Kas tai? Eksperto įžvalgos

Naujoji „Omnibus“ vartotojų apsaugos direktyva: ką turėtų žinoti kiekvienas elektroninėje erdvėje prekiaujantis verslininkas?

Reklama publikuota: 2021-09-20
svg svg

2019 m. lapkričio 27 d. buvo priimta Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2019/2161 (vadinamoji „Omnibus“ direktyva), kuria iš dalies keičiamos ankstesnės 4 direktyvos, skirtos vartotojų apsaugai. „Omnibus“ direktyva atneša nemažai naujovių, šioje publikacijoje norime aptarti pagrindinius pakeitimus, kurie bus aktualūs profesionaliai prekyba elektroninėje erdvėje užsiimantiems asmenims. Dauguma „Omnibus“ direktyvą įgyvendinančių nacionalinių įstatymų šiuo metu yra projektų stadijoje ir turėtų būti priimti 2021 m. lapkritį, o įsigalioti – 2022 m. gegužę.

Prekių kainos sumažinimas naudojant akcijų ir nuolaidų mechanizmus

Visų pirma, viliojant pirkėjus žemesnėmis kainomis, prekybininkams reikės įdėti daugiau pastangų siekiant pagrįsti nuolaidos realumą. Nuolaida nebegalės atsirasti iš niekur, t. y. bet kuriame pranešime apie kainos mažinimą turi būti nurodoma ankstesnė kaina, kurią prekybininkas taikė iki kainos sumažinimo. Tai turėtų būti daroma tam tikrą laikotarpį prieš pradedant mažinti kainą. Šiuo atveju ankstesnė kaina reiškia žemiausią e. parduotuvės taikytą kainą per laikotarpį, ne trumpesnį kaip 30 dienų iki kainos sumažinimo. Jei prekės kaina mažinama laipsniškai, ankstesne kaina yra laikoma kaina, buvusi iki pirmojo jos sumažinimo. Jeigu prekė buvo siūloma įsigyti mažiau negu 30 dienų, taikomas faktinis prekės siūlymo pirkėjams terminas. Atsižvelgiant į tam tikrų produktų specifiką, aptarti reikalavimai nebus taikomi greitai gendantiems produktams arba prekinę vertę greitai prarandantiems daiktams.

Vartotojų informavimo apie nuolaidas nuostatos Lietuvoje jau įsigaliojo nuo 2021 m. liepos 1 d. Tad, siekiant tinkamai įgyvendinti aptartus reikalavimus, rekomenduotina jau dabar kaupti informaciją apie prekėms taikytas kainas, kad kilus ginčui būtų galima pateikti kainos mažinimą pagrindžiančius įrodymus.

Draudžiama pardavinėti taip pat atrodančias, tačiau skirtingas savybes turinčias prekes

Naujosiomis vartotojų apsaugos nuostatomis siekiama uždrausti bet kokią prekybą Lietuvoje tokiomis prekėmis, kurios parduodamos tokiu pačiu pavadinimu ir turi tokią pačią ar panašią pakuotę, kaip ir prekės, parduodamos kitose ES valstybėse, tačiau turi iš esmės kitokią sudėtį ar pasižymi reikšmingai skirtingomis savybėmis. Išimtis taikoma tada, kai skirtumus galima pateisinti teisėtomis ir objektyviomis priežastimis. Tiesa, tokios priežastys nėra niekur apibrėžtos, todėl, kol nesusiklostė aiški praktika, ši išimtis gali būti interpretuojama įvairiai.

Įgyvendinant šiuos reikalavimus prekybininkams reikės užtikrinti, kad vartotojas nebūtų klaidinamas ir jam būtų aišku, jog parduodamos prekės yra skirtingos sudėties ar pasižymi skirtingomis savybėmis. Tai galima padaryti, pavyzdžiui, prekėms suteikiant skirtingus pavadinimus, jas pakuojant į skirtingas pakuotes ir pan.

Vartotojams turi būti aiškiai nurodomas prekiautojo statusas

Kadangi elektronine prekyba tam tikrose platformose gali užsiimti tiek profesionalūs, tiek neprofesionalūs asmenys, vartotojai turi būti informuoti, ar prekes ar paslaugas elektroninėje prekyvietėje siūlantis subjektas yra prekiautojas ar kitas privatus asmuo. Tad, jeigu pardavėjas ar paslaugų teikėjas nėra profesionalus verslininkas, vartotojai turi būti įspėjami, kad vartotojų teisių apsaugos taisyklės su tokiu asmeniu sudarytai sutarčiai nebus taikomos. Toks atvejis būtų, kai, pavyzdžiui, privatus asmuo siūlo pirkti jo naudotus, nebereikalingus daiktus. Todėl elektroninės prekyvietės valdytojas, sudarydamas sutartį su pardavėju / paslaugų teikėju, turėtų išsiaiškinti, ar pastarasis savo prekes / paslaugas elektroninėje prekyvietėje siūlys kaip verslininkas ar privatus asmuo. Tad elektroninės prekyvietės valdytojui atsiranda pareiga iki sutarties dėl atitinkamos prekės / paslaugos įsigijimo sudarymo informuoti vartotoją apie pardavėjo / paslaugų teikėjo statusą, o jei prekės / paslaugos bus įsigyjamos iš privataus asmens, įspėti vartotoją, kad vartotojų apsaugos nuostatos šiai sutarčiai nebus taikomos, taip pat apie pardavėjo / paslaugų teikėjo ir elektroninės prekyvietės valdytojo sutartinių įsipareigojimų pasiskirstymą, jei toks yra numatytas jų tarpusavio susitarime.

Reikalavimai produktų reitingavimo algoritmams

Elektroninės prekybos subjektai, kurie suteikia vartotojams galimybę ieškoti produktų, kuriuos siūlo skirtingi pardavėjai, turi informuoti vartotojus apie pagrindinius kriterijus, kurie lemia vartotojui nurodomų produktų reitingą, pateikiamą pagal jo paieškos užklausą. Pavyzdžiui, gali būti nurodoma, kad produktai yra reitinguojami pagal kainą, produktą įsigijusių pirkėjų įvertinimus ar kelių skirtingų kriterijų derinį. Jei produkto reitingas paieškos rezultatuose grindžiamas apmokėta reklama ar kitais mokėjimais, gautais iš atitinkamų prekybininkų, tokia informacija taip pat turi būti aiškiai nurodyta vartotojams.

Rekomenduojame identifikuoti pagrindinius kriterijus, kuriais remiantis vartotojui bus pateikiamas produktų reitingas pagal jo atliktą paieškos užklausą. Informaciją apie šiuos kriterijus aiškiai ir skaidriai pateikti vartotojui atskiroje interneto svetainės dalyje, į kurią galima tiesiogiai ir lengvai patekti iš puslapio, kuriame pateikti vartotojo užklausos rezultatai.

Draudžiama pateikti netikrus vartotojų atsiliepimus

Jei verslininkas sudaro galimybę vartotojui susipažinti su kitų vartotojų atsiliepimais apie įsigytus ar naudotus produktus, jis turi imtis pagrįstų ir proporcingų veiksmų, kad užtikrintų, jog šie atsiliepimai yra tikri. Be to, verslininkai, kurie skelbia vartotojų atsiliepimus, savo klientams turi pateikti informaciją apie tai, kaip jie užtikrina, kad šie atsiliepimai gauti iš tikrųjų vartotojų.

Rekomenduojame įsidiegti procedūras ir sprendimus, kurie užtikrintų ir leistų patikrinti, ar tik vartotojai, įsigiję ar pasinaudoję atitinkamomis prekėmis ar paslaugomis, galėtų pateikti jų įvertinimą, šių procedūrų ir sprendimų taikymą paaiškinti savo klientams.

Kainos individualizavimas taikant algoritmus

Elektroninės prekybos subjektai gali taikyti specialius algoritmus, skirtus atitinkamo vartotojo perkamajai galiai nustatyti. Jais galima padidinti prekių ar paslaugų kainą, atsižvelgiant į vartotojo apsilankymus kituose tinklalapiuose pagal jo atliktų prekių paieškų ar pirkimų istoriją. Tačiau direktyva įtvirtina pareigą informuoti vartotoją, kad nurodoma prekės ar paslaugos kaina gali būti padidinta būtent jam. Todėl verslininkas, taikantis atitinkamus algoritmus, privalo vartotoją kiekvieną kartą informuoti, kad kaina buvo individualizuota taikant automatizuotą sprendimų priėmimą.

Rekomenduojame įsidiegti sprendimus, užtikrinančius, kad, kai vartotojui siūloma kaina yra pritaikyta konkrečiai jam taikant automatizuotą sprendimų priėmimą, vartotojas kiekvienąkart būtų aiškiai ir suprantamai apie tai informuojamas.

Įsigaliojus „Omnibus“ direktyvos nuostatas įgyvendinantiems įstatymams už vartotojų teisių pažeidimus, įskaitant ir aptartų reikalavimų nesilaikymą, gali būti taikomos nemažos baudos. Jos būtų skaičiuojamos procentais nuo verslininko metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais – iki 4 proc., o negalint nustatyti šio pajamų dydžio – iki 2 mln. eurų.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Tema „Vadyba“

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:














Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Atidarytas naujausias „Danske Bank“ biuras Lietuvoje: pandemija padiktavo lankstumo poreikį Premium 1

„Danske“ miestelyje atidarytas naujausias „Danske Bank“ biuras Lietuvoje – 13.000 kv. m „DC Meadow“, kuriame...

Vadyba
2021.09.30
Naujuoju Vokietijos ir Baltijos šalių prekybos rūmų prezidentu paskirtas R. Schneideris

Naujuoju Vokietijos ir Baltijos šalių prekybos rūmų (AHK) prezidentu išrinktas Reinholdas Schneideris,...

Vadyba
2021.09.30
T. Okmanas: karantinas sutaupė laiko ir pinigų Premium 1

Artėjant „Verslo žinių“ organizuojamiems Metų CEO rinkimams, kurių nugalėtoją sužinosime lapkričio 12 d.

Vadyba
2021.09.30
Vidutinės darbo pajamos per metus augo 16%

Darbo pajamos antrąjį šių metų ketvirtį toliau augo visuose sektoriuose. Visą mėnesį dirbusiųjų vidutinis...

Vadyba
2021.09.30
„United Airlines“ atleis beveik 600 darbuotojų, kurie atsisako skiepytis nuo COVID-19 9

Antra pagal dydį JAV oro linijų bendrovė „United Airlines“ atleis beveik 600 darbuotojų, atsisakiusių...

Vadyba
2021.09.29
Geidžiamiausių darbdavių rugpjūčio atlygio medianos Premium

Naujausi „Sodros“ duomenys rodo, kokias algų medianas aštuntąjį šių metų mėnesį darbuotojams mokėjo...

Vadyba
2021.09.29
Namie, biure ar visur po truputį: verslas renkasi, kur dirbti Premium

Kokie yra nuotolinio, hibridinio ir darbo biure privalumai bei trūkumai? Apie tai VŽ podkaste pasakoja verslo...

Podkastai
2021.09.29
Prie SBA valdybos prisijungė „Boston Consulting Group“ partneris M. Kotlarekas

Kaip nepriklausomas narys prie „SBA Grupės“ valdybos jungiasi pasaulinės konsultacijų bendrovės „Boston...

Vadyba
2021.09.29
Po 12 m. – naujas agentūros „Good one“ vadovas Premium

Tomas Varnas, skaitmeninės agentūros „Good one“ direktorius, palieka savo pareigas, tačiau iš bendrovės...

Rinkodara
2021.09.29
Kai visi tik išeina: kodėl vadovui svarbu nepamiršti tų, kurie lieka Premium

Pandemija darbuotojų kaitai padarė poveikį, kuris rinką pakeitė ir iki šiol keičia negrįžtamai.

Vadyba
2021.09.28
„Hollister Lietuva“ vadovu paskirtas M. Brennanas

Kauno laisvojoje ekonominėje zonoje įsikūrusiam JAV sveikatos priežiūros produktų gamintojo „Hollister...

Vadyba
2021.09.28
Kokias algų medianas rugpjūtį mokėjo didžiausi šalies darbdaviai Premium

„Sodros“ duomenys rodo, kad šių metų rugpjūtį ant aukščiausiojo laiptelio tarp daugiausia darbuotojų turinčių...

Vadyba
2021.09.28
Didžiausios rugpjūčio algų medianos: lyderiai nesikeičia Premium

Naujausi „Sodros“ duomenys rodo, kurios šalies bendrovės aštuntąjį 2021 m. mėnesį darbuotojams mokėjo...

Vadyba
2021.09.27
Kai verslas neranda darbuotojų, perima mokytojo vaidmenį Premium

Įmonės, nerasdamos reikiamos kvalifikacijos darbuotojų ar matydamos, kad švietimo sistema nesuteikia...

Vadyba
2021.09.25
Klausimai, kuriuos verta užduoti organizaciją paliekantiems kolegoms Premium

Tarptautiniai tyrimai rodo, jog net 40% darbuotojų šiuo laikotarpiu galvoja apie darbo keitimą, teigia Božena...

Vadyba
2021.09.25
10 dažniausiai pasaulio žiniasklaidoje minimų verslininkų 1

340.957 paminėjimų internetinėje pasaulio žiniasklaidoje per metus – tokio dėmesio sulaukė dažniausiai...

Vadyba
2021.09.25
Naujos mados biuruose: aprangos kodas švelnėja Premium 3

Darbuotojai į biurus grįžta su naujomis dalykinio garderobo interpretacijomis ir drebina aprangos protokolą...

Vadyba
2021.09.24
Kaip su draugais per krizę įkurti verslą ir niekada nesusipykti Verslo tribūna 1

Per patį krizės įkarštį 2008 metais Čikagoje įkurta JAV programavimo paslaugų įmonė „Devbridge“ šiemet...

T. Karosas apie susireikšminusį ego, bankrotus ir „Pigu“ žvaigždę Premium 13

Nėra lengva kapstytis po savo klaidas, sudėtinga prisiminti didžiausias jų, o beieškodamas pamokų savo...

Prekyba
2021.09.24
Nuotolinis, hibridinis ar grįžimas į biurus – kaip dirbsime toliau Premium 11

Tam, kad verslo lyderiams padėtume apsispręsti, kaip dirbti toliau, dalijamės nuotolinio, hibridinio ir darbo...

Vadyba
2021.09.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku