2014-07-05 03:01

Naujas produktas pirmiausia turi sudominti prekybininkus

Kaina ir kokybė dažnai įvardijami kaip svarbiausi kriterijai renkantis prekes, tačiau ne ką mažiau už įprastą nuolaidos ženkliuką pirkėjus prie lentynos suvilioja ir naujos nematytos prekės, atitinkančios to laiko vartojimo tendencijas.

„Pirkėjai ne tik pastebi naujoves, bet nuolat jų tikisi ir ieško. Net 76% Lietuvos vartotojų teigia, kad jiems patinka, kai gamintojai siūlo naujienų“, – poreikį skaičiais išreiškia Artūras Urbonavičius, „Nielsen“ prekybos analitikos vadovas Rytų Europai. Europoje to nori vidutiniškai 63% vartotojų. Skaičiuojama, kad per dvejus metus rinkai pasiūlyti nauji produktai sudaro apie penktadalį visos mažmeninės prekybos rinkos metų apyvartos. Pavyzdžiui, Lietuvoje 2011 m. ir 2012 m. pristatytų naujovių pardavimai sudarė 22% visų 2012 m. greito apyvartumo prekių pajamų.

„Nielsen“ duomenimis, 2012 m. greito apyvartumo prekių kategorijoje dienos šviesą išvydo 29.000 naujų produktų. Pasak p. Urbonavičiaus, gana aukšta pasiūla išliko ir 2013 metais.

„Skatindami vartojimą gamintojai priversti ką nors daryti, jie atnaujina produktus: siūlo naujų skonių, kvapų, keičia pakuotę, pozicionavimą, komunikaciją arba pabrėžia inovatyvias funkcines produktų savybes“, – sako p. Urbonavičius.

VŽ taip pat ne sykį rašė apie naujus gamintojų kuriamus produktus. Pavyzdžiui, kosmetikos gamintoja UAB „Biok laboratorija“ suskaičiavo, kad pirkėjams vien šiais metais pasiūlys 36 produktus, pernai jų pristatė 25. Sezono naujovių nuolat pristato ir saldumynų pramonė, ypač daug jų pažeria ledų gamintojai. Tiesa, patekti į parduotuvių lentynas su tomis naujienomis, pasak gamintojų, ne visada paprasta. „Net jei reklamoje skambiai kalbėsi, o į lentynas nepakliūsi, ir vartotojai tos naujienos neras, ji pasmerkta. Pirmiausia svarbu sudominti prekybininkus“, – VŽ yra sakęs Alvydas Malakauskas, AB „Premia KPC“ generalinis direktorius.

Ne visi telpa

Renata Saulytė, UAB „Maxima LT“ komunikacijos vadovė, sutinka, kad anaiptol ne visos naujienos atsiranda parduotuvių lentynose. Prekės vertinamos pagal keletą svarbių kriterijų: ar naujas produktas yra kokybiškas ir jį saugu vartoti, ar aktualus daugeliui ir atitinka prekybos tinklo klientų poreikius. Vertinama, ar naujiena atitinka vartojimo tendencijas, naujausius mados vėjus.

„Ne mažiau svarbi ir siūlomos naujienos kaina – ar konkurencinga. Taip pat tiekėjo kilmė – lietuviška produkcija sudaro didžiąją dalį asortimento“, – sako pašnekovė. Praėjusiais metais „Maxima“ pasiūlė per 7.000 įvairių produktų naujienų. Dar beveik tiek jų buvo pristatyta kosmetikos, buitinės chemijos, pramoninių prekių kategorijose.

„Nuo bendro prekių asortimento 2013 m. maisto produktų naujienos sudarė maždaug 14%. Ši dalis, palyginti su 2012 m., kasmet šiek tiek išauga. Vis dėlto augimas nėra didelis, nes nekeliame sau tikslo klientams pasiūlyti kiek įmanoma daugiau naujienų“, – sako p. Saulytė.

Andrius Petraitis, tinklo „Iki“ viešųjų ryšių departamento vadovas, sako, kad naujienos asortimente priklauso ir nuo prekių kategorijų. Pavyzdžiui, kosmetikos prekių lentynose nauji produktai tiesiog būtini. Jų įėjimą į rinką stipriai palaiko reklama televizijoje ir spaudoje. Naujienos svarbios ir kulinarijos, konditerijos, saldumynų prekių kategorijose.

Tačiau daugelyje kategorijų pirkėjams labai svarbios ir įprastos, jau pamėgtos prekės, tad jų pasiūla taip pat turi išlikti.

„Dažnai pasitaiko, kad norint įvesti naują produktą reikia išimti kitą prekę, nes prekių lentynos ribotos“, – sako p. Petraitis.

Sveikatos korta

Tai, kad naujų produktų sėkmė labai priklauso nuo bendrų vartojimo tendencijų, pabrėžia ir gamintojai. „Nielsen“ duomenimis, sveikata lietuviams yra svarbiausias šių dienų rūpestis. Dar 2010 m. pirmoje pusėje vartotojai Lietuvoje kur kas labiau galvą suko dėl komunalinių paslaugų ir maisto kainų. Rūpinimasis sveikata ir, tikėtina, tokių produktų paklausa pastaraisiais metais taip pat ūgtelėjo Latvijoje, Estijoje. Tik latviai labiau nei sveikata vis dar rūpinasi komunalinių mokesčių kainomis, o estai suka galvą dėl ekonomikos, kuri Lietuvos vartotojams, „Nielsen“ duomenimis, rūpi mažiausiai.

Įdomu, kad nors kaina ir kokybė išlieka labai svarbūs veiksniai renkantis produktą, bendras gyventojų rūpestis dėl augančių maisto kainų visose šiose šalyse pastaraisiais metais gerokai mažėjo. Pasak p. Urbonavičiaus, pirkėjai teigia, kad naujų ir originalių produktų pasiūla jiems yra labai svarbi ir renkantis prekybos tinklus, tad tinkamai parinktos naujovės prekybininkams padeda išlikti konkurencingiems. Tiesa, išsiskirti prekėmis nėra lengva.

„Globalioje rinkoje prekybos tinklams vis sunkiau rasti ką nors originalaus, ko neturėtų ar negalėtų ateityje įsigyti konkurentai. Todėl pastebime, kad prekybos tinklai, norėdami patenkinti pirkėjų aistrą inovacijoms, nemažai investuoja į aukštesnio kainų lygio nuosavų prekių ženklų kūrimą ar atnaujinimą“, – aiškina p. Urbonavičius.

Šis straipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“.

52795
130817
52791