Vadovo darbo stažas: ilgi metai vs rotacija

Nuo 1986 m., UAB „Utenos prekyba“ vadovauja Robertas Miliauskas, jis yra ir Lietuvos kooperatyvų sąjungos „Lietkoopsąjunga“ valdybos pirmininkas.
„Didžiausias privalumas tas, kad ilgi darbo metai leidžia labai gerai pažinti verslą, verslo aplinką, konkurentus. Lengva priimti sprendimus, nes iškylantys klausimai kartojasi, retai pasitaiko visiškai naujų problemų“, – patirties naudą įvardija p. Miliauskas.
Pasak jo, bendrovėje yra ir daugiau ilgamečių darbuotojų, tačiau tie, kurie pradėjo dirbti drauge su p. Miliausku, pamažu jau traukiasi į pensiją. Į jų vietas ateina nauji.
Jonas Dastikas, AB „Lifosa“ generalinis direktorius, dirbti gamykloje pradėjo prieš daugiau nei 45 metus, o jai vadovauja 17 metų.
„Nueinu pas žmones pasikalbėti ir tada, kai darome labai svarbius darbus, pavyzdžiui, per planinį remontą. Bet jei nieko apie jų darbą neišmanai, geriau net nelįsti“, - šypsosi p. Dastikas.
Akivaizdu, kad 360 ha teritorijoje įkurtos gamyklos procesų išmanymas ateina ne per dieną.
Už rotaciją
Tačiau yra ir tokių bendrovių, kuriose veikia griežtos rotacijos programos. Vienas iš pavyzdžių – UAB „Philip Morris Baltic“.
Pasak Gintauto Dirgėlos, „Philip Morris Baltic“ korporacijos reikalų direktoriaus Baltijos šalims, nuo pirmųjų dienų įmonėje investuojama į darbuotojų ugdymą ir stengiamasi jiems suteikti galimybes tobulėti įvairiose pozicijose.
„Darbuotojų rotacijos programa yra naudinga ir pačiai įmonei, ir darbuotojui. Bendrovės tikslas yra ugdyti talentus įvairiems organizacijos lygiams iš vidaus, taigi ši programa yra skirta tiek aukščiausio lygio bei vidurinės grandies vadovams, tiek ruošiant pamainą tiems specialistams, kurių darbas yra labai specifinis ir reikalauja ilgamečio įdirbio“, – nurodo p. Dirgėla.
Bendrovėje „Circle K Lietuva“, valdančioje ir „Statoil“ degalinių tinklą, vadovų rotacija gana dažna tarp degalinių vadovų.
„Pagrindinis tikslas ir priežastis, kodėl tai skatiname ir inicijuojame, yra didesnis indėlis į įmonės rezultatus. Įvertinę esamų degalinių vadovų kompetenciją ir jau pasiektą rezultatą, skiriame juos į kitą degalinę, kurios komandai tokie įgūdžiai yra reikalingi geresniems rezultatams pasiekti. Pavyzdžiui, brandžios komandos degalinei skiriame vadovą su ryškiai išreikštomis lyderystės kompetencijomis, tą, kuris naujai įžvelgs darbuotojų potencialą, ras būdų jų motyvacijai pakelti bei didinti“, – komentuoja Oksana Balsienė, „Circle K Lietuva“ žmogiškųjų išteklių direktorė.
Pasak jos, jei vadovas geba parduoti, savo žiniomis jis gali pasidalinti su nauja komanda, o analitiškas ir į sąnaudas orientuotas vadovas naujai degalinei suteiks daugiau efektyvumo procesuose.
Stažas ilgyn
Tyrimų bendrovė „The Conference Board“, išnagrinėjusi „Fortune 500“ sąrašo bendroves, skelbia, kad 2013 m. vadovų stažas siekė 9,7 metų. Tai ilgiausias vidutinis vadovų darbo stažas nuo 2002-ųjų. Gerai tai ar blogai pačioms įmonėms, parodo jų finansiniai rezultatai, tačiau mokslininkai teigia, kad metams bėgant, o vadovams nesikeičiant kyla tam tikrų rizikų.
JAV veikiančių Foxo verslo mokyklos ir Trulaske’o verslo koledžo dėstytojai bei studentai 2000–2010 m. išnagrinėjo 356 bendrovių valdymą. Jie tyrė šių bendrovių generalinių direktorių darbo stažą ir kasmet gretino jį su darbuotojų įsitraukimu ir įmonės ryšiais su klientais. Tyrėjai taip pat atsižvelgė į bendrovių akcijų kursų svyravimus ir investicijų grąžą.
„Surinkti duomenys mums leidžia teigti, kad optimalus vadovų stažas yra 4,8 metų“, – tyrimo rezultatus skelbia „Harward Business Review“.
Tyrėjų nuomone, tokie rezultatai susiję su vadovų informacijos rinkimo įpročiais. Kitaip sakant, vos pradėję dirbti, bendrovės plėtrai būtinos informacijos vadovai linkę ieškoti įvairiuose šaltiniuose tiek pačioje įmonėje, tiek išorėje. Tai lemia, kad jie užmezga glaudesnius ryšius ir su darbuotojais, ir su klientais.
Tačiau sukaupę žinių ir patirties generaliniai direktoriai atsipalaiduoja ir dažniau pasikliauja tik jiems artimiausiais informacijos šaltiniais, mažiau dėmesio kreipia į besikeičiančias rinkos sąlygas. Be to, padirbėję kelerius metus vadovai linkę mažiau rizikuoti gerais bendrovės rezultatais. Įsikibę į tai, ko jau pasiekta, jie menkiau gilinasi ir į klientų poreikius.
Tai reiškia, perspėja tyrėjai, kad tuomet, kai bendrovėms ilgus metus vadovauja tie patys vadovai, valdybų nariai turėtų atidžiau stebėti, kaip organizuojami santykiai su klientais. Ilgamečiai vadovai gali puikiai išmanyti darbuotojų motyvavimo būdus, tačiau mažiau dėmesio skirti strategijai formuoti.