VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2021-09-20 21:43

Naujoji „Omnibus“ vartotojų apsaugos direktyva: ką turėtų žinoti kiekvienas elektroninėje erdvėje prekiaujantis verslininkas?

2019 m. lapkričio 27 d. buvo priimta Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2019/2161 (vadinamoji „Omnibus“ direktyva), kuria iš dalies keičiamos ankstesnės 4 direktyvos, skirtos vartotojų apsaugai. „Omnibus“ direktyva atneša nemažai naujovių, šioje publikacijoje norime aptarti pagrindinius pakeitimus, kurie bus aktualūs profesionaliai prekyba elektroninėje erdvėje užsiimantiems asmenims. Dauguma „Omnibus“ direktyvą įgyvendinančių nacionalinių įstatymų šiuo metu yra projektų stadijoje ir turėtų būti priimti 2021 m. lapkritį, o įsigalioti – 2022 m. gegužę.

Prekių kainos sumažinimas naudojant akcijų ir nuolaidų mechanizmus

Visų pirma, viliojant pirkėjus žemesnėmis kainomis, prekybininkams reikės įdėti daugiau pastangų siekiant pagrįsti nuolaidos realumą. Nuolaida nebegalės atsirasti iš niekur, t. y. bet kuriame pranešime apie kainos mažinimą turi būti nurodoma ankstesnė kaina, kurią prekybininkas taikė iki kainos sumažinimo. Tai turėtų būti daroma tam tikrą laikotarpį prieš pradedant mažinti kainą. Šiuo atveju ankstesnė kaina reiškia žemiausią e. parduotuvės taikytą kainą per laikotarpį, ne trumpesnį kaip 30 dienų iki kainos sumažinimo. Jei prekės kaina mažinama laipsniškai, ankstesne kaina yra laikoma kaina, buvusi iki pirmojo jos sumažinimo. Jeigu prekė buvo siūloma įsigyti mažiau negu 30 dienų, taikomas faktinis prekės siūlymo pirkėjams terminas. Atsižvelgiant į tam tikrų produktų specifiką, aptarti reikalavimai nebus taikomi greitai gendantiems produktams arba prekinę vertę greitai prarandantiems daiktams.

Vartotojų informavimo apie nuolaidas nuostatos Lietuvoje jau įsigaliojo nuo 2021 m. liepos 1 d. Tad, siekiant tinkamai įgyvendinti aptartus reikalavimus, rekomenduotina jau dabar kaupti informaciją apie prekėms taikytas kainas, kad kilus ginčui būtų galima pateikti kainos mažinimą pagrindžiančius įrodymus.

Draudžiama pardavinėti taip pat atrodančias, tačiau skirtingas savybes turinčias prekes

Naujosiomis vartotojų apsaugos nuostatomis siekiama uždrausti bet kokią prekybą Lietuvoje tokiomis prekėmis, kurios parduodamos tokiu pačiu pavadinimu ir turi tokią pačią ar panašią pakuotę, kaip ir prekės, parduodamos kitose ES valstybėse, tačiau turi iš esmės kitokią sudėtį ar pasižymi reikšmingai skirtingomis savybėmis. Išimtis taikoma tada, kai skirtumus galima pateisinti teisėtomis ir objektyviomis priežastimis. Tiesa, tokios priežastys nėra niekur apibrėžtos, todėl, kol nesusiklostė aiški praktika, ši išimtis gali būti interpretuojama įvairiai.

Įgyvendinant šiuos reikalavimus prekybininkams reikės užtikrinti, kad vartotojas nebūtų klaidinamas ir jam būtų aišku, jog parduodamos prekės yra skirtingos sudėties ar pasižymi skirtingomis savybėmis. Tai galima padaryti, pavyzdžiui, prekėms suteikiant skirtingus pavadinimus, jas pakuojant į skirtingas pakuotes ir pan.

Vartotojams turi būti aiškiai nurodomas prekiautojo statusas

Kadangi elektronine prekyba tam tikrose platformose gali užsiimti tiek profesionalūs, tiek neprofesionalūs asmenys, vartotojai turi būti informuoti, ar prekes ar paslaugas elektroninėje prekyvietėje siūlantis subjektas yra prekiautojas ar kitas privatus asmuo. Tad, jeigu pardavėjas ar paslaugų teikėjas nėra profesionalus verslininkas, vartotojai turi būti įspėjami, kad vartotojų teisių apsaugos taisyklės su tokiu asmeniu sudarytai sutarčiai nebus taikomos. Toks atvejis būtų, kai, pavyzdžiui, privatus asmuo siūlo pirkti jo naudotus, nebereikalingus daiktus. Todėl elektroninės prekyvietės valdytojas, sudarydamas sutartį su pardavėju / paslaugų teikėju, turėtų išsiaiškinti, ar pastarasis savo prekes / paslaugas elektroninėje prekyvietėje siūlys kaip verslininkas ar privatus asmuo. Tad elektroninės prekyvietės valdytojui atsiranda pareiga iki sutarties dėl atitinkamos prekės / paslaugos įsigijimo sudarymo informuoti vartotoją apie pardavėjo / paslaugų teikėjo statusą, o jei prekės / paslaugos bus įsigyjamos iš privataus asmens, įspėti vartotoją, kad vartotojų apsaugos nuostatos šiai sutarčiai nebus taikomos, taip pat apie pardavėjo / paslaugų teikėjo ir elektroninės prekyvietės valdytojo sutartinių įsipareigojimų pasiskirstymą, jei toks yra numatytas jų tarpusavio susitarime.

Reikalavimai produktų reitingavimo algoritmams

Elektroninės prekybos subjektai, kurie suteikia vartotojams galimybę ieškoti produktų, kuriuos siūlo skirtingi pardavėjai, turi informuoti vartotojus apie pagrindinius kriterijus, kurie lemia vartotojui nurodomų produktų reitingą, pateikiamą pagal jo paieškos užklausą. Pavyzdžiui, gali būti nurodoma, kad produktai yra reitinguojami pagal kainą, produktą įsigijusių pirkėjų įvertinimus ar kelių skirtingų kriterijų derinį. Jei produkto reitingas paieškos rezultatuose grindžiamas apmokėta reklama ar kitais mokėjimais, gautais iš atitinkamų prekybininkų, tokia informacija taip pat turi būti aiškiai nurodyta vartotojams.

Rekomenduojame identifikuoti pagrindinius kriterijus, kuriais remiantis vartotojui bus pateikiamas produktų reitingas pagal jo atliktą paieškos užklausą. Informaciją apie šiuos kriterijus aiškiai ir skaidriai pateikti vartotojui atskiroje interneto svetainės dalyje, į kurią galima tiesiogiai ir lengvai patekti iš puslapio, kuriame pateikti vartotojo užklausos rezultatai.

Draudžiama pateikti netikrus vartotojų atsiliepimus

Jei verslininkas sudaro galimybę vartotojui susipažinti su kitų vartotojų atsiliepimais apie įsigytus ar naudotus produktus, jis turi imtis pagrįstų ir proporcingų veiksmų, kad užtikrintų, jog šie atsiliepimai yra tikri. Be to, verslininkai, kurie skelbia vartotojų atsiliepimus, savo klientams turi pateikti informaciją apie tai, kaip jie užtikrina, kad šie atsiliepimai gauti iš tikrųjų vartotojų.

Rekomenduojame įsidiegti procedūras ir sprendimus, kurie užtikrintų ir leistų patikrinti, ar tik vartotojai, įsigiję ar pasinaudoję atitinkamomis prekėmis ar paslaugomis, galėtų pateikti jų įvertinimą, šių procedūrų ir sprendimų taikymą paaiškinti savo klientams.

Kainos individualizavimas taikant algoritmus

Elektroninės prekybos subjektai gali taikyti specialius algoritmus, skirtus atitinkamo vartotojo perkamajai galiai nustatyti. Jais galima padidinti prekių ar paslaugų kainą, atsižvelgiant į vartotojo apsilankymus kituose tinklalapiuose pagal jo atliktų prekių paieškų ar pirkimų istoriją. Tačiau direktyva įtvirtina pareigą informuoti vartotoją, kad nurodoma prekės ar paslaugos kaina gali būti padidinta būtent jam. Todėl verslininkas, taikantis atitinkamus algoritmus, privalo vartotoją kiekvieną kartą informuoti, kad kaina buvo individualizuota taikant automatizuotą sprendimų priėmimą.

Rekomenduojame įsidiegti sprendimus, užtikrinančius, kad, kai vartotojui siūloma kaina yra pritaikyta konkrečiai jam taikant automatizuotą sprendimų priėmimą, vartotojas kiekvienąkart būtų aiškiai ir suprantamai apie tai informuojamas.

Įsigaliojus „Omnibus“ direktyvos nuostatas įgyvendinantiems įstatymams už vartotojų teisių pažeidimus, įskaitant ir aptartų reikalavimų nesilaikymą, gali būti taikomos nemažos baudos. Jos būtų skaičiuojamos procentais nuo verslininko metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais – iki 4 proc., o negalint nustatyti šio pajamų dydžio – iki 2 mln. eurų.

52795
130817
52791