2017-04-11 12:47

Išaugusios draudimo kainos vežėjus gena į gatves

Vilkikai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Vilkikai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Antradienio rytą dalis Lietuvos vežėjų renkasi į teatralizuotą piketą sostinės gatvėse. Transporto bendrovių pyktį kursto pastaraisiais metais ženkliai išaugusios civilinės atsakomybės draudimo kainos.

„Matome visi, kad važinėja daug automobilių prabangių, kurių kainos tokios, kaip vilkikų naujų kainos, o jie draudžiasi už 300 Eur metams. O mes – už kelis kartus didesnę sumą. Reikėtų ir šią rinką reguliuoti, bet, matyt, draudikai bijo, kad pakėlus kainas nekomercinio lengvojo transporto vairuotojamsm kils koks nors sambrūzdis“, – sako pikete dalyvavęs Juozas Kuklys, Lietuvos–Vokietijos UAB „Veka auto“ vadovas, pabrėžęs, kad draudimo kainos kyla pastaruosius trejus metus.

Anot vežėjo – trūksta konkurencijos ir transporto bendrovėms nėra kur draustis, ieškoti palankesnių kainų. Tiesa jis pats nesutiko atskleisti, kiek kainuoja apdrausti civilinės atsakomybės draudimu jo vadovaujamos įmonės turimus vilkikus.

Kalbėdamas apie vežėjų padaromas žalas jis pabrėžė nemanąs, kad Lietuvos įmonėse dirbantys vairuotojai dirba prasčiau ar daro daugiau žalų nei kaimyninių šalių transporto bendrovių darbuotojai, tačiau draudimo įmokos skiriasi kartais.

„Galbūt Lietuvoje išpūstos draudikų išlaidos, galbūt personalas išpūstas – mes gi nežinom, kodėl mūsiškiai mums skaičiuoja didesnes draudimo įmokas. Turi būti didesnė konkurencija, galbūt Lietuvoje konkurencijos priežiūros specialistai dirba netinkamai leidę tokią koncentraciją?“ – spėlioja vežėjas.

Mato tris kelius

Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas, pastebi, kad vežėjai jau prieš kurį laiką bandė inicijuoti civilinės atsakomybės draudimą reglamentuojančio įstatymo pataisas, tačiau šios užstrigo biurokratiniuose koridoriuose. Šiandien, sako p. Mikėnas, yra einama trim keliais. Pirmu atveju bandoma inicijuoti įstatymo pakeitimus, remiantis kitų šalių patirtimi, ir numatyti maksimalias draudimo įmokos lubas tiems vežėjams, kurie nedaro eismo įvykių. Taip pat norima išsikovoti galimybę vežėjams transporto priemones drausti bet kurioje Europos Sąjungos (ES) šalyje, mat kol kas galioja prievolė drausti transporto priemones toje šalyje, kur transportas registruotas. Trečioji galimybė – nauja draudimo bendrovė, apie kurią „Linava“ kalba nuo praėjusių metų. Ponas Mikėnas sako, kad tai – pats brangiausias kelias.

Ponas Mikėnas sako, kad šiai dienai transporto bendrovės neturi aiškaus supratimo, kokiais kriterijais remiantis yra vertinamas jų rizikingumas. Anot jo, neretai draudimo žala skaičiuojama su tomis sumomis, kurios nebūna išmokėtos.

„Kaip pavyzdys: numuštas transporto priemonės veidrodelis, pranešta draudimo bendrovei, ši rezervuoja sumą žalai padengti, tačiau išmokų nebūna. O skaičiuojama bendrai“, – aiškina p. Mikėnas.

Jo nuomone, civilinės atsakomybės draudimo poliso kaina tranpsorto bendrovei vienam vilkikui neturėtų viršyti 1000–1.200 Eur metams.

Ponas Mikėnas sako, kad bėda ir ta, kad į Lietuvą neateina užsienio draudikai, mat rinka yra pernelyg maža. Tad Lietuvos įmonėms tenka rinktis iš dviejų draudimo bendrovių teikiamų pasiūlymų: „BTA Baltic Insurance Company“ ir „Gjensidige“, tad konkurencija, vežėjų nuomone, nėra pakankama.

Šiandienė situacija, sako p. Mikėnas, verčia vežėjus ieškoti išeičių. Viena jų – transporto priemonių perregistravimas užsienio šalyse. Anot pašnekovo, ne viena įmonė jau iškėlė transporto parkus į Latviją, Suomiją, Estiją, Kaliningrado sritį, aplinkines šalis.

„Man labai gaila, kad su žmonių migracija migruoja ir verslas. Tų įmonių vis atsiranda, tačiau kol kas tikslaus skaičiaus pasakyti negaliu“, – kalba p. Mikėnas.

Šoko aukštyn

VŽ rašė, kad Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ duomenys rodo, kad, pavyzdžiui, tai pačiai įmonei 2015 m. gegužės–lapkričio laikotarpiui privalomasis draudimas vilkikui kainavo 540 Eur (1.080 Eur metams), tačiau, draudžiant tą patį automobilį nuo 2015 m. lapkričio iki 2016 m. gegužės, kaina išaugo iki 1.150 Eur (2.300 Eur metams). Arba kitai bendrovei civilinės atsakomybės draudimo poliso kaina prieš metus siekė 1.148 Eur metams, o šiemet už paslaugą mokėti tenka 2.900 Eur. Nuolat linksniuojami ir draudikų pasiūlymai tiems, kurie krovinius veža į Didžiąją Britaniją.

„Atskiriems vežėjams draudimo poliso kaina siekia 5.000–8.000 Eur“, – VŽ yra sakęs Erlandas Mikėnas, „Linavos“ prezidentas.

Tiesa, prieš antradienio piketą „Linava“ išplatino pranešimą, kuriuo teigia, kad supranta, jog 3-4 kartus išaugusios draudimo kainos varo į neviltį vežėjus, tačiau „situacija turėtų būti sprendžiama konstruktyviai, ieškant ilgalaikio sprendimo, o ne einant į gatves.“

„Per porą paskutiniųjų metų kai kuriems vežėjams, mūsų duomenimis, privalomojo civilinės atsakomybės draudimo kainos išaugo kartais, nors transporto bendrovių avaringumas nesikeitė. Keliame mintį, kad dėl susidariusios situacijos kalta išnykusi konkurencija tarp draudikų. Vežėjai yra pasimetę, negauna atsakymų, nes draudikus prižiūrinčios institucijos nesiima aktyvių veiksmų. Ne kartą kalbėjomės su valdžios atstovais dėl sprendimų, taip pat turime ir savo pasiūlymų, tokių kaip nuosavos draudimo bendrovės steigimas, tad tikime, kad pavyks rasti ilgalaikį sprendimą ir pagerinti situaciją ir be protestų“, – sako p. Mikėnas.

Pasak jo, vienas efektyviausių problemos sprendimo – Lietuvoje galiojančio civilinės atsakomybės draudimo įstatymo patobulinimas.

„Linava“ neatmeta galimybės ir steigti nuosavą draudimo bendrovę. Šią idėją asociacija ėmėsi svarstyti dar praėjusiais metais, draudimo bendrovės klausimas numatytas ir balandžio pabaigoje vyksiančiame „Linavos“ kongrese.

„Linava“ turi patirties, nes buvo įsteigusi savo draudimo bendrovę „Lindra“, kurios kontrolinį akcijų paketą įsigijo PZU“, – VŽ yra sakęs p. Mikėnas.

Tiesa, kiti rinkos dalyviai tokius planus vertina skeptiškai ir pabrėžia, kad reikėtų ypač gerai įvertinti galimą riziką.

52795
130817
52791