Ar galime išmokyti Lietuvą „pitch’inti“?

Publikuota: 2018-06-21
Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Rizikos kapitalo fondų valdytojos „Open Circle Capital“ partneris.

Vienas iš mano profesiniame kelyje pasitaikančių užsiėmimų yra startuolių mokymas „pitch’inti“ – savo klientams aiškiai pristatyti vizijas, tikslus, planus ir komandą. Kiekvieną tokį pristatymą turi sudaryti keli elementai, kuriuos nori išgirsti potencialūs pirkėjai ar investuotojai. Geras „pitch’as“ įrodo, kad startuolio kūrėjai supranta, kokią problemą jie sprendžia, kokioje rinkoje egzistuoja ir kokie konkurentai joje žaidžia, kuo šie tarpusavy skiriasi. Taip pat kalbantieji žino, koks bus kitas etapas ir kaip pasiekti užsibrėžtus tikslus bei paaiškina, kodėl jie – geriausi savo lygoje. Bet kiekvieną kartą kalbėdamas apie šią reprezentavimo struktūrą prisimenu mūsų šalį ir iškyla klausimas: o koks yra Lietuvos naratyvas? Ar galime išmokyti savo valstybę „pitch’inti“?

Atrodytų, kad šalį sutalpinti į vieno startuolio formatą būtų sudėtinga, kita vertus – estai tą padaryti sugeba puikiai. Turbūt girdėjote apie „e-Estonia“, „labiausiai pažengusią skaitmeninę visuomenę pasaulyje“? Taigi, jokia paslaptis, kad apytiksliai pusė Estijos piliečių negauna iš to naudos. Jei artimu metu vyksite į Taliną, pasikalbėkite su vietiniu gyventoju, tuomet sparčiai paaiškės, kad šalyje yra įvairaus laipsnio problemų, tarkime, su sveikatos apsauga. Tik apie šias problemas pasauliui nėra eskaluojama, vietoje to Estija skyrė prioritetą vienai gyventojų kategorijai, jos viešinimui išgrynino kryptingą žinutę, kuri yra ypatingai aktuali visame šiuolaikiniame pasaulyje, ir ją skleidžia pasirinktais būdais.

Lietuva yra kiek didesnė valstybė, pusantro milijono žmonių palikti už šalies vizijos ribų nepavyks, nes nepasitenkinimas dėl kitų piliečių interesų nepaisymo bus daug garsesnis. Jei būtų mėginama aprėpti daugiau nei vieną gyventojų kategoriją, tuomet tektų kurti labai aukšto lygio viziją, pavyzdžiui, kad esame labai sėkminga arba drąsi šalis. Deja, bendrinės vizijos dažnai yra ne visai konkrečios, todėl asmeniškai save identifikuoti su tokiais šūkiais yra išties sudėtinga. Kaipmat atrandu dar viena išeitį – sugalvoti kelis „pitch’us“ savo valstybei pagal esmines jos sritis. Tokio pobūdžio vizijų ir pristatymų tikrai yra, problema ta, jog nėra aiškaus prioritetų priskyrimo, išdėliojimo pagal svarbumą eilėje, nuoseklaus ir profesionaliai strateguojamo vykdymo. Ar galėtumėte pasakyti, kuri Lietuvos vizija yra Nr.1? Taigi…

Apie Lietuvą pasaulis girdi tiek, kiek mes apie kokią Kroatiją: beveik nieko. O tol, kol neturime pasirinkę aiškios žinutės, nei vienas iš mūsų, piliečių, negalime prisidėti prie valstybės viešinimo misijos. Galiausiai, netgi nežinome, ką studijuojant ar kurioj industrijoj kuriant verslą čia mūsų lauks didžiausios perspektyvos. Tai yra vidinė problema – ilgalaikės strateginės krypties nebuvimas.

Esame didžiausi savo pačių kritikai. Tai dažniausiai yra puiki savybė, tačiau yra ir kita šio medalio pusė: Lietuvos viešinimo kampanijas palaidodavome iškart, vos tik jų kūrėjai padarydavo klaidą. Ties negatyviomis, regis, tik augančiomis atgarsių bangomis ir sustodavome. Atrodo, kad mūsų visuomenėje klaida vertinama pagal akmens amžiaus sampratas, bet juk klaidos yra geri dalykai, pamokos ateities bandymams jas padariusiųjų sąskaita. Pamirštame pasidžiaugti tuo, kad nors ir nepavyko, bet kažkas pasiryžo bandymui užpildyti Lietuvos viešinime žiojėjančią spragą. Pamirštame, kad svetimas klaidas išanalizavę ir pasinaudoję jau atliktais tyrimais, galime formuoti naujas, ištobulintas šalies vizijas.

Grįžkime prie idėjos, kas ir kaip turėtų suformuoti sėkmingą valstybės prisistatymą. Manau, kad Lietuva labai daug išloštų, jei pirmiausiai išskirtų kelias tikslines auditorijas. Savo „pitch’us“ galėtų paruošti visos Lietuvos ministerijos. Šios institucijos turi po konkrečią tikslinę auditoriją, tad galimybės, reikalingos vizijos formavimui, tikrai yra. Kiekviena šalies ministerija savo numatytoms interesų grupėms turėtų iškelti po vieną tikslą, skirtą pasirinktai problemai spręsti. Toliau – strateginių planų, kuriuose numatyti konkretūs žingsniai, padėsiantys pasiekti numatytą rezultatą, kūrimas. Toks planas ministerijų darbuotojams neleis nukrypti nuo tikslo ir užsiimti nereikšmingomis užduotimis.

Štai ir turime kelis smarkiai konkuruojančius „pitch’us“, kuriais galėtume pasidalinti su visuomene, o, galiausiai, sudėlioję jiems prioritetus – ir su pasauliu. Tuomet ne tik žinosime, kur link mūsų tauta eina, bet ir valstybės tarnautojų požiūrį į jų darbo vietą pakeisime: atsakomybės jausmas ženkliai padidės, o ir kiekvieną dieną pabaigę, na, bent jau ministerijos specialistai, jausis konkrečiais darbais prisidėję prie reikšmingo rezultato, prie Lietuvos ateities. Atrodo, kad tokia misija yra ne tik reikalinga, bet ir tikslinga bei nesunkiai įgyvendinama. Tad sukurkime visoms ministerijoms po „pitch‘ą“!

Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Walmart“ su „Amazon“ susikaus dar vienoje srityje

JAV mažmeninės prekybos milžinė „Walmart“, konkuruojanti su „Amazon“ įvairiausiose segmentuose nuo e. knygų...

Rinkodara
2018.07.22
Interviu su „Šviesos konversijos“ vadovu: tinkami žmonės tinkamoje vietoje Premium

Daug kas žino, kad Lietuva yra lazerių valstybė, bet retas gali įvardyti bent vieną bendrovę ar itin...

Verslo klasė
2018.07.22
„Tele2“ pasirinko dar vienus reklamos partnerius 3

Telekomunikacijų bendrovė „Tele2“ pradeda bendradarbiauti su dar viena reklamos agentūra – nuo šiol...

Rinkodara
2018.07.20
„Telia“ perka „Bonnier“ televizijos padalinį

Telekomunikacijų grupė „Telia Company“ iš Švedijos žiniasklaidos koncerno „Bonnier“ perka „Bonnier...

Rinkodara
2018.07.20
Trumpas gina „Google“: 4,34 mlrd. Eur bauda  – Europos pasinaudojimas JAV 14

JAV prezidentas Donaldas Trumpas sukritikavo ES konkurencijos prižiūrėtojus dėl technologijų milžinei...

Technologijos
2018.07.20
„Telia Lietuva“ grynąjį pelną padidino penktadaliu 9

Telekomunikacijų AB „Telia Lietuva“ grynasis pelnas šių metų pirmą pusmetį buvo 20,2% didesnis nei atitinkamu...

Technologijos
2018.07.20
Su atgaivintu „Šilelio“ prekės ženklu pajamas dvigubina kasmet Premium 2

Vilniaus bendrovė „Sponge“, prieš porą metų atgaivinusi lietuvišką prekės ženklą „Šilelis“, pernai beveik...

Technologijos
2018.07.19
Lenktynės su dirbtiniu intelektu 6

Šiuolaikinės technologijos, kurių reklamose nespindi raidelės AI, atrodo kaip praėjusio amžiaus atgyvena.

Technologijos
2018.07.19
„Google“ Europoje gavo 4,34 mlrd. Eur baudą 25

Europos konkurencijos sargai JAV technologijų gigantei „Google“ skyrė 4,34 mlrd. Eur baudą dėl piknaudžiavimo...

Technologijos
2018.07.18
„Tele2“ pajamos augo 17,1% 4

Šių metų pirmą pusmetį telekomunikacijų bendrovės „Tele2“ pajamos augo 17,1%, palyginti su atitinkamu...

Technologijos
2018.07.18
Sinkevičius: dirbtinio intelekto plėtrą reikia skatinti ES lygmeniu Premium 5

Europos Sąjungos valstybės turi imtis bendrų pastangų skatindamos dirbtinio intelekto (DI) plėtrą, nes kitu...

Technologijos
2018.07.18
„Devbridge Group“ Vilniaus padalinys turi naują vadovą

JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge Group“ Vilniaus padaliniui nuo šiol vadovaus Jaroslavas Sadovskis.

Vadyba
2018.07.18
„Walmart“ sudomino „Microsoft“ debesys

Jungtinių Amerikos Valstijų mažmeninės prekybos milžinė „Walmart“ ir programinės įrangos kompanija „Microsoft...

„Apple“ vien šiemet pagamins 91 mln. naujų „iPhone“

Po maždaug 3–4 mėnesių rinkoje turėtų pasirodyti šių metų „iPhone“ įrenginiai. Ir „Apple“ tikisi daug...

Technologijos
2018.07.17
ES ir Japonija pasirašė duomenų mainų sutartį

Europos Sąjunga (ES) antradienį pasirašė laisvos prekybos sutartį Japonija. Kartu sukirsta rankomis ir dėl...

Technologijos
2018.07.17
Streikuoja „Amazon“ darbuotojai Europoje 3

Ši savaitė interneto prekybos bendrovei „Amazon“ prasidėjo nekaip. Pirmadienį sutriko „Amazon Web Services“...

Technologijos
2018.07.17
Jeffas Bezosas tapo turtingiausiu žmogumi šių laikų istorijoje 5

El. prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir vadovo Jeffo Bezoso turto vertė pirmadienį perkopė 150 mlrd. USD.

Vadyba
2018.07.17
Izraelio „fintech“ bendrovė kuriasi Lietuvoje 3

Mokėjimų negrynaisiais pinigais sprendimus plėtojanti ir diegianti Izraelio bendrovė „Nayax“ paskelbė...

Technologijos
2018.07.17
Elektroniniai arbatpinigiai: palikus eurą, padavėjui tenka 49 ct Premium 11

Vieša paslaptis, kad dažniausiai gautų arbatpinigių padavėjai ir kiti paslaugų teikėjai nedeklaruoja ir...

NT sandorių transformacija: nuo skelbimų laikraštyje iki „blockchain“ Premium

Anksčiau norėdamas įsigyti svajonių namus nuveikti galėdavai ne kažin ką. Nebent tuščiai spoksoti į...

Statyba ir NT
2018.07.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau