Verslo aplinka Mažinti popierizmą ne „ant popieriaus“, o realybėje Iš pusantro milijardo dydžio žadėto paketo nuo koronos nukentėjusiam verslui paramos suteikta vos už mažiau nei 4%. Būtų suprantama, jei to priežastis būtų grynai pinigų trūkumas. Tačiau skolinantis ir tuštinant sukauptus rezervus pinigai lyg ir nėra pagrindinė problema.
Verslo aplinka Išmaniojo mokesčių administravimo „šešėliai“ Jau daugiau nei 16 mln. eurų išleista išmaniosios mokesčių administravimo sistemos (i.MAS) sukūrimui. Idėjos autoriai ir ją įgyvendinanti Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) ją giria kaip pagrindinį ginklą kovoje su „šešėliu“. Tačiau ką tik pristatyta Valstybės kontrolės (VK) audito ataskaita optimizmu netrykšta. Joje primenama, kad remiantis i.MAS pateiktais duomenimis, po VMI atliktų stebėsenos ir kontrolės veiksmų 2017–2018 m. mokesčių mokėtojai papildomai deklaravo vos daugiau nei 11 mln. eurų pridėtinės vertės mokesčio (PVM). Planuota, jog vien mokesčių mokėtojų turimų informacinių sistemų pritaikymui bus skirta beveik 5 kartus daugiau – 52 mln. eurų.
Statyba ir NT NT mokestis – kai prasčiausia šeimininkė moko kitus tvarkytis Niekas taip nepiktina, kaip etatinio „kelių erelio“ patarimai, kaip vairuoti, arba nevalos patarimai dėl tvarkos. Panašiai – ir su nuo kitų metų žadamu nekilnojamojo turto (NT) mokesčiu. Keli dažniausiai minimi argumentai, kodėl jo reikia: esą gyventojai noriai investuoja į nekilnojamąjį turtą, dėl ko formuojasi kainų „burbulai“, dalis šalies gyventojų yra prikaupę per daug turto, turimus antrus butus pernuomoja „pamiršdami“ susimokėti mokesčius, o kai kurie – turimo turto deramai neprižiūri ar net neracionaliai naudoja. Kai kuriuose šių teiginių yra krislas tiesos, bet pažiūrėkime, kas gi skaito šiuos pamokslus? Ogi pati prasčiausia turto šeimininkė – valdžia.
Verslo aplinka PVM atotrūkis: pilkas – nebūtinai vilkas „Pilkas – ne vilkas, ilgaausis – ne kiškis, su kanopom – ne arklys, kas?“ – klausia liaudies mįslė. Lietuviui pirmas atsakymas, kuris peršasi į galvą, – aiškus. Asilas. Paklauskite šio klausimo tūlo Botsvanos ar Tanzanijos gyventojo – nemirktelėjęs atšaus: „dramblys“. Čilietis turbūt sakytų, kad alpaka. Nors pastarosios dažniausiai baltos ar rudos, tikrai pasitaiko ir pilkų. „Ausys nepakankamai ilgos“, prieštarausite. Na, žiūrinti su kuo lyginti. Lyginant su kapibara, oho, dar ir kokios ilgos.
Verslo aplinka Akcizai: kodėl geri pavyzdžiai neįkvepia? Nors Lietuvos valdžia retai pripažįsta klydusi, dabar pats metas tai padaryti. Kai prieš dvejus metus buvo drastiškai pakelti akcizai alkoholiui, Kultūros komiteto pirmininkas kartu su Sveikatos apsaugos ministru buvo drąsūs: pamatysite, skelbė jie, netruks praeiti laiko ir šiuo keliu pasuks kaimynai. Esą, tik laiko klausimas, kada ir jie pakels akcizus.
Verslo aplinka Nesuprantami mokesčių pakeitimai: šou tęsiasi Seimo nariai spaudžiami byrančio laiko, likusio iki šios sesijos pabaigos, skubos tvarka stumia mokesčių ir pensijų sistemų pakeitimus. Juos norima priimti dar šią savaitę. Pasiūlymai projektams liejasi lyg iš gausybės rago, o jų esmė visuomenei vis dar sunkiai suprantama.
Verslo aplinka Ar savaip įgyvendindami EBPO reikalavimus nepabloginsime sąlygų verslui? Finansų ministerija ėmėsi tikslinti sandorių tarp susijusių asmenų dokumentavimo tvarką, remdamasi Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) rekomendacijomis. Siūloma kainodaros dokumentų pagrindinėje byloje pateikti tarptautinės įmonių grupės apžvalgą, pagrindinių produktų tiekimo grandinės ir verslo strategijos apibūdinimą, informaciją apie kontroliuojamuosius tarpusavio sandorius.
Finansai Išmanioji mokesčių administravimo sistema – ko laukti verslui? Liko mažiau kaip 8 mėnesiai iki prievolės mokesčių administratoriui teikti sąskaitų faktūrų ir važtaraščių duomenis. Jau nuo spalio įsigalios įstatymai, nustatantys mokesčių mokėtojams pareigą nuolat teikti Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) Pridėtinės vertės mokesčio (PVM) sąskaitų faktūrų ir važtaraščių duomenis elektroninėmis priemonėmis. Ko iš šių pakeitimų gali tikėtis verslas?
Verslo aplinka Staigmena šalies įmonėms: kas antros laukia nauja prievolė Skaičiuodamas praėjusių metų „viščiukus“ Rimantas Šadžius, finansų ministras, akcentavo gerėjantį mokesčių surinkimą. Skaičiai iš tiesų džiugina – valstybės biudžeto pajamų iš mokesčių planas viršytas 0,7%, gauta beveik 37 mln. Eur daugiau, palyginti su metų planu. Tai – 5,2% daugiau pajamų iš mokesčių nei 2014 metais. Didžiausią biudžeto mokesčių pajamų pyrago kasnį (2,854 mlrd. Eur iš 5,201 mlrd. Eur) sudaro pridėtinės vertės mokestis (PVM).
Finansai Bendra pelno mokesčio bazė: pavojus Lietuvai Europos Komisija atnaujino konsultacijas dėl pelno mokesčio bazės apskaičiavimo taisyklių. Nors teigiama, kad įgyvendinus šio pasiūlymo nuostatas tarptautinėms bendrovėms taps daug paprasčiau vykdyti veiklą visoje ES, kyla grėsmė, jog Lietuvos įmonėms smarkiai padidės pelno mokesčio bazė, išaugs mokestinė našta, o pelno mokesčio administravimas pabrangs ne tik bendrovėms, bet ir mokesčių administratoriui.