IP adresų nuoma: „Telecentro“ ir IPXO bendradarbiavimo patirtis

IPv4 resursų bazę sudaro 4,3 mlrd. adresų, iš kurių laisvų nebeliko 2011-aisiais, kai IANA (angl. Internet Assigned Numbers Authority) paskelbė šią bazę išnaudojusi. Deja, apie trečdalis IP adresų – 1,3 mlrd. – vienose įmonėse nėra pilnai „įdarbinti“, kai kitoms jie – ypač reikalingi.
IPv6 – ne išeitis
IPv4 adresų stygiaus problemą bandoma spręsti įvairiai: sukurta naujesnė interneto protokolo versija IPv6, keliems įrenginiams priskiriamas tas pats IP, atkuriami nebenaudojami adresai. Tačiau IPv6 įdiegimas reikalauja žmogiškųjų išteklių kaštų, infrastruktūros adaptavimo bei įrangos keitimo ir konfigūravimo, o tai verslams nėra patrauklu.
Lengviausias būdas gauti reikalingų IPv4 adresų arba „įdarbinti“ nenaudojamus – pasinaudoti IP nuomos ir monetizacijos paslaugomis. Vidutinė nuomojamo IPv4 adreso kaina siekia apie 0,51 JAV dolerio per mėnesį. Tokiu būdu IP adresų stokojantiems verslams suteikiama didelių investicijų nereikalaujanti ir tvari plėtros galimybė.
Juolab, jei įmonė – startuolis, reikiamam IP adresų kiekiui įgyti reikia didelio pradinio kapitalo kąsnio. Pavyzdžiui, 256 IP adresų blokas kainuoja apie 12,800 JAV dolerių, kai vienerių metų nuoma atsieina kone dešimtkart pigiau – 1,567 JAV dolerius.
O nuomojantiems IP adresus monetizacija tampa papildomu pajamų šaltiniu, išlaikant turimų IP resursų kontrolę ir auginant jų vertę ilguoju laikotarpiu. Per 8–10 m. gautos pajamos iš IP adresų nuomos pasiekia jų rinkos kainą. Taigi, nauda padvigubėja.

Protingiausia – resursus išnuomoti
Štai bendrovė „Telecentras“ (Lietuvos radijo ir televizijos centras) teikia radijo bei televizijos siuntimo, duomenų perdavimo, radiotechninės įrangos talpinimo, duomenų centrų, debesijos ir kitas informacinių technologijų bei telekomunikacijos (ITT) paslaugas.
2001 m. „Telecentras“ šalies gyventojams pasiūlė internetą „Erdvės“, o dar po aštuonerių metų tapo pirmąja įmone Centrinėje Europoje, pradėjusia teikti ketvirtosios kartos (4G) mobiliojo ryšio interneto „Mezon“ paslaugą.
Kai 2020 m. „Mezon“ verslas buvo parduotas, „Telecentrui“ liko daug laikinai nenaudojamų IPv4 adresų. Jų įmonei prireiks nebent ateityje – užtikrinti didėsiantiems valstybinių duomenų centrų ir kitų ITT paslaugų klientų poreikiams. Tad buvo priimtas sprendimas šiuos IP adresus išnuomoti.
„Supratome, kad norėdami nuomoti adresus skirtingiems klientams, turėsime panaudoti daug administracinių išteklių. O tam, kad išnuomotume maksimalų jų kiekį, reikėtų nuolat stebėti IPv4 kainą rinkoje ir laiku ją pakeisti.
Štai todėl nutarėme dirbti ne tiesiogiai su galutiniais klientais, bet per tarpininką – platformą. Ir tam, kad suvaldytume periodiškai besikeičiančią informaciją apie išnuomotus IP adresus, papildomai pasinaudoti jų portfelio valdymo paslauga“, – sakė Valdas Kaminskas, „Telecentro“ komunikacijos vadovas.
Pasak jo, pilnai automatizuota IP adresų informacijos valdymo platforma IPXO atitiko keliamus saugumo, patikimumo bei paslaugų automatizacijos reikalavimus, profesionaliai sureagavo į „Telecentro“ užklausą ir išaiškino darbo per platformą principus bei IP rinkos dinamiką.
IP adresų perdavimas
IP adresų perleidimo procesas prasidėjo nuo IPXO ir „Telecentro“ komandų susitikimų. Buvo svarbu išsiaiškinti įmonės reikalavimus ir pristatyti programos, skirtos integruoti į „Telecentro“ sistemas, veikimą.
„Norėjome, kad procesai vyktų sklandžiai, todėl nuolat keitėmės žiniomis ir patirtimi. Prireikus, IPXO rengdavo pakartotinius susitikimus, parodydavo įvairių funkcijų vykdymo pavyzdžių“, – teigė V. Kaminskas.
Jam paantrino ir IPXO verslo klientų vadybininkas Karolis Jonikas: „Bendradarbiauti ir priimti bendrus sprendimus buvo paprasta. „Telecentro“ komanda buvo imli pasiūlymams, todėl sklandžiai įveikėme projekto metu kilusius techninius bei komercinius iššūkius.“
Sukūrus visas sistemos dalis, abi komandos dalyvavo perkeliant IP adresus. Tai – svarbus etapas: perkėlus duomenis, „Telecentre“ buvo pereita prie naujųjų sistemų ir IP adresų valdymo praktikų. Siekdami užtikrinti sklandžią pastarųjų veiklą, IPXO taip pat įdiegė stebėjimo funkcijas ir pranešdavo apie sutrikimus.

Rūpinasi reputacija
Dar vienas itin svarbus veiksnys, susijęs su IPv4 adresais – IP reputacija („švarumas“). IPXO atsakingai prižiūri, kas naudojasi platforma: resursais leidžiama naudotis tik griežtą KYC (angl. Know Your Client) patikrą praėjusiems klientams.
Svarbu, kad IP adresai nebūtų naudojami nusikalstamais tikslais (pavyzdžiui, el. pašto šiukšlėms ar kenkėjiškoms programoms siųsti), todėl IPXO tikrina juoduosius sąrašus, o į iškilusius incidentus reaguoja greitai ir juos užkardo.
„IPXO „išvalė“ IP resursus ir užtikrino, kad šie, prieš išnuomojant naujiems klientams, būtų nepriekaištingi. Mums tereikėdavo į platformą sukelti jau „išvalytus“ IP adresus. O jų būklę galėjome stebėti savo paskyroje“, – pasakojo V. Kaminskas.
VERSLO TRIBŪNA
Pasak komunikacijos vadovo, išnuomoti virš 90 proc. nenaudojamų „Telecentro“ IP adresų užtruko porą mėnesių. Tiek laiko prireikė susitikimams organizuoti, architektūrai patvirtinti, ją įdiegti, testuoti ir, galop, perkelti adresus. Vis tik, pasiektas rezultatas buvo vertas pastangų.
Pasak Andriaus Kleino, IPXO operacijų vadovo, IP portfelio valdymo paslauga dažnai pasiūloma klientams, kurie turi nemenkus IP adresų kiekius ir kuriems kyla jų administravimo iššūkių, kaip kad nutiko „Telecentrui“.
„Mes paskiriame atsakingą asmenį ar net komandą, kuri visapusiškai rūpinasi kliento IP ištekliais. Tokiu būdu IP adresų savininkui užtikrinamas maksimalus monetizavimo potencialas ir geriausi rezultatai“, – teigė A. Kleinas.
Apie IPXO
IPXO yra didžiausia pasaulyje pilnai automatizuota interneto protokolo platforma, kurios paslaugomis naudojasi virš 1100 tarptautinių įmonių iš 75 skirtingų industrijų. Savo paslaugomis IPXO sprendžia globalią IPv4 trūkumo problemą ir prisideda prie saugesnio bei tvaresnio interneto kūrimo. IPXO taip pat padeda įmonėms optimizuoti IP adresų ūkį, pasiūlydama defragmentavimo paslaugą, kurios dėka verslai gali efektyviai paskirstyti IP resursus siekiant maksimalios naudos.