„Rūpestis“, smogęs antru galu

Publikuota: 2021-06-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

Neteisėtas Vyriausybės 2019 m. spalio 16 d. priimtas nutarimas dėl komandiruočių kompensacijos koeficiento smogė transporto sektoriaus konkurencingumui – vien per 2020-uosius šio sektoriaus veiklos kaštus jis padidino 72 mln. Eur ir paskatino vežėjų emigraciją.

Konstitucinis Teismas (KT) vakar paskelbė verdiktą, kad nuo 2020-ųjų mokamas padidintas1,65 minimalaus mėnesinio atlyginimo (MMA) dydžio koeficientas buvo priimtas pažeidžiant Konstituciją, teisės principus ir įstatymus.

Vyriausybė, 2019 m. nusprendusi didinti komandiruojamų darbuotojų dienpinigių apmokestinimą, MMA koeficientą padidinant nuo 1,3 iki 1,65, aiškino siekianti, kad darbo užmokestis nebūtų keičiamas neapmokestinamais dienpinigiais.

VŽ tada rašė, kad tai labiausiai atsilieps vežėjams – jų atstovai tikino, kad įmonės gali masiškai bankrutuoti arba iškelti verslą į užsienį.

Mečislavas Atroškevičius, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius, dar 2019 m. sausį aiškino, kad transporto sektorius šiuo metu turi ir daug vidinių problemų, horizonte — ir Mobilusis paketas, todėl yra grėsmė, kad skubotas Vyriausybės sprendimas gali pastūmėti verslą žlugimo link.

M. Atroškevičius perspėjo, kad transporto sektorius žaibiškai išsikels iš Lietuvos, „nes iškelt transporto įmonę, tai ne kokią gamyklą su įranga, pastatais. Čia tik perregistruoji biurą kitur ir viskas. Vis tiek tos pačios mašinos dirbs kažkur Vakaruose, kaip ir dabar, o ar biuras bus Suvalkuose, ar Vilniuje, tai skirtumo didelio nėra“.

Transporto įmonių vadovai tuomet pasakė aiškiai: Vyriausybės sprendimas pabrangintų vairuotojų išlaikymą — per metus apie 4.740 Eur.

„Tai būtų pražūtinga. Vien dėl to ekspedicija neužsiimančio vežėjo pelningumas sumažės 4%. O dabar vežėjai dirba, pasiekdami 2–3% pelningumą“, – skaičiavo Vidmantas Pelėda, UAB „Transekspedicija“ vadovas.

Tačiau Vyriausybė transporto sektoriaus perspėjimų „negirdėjo“ ir, aišku, nereagavo — nutarimas buvo priimtas ir 2020 metų sausio 1 d. įsigaliojo.

Tuometinis Seimo narys Simonas Gentvilas apskundė jį Konstituciniam Teismui.

Vakarykštis KT verdiktas įsigalios 2022 m. sausio 3 d. Nuo tos dienos minėtas Vyriausybės 2019 m. spalio 16 d. nutarimas negalės būti taikomas ir bus pašalintas iš teisės sistemos.

„Dvejus metus nuo to nutarimo priklausę sektoriai, turintys daug komandiruojamų darbuotojų, privalo vadovautis teisės aktu, kuris kainuoja papildomus kaštus. O jis, pasirodo, buvo priimtas neteisėtai, – VŽ sako Povilas Drižas, Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius. – Dar 2019-aisiais buvo sakoma, kad negalima per dieną priimti tokių svarbių aktų, bet tik dabar Konstitucinis Teismas tą patvirtino.“

Vežėjų atstovas tvirtina bandysiantis įvertinti esamą situaciją teisiniu požiūriu. Pasak jo, vien per 2020-uosius neteisėtu pripažintas Vyriausybės nutarimas kelių transporto sektoriaus veiklos kaštus padidino 75 mln. Eur.

Dabar neteisėtu pripažintas Sauliaus Skvernelio vadovaujamo ministrų kabineto sprendimas buvo skirtas tolimųjų reisų vairuotojams, siekiant padidinti jų mėnesinio atlyginimo dalį. Anksčiau galiojo nuostata, kad komandiruojamiems vairuotojams buvo mokama 1,3 MMA dydžio atlyginimas, o likusi sutartinio atlyginimo dalis mokama komandiruotpinigiais.

Vežėjai šį sprendimą traktavo kaip pražūtingą ir neturintį alternatyvų aplinkinėse valstybėse, reikšmingai padidinantį jų veiklos kaštus ir mažinantį konkurencingumą Europos transporto rinkoje. Tuomet šio sprendimo įsigaliojimas tapo lemiamu veiksniu, privertusiu daugelį Lietuvos vežėjų įkurti savo įmones Lenkijoje, kurioje esą galioja palankesnė darbo apmokestinimo sistema.

VŽ nuomone, šis brangiai verslui kainavęs buvusios Vyriausybės žingsnis – dar vienas pavyzdys, kai sprendimai priimami skubotai, nediskutuojant su verslu ir nesikonsultuojant su teisininkais (ar neklausant jų). KT nutarimas status quo atstatys, tačiau nei išlaidų, nei prarasto konkurencingumo nesugrąžins. Kaip, ko gero, ir iškeliavusio verslo.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Nei įvarčių, nei stadiono, nei ambicijos 4

Kai kurias temas įprasta prisiminti tam tikra proga. Nes kitu metu tiesiog nėra apie ką kalbėti. Kai Europos...

Verslo aplinka
2021.06.23
A. Bagdonas. Socialinis verslas – ekonomikos augimo galimybė

Šiandien socialinis verslas įgauna vis didesnę prasmę – tai yra didelė socialinės ekonomikos dalis, kuri...

Verslo aplinka
2021.06.22
A. Džiaugys. Saulės energetika krenta į dirbtinio intelekto glėbį? 2

Kas sieja dvi tokias sritis, kaip dirbtinis intelektas (DI) ir saulės energetika? Atsakymų yra ne vienas.

Verslo aplinka
2021.06.22
Pigumas traukiasi į antrą planą - ieškomi talentai 1

Pasaulyje atsiveriant ekonomikoms ir atsigaunant rinkoms, aktyvėja tiesioginės užsienio investicijos (TUI) –...

Verslo aplinka
2021.06.22
Populizmo kuinu toli nenujosi 17

Populizmas, pernelyg toli ir nenutrepsėjęs, vėl grįžta į madą. Atrodo, kad tokiu keliu pasiryžęs eiti šalies...

Verslo aplinka
2021.06.21
I. Buruma. Kam reikia olimpinių žaidynių? 1

Olimpinė dziudo medalininkė ir Japonijos olimpinio komiteto valdybos narė Kaori Yamaguchi nustebino savo...

Verslo aplinka
2021.06.20
D. Miniotas. „Amazon“ pamokos naujoms e. prekybos platformoms: kaip nepažeisti konkurencijos teisės

Lietuvoje vis sparčiau populiarėjant elektroninės prekybos platformoms, kurios suteikia galimybę prisijungti...

Verslo aplinka
2021.06.19
A. Skinulis. Kiek iš tiesų sutvarkoma elektronikos atliekų, kai neturime pilnų duomenų?

Buityje naudojamos elektros ir elektroninės įrangos (EEĮ) atliekos yra viena sparčiausiai augančių atliekų...

Verslo aplinka
2021.06.18
D. Misiūnas. Ar turime išėjimo iš pandemijos strategiją?

Kai prieš 15 mėnesių mus užklupo pandemija, natūralu, kad aukščiausias prioritetas buvo skiriamas sveikatos...

Verslo aplinka
2021.06.18
Dalis naštos nukristų nuo smulkiųjų pečių 8

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIM), sekdama Estijos pavyzdžiu, siūlo naujovę – smulkiojo verslininko...

Verslo aplinka
2021.06.18
N. Savickas. Kaip biurų rinkai sekėsi laikyti pandemijos egzaminą? 2

Pandemija privertė peržvelgti biurų plėtros ypatumus ir atskleidė naujas tendencijas. Nekilnojamojo turto...

Verslo aplinka
2021.06.17
Tinklų ir tiekėjų interesų disbalansas 3

Norint visuomet turėti prekių lentynose, reikia užtikrinti sklandų jų tiekimą, o priemonės, kuriomis tai...

Verslo aplinka
2021.06.17
I. Laursas. Nepaisant įvairių grėsmių, technologijų rinka vis dar turi kur augti 1

Į 2021 metus žiūrima su didžiule viltimi – skiepijimo programos pamažu įsivažiuoja visame pasaulyje, JAV...

Verslo aplinka
2021.06.16
Po gulinčiu RC akmeniu pažanga neteka 17

Registrų centras (RC) jau dvejus metus neišsprendžia elementarios techninės problemos, dėl kurios verslas...

Verslo aplinka
2021.06.16
J. Akelis. ES naujasis žaliojo susitarimo etapas netrukus pasibels į verslo duris. Ar būsime tam pasiruošę? 1

Visi esame girdėję apie Europos Sąjungos (ES) žaliąjį susitarimą, kurio tikslas – iki 2050 m. pasiekti...

Verslo aplinka
2021.06.15
Kiek efektyvus iš biudžeto katilo iškeliavęs euras? 3

Šiandien Lietuvoje minima Laisvės nuo mokesčių diena vėluoja beveik trimis savaitėmis. Ekspertai aiškina, kad...

Verslo aplinka
2021.06.15
Didysis septynetas - už švaresnį, sveikesnį ir saugesnį pasaulį

Tris dienas Anglijos pietvakarinėje Kornvalio grafystėje vykusį didžiojo septyneto (G7) lyderių susitikimą...

Verslo aplinka
2021.06.14
D. Palavenis. Europos gynybos fondas - 7,9 mlrd. Eur. Kas imsis iniciatyvos?

2021 m. balandžio 29 d. Europos Parlamentas patvirtino 7,9 mlrd. Eur finansavimą Europos gynybos fondui (EGF)...

Verslo aplinka
2021.06.13
E. Leontjeva. Apie dviguba bausme virtusį karantiną 5

Karantino atlyginimo teisingumas vėl visuomenės akiratyje. Kadaise padarytos klaidos lemia vis daugiau...

Verslo aplinka
2021.06.12
S. Dennison. Europos Sąjunga kryžkelėje: tolimesni jos žingsniai nulems Europos projekto ateitį

Per koronaviruso pandemiją nusivylimas ES institucijomis išlindo į viešumą iš antro plano. Šią savaitę...

Verslo aplinka
2021.06.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku