„Vilniaus viešojo transporto“ darbuotojai stabdo darbo sutartis, vadovybė ragina spręsti konfliktą be ultimatumų
„Šiandien 760 VVT darbuotojų bandė įteikti bendrovei savo prašymus, taip įspėdami, kad jie stabdo savo darbo sutartis nuo gegužės 16 dienos, kadangi bendrovė nevykdo 2018 metų kolektyvinėje sutartyje nustatytų įsipareigojimų“, – spaudos konferencijoje teigė Algirdas Markevičius, „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas.
„Šiandien buvome atvykę ir bendrovė kategoriškai atsisakė priimti darbuotojų prašymus“, – pabrėžė jis.
Advokatų profesinės bendrijos „Triniti Jurex“ advokatas Nerijus Kasiliauskas informavo, kad sutarčių stabdymas yra Darbo kodekse numatyta galimybė neiti į darbą tris mėnesius – per juos darbuotojas negali būti atleistas, taip pat jam privalo būti mokamas valstybės nustatytas minimalus darbo užmokestis.
Profesinė sąjunga nurodo, kad tarp pateikusiųjų prašymus – apie 600 vairuotojų. Iš viso įmonėje dirba apie 1.890 žmonių.
A. Markevičiaus teigimu, bendrovės vadovybė pažymėjo, jog darbuotojo valios vykdymas yra „tiesiogiai susijęs su jam kylančiomis teisėmis ir pareigomis“, todėl darbdaviui esą būtina įsitikinti, jog prašymas „pasirašytas ir pateiktas laisva darbuotojo valia“.
„Profesinė sąjunga šiuo metu bando bendrovei pateikti darbuotojų įspėjimus elektroniniu paštu, taip pat šiandien siųsime įspėjimus registruotu paštu“, – sakė darbuotojų atstovas.
Priekaištai dėl užmokesčio
Anot profesinės sąjungos vadovo, pagrindiniai priekaištai darbdaviui yra tai, kad jis neindeksavo darbo užmokesčio minėtoje kolektyvinėje sutartyje nustatyta tvarka, taip pat atsisako darbuotojų darbo sutartyse įrašyti valandinį darbo užmokestį ir darbuotojų gaunamus priedus.
Profesinės sąjungos ir VVT vadovybės ginčas tęsiasi jau daugiau nei metus, šiemet profesinė sąjunga ketino rengti ir streiką, tačiau planai įstrigo ginčams persikėlus į teismus, be to, streikų organizuoti teisinės galimybės nėra dėl valstybėje vis dar galiojančios nepaprastosios padėties.
A. Markevičiaus teigimu, darbuotojai taip pat nepritaria bendrovės nuo balandžio 1-osios „vienašališkai“ įvestoms kompensacijoms už kilnojamojo pobūdžio darbą.
Profesinė sąjunga ir jai atstovaujantys teisininkai pabrėžia, kad šiuo būdu mokami priedai darbuotojams nelaikomi darbo užmokesčiu, nuo jų neskaičiuojami mokesčiai, tačiau kartu ir neigiamai veikia socialines išmokas, turi neigiamą poveikį būsimoms pensijoms.
Profsąjunga taip pat reikalauja išmokėti kitas darbuotojams priklausančias išmokas, prašo atsisakyti šešių darbo dienų nuostatos sutartyse, užtikrinti galimybes naudotis pietų pertrauka.
Kviečia dialogui
Darius Aleknavičius, VVT generalinis direktorius, VŽ nurodė, kad tokie profesinės sąjungos veiksmai yra sąmoningas darbuotojų klaidinimas.
„Profsąjunga periodiškai ragina darbuotojus nepritarti įmonės rengiamiems pokyčiams, net teigiamiems – kaip atlyginimų pakėlimas. Darbuotojams pateikiama neteisinga informacija, kad įmonė nevykdo savo įsipareigojimų. Stabdyti sutartis darbuotojai gali tik esant tam tikroms sąlygoms, pavyzdžiui, negaunant laiku atlyginimo. Tačiau mes mokame laiku – kiekvieną mėnesį iki 8 d. O už balandį atlyginimai jau buvo sumokėti gegužės 6 dieną“, – nurodė D. Aleknavičius.
VŽ rašė, kad VVT nuo balandžio mėnesio 5–17% didina vairuotojų atlyginimus. Tam pernai ir šiemet bendrovė skirs 3,2 mln. Eur. Tuomet įmonės vadovas sakė, kad atlyginimai vairuotojams buvo padidinti 2021 metų rudenį, tačiau atsižvelgiant į besikeičiančią situaciją rinkoje ir infliaciją, nuspręsta juos pakelti dar kartą.
Anot D. Aleknavičiaus, darbuotojų lūkesčiai ir norai gauti dar didesnį darbo užmokestį, turėtų būti suderinti su įmonės galimybėmis: „Šiuo metu įmonė skyrė maksimalias sumas, ką gali skirti“.
VVT vadovas teigia, kad yra pasiruošęs dialogui: „Reikia ieškoti bendro susitarimo, bet kita pusė turi irgi būti pasirengusi kalbėtis, bet ne ultimatumais. Praėjusią savaitę buvome susitikę su profsąjungos vadovu, kalbėjomės ir šiandien ryte. Sutarėme ryt susitikti aptarti, ką galima padaryti, jog būtų patenkinti ir darbuotojų, ir įmonės lūkesčiai.“