Ar galime išmokyti Lietuvą „pitch’inti“?

Publikuota: 2018-06-21
Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Rizikos kapitalo fondų valdytojos „Open Circle Capital“ partneris.

Vienas iš mano profesiniame kelyje pasitaikančių užsiėmimų yra startuolių mokymas „pitch’inti“ – savo klientams aiškiai pristatyti vizijas, tikslus, planus ir komandą. Kiekvieną tokį pristatymą turi sudaryti keli elementai, kuriuos nori išgirsti potencialūs pirkėjai ar investuotojai. Geras „pitch’as“ įrodo, kad startuolio kūrėjai supranta, kokią problemą jie sprendžia, kokioje rinkoje egzistuoja ir kokie konkurentai joje žaidžia, kuo šie tarpusavy skiriasi. Taip pat kalbantieji žino, koks bus kitas etapas ir kaip pasiekti užsibrėžtus tikslus bei paaiškina, kodėl jie – geriausi savo lygoje. Bet kiekvieną kartą kalbėdamas apie šią reprezentavimo struktūrą prisimenu mūsų šalį ir iškyla klausimas: o koks yra Lietuvos naratyvas? Ar galime išmokyti savo valstybę „pitch’inti“?

Atrodytų, kad šalį sutalpinti į vieno startuolio formatą būtų sudėtinga, kita vertus – estai tą padaryti sugeba puikiai. Turbūt girdėjote apie „e-Estonia“, „labiausiai pažengusią skaitmeninę visuomenę pasaulyje“? Taigi, jokia paslaptis, kad apytiksliai pusė Estijos piliečių negauna iš to naudos. Jei artimu metu vyksite į Taliną, pasikalbėkite su vietiniu gyventoju, tuomet sparčiai paaiškės, kad šalyje yra įvairaus laipsnio problemų, tarkime, su sveikatos apsauga. Tik apie šias problemas pasauliui nėra eskaluojama, vietoje to Estija skyrė prioritetą vienai gyventojų kategorijai, jos viešinimui išgrynino kryptingą žinutę, kuri yra ypatingai aktuali visame šiuolaikiniame pasaulyje, ir ją skleidžia pasirinktais būdais.

Lietuva yra kiek didesnė valstybė, pusantro milijono žmonių palikti už šalies vizijos ribų nepavyks, nes nepasitenkinimas dėl kitų piliečių interesų nepaisymo bus daug garsesnis. Jei būtų mėginama aprėpti daugiau nei vieną gyventojų kategoriją, tuomet tektų kurti labai aukšto lygio viziją, pavyzdžiui, kad esame labai sėkminga arba drąsi šalis. Deja, bendrinės vizijos dažnai yra ne visai konkrečios, todėl asmeniškai save identifikuoti su tokiais šūkiais yra išties sudėtinga. Kaipmat atrandu dar viena išeitį – sugalvoti kelis „pitch’us“ savo valstybei pagal esmines jos sritis. Tokio pobūdžio vizijų ir pristatymų tikrai yra, problema ta, jog nėra aiškaus prioritetų priskyrimo, išdėliojimo pagal svarbumą eilėje, nuoseklaus ir profesionaliai strateguojamo vykdymo. Ar galėtumėte pasakyti, kuri Lietuvos vizija yra Nr.1? Taigi…

Apie Lietuvą pasaulis girdi tiek, kiek mes apie kokią Kroatiją: beveik nieko. O tol, kol neturime pasirinkę aiškios žinutės, nei vienas iš mūsų, piliečių, negalime prisidėti prie valstybės viešinimo misijos. Galiausiai, netgi nežinome, ką studijuojant ar kurioj industrijoj kuriant verslą čia mūsų lauks didžiausios perspektyvos. Tai yra vidinė problema – ilgalaikės strateginės krypties nebuvimas.

Esame didžiausi savo pačių kritikai. Tai dažniausiai yra puiki savybė, tačiau yra ir kita šio medalio pusė: Lietuvos viešinimo kampanijas palaidodavome iškart, vos tik jų kūrėjai padarydavo klaidą. Ties negatyviomis, regis, tik augančiomis atgarsių bangomis ir sustodavome. Atrodo, kad mūsų visuomenėje klaida vertinama pagal akmens amžiaus sampratas, bet juk klaidos yra geri dalykai, pamokos ateities bandymams jas padariusiųjų sąskaita. Pamirštame pasidžiaugti tuo, kad nors ir nepavyko, bet kažkas pasiryžo bandymui užpildyti Lietuvos viešinime žiojėjančią spragą. Pamirštame, kad svetimas klaidas išanalizavę ir pasinaudoję jau atliktais tyrimais, galime formuoti naujas, ištobulintas šalies vizijas.

Grįžkime prie idėjos, kas ir kaip turėtų suformuoti sėkmingą valstybės prisistatymą. Manau, kad Lietuva labai daug išloštų, jei pirmiausiai išskirtų kelias tikslines auditorijas. Savo „pitch’us“ galėtų paruošti visos Lietuvos ministerijos. Šios institucijos turi po konkrečią tikslinę auditoriją, tad galimybės, reikalingos vizijos formavimui, tikrai yra. Kiekviena šalies ministerija savo numatytoms interesų grupėms turėtų iškelti po vieną tikslą, skirtą pasirinktai problemai spręsti. Toliau – strateginių planų, kuriuose numatyti konkretūs žingsniai, padėsiantys pasiekti numatytą rezultatą, kūrimas. Toks planas ministerijų darbuotojams neleis nukrypti nuo tikslo ir užsiimti nereikšmingomis užduotimis.

Štai ir turime kelis smarkiai konkuruojančius „pitch’us“, kuriais galėtume pasidalinti su visuomene, o, galiausiai, sudėlioję jiems prioritetus – ir su pasauliu. Tuomet ne tik žinosime, kur link mūsų tauta eina, bet ir valstybės tarnautojų požiūrį į jų darbo vietą pakeisime: atsakomybės jausmas ženkliai padidės, o ir kiekvieną dieną pabaigę, na, bent jau ministerijos specialistai, jausis konkrečiais darbais prisidėję prie reikšmingo rezultato, prie Lietuvos ateities. Atrodo, kad tokia misija yra ne tik reikalinga, bet ir tikslinga bei nesunkiai įgyvendinama. Tad sukurkime visoms ministerijoms po „pitch‘ą“!

Rokas Tamošiūnas, rizikos kapitalo fondo „Open Circle Capital“ partneris

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Altechna R&D“ vairą iš Alfredo Šlekio perima Martynas Mažeika

Lazerių bendrovė „Altechna R&D“, veikianti su prekės ženklu „Workshop of Photonics“, turi naują vadovą.

Paslaugos
2019.11.11
Aviacijos technologijų išradimai sudomino ir kariuomenę, ir verslą

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Antano Gustaičio aviacijos instituto (AGAI) mokslininkai,...

Technologijos
2019.11.11
„Baltic Amadeus“ trijų ketvirčių rezultatai žada rekordines metų pajamas

Per tris šių metų ketvirčius IT sprendimų bendrovės „Baltic Amadeus“ pajamos perkopė 8 mln. Eur ir buvo 80%...

Paslaugos
2019.11.11
„SAI Global“ atidaro Kompetencijų centrą Vilniuje

Tarptautinė integruotus rizikos valdymo sprendimus ir turto valdymo paslaugas teikianti kompanija „SAI...

Paslaugos
2019.11.11
Debesijos infrastruktūros dalį įrengs „Blue Bridge“ 1

Debesijos infrastruktūros projekto dalį už 3,01 mln. Eur įgyvendins bendrovė „Blue Bridge“, nors viena iš...

Technologijos
2019.11.11
Daugėja instrumentų investuoti į kosmoso pramonę

Investuotojai pasaulyje pamažu įgauna vis daugiau įrankių investuoti į perspektyvia laikomą kosmoso pramonę.

Rinkos
2019.11.10
Verslas Rytuose: „Ashburn International“ vienu sandoriu paėmė trečdalį Azerbaidžano rinkos

Vienas stambiausių Azerbaidžano bankų „Pasha bank“ el. kortelių skaitytuvų tinklui stebėti ir valdyti...

Paslaugos
2019.11.08
Prie „Telios“ jungiamas buvęs „Lintel“ Premium 1

„Telia Lietuva“ ir jos antrinė akcinė bendrovė vidinis paslaugų centras „Telia Customer Service LT“ (TCS) –...

Paslaugos
2019.11.08
„Google Play“ ir „Apple App Store“ žmonės per ketvirtį išleido 22 mlrd. USD Premium

Mobiliųjų paslaugų vartotojai visame pasaulyje trečiąjį šių metų ketvirtį „Google Play“ ir „Apple App Store“...

Paslaugos
2019.11.07
„Bolt“ pradeda pristatinėti maistą

Startuoja vienos didžiausių Europos pavėžėjimo paslaugų platformos „Bolt“ maisto pristatymo į namus...

Paslaugos
2019.11.07
Įžvalgesni investuotojai jau ruošiasi „Airbnb“ IPO

Investuotojai jau ruošiasi užsiimti kuo geresnes pozicijas prieš kitais metais planuojamą JAV trumalaikio...

Rinkos
2019.11.07
Ar šiuolaikinė įmonė gali apsieiti be popierinių dokumentų? Verslo tribūna 1

Neretai girdime: „Siunčiu jums mūsų pasirašytą ir nuskenuotą sutartį, išsispausdinkit, pasirašykit ir...

Vadyba
2019.11.07
Sklinda gandai dėl „Xerox“ ir HP jungtuvių

JAV kopijavimo ir spausdinimo aparatų milžinė „Xerox“ nori įsigyti JAV spausdintuvų gamintoją HP.

Rinkos
2019.11.06
„Mergermarket“ savininkas seka „Bloomberg“ įkūrėjo keliu

Italijos verslininko ir buvusio obligacijų prekybininko Andrea Pignataro įkurta įmonė „Ion Group“ pamažu...

Rinkos
2019.11.05
Vynas metus bus brandinamas kosmose

12 butelių puikaus prancūziško bordo metus bus brandinami Tarptautinėje kosmoso stotyje (International Space...

Laisvalaikis
2019.11.05
„Telecentro“ 9 mėnesių pajamos didėjo, pelnas ir pelningumas mažėjo

Neaudituotais duomenimis, AB Lietuvos radijo ir televizijos centras („Telecentras“) šiemet 9 mėnesius dirbo...

Paslaugos
2019.11.05
Komercijos atašė Vokietijoje: verslo reikalai prasideda ir baigiasi gyvai Premium

Vokietija didelė rinka, tad galimybių, ką joje gali nuveikti lietuviai, irgi yra daug. Vienas pavyzdžių – IRT...

Gazelė
2019.11.04
„Google“ keičia paieškos algoritmą - sistema pajėgs suprasti ne tik žodžius, bet ir kontekstą 1

JAV milžinė nutarė patobulinti savo paieškos sistemą, pridėdama naują kalbos analizės būdą. Kompanija šiuo...

Technologijos
2019.11.04
Robotai paslaugų centruose – ir naudinga, ir gera reklama Premium

Agentūra „Investuok Lietuvoje“ ruošia saldainį paslaugų centrams – procesų automatizavimo strategiją. Ja...

Paslaugos
2019.11.04
„HumansApp“ keičia pavadinimą į „Qoorio“ 5

Žinių dalijimosi programėlė „HumansApp“ tampa „Qoorio“. Šiemet pritraukę 540.000 Eur investiciją produkto...

Paslaugos
2019.11.04

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau