patys „Jaunojo dizainerio prizo“ laureatai.