Tvarus verslas Tvarus verslas Tvarus verslas Tvarus verslas Tvarus verslas

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2021-04-28 10:15

„Telia“: pakuotė tampa verslo tvarumo veidu

Indrė Bimbirytė-Yun, „Telia Lietuva“ tvarumo projektų vadovė: „Gamintojai stengiasi naudoti mažiau skirtingo plastiko, tačiau ne mažiau svarbios ir kitos detalės: pakuotės svoris, galimybė ją panaudoti pakartotinai ar žaliavų kilmė“. BENDROVĖS NUOTR.
Indrė Bimbirytė-Yun, „Telia Lietuva“ tvarumo projektų vadovė: „Gamintojai stengiasi naudoti mažiau skirtingo plastiko, tačiau ne mažiau svarbios ir kitos detalės: pakuotės svoris, galimybė ją panaudoti pakartotinai ar žaliavų kilmė“. BENDROVĖS NUOTR.
Pakuotės yra būtinos užtikrinant prekių higieną, šviežumą ir apsaugą. Tačiau į neperdirbamų atliekų kiekio augimą pro pirštus žiūrėti nebenori nei vartotojai, nei verslas, tad dėmesys tvariems pakuočių sprendimams pasaulyje didėja. Tai jaučia visi tiekimo grandies dalyviai.

Pakuočių tvarumo bangos vėliavnešiais telekomunikacijų sektoriuje iki šiol buvo didieji įrangos gamintojai, tokie kaip „Apple“ ar Microsoft“. Tačiau šalia jų kyla nauji išskirtinai tvarūs prekių ženklai, pavyzdžiui, „Fairphone“, kurių koncepcija –  išlaikyti neutralų balansą su aplinka nuo produkto iki pakuotės. Aplinkai nekenksmingų prekių linijas jau leidžia ir aksesuarų, įvairių priedų gamintojai. Visgi, norint prisidėti prie tvarumo, didelis vaidmuo tenka ne tik gamintojams,  bet ir ja prekiaujantiems ryšio operatoriams.

Siekia nulio atliekų

„Per mus iki vartotojų atkeliauja tikrai dideli įrangos kiekiai. Todėl mūsų atsakomybė yra ne tik tai, į ką įpakuojami prietaisai ar aksesuarai, bet ir visa su tuo susijusi logistikos grandinė“, – sako Indrė Bimbirytė-Yun, telekomunikacijų bendrovės „Telia Lietuva“ tvarumo projektų vadovė.

Strateginis visos „Telia“ grupės tikslas – per mažiau nei dešimtmetį iki 2030 m. visoje veikloje, įtraukiant tiekėjus, rangovus, partnerius bei 100% darbuotojų, pasiekti nulį išmetamų CO2 ir nulį atliekų. Kitaip tariant – klimatui neutralia paversti visą technologijų įmonių grupės veiklą.

„Per žiedinės ekonomikos principus siekiame skatinti kuo daugiau pakartotinio vartojimo. Taip pat stebime visą logistikos grandinę ir vertiname, per kurias sritis galime padaryti teigiamą poveikį ir pokytį“, – pasakoja I. Bimbirytė-Yun.

Svarbios visos detalės

Vienas iš svarbiausių klausimų pakuočių iššūkyje – iš ko jos pagamintos. Nors daug debatų vyksta dėl popieriaus ir plastiko, visgi  daugiausiai iššūkių kelia kelių tipų žaliavų kombinavimas. Kuo daugiau įvairių medžiagų pakuotėje – tuo sunkiau jas tinkamai atskirti ir atsakingai išrūšiuoti.

Pasak I. Bimbirytės-Yun, gamintojai jau stengiasi naudoti kuo mažiau skirtingų medžiagų ir plastiko rūšių. Tvarūs ženklai randa ir visai naujų medžiagų. Pavyzdžiui, „Fairphone“ pakuotėms naudoja popieriaus putas, pagamintas iš krakmolo, natūralių pluoštų ir vandens. Įrangos milžinės kelia sau dar kitokius tikslus. Štai „Apple“ nusibrėžė tikslą ateityje naudoti tik jau perdirbtas žaliavas, o dar geriau, surinkti savo gaminius ir juos pernaudoti, kad jie nevirstų taršiomis atliekomis.  

Logistikos sąnaudoms ne mažiau svarbus ir pakuotės svoris, galimybė ją panaudoti pakartotinai, naudojamų žaliavų kilmė ir pan.

„Savo veikloje daugiausia naudojame popieriaus/kartono pakuotes, salonuose – popierinius maišelius, bet vien to neužtenka. Pavyzdžiui, naujoms „Ežio“ pakuotėms naudosime popierių, kuris bus žymimas  FSC sertifikatu.  Jis užtikrina griežtą ir patikimą medienos produktų kilmės kontrolę. Tokiai pakuotei naudojama mediena ateina iš miškų, kuriuose laikomasi tvarios plėtros principų, skiriamas dėmesys tų miškų atsodinimui“, – žaliavų kilmės reikšmę aiškina pašnekovė.

Kad tarnautų ilgiau

Dar vienas svarbus „Telia“ siekis – skatinti ilgesnį produktų gyvavimo ciklą. Vis daugiau klientams skirtos ryšio palaikymo įrangos, maršrutizatorių ir net telefonų yra atnaujinami ir pernuomojami arba perparduodami. Ne išimtis – ir pakuotės.

„Švedijoje maršrutizatorių pristatymui jau naudojame specialiai sukonstruotas kartonines dėžutes, kurios taip sumaketuotos, kad tilptų į pašto dėžutę, tad transportavimui nereikia kurjerio.  Šios dėžutės taip pat yra universalios, jos tinka įvairiems modeliams. Be to, jos gali būti ir pernaudotos: klientai gali įpakuoti savo įrangą ir siųsti ją atgal“, – sako I. Bimbirytė-Yun.

Bendrovė ieško ir sprendimų, leidžiančių apskritai sumažinti plastiko poreikį. Pavyzdžiui, nuo pernai išankstinio mokėjimo kortelių „Ežys“ gamybai sunaudojamo plastiko kiekis sumažėjo dvigubai.

„Ežio“ pakuotėje paprastai būdavo SIM kortelė ir papildymo kortelė, abi pagamintos iš plastiko. Nuo pernai gaminame tik vieną perlaužiamą kortelę, kuri užtikrina abi funkcijas. Tai – svarbus pokytis, nes tokių kortelių parduodame iš tiesų daug, o jų gyvavimo ciklas yra sąlyginai trumpas“, – sako I. Bimbirytė-Yun.

Proga edukuoti

Pasak „Telia“ tvarumo projektų vadovės, nors pati aplinkosaugos banga jau kyla ir iš visuomenės, tačiau klientų edukacija vis dar būtina. Pakuotės gali būti ir kanalu, primenančiu apie tvarumo ir dėmesio aplinkai svarbą. Štai ant „Telia“ pernuomojamos įrangos pakuotės yra pažymima, kad ši įranga jau buvo nuomota, yra atnaujinta, o ją naudojantys prisideda prie tvaresnės aplinkos ir gamtos tausojimo.

„Ežio“ pakuotės jau senai gaminamos iš popieriaus, dažomos maistiniais dažais ir yra visiškai perdirbamos. Tačiau pakuočių rinkoje yra itin daug ir žmonėms ne visada aišku, kurios iš jų gali būti perdirbamos, o kurios ne. Todėl mes pradėjome ir „Ežio“ pakuotes ženklinti informacija, kad jos yra rūšiuojamos ir kad jas būtina išmesti kartu su popieriumi ir kartonu“, – pažymi I. Bimbirytė-Yun.  Pasak jos, tokia detalė kaskart tampa priminimu vartotojams, kad rankoje laikomos pakuotės nedera mesti bet kur.

Šviesti imtasi ir darbuotojus, kurie supažindinami ne tik su tvarumo principais, bet ir labai konkrečiomis sritimis, pavyzdžiui, neseniai organizuoti vidiniai ekodizaino mokymai. „Tokias žinias galima panaudoti priimant argumentuotus komercijos, logistikos ir kitus sprendimus, atsirenkant tiekėjus ne tik prekybai, bet ir tiekiančius produkciją bendrovės reikmėms“, – tokių mokymų naudą visai organizacijai mato pašnekovė.  

[infogram id="b6e983df-becf-4b76-9234-587c4a601237" prefix="Zau" format="interactive" title="TR:Telia"]

52795
130817
52791