Ar galime išmokyti Lietuvą „pitch’inti“?

Publikuota: 2018-06-21
Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Rizikos kapitalo fondų valdytojos „Open Circle Capital“ partneris.

Vienas iš mano profesiniame kelyje pasitaikančių užsiėmimų yra startuolių mokymas „pitch’inti“ – savo klientams aiškiai pristatyti vizijas, tikslus, planus ir komandą. Kiekvieną tokį pristatymą turi sudaryti keli elementai, kuriuos nori išgirsti potencialūs pirkėjai ar investuotojai. Geras „pitch’as“ įrodo, kad startuolio kūrėjai supranta, kokią problemą jie sprendžia, kokioje rinkoje egzistuoja ir kokie konkurentai joje žaidžia, kuo šie tarpusavy skiriasi. Taip pat kalbantieji žino, koks bus kitas etapas ir kaip pasiekti užsibrėžtus tikslus bei paaiškina, kodėl jie – geriausi savo lygoje. Bet kiekvieną kartą kalbėdamas apie šią reprezentavimo struktūrą prisimenu mūsų šalį ir iškyla klausimas: o koks yra Lietuvos naratyvas? Ar galime išmokyti savo valstybę „pitch’inti“?

Atrodytų, kad šalį sutalpinti į vieno startuolio formatą būtų sudėtinga, kita vertus – estai tą padaryti sugeba puikiai. Turbūt girdėjote apie „e-Estonia“, „labiausiai pažengusią skaitmeninę visuomenę pasaulyje“? Taigi, jokia paslaptis, kad apytiksliai pusė Estijos piliečių negauna iš to naudos. Jei artimu metu vyksite į Taliną, pasikalbėkite su vietiniu gyventoju, tuomet sparčiai paaiškės, kad šalyje yra įvairaus laipsnio problemų, tarkime, su sveikatos apsauga. Tik apie šias problemas pasauliui nėra eskaluojama, vietoje to Estija skyrė prioritetą vienai gyventojų kategorijai, jos viešinimui išgrynino kryptingą žinutę, kuri yra ypatingai aktuali visame šiuolaikiniame pasaulyje, ir ją skleidžia pasirinktais būdais.

Lietuva yra kiek didesnė valstybė, pusantro milijono žmonių palikti už šalies vizijos ribų nepavyks, nes nepasitenkinimas dėl kitų piliečių interesų nepaisymo bus daug garsesnis. Jei būtų mėginama aprėpti daugiau nei vieną gyventojų kategoriją, tuomet tektų kurti labai aukšto lygio viziją, pavyzdžiui, kad esame labai sėkminga arba drąsi šalis. Deja, bendrinės vizijos dažnai yra ne visai konkrečios, todėl asmeniškai save identifikuoti su tokiais šūkiais yra išties sudėtinga. Kaipmat atrandu dar viena išeitį – sugalvoti kelis „pitch’us“ savo valstybei pagal esmines jos sritis. Tokio pobūdžio vizijų ir pristatymų tikrai yra, problema ta, jog nėra aiškaus prioritetų priskyrimo, išdėliojimo pagal svarbumą eilėje, nuoseklaus ir profesionaliai strateguojamo vykdymo. Ar galėtumėte pasakyti, kuri Lietuvos vizija yra Nr.1? Taigi…

Apie Lietuvą pasaulis girdi tiek, kiek mes apie kokią Kroatiją: beveik nieko. O tol, kol neturime pasirinkę aiškios žinutės, nei vienas iš mūsų, piliečių, negalime prisidėti prie valstybės viešinimo misijos. Galiausiai, netgi nežinome, ką studijuojant ar kurioj industrijoj kuriant verslą čia mūsų lauks didžiausios perspektyvos. Tai yra vidinė problema – ilgalaikės strateginės krypties nebuvimas.

Esame didžiausi savo pačių kritikai. Tai dažniausiai yra puiki savybė, tačiau yra ir kita šio medalio pusė: Lietuvos viešinimo kampanijas palaidodavome iškart, vos tik jų kūrėjai padarydavo klaidą. Ties negatyviomis, regis, tik augančiomis atgarsių bangomis ir sustodavome. Atrodo, kad mūsų visuomenėje klaida vertinama pagal akmens amžiaus sampratas, bet juk klaidos yra geri dalykai, pamokos ateities bandymams jas padariusiųjų sąskaita. Pamirštame pasidžiaugti tuo, kad nors ir nepavyko, bet kažkas pasiryžo bandymui užpildyti Lietuvos viešinime žiojėjančią spragą. Pamirštame, kad svetimas klaidas išanalizavę ir pasinaudoję jau atliktais tyrimais, galime formuoti naujas, ištobulintas šalies vizijas.

Grįžkime prie idėjos, kas ir kaip turėtų suformuoti sėkmingą valstybės prisistatymą. Manau, kad Lietuva labai daug išloštų, jei pirmiausiai išskirtų kelias tikslines auditorijas. Savo „pitch’us“ galėtų paruošti visos Lietuvos ministerijos. Šios institucijos turi po konkrečią tikslinę auditoriją, tad galimybės, reikalingos vizijos formavimui, tikrai yra. Kiekviena šalies ministerija savo numatytoms interesų grupėms turėtų iškelti po vieną tikslą, skirtą pasirinktai problemai spręsti. Toliau – strateginių planų, kuriuose numatyti konkretūs žingsniai, padėsiantys pasiekti numatytą rezultatą, kūrimas. Toks planas ministerijų darbuotojams neleis nukrypti nuo tikslo ir užsiimti nereikšmingomis užduotimis.

Štai ir turime kelis smarkiai konkuruojančius „pitch’us“, kuriais galėtume pasidalinti su visuomene, o, galiausiai, sudėlioję jiems prioritetus – ir su pasauliu. Tuomet ne tik žinosime, kur link mūsų tauta eina, bet ir valstybės tarnautojų požiūrį į jų darbo vietą pakeisime: atsakomybės jausmas ženkliai padidės, o ir kiekvieną dieną pabaigę, na, bent jau ministerijos specialistai, jausis konkrečiais darbais prisidėję prie reikšmingo rezultato, prie Lietuvos ateities. Atrodo, kad tokia misija yra ne tik reikalinga, bet ir tikslinga bei nesunkiai įgyvendinama. Tad sukurkime visoms ministerijoms po „pitch‘ą“!

Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Google“ toliau renka informaciją iš privačių paskyrų

Dėl privačių laiškų skenavimo ir duomenų teikimo trečiosioms šalims priekaištų ir piktų reakcijų dar pernai...

Kriptovaliutų kainos penktadienį „žaliuoja“

Kriptovaliutų rinkoje penktadienį buvo juntamas pagyvėjimas.

Rinkos
16:31
„iPhone Xs Max“ Lietuvoje kainuoja 1.679 Eur 6

Operatoriai nuo šiandien (rugsėjo 21 d.) priima naujųjų „Apple“ flagmanų „iPhone Xs“ ir „iPhone Xs Max“...

„Teamgate“ pritraukė 400.000 Eur investiciją 3

„Blue Bridge“ (BB) grupei priklausanti jauna ryšių su klientais valdymo (CRM) sprendimų bendovė „Teamgate“...

„Bitė Lietuva“ ir „Tele2“ baigė ginčą dėl reklamos

Telekomunikacijų bendrovės „Tele2“ ir „Bitė Lietuva“ ginčą dėl pastarosios prekės ženklo „Labas“ reklamos...

Rinkodara
2018.09.20
Interviu su „Bitė Lietuva“ vadovu P. Kuisiu: operatorių ateitis – papildomos paslaugos Premium 9

Šių metų informacinių ir ryšių technologijų (IRT) sektoriaus lydere išrinkta UAB „Bitė Lietuva“. Pranas...

Technologijos
2018.09.20
„Apple“ Airijai sumokėjo per 13 mlrd. Eur mokesčių 8

Airija šią savaitę atgavo iš „Apple“ visus 13,1 mlrd. Eur neva nesumokėtų, bet ginčijamų mokesčių ir 1,2...

Technologijos
2018.09.19
„Scania“ vandenilio technologijas išbando Lietuvoje 1

Švedijos komercinio transporto gamintoja „Scania“ kartu su savo antrine bendrove „Scania Lietuva“ ir koncerno...

Technologijos
2018.09.19
RRT: Mobiliojo interneto vartojimas auga šuoliais

Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT) skelbia, kad bendrosios elektroninių ryšių sektoriaus pajamos 2018 m. II...

Technologijos
2018.09.18
„ACC Distribution“ perka „ACME Europe“

Konkurencijos taryba (KT) praneša leidusi vykdyti koncentraciją „ACME Grupei“, Orūnui Albertui Urbonui ir...

Technologijos
2018.09.18
Lietuvos banko „filtras“ suveikė: neįleido teisto prancūzo įmonės

Lietuvos bankas atmetė šalyje registruotos įmonės „Hush LT“ prašymą išduoti elektroninių pinigų įstaigos...

Rinkos
2018.09.18
„MoQ” reakcija į „Swedbank“ bekontakčių mokėjimų telefonu startą 34

Praėjus maždaug porai valandų po „Swedbank“ spaudos konferencijos, kurioje bankas pranešė apie naują...

Technologijos
2018.09.18
Trijų jūrų infrastruktūros sąraše – sinchronizacija, „Via Baltica“, „Rail Baltica“, GIPL

Trijų jūrų iniciatyvos viršūnių susitikime Rumunijoje Baltijos, Juodosios ir Adrijos jūrų regiono lyderiai...

Verslo aplinka
2018.09.18
VŽ bando: „Swedbank“ paleidus mokėjimus telefonu, „MoQ“ reikės labai pasistengti Premium 25

„Swedbank“ šiandien, praėjus vos mėnesiui nuo „MoQ“ starto, pristato NFC principu veikiančius bekontakčius...

Technologijos
2018.09.18
Užsieniečiai ES pinigų prašo ekstraktų išgavimo ir celiuliozės pluošto technologijoms Premium 2

Užsienyje registruotos kompanijos Lietuvoje varžysis dėl ES investicijų į mokslinius tyrimus: akcininkų iš...

Pramonė
2018.09.18
„Swedbank“ paleido bekontakčius mokėjimus telefonu 28

Antradienį, rugsėjo 18 d., „Swedbank“ pristato bekontakčius atsiskaitymus telefonu. Ši naujovė yra viena iš...

Technologijos
2018.09.18
Pramonės sektoriaus apžvalga: lyderių receptai, pamokos, tendencijos Premium

Šiemet į dešimties „Verslo žinių“ pramonės lyderių reitingo dešimtuką patekusių įmonių bendras vardiklis –...

Pramonė
2018.09.18
El Ninjo reiškinys: poveikis Pietų rinkoms atsilieps labiau nei mūsų klimatui Premium

Pasaulio meteorologijos organizacija (PMO) skelbia 70% tikimybę, kad paskutinį šių metų ketvirtį Ramiajame...

Verslo aplinka
2018.09.17
Baigta byla dėl duomenų vagystės iš „Grožio chirurgijos“ klinikos 7

Generalinė prokuratūra ir policija baigė tirti bylą dėl duomenų vagystės iš „Grožio chirurgijos“ klinikos.

Technologijos
2018.09.17
Prekybininkų karus pakeitė „Tele2“ ir „Telios“ duetas Premium

Rudens pradžios tendencijos svarbios ir dėl auditorijos besikaunantiems televizijos kanalams, ir reklamos...

Rinkodara
2018.09.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau