Galima sakyti, jog Laisvės alėja yra Kauno simbolis. Ji šiuo metu
negali džiaugtis gyvybingumu, klestėjimu, tačiau žadate jai permainų. Kokį Kauną
kuriate kaip meras, kaip vertinate dabartinę padėtį ir kokią kryptį
renkatės?
Žinoma, ne tik kauniečiams Kaunas asocijuojasi su Laisvės alėja. Mes dar
prieš rinkimus buvome užsibrėžę pradėti jos rekonstrukciją, bet tam reikia
sukurti atitinamą erdvę. Pakeistas grindinys negarantuoja, jog čia gyvybė
prasidės. O kalbant apskritai apie Kauną – tai jis pirmiausia turi būti
aukštojo mokslo centras, laisvoji ekonominė zona ir Kauno oro uostas. Dedame
pastangas, kad šalia Karmėlavos atsirastų viešasis logistikos ir oro parkas. Ir
kolegoms nuolat sakau, mums nereikia konkuruoti su Vilniumi, Kaunas daugiau
orientuojasi į istorines vertybes. Šiemet miestas mini laikinosios sostinės
90-metį. Ir manau, kad tiek, kiek Kaunas davė Lietuvai, ji jam nedavė. Ir
Lietuva dar negrąžino tos skolos.
Kalbate lozungais. Tada galima sakyti, Kaunas Lietuvai davė ne tik
gerų dalykų...
Galima ir taip sakyti. Tačiau Vilnius buvo okupuotas, o kaip sakė prezidentas
Antanas Smetona – „kas yra mūsų Lietuvėlė? Kaunas ir provincija.“ Ar ne taip
buvo? Iš tiesų nenoriu, kad kažkas kažkokią skolą grąžintų. Tiesiog siekiu, kad
Kaunas nebūtų diskriminuojamas visų kitų regionų sąskaita, ypač sostinės. Turime
didelį potencialą, tačiau dirbtinai žlugdomi ar vilkinami kai kurie sprendimai
valstybės mastu.
Taip nėra ir nebus, kad valstybė lengva ranka dalintų pinigus
savivaldai. Merai, tarkime, Birštono ir Druskininkų, Palangos ir Neringos, yra
nuolat lyginami. Susidaro įspūdis, jog vieniems sekasi tvarkyti savo miestus,
Kauno rajone plėsis pramoginių katerių gamykla: bus gaminami net 17 metrų ilgio laivai
Kauno rajone pagreitį įgauna Norvegijos pramoginių laivų gamintojo „MAREX Boats“ plėtros projektas – gauta projekto ekspertizė ir pateikta visa projektinė medžiaga statybą leidžiančiam dokumentui gauti. Įgyvendinus 10 000 kv. m ploto laivų surinkimo gamyklos statybas, Lietuvoje bus galima gaminti dar didesnius pramoginius katerius, pasitelkiant pažangius technologinius procesus, o dalis energijos bus išgaunama iš geoterminių gręžinių.
Metai su „Omberg Group“: ką reiškia transformuoti NT verslą rinkai atsigaunant
Praėjusiais metais „Omberg Group“ tapo vienu iš TOP3 gyvenamojo būsto vystytojų Vilniuje, išplėtota komercinio NT kryptis Kaune. Vienas ryškiausių „Omberg Group“ indėlių Vilniuje – 21 aukšto „Skylum“ dangoraižiai ir populiariausiu 2024 metų projektu tapusios „Vyšnios“. Šiais metais per pirmą pusmetį „Omberg Group“ projektuose parduota daugiau kaip 180 butų – tai dvigubai geresnis rezultatas nei pernai.
kitiems – nelabai. Jūs kalbate apie pagalius kišamus į Kauno ratus, kaip
konkrečiai Vyriausybė trukdė plėtotis Kaunui?
Buvusi Vyriausybė net neleido, kad viešasis logistikos centras gautų
nacionalinės svarbos statusą. Nuo 2007 m. dėl to mušamės. Žinoma, Kaunas yra
praleidęs kelis šansus, ypač po to, kai tuometinio mero Vytauto Šustausko
laikais iš konkurso buvo pašalinta švedų „Vattenfal“ kompanija, norėjusi
privatizuoti Kauno šilumos ūkį. Per visas ambasadas nuskriejo žinios, jog
miestas iš konkurso pašalina skaidriai, sąžiningai laimėjusį investuotoją.
Kelerius metus kitų šalių ambasadoriai aplenkdavo Kauną. Buvusi kadencija
pasistengė į Kauną atvesti „Gazpromą“, dabar dalykiškai bendraujame su šia
kompanija. Vis dėlto Kaunas sėdi ant vieno vamzdžio ir mums reikia sukti galvą
dėl energetikos reikalų.
Tačiau galime džiaugtis „Reval Hotel“
investicijomis, jų viešbučiu „Reval Hotel Neris“ Kaune. Viskas juda į priekį,
tik tam reikia laiko, darbo stiprinant įvaizdį. Anksčiau ir Druskininkai prastai
gyveno. Tačiau šio miesto meras dirba jau 3 kadencija. Jei taip bus, kad ir aš
turėsiu tiek laiko, net neabejoju – Kaunas pražys visai kitomis spalvomis.
Ką konkrečiai nuveikėte, kad tos strateginės užduotys, pavyzdžiui,
oro parkas virstų kūnu?
Vilniaus oro uosto problemos neturi būti sprendžiamo regiono sąskaita. Manau,
neatsitiktinai dabar girdime susisiekimo viceministro pareiškimus apie
planus įšaldyti Kauno oro uostą. Tokių atsitiktinumų nebūna. Kauno oro uostas
prieš 10 m. merdėjo turėdamas ilgiausią Lietuvoje pakilimo taką, būdamas
puikioje geografinėje vietoje. Dabar turime planų ir potencialių investuotojų,
todėl mums nesuprantama valstybinė pozicija. Neatmetame galimybės, kad
savivaldybė galėtų tapti Kauno oro uosto savininke, tada mes galėtume geriau
plėtoti šį objektą. Tereikėtų perimti iš Vyriausybės šio oro uosto steigėjo
funkcijas.
Kalbama, jog Kaunas nesugebėjo pritraukti vienos vokiečių kompanijos,
kuri esą buvo pasirengusi investuoti į ir statyti čia naują
stadioną.
Tie vokiečiai buvo susitikę su mūsų administracijos direktoriumi, jiems buvo
išdėstytos galimybės, kur ir kas galėtų būti statoma. Mes su Krašto
apsaugos ministerija deramės dvejus metus, kad būtų iškeltos karinės oro pajėgos
iš Aleksoto. Ten atsilaisvins apie 28 ha žemės sklypas. Potencialūs
investuotojai domėjosi Dariaus ir Girėno stadionu, mes juos informavome, kad dėl
paveldosaugos svarbos šio stadiono griauti negalima. O jų sąlyga buvo tokia –
visiškai plynas laukas. Mes siūlėme nelįsti prie paveldo, o statyti naują
stadioną geroje strateginėje pozicijoje, ant Aleksoto kalno. Jie žadėjo
pagalvoti ir užsiėmė tik viešaisiais ryšiais. Neatsitiktinai apie šią istoriją
straipsnis pasirodė prieš liberalcentristo Gintauto Babravičiaus išrinkimą
Vilniaus vicemeru, Liberalų ir centro sąjungos partijos pirmininku;
neatsitiktinai ponas Babravičius yra Liutauro Varanavičiaus, Lietuvos futbolo
federacijos vadovo, pavaduotojas. Mes tuos dalykus matome, pastebime ir
straipsnius apie tai. Bet tie vokiečiai daugiau neatsiliepė. Kodėl jie sako, kad
Kaune investuos 20 mln. Lt, o paskui pakeliui į Vilnių investicijų suma išauga
iki 80 mln. Lt? Vis dėlto mūsų pasiūlymas tebegalioja tariamiems vokiečiams.
Taip sakau, nes atsivežti vokiškai kalbantį žmogų yra viena, o padorumas
reikalauja bent jau atsakyti į mūsų pateiktą pasiūlymą.
Ne be skandalų prasidėjo ir Kauno sporto ir pramogų arenos statybos
Nemuno saloje, kokia dabar padėtis?
Metų pabaigoje turėtume užkelti stogą. Kitais metais prasidės vidaus įrangos
darbai. 172 mln. Lt vertės projektą įgyvendina „Vėtrūna“. 50 mln. Lt skirta iš
valstybės investicijų programos, 50 mln. Lt – iš Europos Sąjungos paramos
lėšų, likę 70 mln. Lt – savivaldybės arba privataus kapitalo lėšos. Kitą savaitę
prasidės derybos su Ūkio banko konsorciumu. Jie vieninteliai pateikė pasiūlymą
tapti būsimos arenos operatoriais. Konsorciumas prašo po 3 mln. Lt už kiekvienus
metus. Savivaldybei ši kaina nepriimtina, nes tai būtų apie 75 mln. Lt per 25
metus. Deramės dėl mažesnės kainos, svarstome, gal galima atleisti operatorių
nuo žemės mokesčio. Apmaudu, jog konkurencija nebuvo didelė – tarptautiniai
operatoriai prieš pat konkursą atsisakė jame dalyvauti. Jie sako dėl ekonominės
padėties naujų projektų nesiimantys.
Miestams sudėtinga surinkti mokesčius, rinkliavas, kokia padėtis
Kaune?
Gyventojų pajamų mokesčiai anksčiau krisdavo į teritorinę mokesčių
inspekcijos kasą, žinodavome, kiek jo „sukrito“. Dabar esame tamsiame kambaryje
– nuo sausio GPM „krenta“ į valstybinę mokesčių inspekciją, į bendrą katilą. Ji
Kaunui perveda įstatymu nustatytą GPM procentą. Mes, kaip ir kiti didieji
miestai, esame savotiški mažųjų donorai.
Kaip ir kalbant apie kelių
remontą, didieji miestai negauna reikalingo finansavimo. Šiemet iš Kelių
priežiūros fondo gavome 11 mln. Lt kelių priežiūrai, o Kauno poreikis
80–90 mln. Lt kasmet. Galime tik duobes patvarkyti, o po žiemos sezono vėl tą
patį pradėti iš naujo. Netekęs kantrybės, išsiaiškinau, kiek kauniečiai moka
akcizo už degalus – 179 mln. Lt sumokėta 2008 m. Netikiu, kad kauniečiai
važinėja vien miesto gatvėse. Malonu, kai į kaimą vyksti naujai asfaltuotu
keliu, tačiau juo važiuoji kone vienas. Ar taip svarbu juos asfaltuoti?.. Kai
dar didžiuosiuose miestuose yra tų žvyrkelių.
Ar tiesa, kad dėl GPM perskirstymo miestai lyg ir paleidžia
investuotojus, esą jei mokesčiai keliauja į bendrą katilą, nėra ko dėti
pastangas prisiviliojant vieną ar kitą gamyklos statytoją?
Taip, ypač dabar. Iš esmės jokio skirtumo, ar pas tave dirbs verslas, ar ne.
Jau seniai sakau, kad Lietuvoje nesivadovaujama Europos vietos savivaldos
chartija, kuri sako, kad savivaldybių tarybos tvirtina savarankiškus biudžetus.
Dabar miestai ir rajonai netvarko savo iždo, išskyrus rinkliavas už automobilių
stovėjimą, turgus, prekyviečių licencijas. Visa kita mums nuleidžiama. Tai yra
absoliučiai blogai.
Minėjote, jog pastaruoju metu daug dėmesio skiriate verslo aplinkos
gerinimui. Kokiais būdais tai darote?
Atsisakėme rinkliavų už lauko kavinių įrengimą. Paprašėme, kad jie tiesiog
prisidėtų prie Kauno gražinimo. Kas gėlių prisodino, kas stovą dviračiams
pastatė, kas muzikantą užsakė. Verslininkai kreipėsi, kad būtų sutrumpintas
mokėjimo už automobilių stovėjimą laikas nuo 19 val. iki 18 val. Sutrumpinome,
vakarais miestas tapo gyvensis. Laisvės alėjos, senamiesčio kavinėms, knygynams,
suvenyrų parduotuvėlėms ir dar keletui verslų, kuriančių miestui pridėtinę
vertę, ne taip kaip batų parduotuvės, nekilnojamojo turto mokestį sumažinome nuo
0,9% iki 0,6% turto vertės.
O kuo skiriasi kavinė ir batų parduotuvė? Ar šiuo atveju
nediskriminuojate batų pardavėjų?
Patikėkite, kavinę išlaikyti daug brangiau negu batų parduotuvę. Pastarajai
užtenka nusamdyti dvi gražias pardavėjas, vieną pastatai prie kasos, kitą kaip
konsultantę batams pardavinėti. O kavinei reikia išlaikyti virtuvę, padavėjus.
Nemanau, kad tai diskriminavimas, Jei norime, kad Laivės alėja būtų kitokia,
reikia padėti tam verslui, kuris kuria pridėtinę vertę. Kita vertus, mes jau
seniai pastebėjome, kad Laisvės alėja niekada nebebus prekybinė gatvė.