5 mitai apie verslo strategiją, kurie pridaro žalos

Publikuota: 2020-07-05
Benas Adomavičius, ISM Executive School Strateginio valdymo modulio vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Benas Adomavičius, ISM Executive School Strateginio valdymo modulio vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Kai kurie verslininkai, ypač smulkieji, nemano, jog verslo strategija yra būtina. Tačiau tie, kas veikia pagal ją, turi pranašumų. Vis dėlto klaidingai suprantama strategija kartais gali padaryti daugiau žalos, negu duoti naudos.

Kaip sukurti teisingą strategiją? Benas Adomavičius, ISM universiteto Vadovų magistrantūros Strateginio valdymo modulio vadovas, atkreipia dėmesį į esmines klaidas ir nurodo mitus, kurie vis dar gajūs.  

Mitas: strategija – tai tik planas

Pirmasis verslo strategiją supantis mitas – supratimas, kas ji yra, mat dauguma strategiją laiko tik ilgalaikiu tikslams pasiekti skirtu planu. Tačiau tuomet, anot B. Adomavičiaus, ši sąvoka ir turėtų apsiriboti žodžiu planas, mat į strategijos apibrėžimą įeina dar keletas kitų itin svarbių elementų. 

„Strategija pasitelkiama organizacijos pranašumo kūrimui, geresnių rezultatų siekimui. Tai idėja ir pasirinkimai, kaip veikti, išsiskirti ir turėti  tam tikrą pliusą verslo pasaulyje. Šių elementų plane rasti tikrai nepavyktų, mat planas skirtas žingsnių, padėsiančių strategiją įgyvendinti, sudėliojimui.  Tad plane galima įrašyti daug dalykų, tik ne pranašumą. Strategijos esmė – sunkių sprendimų priėmimas. O šio ingrediento neturinti strategija vargu ar bus efektyvi“, – pranešime cituojamas B. Adomavičius.

Užtenka tik strateginių sesijų

Tai antrasis mitas. B. Adomavičius taip pat pažymi, kad mitas yra ir tai, jog strategija atsiras tik strateginės sesijos metu. Strateginė sesijos yra be galo svarbios ir reikalingos, padedančios kryptingai judėti link norimo galutinio rezultato, tačiau, kaip rodo didelių ir sėkmingų organizacijų pavyzdžiai, gera strategija – strateginių sesijų bei įmonės evoliucijos bendras produktas. O jai susiformuoti, išsigryninti reikia nemažai laiko.

„Prisiminkime „Ikea“ pavyzdį, kurios formatas buvo tobulinamas net dvylika metų. Dauguma padarytų sprendimų gimė ne vadovų galvose, tačiau kilo organiškai, įmonės veiklos eigoje. Reikalingi sprendimai buvo pamatyti, užfiksuoti ir pritaikyti visos organizacijos veikimui gerinti“, – sako B. Adomavičius .

Besikeičiančioje aplinkoje strategija nereikalinga

Trečiasis įmonės strategiją supantis mitas – įmonei strategijos turėti apskritai nereikia, mat gyvenant tokioje neapibrėžtoje ir besikeičiančioje aplinkoje ši užduotis yra sunkiai įgyvendinama.  B. Adomavičius sako, kad tam tikrais atvejais šis mitas gali būti laikomas realybe, nes tokia situacija, kaip COVID-19, apsunkina galimybę planuoti į priekį. Visgi  visiškas planavimo atsisakymas – įmonę į niekur vedantis sprendimas.

„Į strategiją reikia žiūrėti, kaip į vairavimą. Esant gražiai dienai, važiuojant lygiu ir tiesiu keliu galima galvoti, kur ir kaip važiuoti. Tačiau kelią apsėmus rūkui, pradėjus snigti ar lyti, planavimas turi vykti kur kas greičiau ir trumpesnei atkarpai. Tad priklausomai nuo aplinkybių planas turi būti sudaromas trumpesniam ar ilgesniam laikotarpiui, tačiau procesas vykti privalo.  Nes strategija – dažniausias verslo pasaulyje organizacijos valdymui naudojamas įrankis, leidžiantis įmonei nusibrėžti kryptį, turėti tikslą, susitelkti bendram darbui“, — sako B. Adomavičius.

Jis akcentuoja, kad neturint prioritetų įmonės laikas skirstomas neadekvačiai. Tai reiškia, kad ji daro viską, todėl svarbiausiems dalykams tenka mažiau dėmesio, o mažiau svarbiems per daug. Be strategijos sunku pasakyti, kur turėtų būti nukreipti organizacijos pinigai ir kam skiriamas laikas, o sprendimų neturėjimas veda prie neefektyvaus organizacijos valdymo.

Universali strategija

Ketvirtuoju mitu ISM Vadovų magistrantūros dėstytojas laiko daugelio žmonių klaidingą suvokimą, kad strategija yra universali. B. Adomavičius neneigia, kad kai kuriose organizacijose ji gali būti panaši, tačiau strategijos turinys ir jos kūrimo procesas kiekvienai įmonei turi būti kuriamas ir pritaikomas individualiai.

„Vieno dydžio batas tiks daugeliui, bet tikrai ne kiekvienam. Taip ir įmonės strategija. O jos reikia ieškoti ir bandyti ją atrasti. Tai padaryti pavyks dviem būdais – atsitiktinai (prisiminkime „Ikea“ atvejį), arba kryptingai, kuomet koncentruojamasi į konkrečius dalykus, siekiant juos tobulinti eksperimentuojant. Tačiau šie bandymai yra ne atsitiktiniai, o kryptingi ir iš anksto apgalvoti. Būtent taip kuriama strategija, o ne prie stalo, bandant parašyti planą ir jį žingsnis po žingsnio įgyvendinti.  Toks požiūris pasenęs ir nebetinkamas. Planuoti tikrai reikia, tačiau pats būdas, kaip tai reikia daryti, šiame pasaulyje jau pasikeitė“, – sako B. Adomavičius. 

Jis taip pat iškelia problemą, kad kai kurie vadovai dėl patirties stokos ar baimės nesiryžta kurti strategijos, nenori priimti sprendimų, todėl tiesiog nueina lengviausiu keliu ir sako, kad ji tiesiog nereikalinga.

Vizija, misija, vertybės yra strategija

Penktasis mitas, kad organizacijos misija, vizija ir vertybės ir yra įmonės strategija. B. Adomavičius akcentuoja, kad organizacijos misija, vizija ir vertybės yra aukščiau strategijos, nes išlieka ilgiau, nurodo kryptį, kas organizacijai priimtina, kas nepriimtina ir kur link ji eina.

Tuo metu strategija yra kur kas trumpalaikiškesnė ir kuriama 2–5 metams.

„Organizacijos misija, vizija ir vertybės apibrėžia įmonės identitetą, nusako, kas ji yra, kokia jos kryptis, kuo vadovaujasi. Tad ji išlieka kur kas ilgiau nei 2 ar 3 metus. Misija, vizija ir vertybės yra ilgalaikius sprendimus priimti padedantis ir organizacijos gyvavimą palengvinantis vadybos įrankis, tačiau tai nėra strategija“, – sako B. Adomavičius.

Gauk nemokamą GAZELĖS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Kaimo turizmo siūlomos atrakcijos atsimuša į vieną esminę kliūtį Premium

Prognozės, kad, šiemet daugeliui atostogautojų likus Lietuvoje, kaimo turizmo sektorius ims tarpti,...

Gazelė
2020.08.13
Daugiausiai paskolų su garantijomis – transporto sektoriui

„Invegos“ finansiniai partneriai – tarpininkai verslui išdavė arba pertvarkė paskolų su portfelinėmis...

Gazelė
2020.08.13
Atnaujintas priemonės „Inostartas“ kvietimas teikti paraiškas 

Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) atnaujino ES priemonės „Inostartas“ kvietimą teikti...

Gazelė
2020.08.13
Dauguma per pusvalandį pateiktų savarankiškai dirbančiųjų paraiškų – sėkmingos 1

Užimtumo tarnyba (UT) praneša, kad savarankiškai dirbantieji, kurie nori keisti ekonominę veiklą, buvo...

Gazelė
2020.08.12
Aptarė scenarijus, kaip skirstytų paramą verslui antrosios bangos atveju

Kilus antrajai COVID-19 pandemijos bangai, pagal verslo poreikius galėtų būti atnaujintos ir adaptuotos...

Gazelė
2020.08.12
„HBH Vilnius“ vadovė: kartais restoranai iš ūkininkų reikalauja neįtikėtinų dalykų Premium

Restoranų šefai mielai svečiams patiektų iš vietos produktų gamintą maistą, tačiau ūkininkai vis dar...

Gazelė
2020.08.12
Virtualios realybės pramogoms pritaikė „Uber“ modelį – jei ne karantinas, turėtų bent 50 arenų Premium 2

Plėtrą franšizės pagrindu dažnam pailgina modelio sukūrimas, „know-how“ aprašymas, nerimas, kad partneris...

Gazelė
2020.08.11
Nesėkmės istorijos: koks velnias nešė į tą e. prekybą Premium 3

Per karantiną daugeliui prekybininkų vienintelė išeitis buvo žaibiškai persikelti į internetą. Tačiau vien...

Gazelė
2020.08.11
Parama savarankiškai dirbantiems išgraibstyta beveik per pusvalandį 8

Užimtumo tarnybai pirmadienį pradėjus priimti paraiškas savarankiškai dirbančiųjų paramai keičiant veiklą,...

Gazelė
2020.08.10
Kaip atsitraukti nuo verslo ir jo nesugriauti

Per artimiausią dešimtmetį Europoje verslus įpėdiniams turės perduoti daugiau kaip trečdalis bendrovių.

Gazelė
2020.08.08
Paraiškas vertina sparčiau: liepą verslui paskirstyta 130 mln. Eur

Per pusmetį – nuo vasario 1 d. – verslui išmokėta 346 mln. Eur, daugiau kaip trečdalis šios sumos įmones...

Gazelė
2020.08.07
Pirmoji medicininių kaukių gamintoja didina apsukas, bet antrosios bangos nelaukia Premium 6

Šiaulių UAB „Litdent“ didina medicininių vienkartinių kaukių gamybos apsukas ir skaičiuoja dienas, iki gaus...

Gazelė
2020.08.07
Kauniečiai patys atsisveikino su 15% klientų – naudos jau matyti Premium

Prasidėjus karantinui, įmonės skubiai tikrino užsakymus ir mokėjimus – ar turės iš ko gaminti, ar klientai...

Gazelė
2020.08.05
Prašo verslo atsakingumo: negrąžinti paramos lėšų, jei finansavimas paskirtas 3

Teikiantieji prašymus paramai gauti raginami pagalbos lėšų prašyti atsakingiau: apsispręsti, ar pinigus...

Gazelė
2020.08.04
Nuomos kompensacijų tvarka, kurios negali paaiškinti net teisininkai, gali būti keičiama Premium

Įmonėms, kurios per karantiną veiklos nevykdė, bet negali gauti nuomos mokesčio kompensacijos, nes pagal...

Gazelė
2020.08.03
Baigiamos teikti paskolos labiausiai nukentėjusiems nuo COVID-19

Penktadienį „Invega“ baigia teikti paskolas labiausiai nukentėjusiems verslams. Per finansų tarpininkus...

Gazelė
2020.07.31
Kad gautų nuomos kompensaciją, bando įrodyti, kad ne viskas, kas valgoma, yra maistas Premium

Siekiantys gauti nuomos kompensacijas devyniems pragaro ratams prilygino nuomos sutarčių tikslinimą,...

Gazelė
2020.07.29
300 Eur subsidijas gavo per 2.000 turgaviečių prekiautojų 3

Turgaviečių prekiautojams paskirstyta per 650.000 Eur išmokų. 300 Eur vienkartines subsidijas gavo 2.177...

Gazelė
2020.07.28
Rezerviniame „Dizainas LT“ sąraše buvusioms įmonėms paskirstys 2 mln. Eur

96 įmonės, pakliuvusios į „Dizainas LT“ priemonės rezervinį sąrašą, gaus 2,08 mln. Eur papildomą finansavimą.

Gazelė
2020.07.27
Finansinių technologijų startuolis „Bankera“ pradeda teikti paskolas SVV 6

Lietuvių įkurtas finansinių technologijų (fintech) startuolis „Bankera“ skelbia užbaigusi įgyvendinti Europos...

Gazelė
2020.07.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus