„TAEM Group“: dideli statybų projektai suvaldomi, kai pasitelkiami tinkami sprendimai

Ruslan Bičenov, UAB „TAEM Group“ vadovas, prisimena, kad užsakovas kreipėsi 2021 m. gruodį ir informavo, jog planuoja pasistatyti beveik 22.000 m2 logistikos centrą Kauno regione ir kad reikalinga pagalba pastato projektavimo bei statybos procese.
„Pradėjome bendradarbiauti, kai dar net sklypas objektui nebuvo iki galo parinktas, todėl pirmieji darbai ir buvo susiję su galutiniu apsisprendimu dėl sklypo įsigijimo ar nuomos. Galiausiai buvo pasirinktas Kauno LEZ pasiūlytas sklypas Aviacijos g., visai šalia Kauno oro uosto“, – teigia „TAEM Group“ vadovas.
„Design-Build“ metodo naudos užsakovui
„Kreipėsi teisingu adresu. Esame sukaupę solidžią patirtį su logistikos ir sandėliavimo objektais ir kaip tik buvome baigę darbus kiek mažesniame įgyvendintame projekte – „Lietuvos pašto“ Vilniaus logistikos centre. Todėl objekto specifika buvo gerai pažįstama, sėkmingai sutarėme dėl bendradarbiavimo įgyvendinant „Omniva LT“ projektą, – pasakoja R. Bičenov. – Pokalbių ir derybų stadijoje su užsakovu buvo nuspręsta, kad projektas bus įgyvendinamas taikant „Design-Build“ metodą. Jo esmė – projektavimo ir statybos darbų pirkimas atliekamas pagal detalią techninę užduotį, o projektavimo ir statybos darbus pavedama atlikti pirkimą laimėjusiam generaliniam rangovui. Užsakovui buvo labai svarbu, kad statybos darbai vyktų griežtai pagal grafiką, nes technologinės įrangos montavimas pradedamas statybos metu.“
Lyginant su tradiciniu metodu, kuomet pasamdomas projektuotojas techninio projekto parengimui bei statybos leidimo gavimui, o po to samdomas rangovas statybos darbams atlikti, „Design-Build“ metodas leidžia greičiau ir su mažesnėmis pradinėmis investicijomis pradėti rangovo atranką bei sužinoti būsimą statybos kainą. O gavus pirminius rangovų pasiūlymus patogu pasilyginti kainas su pradiniais investicijų poreikio skaičiavimais bei, esant reikalui, atlikti techninės užduoties korekcijas siekiant tiksliau priartėti prie statyboms numatytos investicijų sumos.
„Užsakovui toks metodas patogus ir dėl paprastesnio atsakomybių paskirstymo, pavyzdžiui, LEZ sklypų nuomos sutartyse numatomi nuomininko įsipareigojimai atitinkamais terminais gauti statybą leidžiančius dokumentus bei įgyvendinti statybos darbus, o taip pat galimybių fiksuoti objekto techninius bei kainos rodiklius ankstyvesnėje stadijoje, t. y. dar iki projektavimo darbų pradžios. Nors pradinis etapas, kai ruošiama tiksli techninė užduotis, ilgesnis nei įprastai, tačiau sparčiau ir sklandžiau vyksta projektavimas bei statyba“, – naudas klientui vardina „TAEM Group“ vadovas.
Jis teigia, kad „Omniva LT“ pavedė „TAEM Group“ komandai atlikti kelias užduotis: parengti objekto priešprojektinius pasiūlymus (architektūrinę koncepciją) bei techninę užduotį generalinio rangovo ir projektuotojo atrankai atlikti; organizuoti generalinio rangovo atranką, derybas bei rangos sutarties pasirašymą, atlikti projektavimo ir statybos valdymą bei statybos techninę priežiūrą.

Išskirtinis objektas išskirtinėje vietoje
„TAEM Group“ komanda detalios projektavimo užduoties ir architektūrinės koncepcijos parengimui pasitelkė statybos inžinerijos mokslų daktarą Liutaurą Kairį.
„Išsiaiškinę visus užsakovo poreikius supratome, kad visų jų įgyvendinimui reiks ieškoti šiuolaikiškų ir nestandartinių sprendimų. Reikėjo modeliuoti darbuotojų srautus, užtikrinti darbuotojams patogias ir sveikas darbo bei poilsio sąlygas, pasiekti A++ energetinį efektyvumą, numatyti poreikius ateičiai ir nepamiršti estetikos – ir tai tik dalis poreikių. Pagalvojau, kad tokį galvosūkį geriausiai gali išspęsti žinių ir patirties užsienyje sukaupęs Liutauras Kairys“, – apie eksperto pasirinkimą pasakojo R. Bičenov.
Derinant rengiamus priešprojektinius sprendinius su užsakovo komanda buvo parengta objekto architektūrinė koncepcija (priešprojektiniai pasiūlymai) bei detali projektavimo užduotis genrangovo pirkimo konkursui. Rengiant projektavimo užduotį teko numatyti daug technologinių ir funkcinių prielaidų, kurios atitiktų „Omnivos“ poreikius bei didelį dėmesį skirti personalo darbo ir poilsio zonų organizavimui, rangovui ir projektuotojams aiškiai apibrėžti kokybės standartus. Taip pat spręsti labai skirtingų funkcinių zonų tarpusavio ryšį ir darbuotojų judėjimą – sandėliavimo, siuntų logistikos, transporto valdymo, vairuotojų buities, biuro darbo, maitinimo, poilsio, sporto ir sveikatinimo zonų išdėstymą.
Derinant projektą, užsakovas akcentavo būtinybę užtikrinti darbuotojų funkcinius poreikius, komfortišką mikroklimatą bei ergonomiškai pritaikytas darbo ir poilsio erdves.
„Mūsų tikslas buvo sukurti modernų ir inovatyvų logistikos centrą, kuris prisidėtų prie tvarių verslo tikslų ir užtikrintų efektyvų siuntų skirstymą. Efektyvumą nulemia net tik moderni įranga, bet ir darbuotojų produktyvumas. Siekėme darbo aplinkoje sukurti patogų ir mažiausiai varginantį mikroklimatą, suteikti galimybę įvairiam poilsiui per pertraukėles ar po darbo, tad biuro patalpose buvo įrengta nuo tylos iki aktyvaus sporto kambarių. Siekėme, kad šis logistikos centras būtų ne tik darbo vieta, bet ir poilsio, socialinių ryšių puoselėjimo erdvė. Jaučiame atsakomybę už savo darbuotojų gerovę ir tai yra viena iš pamatinių veiklos bei vidinės kultūros vertybių“, – dalinosi Kastytis Valantinas, „Omniva“ valdybos narys ir vykdomasis direktorius.
Atsižvelgiant į užsakovo poreikius, pastate buvo įrengta 20 susitikimų kambarių, iš kurių 2 konferencijų salės, atviros darbo ir poilsio zonos, privačios darbo vietos (iš viso120 darbo vietų), vaikų kambarys, 4 tylos zonos, kelios maisto ruošimo erdvės kiekviename aukšte, 3 žaidimų erdvės, sporto salė, krepšinio aikštelė ir 2 pirtys.
„Siekdami užtikrinti maksimalų natūralios šviesos patekimą įrengėme erdvų atriumą su stiklo/aliuminio konstrukcijų stogu, stiklo pertvarų liftą, konsolinius berėmio stiklo pasitarimų kambarius. Taip pat įdiegėme efektyvias bei išmanias vėdinimo, vėsinimo ir šaldymo sistemas, kurios padeda išvengti patalpų perkaitimo ir taupo energiją. Kurjeriams ir siuntų skirstytojams paskyrėme pirmą aukštą, užtikrindami greitą prieigą prie skirstymo linijų, transporto ir krovimo rampų, o administracijos darbuotojams ir lankytojams skyrėme antrą bei trečią aukštus. Kiekvienos darbuotojų grupės poreikiai buvo detaliai aptarti su „Omniva“ atstovais, pavyzdžiui, modeliavome net galimus skersvėjus. Sklandžiam darbuotojų srautų valdymui įrengtos trejos laiptinės ir moderni įeigos kontrolės sistema“, – pasakojo L. Kairys.
„Omniva“, skatindama tvarumą, visą reikalingą infrastruktūrą priderino ateities poreikiams. Atvykstantiems elektromobiliams buvo įrengtos greitojo įkrovimo stotelės, o elektrinių dviračių vairuotojams – atskiros saugios patalpos su krovimo rozetėmis.
Vykdydama projektą „TAEM Group“ komanda pasirūpino šiuolaikinėmis išmaniosiomis technologijomis. Visa elektros ūkio sistema buvo integruota į pastato valdymo sistemą (BMS) – tai leidžia stebėti ir valdyti energijos suvartojimą.
„Nepaisant objekto dydžio projektas atitinka A++ energinės klasės reikalavimus. Šiluma ir šaltis gaminami naudojant šilumos siurblius, o elektros sąnaudas kompensuos ant stogo įrengta saulės jėgainė“, – teigė L. Kairys, statybos inžinerijos mokslų daktaras.
„Po visų technologinių ir inžinierinių galvosūkių atėjo eilė ir estetikai. Objekto akcentu tapo tiltas į pagrindinį įėjimą bei atvira išraiškinga laiptinė atriume. Siekiant optimaliai išnaudoti plotą ir sumažinti vizualinę taršą inžinerinės sistemos buvo iškeltos ant siuntų skirstymo terminalo stogo, o gaisrų gesinimo siurblinė įrengta po pagrindinio įėjimo žemės pylimu. Rekreacinės zonos aplink pastatą sukuria gyvą ir natūralią aplinką, betoninių trinkelių dengiamas plotas buvo tiksliai paskaičiuotas pagal sumodeliuotus srautus – taip siekėme kuo daugiau teritorijos palikti augalijai“, – apie architektūrinius sprendinius pasakojo L. Kairys.
Jis atkreipia dėmesį, kad objektas išskirtinis dar ir todėl, jog beveik 90.000 m2 sklypas ribojasi su Kauno oro uosto teritorija, čia pastatams taikomi aukštingumo apribojimai, sprendiniai buvo derinami su oro uosto direkcija ir kitomis tarnybomis.

Laiku ir laikantis biudžeto
„Generalinio rangovo atranka buvo vykdoma pagal parengtą techninę užduotį. Dalyvauti pirkime buvo pakviestos lyderiaujančios Lietuvos statybos kompanijos. Pradinėse pirkimo stadijose situacija statybos rinkoje dar nebuvo stabilizavusi, rangovai vengė siūlyti fiksuotą kainą viso objekto statybai, atkreipė dėmesį į nestabilias kai kurių statybos produktų kainas, todėl pirkimo proceso metu lygiagrečiai ruošėmės scenarijui statybas vykdyti „atviros knygos“ (angl. Open Book) metodu, kuomet tam tikrų objekto statybos darbų kainodara paliekama lanksti iki konkrečių darbų subrangovo patvirtinimo“, – teigia projektą nuo pradžių iki galo lydėjęs Virginijus Palubinskas, „TAEM Group“ komandos vadovas.
VERSLO TRIBŪNA
Pradinėse pirkimo stadijose, t. y. gavus pirminius kandidatų pasiūlymus, užsakovas, atsižvelgdamas į finansinius kriterijus, nusprendė įgyvendinti tam tikras korekcijas techninėje užduotyje, siekdamas suderinti finansinius projekto rodiklius su pradiniais tikslais. Šiuo atveju labai pasiteisino „Design-Build“ pirkimo metodas, kadangi statybos kainos išryškėjo dar priešprojektinių pasiūlymų stadijoje, buvo sutaupyta laiko perprojektavimui bei derinimo ir statybą leidžiančių dokumentų procedūroms. Pirkimo metu pavyko sukurti aktyvią kandidatų konkurenciją ir pasiekti konkurencingą bei užsakovo nustatytas ribas atitinkančią fiksuotą viso objekto statybos kainą. Generaliniu rangovu buvo pasirinkta UAB „Conres LT“.
„Išsami projektavimo užduotis rangovui ir projektuotojui leido greitai ir sklandžiai parengti projektus, pasiūlyti optimalius, funkciją ir biudžetą atitinkančius inžinerinius bei konstrukcinius sprendinius. Kruopštus ir detalizuotas pasirengimas projektavimui ir statybai sukūrė puikias prielaidas kokybiškai, laiku ir laikantis numatyto biudžeto įvykdyti komplekso statybas. Toks statybos būdas patogus ne tik užsakovui, bet ir rangovui – visi procesai vienose rankose, todėl galima optimizuoti visą projektavimo bei statybos procesą, operatyviai spręsti neatitikimus“, – konstatuoja V. Palubinskas.
TAEM atstovavo užsakovą
Per visą sutarties su generaliniu rangovu vykdymo laikotarpį „TAEM Group“ komanda atstovavo užsakovą ir atliko generalinio rangovo vykdomų projektavimo bei statybos darbų valdymą, priežiūrą ir kontrolę.
Siekiant užsibrėžtų terminų bei perprojektavimų prevencijos, projektavimo procese vyko dažni ir intensyvūs kassavaitiniai, o kartais ir dažnesni projekto sprendinių pristatymai, aptarimai bei derinimai ir tarpiniai tvirtinimai. Taip buvo siekiame užtikrinti, jog nebus nukrypta nuo pradinės techninės užduoties reikalavimų, kad sprendinių detalizacija tiksliai ir pilnai atitiks užsakovo poreikius bei numatytus objekto veiklos procesus, pasirinktos objekto technologinės įrangos (skirstymo linijos) parametrus bei sprendinius.
Statybos procese taip pat vyko statybos darbų inspektavimai, tikrinimai, proaktyvūs technologinių sprendimų susiderinimai, siekiant užtikrinti ir įsitikinti, kad vykdomi darbai bus atlikti tinkamai iš pirmo karto, bus išvengta klaidų, korekcijų ir perdarymų. Detalus projektavimas trimačiame BIM modelyje padėjo išvengti sprendinių kolizijų. Techninės priežiūros vykdymui buvo naudojama „Dalux Field“ programa, kuri žymiai paspartina tikrinimo bei pastabų, trūkumų, neatitikčių nustatymo procedūras, informacijos perdavimą atsakingiems asmenis, o taip pat sisteminimą ir pakartotinio tikrinimo (korekcijų) procedūras. Toks proceso skaidrumas ne tik sutaupo laiko, bet ir sumažina ginčų tikimybę.
„Pasirinktas „Design-Buid“ metodas tikrai pasiteisino: objektas baigtas tiksliai pagal grafiką, visus pokyčius pavyko sklandžiai suvaldyti, numatytas biudžetas nebuvo viršytas. Taip, pradžioje užsakovui reikia skirti daugiau laiko atsakyti į visus klausimus, priimti sprendimus, tačiau po techninės užduoties susiderinimo tereikia sekti pagal planą ir grafiką vykstančius darbus“, – komentavo Justas Sriubiškis, „Omniva LT“ turto ir transporto vadovas, atsakingas už Kauno logistikos centro statybos projektą.
Į logistikos centrą investuota apie 42 mln. Eur. Moderniame terminale siuntos autonomiškai paskirstomos į 600 krypčių, per valandą čia gali būti paskirstyta iki 12.000 siuntų. „Omniva LT“ Lietuvoje valdo paštomatų tinklą, kurį sudaro 500 paštomatų su daugiau nei 65.000 siuntų skyrelių.
„TAEM Group“ – daugiau nei 20 metų patirtį sukaupusi statybos projektų valdymo ir priežiūros įmonių grupė. Per 200 sėkmingų logistikos, pramonės, energetikos, rekreacinių bei administracinės paskirties objektų, dešimtys studijų ir ekspertinių išvadų – visada atstovaujant tik statytojo interesus. Įmonių grupėje dirba patyrę projektų vadovai bei įvairių statybos sričių specialistai.