2016-05-26 19:16

Gudrauti tiekimo pajėgumais viešuosiuose pirkimuose nepavyks

Tiekėjai galės remtis kitų ūkio subjektų pajėgumais tik tuo atveju, kai pastarieji realiai atliks tuos darbus ar teiks paslaugas, kuriems tie pajėgumai pasitelkiami. JUDITOS GRIGELYTĖS (VŽ) NUOTR.
Tiekėjai galės remtis kitų ūkio subjektų pajėgumais tik tuo atveju, kai pastarieji realiai atliks tuos darbus ar teiks paslaugas, kuriems tie pajėgumai pasitelkiami. JUDITOS GRIGELYTĖS (VŽ) NUOTR.
Dalyvaujant viešųjų pirkimų konkursuose Lietuvoje yra įprasta tiekėjams remtis kitų ūkio subjektų pajėgumais bei resursais siekiant pagrįsti atitikimą reikalavimams. Tačiau po ES Teisingumo Teismo (ESTT) verdikto tokiai praktikai atsiranda kliūčių.

ESTT vienoje iš bylų išaiškino, kad tam tikrais atvejais tokie pasiūlymai, kai tiekėjas remiasi kito ūkio subjekto pajėgumais, gali būti pripažinti netinkamais.

Pavyzdžiui įmonė, kuri neturi atitinkamos įrangos atlikti darbus, dalyvaudama viešajame pirkime pasinaudoja kitos įmonės įranga. Tai daryti nėra draudžiama, tiesiog tiekėjas kiekvienu atveju turi įrodyti, kad tais ištekliais galės pasinaudoti vykdydamas sutartį.

„Varšuvos miesto valymo tarnyba organizavo viešąjį pirkimą dėl miesto gatvių valymo. Tiekėjas, norėdamas įrodyti, kad suteikė kelių priežiūros paslaugų už ne mažiau kaip beveik 800.000 Eur, pasitelkė trečiąjį asmenį, t. y. kitą įmonę ir rėmėsi jos patirtimi, tačiau nurodė, kad ši kompanija teiktų tiekėjui tik konsultavimo paslaugas, o pačių valymo darbų neatliktų. Teismas išaiškino, kad dėl to, jog ši įmonė vykdydama sutartį teiktų tik konsultacijas ir mokymus, bet nedalyvautų tiesiogiai, t. y. neteiktų kelių valymo paslaugų, tiekėjas negalėjo remtis jų pajėgumais ir pateiktas pasiūlymas neatitinka konkurso reikalavimų“, – bylą komentuoja Kristina Rysevaitė, advokatų kontoros COBALT asocijuota teisininkė.

Teismas aiškiai pabrėžė, kad tiekėjas negali remtis kitų subjektų pajėgumais tik tam, kad formaliai tenkintų perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus.

„Sukurtas precedentas turės įtakos ir Lietuvoje vykdomiems viešųjų pirkimų konkursams“, – p. Rysevaitė.

ESTT sprendime taip pat pripažino, kad, viena vertus, perkančioji organizacija negali nustatyti aiškių taisyklių, kada tiekėjai gali remtis trečiųjų šalių pajėgumais. Kita vertus, išimtinais atvejais gali tokias taisykles taikyti.

„Išimtini atvejai priklauso nuo to, koks pirkimo sutarties objektas. Taisyklės tokiu atveju turėtų būti nurodytos skelbime apie pirkimą arba techninėje specifikacijoje“, – sako teisininkė.

Pasak p. Rysevaitės, nors šiuo metu galiojančiame Viešųjų pirkimų įstatyme ir yra nuostatos, leidžiančios tiekėjui remtis kitų ūkio subjektų pajėgumais, šis ESTT sprendimas turėtų sugriežtinti tokių pasiūlymų vertinimą.

„Naujausia ESTT praktika viešųjų pirkimų byloje tik patvirtino naujoje viešųjų pirkimų direktyvoje, kuri greitu metu turėtų būti perkelta į Lietuvos įstatymų bazę, įtrauktą nuostatą, kad tiekėjai galės remtis kitų ūkio subjektų pajėgumais tik tuo atveju, kai pastarieji realiai atliks tuos darbus ar teiks paslaugas, kuriems tie pajėgumai pasitelkiami“, – pažymi p. Rysevaitė.

52795
130817
52791