Kas tai? Eksperto įžvalgos

Kokybiškiems darbo santykiams būtinas skaidrumas

Publikuota: 2018-03-27
Rūta Didikė, advokatų kontoros „Magnusson“ advokatė, kurianti tinklalapį www.darboteisėkitaip.lt, sako, kad visose darbdavio ir darbuotojo santykių stadijose svarbiausias yra skaidrumo, elementas. Ryčio Galadausko nuotr.
Rūta Didikė, advokatų kontoros „Magnusson“ advokatė, kurianti tinklalapį www.darboteisėkitaip.lt, sako, kad visose darbdavio ir darbuotojo santykių stadijose svarbiausias yra skaidrumo, elementas. Ryčio Galadausko nuotr.

Juokaujama, kad dažniausiai žemės gyventojai meluoja tada, kai užtikrintai brūkšteli varnelę prie sutarties sakinio: „perskaičiau ir sutinku su visomis sąlygomis“. Darbdaviai turėtų suprasti, kad norėdami prisivilioti šių dienų ir ateities talentus tokias lengva ranka suraitytas varneles dokumentuose turėtų vertinti kaip pavojaus signalą ir džiaugtis, kad itin patiklių darbuotojų rinkoje lieka vis mažiau. Rūta Didikė, advokatų kontoros „Magnusson“ advokatė, pasakoja, kokie darbuotojų ir darbdavių santykių aspektai turi potencialo išsiveržti ugnikalniu ir kaip išvengti profesinių santykių katastrofų. 

Šiuolaikiniai specialistai nedvejodami naudojasi teise nuodugniai išnagrinėti darbo sutartis, o darbdaviams lieka vis mažiau erdvės ir motyvacijos apie dvipusius santykius kalbėti miglotai.

„Pastaraisiais metais darbdavių pozicija neišvengiamai kinta. Nors pagrindiniai vaisingų darbo santykių aspektai išlieka, daugiau reikšmės nei bet kada anksčiau įgauna skaidrumo elementas“, - mano pašnekovė.

Atpūtė naujų vėjų

Aptardama darbo sutarties aspektus, į kuriuos būtina atsižvelgti ieškant specialistų savo kolektyvui, darbo teisės ekspertė pamini, jog įsigaliojus naujam darbo kodeksui svarbia darbuotojo bei darbdavio santykių dalimi tapo laikotarpis iki sutarties įsigaliojimo pradžios – šis etapas iki šiol skendėjo pilkojoje zonoje.

„Ikisutartiniai santykiai tarp darbdavio ir potencialaus darbuotojo iki šiol nebuvo aptariami nei teoriškai, nei praktiškai. Dabar kodeksas numato pasekmes, jei darbdavys priima specialistą, tačiau paskutinę minutę atsisako jo paslaugų. Taip pat numato sankcijas ir darbuotojams, kurie, pavyzdžiui, birželį prižadėję įmonei įsipareigoti nuo rugsėjo sutartą dieną nebepasirodo. Tai suprantama, juk bendrovė nesulaukia specialisto, yra priversta ieškoti dar kartą, patiria nuostolių, - sako p. Didikė.

Vis dėlto, teisininkė mano, kad darbo kodekse numatyta sankcija geriau veikia kaip prevencinė priemonė.

„Sunku įsivaizduoti įmones praktiškai naudojantis šia darbo kodekse numatyta sąlyga. Galbūt „ant ledo“ paliktas darbuotojas ir eitų bylinėtis, tačiau kažin ar teismo keliu ieškoti teisybės tokiais atvejais naudinga ir ekonomiška darbdaviui. Manyčiau, kad geriausiai kodekso naujovė veiktų prevenciškai: pokalbio metu įspėjus apie galimas sankcijas, potencialus darbuotojas jaus didesnę atsakomybę ir pasikeitus planams galbūt stengsis kuo greičiau įspėti apie tai darbdavį“, - scenarijų dėlioja advokatė. 

Jei gilinasi - pliusas

Pasak ekspertės, darbdavio neturėtų stebinti, jei potencialus darbuotojas – ir ne tik aukščiausio lygmens - itin atsakingai skaito darbo sutartį, ypač jei tai nėra standartinis variantas. Labai gerai, kai jis tariasi su advokatu ar pažįstamu teisininku, nes atsainus požiūris košės priverda ne tik darbuotojams, bet ir patiems darbdaviams.

„Esame įpratę, kad teisininkai į sutartis įtraukia teiginius „darbuotojas suprato visas darbo sutarties sąlygas“, „turėjo galimybę pasitarti su teisininkais“. Tačiau tais atvejais, kai tenka kreiptis į teismą ir ten paaiškėja, kad šias sąlygas į sutartį įrašė darbdavys, jos retai kada padeda apsiginti, o teismas tiesiog nekreipia į jas dėmesio. Pavyzdys iliustruoja, kad samdant darbuotoją labai svarbu išsiaiškinti, ar jis tikrai viską supranta, - pabrėžia p. Didikė. - Jeigu įmonė su būsimu darbuotoju sutartį derina el. paštu, visada klientams patariu raštu klausti, ar būsimam samdiniui aiškios visos sąlygos. Svarbu, kad abi pusės įsitrauktų į derybas ir kad darbdavys aiškiai parodytų, jog specialistas sutartį pasirašė laisvai apsisprendęs, nejautė jokio spaudimo“.

Žinoma, darbdaviai dažnai bijo dialogo sutarties tema, nes atsiranda rizika, kad įsigilinęs į ją darbuotojas ims siūlyti korekcijų.

„Rizikos yra, tačiau rodydami, kad abiem pusėms norite geriausio, tik kilstelėsite specialisto pasitikėjimą vadovais ir įmone, - mano p. Didikė. – Be to, darbuotojas kuris rodo iniciatyvą gilintis į sutartį demonstruoja ne priešiškumą, o savo išprusimą, ketinimus aiškiai suvokti savo teises ir pareigas“. 

Roges ruošti vasarą

Ekspertė pabrėžia, kad darbo santykiams labai tinka lietuviška patarlė – ruošk roges vasarą.

„Tai reiškia, kad visus darbo santykių aspektus geriausia apibrėžti darbuotoją įdarbinant arba keičiant jo pareigas. Tada, kai jis praneša, kad kelia sparnus ieškoti naujų iššūkių jau nebe laikas brukti konfidencialumo, nekonkuravimo įsipareigojimus ar tartis, kaip įmonei bus atlygintos darbuotojo mokymų išlaidos.

Minimas konfidencialumo įsipareigojimas jau seniai tapo visiems priimtinu darbo santykių elementu ir nieko nebestebina.

 „Į sutartis su aukštesnės kvalifikacijos darbuotojais dabar jau visi be išimties įtraukia konfidencialumo įsipareigojimą. Jis aktualus ir kitais atvejais. Pavyzdžiui, jei samdote darbuotoją, kuris žinos, su kokia išskirtine įranga įmonė dirba, kokias naudoja receptūras ar medžiagas. Pavyzdžiui, maisto pramonėje galėtų būti itin svarbu net ir tai, su kokiomis priemonės valomi įrenginiai, todėl nereikėtų stebėtis, kad konfidencialumo įsipareigojimas būtų įtraukiamas net į sutartį su valytoja“, - teigia teisininkė.

O štai kitą darbo santykių aspektą nėra taip lengva apibrėžti, tačiau, norint išvengti rimtų teisinių konfliktų, būtina aptarti.  Kaip įmonei sužinoti, kad samdomo darbuotojo neriboja jokios ankstesnės sutartys ar įsipareigojimai?

„Naujajam darbdaviui, kuris neretai būna buvusiojo darbdavio konkurentas, privalu žinoti kokie įsipareigojimai varžo būsimąjį darbuotoją, kad ankstesnysis darbdavys neapkaltintų pasinaudojus konfidencialia informacija ir nepakviestų pabendrauti teisme. Įmonei aktualu žinoti, kad būsimas darbuotojas atskleidė visą įmanomą informaciją apie savo įsipareigojimus kitoms kompanijoms ir buvusiems darbdaviams. Siūlyčiau nebijoti, aiškiai klausti to pokalbio metu ir įtvirtinti darbo sutartyje. Darbo kodeksas įpareigoja darbuotoją elgtis sąžiningai, tačiau juk žmogus renkasi, kokią informaciją atskleisti. Jei samdote specialistą, turintį didelį žinių ir patirties bagažą, rekomenduočiau netgi pasiskambinti buvusiems darbdaviams – jei tik tai įmanoma- ir tiesiai šviesiai pasiteirauti. O tais atvejais, kai konfidenciali informacija iš darbuotojų lūpų visgi pasiekia naujojo darbdavio ausis ir nežinote, ar pavyks atsispirti pagundai ja pasinaudoti, įsivertinkite, kokią baudą esate pasiruošę mokėti. Ieškinių būna įvairių – nuo kelių tūkstančių iki kelių milijonų eurų vertės“, - perspėja p. Didikė. 

Dvi konfliktų priežastys

Rašalui ant darbo sutarties nudžiūvus, ir įsibėgėjus darbo santykiams, daugiausia nesklandumų, anot pašnekovės, kyla dėl dviejų dalykų: kai netinkamai apibrėžiamos darbuotojo funkcijos bei jų apimtis ir kai netiksliai apibrėžiamas atlyginimas ir jo apimtis.

„Įmonės dažniausiai turi pareigines nuostatas, kuriomis vadovaujasi, tačiau kiekvienu konkrečiu samdymo atveju siūlyčiau jas aiškiai, smulkiai išdėstyti darbuotojui raštu. Pavyzdžiui, vienam specialistui visai patinka, kad dirbant sostinėje reikia reguliariai važinėti į Klaipėdą, o kitam tai nepriimtina. Abiem pusėms bus ramiau, jei dėl visų sąlygų susitarsite iš anksto, - siūlo advokatė. Darbdaviams vis dar reikia priminti, kad būtina itin aiškiai nustatyti ir finansines sąlygas.

„Sutartyje apsibrėžkite atlygį, priedus, papildomas išlaidas, kintamąsias dalis, kurios gali priklausyti nuo įmonės, skyriaus, paties darbuotojo asmeninių rodiklių, BVP ir t.t. Reikia tiksliai numatyti ir tai, kaip kiekvienas rodiklis nustatomas – juk darbuotojas visada paskaičiuos į didesniąją, o darbdavys – į mažesniąją pusę. Jeigu kiltų konfliktas, darbdaviui teks atverti piniginę: jam bus skaičiuojami delspinigiai, atleidus darbuotoją už pavėluotą atsiskaitymą bus skaičiuojamas vidutinis darbo užmokestis ir t.t.“, - vardija p. Didikė.

Teisininkė rekomenduoja paskutinei minutei nepalikti ir kito finansinio klausimo – kaip darbuotojui paliekant įmonę jis atlygins išlaidas už mokymus.

„Susitarimą dėl mokymo išlaidų savo klientams siūlau pasirašyti taip, kad darbuotojui išeinant iš darbo nekiltų klausimų, kaip ir kada jis privalo tas išlaidas atlyginti. Idealu, jei darbuotojams suteikiama galimybė bet kada pasitikrinti, kiek tų išlaidų jau susikaupė, kas į jas įskaičiuota, taip pat svarbu kaupti įrodymus ir netgi liepti darbuotojams nuolat šiuo klausimu domėtis. Atleidimo akimirką jau ne laikas kalbėti apie išmokėjimo grafikus, nepriklausomai nuo to, ar išsiskyrimas draugiškas ar ne. Darbdaviui reikėtų suprasti, kad, sakykime, 2.000 Eur daug kam yra didelė suma, kurios tiesiog šiaip nesinešioji. Protinga būtų tartis, kad išlaidas, kurios siekia iki 500 Eur, išeinantis darbuotojas atlygintų paskutinę darbo dieną, 1.000 Eur sumą sumokėtų po dviejų savaičių, iki 3.000 Eur – per mėnesį ar du”, - pavyzdžiu dalinasi p. Didikė.

Žinoma, dalis darbdavių tikslingai nenori konkrečiai apsibrėžti finansinių aspektų ir kartais miglota sutartis leidžia jiems išlošti.

„Visgi, aiški sutartis padeda išvengti nesutarimų ir nusivylimų, leidžia visą energiją skirti darbui, o ne santykiams aiškintis“, - logiškai siūlo darbo teisės specialistė.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pasiklydę vertime: tarp prekių ženklo ir prekės Rėmėjo turinys 1

Kuris prekių ženklas stiprus, o kuris silpnas, galiausiai sprendžia vartotojai. Tačiau tai, koks bus įdirbis...

2018.06.26
Prakąsta kriaušė – ne obuolys? Paklauskite teisininko Rėmėjo turinys

Užsidegę idėja ir kūrybine energija, investavę laiko ir lėšų, pagaliau sukūrėte prekių ženklą, kuris įkūnija...

2018.06.19
Ant svarstyklių: franšizė ar nuosavas prekių ženklas? Rėmėjo turinys 3

Kiekviena įmonė svajoja apie stiprų ir sėkmingą prekių ženklą. Tačiau ne kiekvienam verslo Niutonui ant...

2018.06.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau