Tušti „Keulė Rūkė“ šūviai: aštrumas ne visada pateisinamas

Publikuota: 2015-11-17
Paulius Tamulionis, ryšių su visuomene agentūros "Idea prima" vadovas ir partneris. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Paulius Tamulionis, ryšių su visuomene agentūros "Idea prima" vadovas ir partneris. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Verslui, ypač smulkiam, tikslinga savo komunikaciją susieti su rezonansiniais įvykiais, nes tai leidžia tapti žinomu be didelių išlaidų. Tačiau peržengus ribas nebrangus rinkodaros triukas gali labai pakenkti.

Naujausias to pavyzdys – sostinės greito maisto užkandinė „Keulė Rūkė“. Dar nebaigus skaičiuoti teroro aktų Paryžiuje aukų, ši maitinimo įstaiga sekmadienį savo socialinio tinklo paskyroje išplatino raginimą neiti į bažnyčią, nesimelsti, geriau gyventi šia diena, mėgautis ir šluotytis barzdas „kvailomis maldomis“. Šalia įrašo – nuotrauka, kurioje iš pirmo žvilgsnio religinė knyga su šalia išplėšytais ir riebiu padažu aptaškytais lapais.

Nemalonus vaizdas ir „keuliškos“ mintys neprasprūdo pro akis internautams. Daugelis jų išreiškė pasipiktinimą tokia užkandinės komunikacija ir reklama. Praleidusi proga patylėti, vargu ar „Keulė Rūkė“ galės ir toliau girtis, jog prie jos nuolat rikiuojasi žmonių, trokštančių paragauti mėsainių su plėšyta kiauliena, eilė. Taip užkandinės vadovai, pristadydami savo išsiskiriančią verslo strategiją, VŽ kalbėjo šį vasarį.

„Viena vertus, tai yra tikslingas žingsnis rinkodarai pasitelkti didelį rezonansą sukėlusias temas - pateikti įmonę ar produktą daugeliui matomame kontekste. Tokiu būdu galima mažiausiais resursais prasibrauti pro tirštą reklaminį triukšmą ir pelnyti potencialaus kliento dėmesį. Tačiau šis sąlyginai nebrangus rinkodaros triukas gali taip pat efektyviai ir pakenkti, jei neapgalvotai naudojamasi neigiamas emocijas visuomenėje sukėlusiais įvykiais“, – kalba Paulius Tamulionis, ryšių su visuomene agentūros „Idea prima“ vadovas ir partneris.

Pasak jo, klasikiniame reputacijos ir žinomumo matavimo grafike pasiektas žinomumo rodiklių aukštumos, tuo tarpu reputacijos skalėje įžengta į neigiamą zoną. Jei siekta tik žinomumo padidinimo, tai padaryti šiuo atveju puikiai pavyko. Dėmesys atkreiptas, girdisi pasipiktinimai ir raginimai boikotuoti šią maitinimo įstaigą.

„Per trumpą laiką ir mažomis sąnaudomis pasiekta didelė auditorija. Klausimas, ar bus smagu ir madinga nuo šiol joje maitintis, būti, leisti laiką? Jei tokiu būdu didinus žinomumą reputacijos fronte nieko nebus daroma, šiai užkandinei ilgam prilips negatyvi etiketė“, – teigia p. Tamulionis.

Šioji ne pirma, gana rizikingai panaudojusi religiją rinkodarai. Beveik prieš 10 metų „Kalnapilio-Tauro grupės“ alaus reklamos kampanijai pasitelkė vieną iš ryškiausių katalikų bažnyčios simbolių – rūpintojėlį.

„Garsūs visuomenės veikėjai netrukus ėmė raginti boikotuoti tokį alų ir alaus darykla skubiai atsisakė rūpintojėlio bei atsiprašė visuomenės. Neseniai padangų pardavėjai nutarė prisivilioti klientų nauju šūkiu: „Brangioji, pažadinkim savo žvėriuką... Su „Kumho“ padangomis visi saugūs, net autobusų stotelėje“. Manyta, kad plačiai nuskambėjusi istorija apie automobiliu žmones sužalojusio vairuotojo pasisakymą gali padėti išgarsinti prekės ženklą ir privilioti klientų. Tačiau ši reklama taip pat sukosi neilgai, buvo skubiai nutraukta po viešai kilusio visuomenės pasipiktinimo“, – neseną įvykį mini p. Tamulionis.

Svarbu rimtai pasverti

Pasak komunikacijos specialisto, ketinant reklamai panaudoti rezonansinius įvykius, būtina rimtai pasverti, kaip juos vertina visuomenė ir kaip atitinkamai priims reklamuojamą prekę ar prekės ženklą. Juolab jog žmonės Lietuvoje sparčiai keičiasi – darosi pilietiškesni, socialiai atsakinga, nepakanti smurtui, homofobijai, korupcijai.

„Jei prieš 10 m. buvo galima kuriant reklamas pajuokauti apie stiprią vyro ranką šeimoje, aplinkos šiukšlinimą, žydą ar policininką, dabar tokie rakursai sukeltų priešišką reakciją, prekės ar paslaugos pardavimai ne augtų, o smuktų“, – teigia p. Tamulionis.

Audrius Savickas, verslo konsultacijų įmonės „Strategy Labs“ rinkodaros konsultantas, pabrėžia, jog daugeliu atveju verslui pataria savo komunikacijoje pasitelkti aktualijas ar rezonansinius įvykius, aštriau kalbėti, operatyviai reaguoti.

„Smulkusis verslas, neturintis daug lėšų reklamai, gali išlošti, tačiau šiuo atveju yra peržengta riba. Čia jau mes kalbame nebe apie žodžio laisvę ar nuomonės reiškimą, taip kaip jie dabar bando teisintis ir argumentuoti savo sprendimą, akivaizdu, jog jau nebesuvaldo situacijos, daugumos nuomonė – neigiama. Ir tikėtina, jog verslas tikrai pajus pasekmes“, – mano p. Savickas.

Pasak p. Savicko, akivaizdu, verslas Lietuvoje paskutiniuoju metu ėmėsi drąsiau komunikuoti, ieškoma aštresnių sprendimų.

„Tai sveikintina, tai būdas, nedaug išleidžiant, pasididinti žinomumą. Pats sumanymas savo esme – puikus, Vakaruose dažnai taikomas ir naudojamas, kai pasitelkiami ir svarbūs įvykiai, ir politikų pasisakymai, manieros ir t.t. Kaip rinkodaros ir komunikacijos instrumentas tikrai veiksmingas, tačiau svarbu pajusti ribą, kur tai dar subtilus ir gražus apžaidimas, dar toleruotinas juodas humoras, o kur jau yra peržengta sveiko proto riba. Kaip efektyviai komunikuoti ribų neperžengiant – čia jau profesionalumo reikalas“, – paprastą tiesą dėsto p. Savickas, prisimindamas ir JAV prezidento Billo Clintono bei Baltųjų rūmų stažuotojos Monicos Lewinsky skandalo epopėjoje vieno vaistų gamintojo pasigautą mintį reklamai, jog jų gaminiai geriausiai padeda nuo galvos skausmo.

Yra iš ko pasimokyti

„Gerų pavyzdžių yra, svarbu kiekvienu atveju sudėlioti už ir prieš, įvertinti visus niuansus“, – kalba p. Savickas.

Reaguoti tinkamai ir iš ko pasimokyti yra – tai ir ne kartą apkalbėtas sausainių prekės ženklas „Oreo“, kuris prieš kelerius metus sekundžių tikslumu reagavo į elektros dingimą svarbiausiose amerikietiško futbolo varžybose „Super Bowl“. Nepraėjus nė minutei po incidento, „Oreo“ savo paskyroje įdėjo sausainio tamsoje nuotrauką su prierašu, kad jį merkti į pieną galima ir patamsyje. Toks operatyvumas virto šimtais tūkstančiu pasidalijimų ir žinoma – iš lūpų į lūpas sklindančiu geru žodžiu apie humoro jausmą, susijusį su prekės ženklu.

Arba pastarajame pasaulio futbolo čempionate, kai Urugvajaus rinktinės futbolininkas įkando priešininkui italui, ne vienas prekės ženklas sėkmingai „pasigavo“ tą mintį savo reklamai. Tarp jų ir „Snickers“ šokoladukai, pasiskelbę, jog jie suteikia daugiau malonumo nei italas ir t.t.

Tiesa, savo reklamą ir komunikaciją formuoti pririšant ją prie labiau teigiamų ar neutralių įvykių yra mažiau potencialių galimybių skausmingai suklupti. Daug daugiau aspektų privalu įvertinti ir kiekvieną smulkmeną apgalvoti, kai bandoma savo prekės ženklą komunikacijoje susieti su įvykiais, kurie paženklinti nekaltų žmonių krauju.

Turi savo nuomonę

Dominykas Čečkauskas, vienas iš penkių „Keulė Rūkė“ užkandinę valdančios UAB „Kiaulių valdovai“ savininkų, nemano, jog tokia savo komunikacija įžeidė savo klientus.

„Mūsų tikslas buvo parodyti, kad neverta per rimtai žiūrėti į religiją, nes tai veda prie radikalizmo, kaip nutiko Paryžiaus teroro atakų metu“, – kalba p. Čečkauskas.

Pasak jo, „Keulė Rūkė“ nuo pat susikūrimo turi savo pilietinę poziciją.

„Tai yra pilietinė pozicija, ginanti laisves. Laisvę turėti savo nuomonę, laisvę apsispręsti pačiam, o ne sekti tuo, ką liepia religinės ar valstybinės institucijos. Lietuvoje jau ir taip per daug ciniškų verslų, kurie neturi pilietinės pozicijos ir mąsto tik apie pinigus. Tai nebuvo mūsų reklaminis veiksmas, yra paprastesnių ir lengvesnių būdų reklamuoti mūsų ir taip populiarų mėsainį. Tai buvo mūsų nuoširdi ir asmeniška reakcija į tai, kas įvyko Paryžiuje. Supriešinome per daug rimtą požiūrį į religiją ir mėgavimąsi gyvenimu, nes per rimtas požiūris į religiją veda prie fanatizmo ir neapykantos, o mėgavimasis gyvenimu – niekada“, – nuomonę dėsto p. Čečkaukas ir priduria, jog bendrovė yra nuoširdi su su savo klientais, neveidmainiaujanti prieš klientą vardan geresnių pardavimų.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Klysta tie, kurie į pasaulį žiūri per „Excel‘io“ lentelę 3

Nereikia aukoti efektyvumo vardan kūrybos, arba atvirkščiai. Rinkodaros kampanijos efektyvumas visų pirma...

Rinkodara
2019.02.17
Vasario 16–ajai – išradingi verslo sveikinimai Lietuvai 3

Lietuvos Valstybės atkūrimo dieną išradingai pažymi ir gyventojai, ir verslas. Vienos bendrovės pasirūpina...

Rinkodara
2019.02.16
„Login“ organizatoriai diskriminavo vyrus 7

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nusprendė, kad technologijų ir inovacijų festivalio „Login“ nemokamų...

Rinkodara
2019.02.15
700–jam Vilniaus gimtadieniui – jubiliejinis logotipas

700-ojo Vilniaus gimtadienio, kurį miestas švęs 2023 m., logotipo koncepcijos konkurse varžėsi 75 dalyviai.

Rinkodara
2019.02.15
Kaip išlaikyti balansą tarp efektyvumo ir kūrybiškumo 1

Dažnai reklamos efektyvumo apdovanojimuose ant pakylos matome tuos prekių ženklus, kurių kampanijose...

Rinkodara
2019.02.14
Dar viena kūrėjų ir žiniasklaidos pergalė kare prieš „Google“ ir „Facebook“ 4

Europos Parlamentas ir ES Taryba pasiekė preliminarų susitarimą dėl autorių teisių internete, kuris suteiks...

Rinkodara
2019.02.14
Lietuvoje daugiausia ženklų registravo „TV Play Baltics“, užsienyje – „Franmax“ Premium

Lietuvoje šiek tiek sulėtėjo naujų prekių ženklų ir patentų registracija, tačiau išaugo dizaino sprendimų...

Prekyba
2019.02.13
Aštuonios iš 9 RSVA narių atitinka visus veiklos kokybės standartus 2

Lietuvos ryšių su visuomene agentūrų asociacijos (RSVA) įdiegto veiklos kokybės standarto sertifikatai šiemet...

Rinkodara
2019.02.12
„Maximos“ šventinės reklamos nukarūnavo „Tele2“ Premium

Šalia jau ilgą laiką besitęsiančio „Tele2“ prekės ženklo dominavimo pastebimiausių reklamų dešimtuke 2018 m.

Rinkodara
2019.02.12
Komunikacijos agentūros „Maniakai“ vadovu tapo M. Janulionis 4

Komunikacijos ir konsultacijų agentūros „Maniakai“ vadovu nuo šių metų vasario 1 d. tapo Mindaugas...

Rinkodara
2019.02.12
Naujų rinkodaros ir komunikacijos konkursų lietus tęsiasi Premium 1

2018 m. paskutinysis metų ketvirtis išsiskyrė rinkodaros ir žiniasklaidos planavimo paslaugų pirkimo konkursų...

Rinkodara
2019.02.12
Verslo idėją parsivežė iš JAV: lietuviai nustemba, bet valgomas puokštes perka Premium

Į nematytą produktą pirkėjai žiūri atsargiai, todėl UAB „Vaisiai ir šokoladas“ pasirinko kiek neįprastą...

Gazelė
2019.02.11
Didžioji dalis sulaikytų prekių – smulkios siuntos iš Kinijos Premium 1

Ne tik prekybininkai, bet ir privatūs asmenys gali sulaukti neigiamų padarinių, nustačius, kad užsakyta ir...

Prekyba
2019.02.11
Vilniaus konfliktas su baru dėl lauko tualetų kol kas – be laimėtojų 3

Vilniaus savivaldybės ginčas su vienu sostinės baru dėl greta pastatytų lauko tualetų kol kas – be laimėtojų:...

Prekyba
2019.02.10
Vilniaus universitetas keičia savo veidą 6

Vilniaus universitetas startavo su nauja komunikacijos kampanija, kurioje bando kalbėti ne tradiciniais...

Rinkodara
2019.02.10
„Vilniaus pergalės“ patirtis: svarbu išdrįsti išeiti iš komforto zonos Premium 11

Saldumynų gamintoja „Vilniaus pergalė“ nuėjo ilgą bandymų kelią jungdama ir vėl atskirdama įmonės rinkodaros...

Rinkodara
2019.02.08
Kritikos strėlės viešiesiems pirkimams: formalus požiūris ar polinkis į „draugystę“ 14

Neseniai Prezidentė teikė siūlymą Viešųjų pirkimų įstatymų pataisoms, uždrausiančioms politinio pasitikėjimo...

Rinkodara
2019.02.07
6 kartus pažeidimai fiksuoti „Respublikos leidiniuose“, 2 – „Lietuvos ryto“ TV

Per praėjusius metus Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba gavo rekordiškai daug skundų – net 321. Lyginant...

Rinkodara
2019.02.07
Sporto klubo reklama įstatymo nepažeidė, bet sukėlė diskusijų 10

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba įvertinusi „Gym Plius“ sporto klubo reklamą, pažeidimų joje nenustatė.

Rinkodara
2019.02.07
„Maxima“ ir „Lidl“ traukia lietuviškumo kortą, „Iki“ – priešingai Premium 15

Prekybos tinklai „Maxima“ ir „Lidl“ pastaruoju metu tarsi sutartinai sustiprino lietuviškumo liniją...

Prekyba
2019.02.06

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau